Klub Cytrynki

Samochody zabytkowe i rzadko spotykane => XM => XM - Silnik i okolice => Wątek zaczęty przez: Przemysław Wyderka w Kwiecień 15, 2016, 18:38:58

Tytuł: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Przemysław Wyderka w Kwiecień 15, 2016, 18:38:58
Hej.

Mam dosyć spory jak się okazuje problem ze swoim autem. Skrzynia automatyczna podobno jest po remoncie i faktycznie pracuje prawie jak nowa. Tj. Podczas jazdy przez 95% drogi zmiana biegów jest bardzo płynna - wręcz nie odczuwalna. To, że auto zmienia bieg słychać po pracy silnika i widać po wskazaniach obrotomierza. W porównaniu do tej samej skrzyni w C5 ojca ze znacznie mniejszym przebiegiem - XM wypada znacznie lepiej.

Jednak zauważalne są trzy niepokojące objawy:
- wskaźnik aktualnego biegu - wyświetla prawidłowo wybrany dźwignią tryb jazdy, ale non stop miga łącznie z SPT i śnieżynką - czyli skrzynia dusi w sobie jakiś błąd lub błędy.
- na zimnym silniku przy pierwszej zmianie biegu ciągnie do 3 tysięcy obrotów i dopiero zmienia bieg. Trzeba jej dać znać pedałem gazu, że chcę zmiany (nadusić pedał gazu głębiej) - wtedy zmieni bieg. Jeżeli chcę przyspieszać powoli to przy tych 3 tysiącach szarpnie i dopiero wrzuci bieg 2. To się zdarza tylko przez ok 2-3 zmiany biegów. Potem działa normalnie, tj przy spokojnej jeździe wykorzystuje moment obrotowy silnika i przełącza biegi przy niskich obrotach, płynnie.
- przy jeździe po mieście zdarza jej się cholernie mocno szarpnąć przy redukcji biegu lub zmianie na wyższy. Dzieje się to w momencie, gdy obroty silnika znajdują się jakby między młotem, a kowadłem, czyli skrzynia zachowuje się tak jakby nie wiedziała czy ma przerzucić ten bieg czy nie i w efekcie nazwijmy to paniki :D wrzuca go tak jakby w manualu strzelić ze sprzęgła (mocne szarpnięcie). Jeżeli głębiej wcisnę gaz w momencie gdy wyczuję, że już chce ten bieg zmienić - wtedy przełącza płynnie. Ta sytuacja z tego podpunktu zdarza sie raz na kilkadziesiąt zmian biegów, nie jest to regularny problem.

No i teraz pierwsze co mi przyszło do głowy - odczytać co nie pasuje sterownikowi skrzyni. Mam Lexię (pełna wersja elektroniki na PCB). Interfejs sprawdzony na innych cytrynach - C5 MK1 i C5 MK2 czyta bezbłędnie, można telekodować, usuwać błędy, zmieniać parametry itp itd.

Natomiast w XMie oczywiście kiszka.
Pierwsza próba - połączenie przez przejściówkę PSA 30-pin - OBD2. Efekt - porażka, możliwe połączenie tylko z kompem silnika. No to poczytałem co nie co i przerobiłem kabelek na wersję podaną przez kolegę z innego forum. Podobno działającą. Niestety bez poprawy.

Próbowałem odczytu dla wersji z multipleksowaniem i bez. O ile się nie mylę, powinienem wybrać opcję z multipleksowaniem, bo takowe były po 1995? Tak czy owak nie działa.

Spójrzcie:
Bez multipleksowania
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-xm-mk2-v6/640/bez-multipleksowania.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-xm-mk2-v6/bez-multipleksowania.jpg)


Z multipleksowaniem:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-xm-mk2-v6/640/z-multipleksowaniem.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-xm-mk2-v6/z-multipleksowaniem.jpg)

Z innymi kalkulatorami też się nie łączy, akurat z tymi, gdzie są jakieś prolebmy (lusterka nie działają wcale, airbagi zgłaszają kontrolką błąd itp) - najbardziej jednak mi zależało na skrzyni biegów.

Czy ktoś z Was ma może schemat połączeń przejściówki, która na pewno działa w XMie? Albo inaczej - czy można w XMie po lifcie wymigać kody zwykłym patentem z diodą jak to było w MK1? Bo przyznam się, że na koniec działań z LEXIĄ podpiąłem się zwykłym, diodowym testerem do przewodu odpowiadającego za komunikację ze skrzynią biegów i lipa. Nic nie mryga jak to było w mk1 :(

Dodam jeszcze jedno - czy ten problem z szarpaniem może wynikać ze zbyt dużego poziomu oleju w skrzyni? Dzisiaj sprawdziłem myśląc, że może jest za mało a tu...:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-xm-mk2-v6/640/IMG_20160415_161812.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-xm-mk2-v6/IMG_20160415_161812.jpg)

Po niedzieli upuszczę trochę tej oliwy. Dodam, że jest koloru czerwonego/malinowego jak Dextron III. Ponoć ma być wlany ESSO LT71141, który jest żółty/miodowy...
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Strzelczak w Kwiecień 15, 2016, 20:03:40
Zmiana na zimnym przy 3500 to normalne :-)
I esso lt jest potwierdzam nie czerwony bardziej taki jak świeży olej silnikowy zlocisto brązowy.  Niewiem jaki kolor ma odpowiednik esso pod inną nazwą bo też występuje chociaż powinien mieć taki sam.
Z tymi ikonami to może problem sterownika może dobry elektronik lub serwis skrzyń.
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Przemysław Wyderka w Kwiecień 15, 2016, 20:11:18
No to jeden problem mniej :)
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Cabała w Kwiecień 15, 2016, 23:16:02
Dexron II ma czerwony kolor, ostatnio zmieniałem . olej sprawdza się przy pracującym silniku i odpowiedniej temperaturze oleju chyba 40°c

Wysłane z mojego SM-G800F przy użyciu Tapatalka
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Piotr Kola w Kwiecień 15, 2016, 23:29:49
Szarpnięcie przy bardzo niskich obrotach jak nie może się zdecydować też norma. Jak wyczujesz jak się obsługiwać pedałem gazu to tego będziesz unikał. Poprzedni właściciel mojego o tym mi mówił i się sprawdza. To przeciągnięcie na jedynce do 3.5 tys.  na zimnym silniku jest bardzo irytujące, ja przełączam wtedy na tryb snow i z powrotem na eco i jest git.
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Zbigniew Patelski w Kwiecień 16, 2016, 08:26:28
U mnie olej ma kolor słomkowy. Skrzynia delikatnie szarpie na zimno, ale zaraz przestaje. Nigdy mi nie ciągnęła do 3500 obrotów bez powodu.

Co do samej komunikacji - tam jest interface K-Line. Sam w sobie prosty jak konstrukcja cepa. Niewiele się różni od zwykłego portu szeregowego, jaki był dawniej standardem w komputerach. To znaczy że diodą nie wymigasz. Trzeba się połączyć jakimś testerem. Można niby samemu nawet spróbować sobie zrobić taki tester na jakimś mikrokontrolerze, ale do tego trzeba wiedzieć jak gadać. Rozpiski ramek niestety nie znalazłem.

Rozbierałeś tę leksję? Jak tam jest rozwiązane przełączanie między sterownikami? W XM każdy sterownik ma swój kabel, więc albo w leksji jest ileś wejść, albo jest jedno z jakimś multiplekserem. W tej drugiej opcji można by na siłę spróbować złączyć je z kablem ze skrzyni.

Co do miltiplexu - tu go nie ma. To była jakaś magistrala pokładowa w dieslach i to też chyba nie we wszystkich.
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Przemysław Wyderka w Kwiecień 16, 2016, 12:42:56
No ja wiem, że Dextron jest czerwony, ale czy taki olej może być w 4hp20? Do 4hp18 wiem, że był taki stosowany, ale w 4hp20 powinien być z tego co wiem ten słomkowy esso. U mnie jest jakiś czerwony wlany, więc zakładam, że jest to Dextron.

Jeśli chodzi o szarpania skrzyni  - już się nauczyłem tak operwać gazem, żeby na zimnym silniku płynnie zmieniał bieg i nie szarpał, ale problem jest z tym szarpaniem pomiędzy zmianą biegów przy jeździe miejskiej. To wygląda tak, że np ruszam z miejsca i rozpędzam się do 90km/h w trasie. Auto pięknie "idzie", skrzynia nieodczuwalnie zmienia biegi. Natomiast przy jeździe po mieście z prędkościami 30-50km, wiecie o co chodzi, przyspieszanie, hamowanie co chwila ma takie momenty, że np puszczę gaz i jest tak mocne szarpnięcie, że aż po całej karoserii się rozchodzi. Jakby ktoś młotem przywalił. To samo się dzieje po dodaniu gazu. Po prostu idealnie zmienia te biegi, ale raz na powiedzmy 10 razy tak pier...lnie, że aż strach, co by się coś nie rozsypało.

No ale pomijając powyższe - na razie jako cel obieram sobie zdiagnozowanie co wyrzuca komputer, no bo coś mu musi nie pasować, skoro cały czas na desce mam info, że pracuje (prawdopodobnie) w trybie awaryjnym (ponoć gdy miga  śnieżynka, sport i aktualny bieg, to skrzynia zgłasza błędy i stosuje program awaryjny).

Cytat: Zbigniew Patelski
Rozbierałeś tę leksję? Jak tam jest rozwiązane przełączanie między sterownikami? W XM każdy sterownik ma swój kabel, więc albo w leksji jest ileś wejść, albo jest jedno z jakimś multiplekserem. W tej drugiej opcji można by na siłę spróbować złączyć je z kablem ze skrzyni.

Tak, ale to było zaraz po kupnie parę lat temu i zerknąłem wtedy tylko, czy PCB jest w wersji pełnej, czy połowy elektroniki brakuje, bo są różne wersje tego interfejsu. Mi (w zasadzie to tacie, bo to jego sprzęt) się udało trafić na pełną.  Po jutrze otworzę tam jeszcze raz i zobaczę jak to jest zrealizowane. Wiem tyle, że prawdopodobnie coś tam jest przełączane za pomocą przekaźników, bo podczas testowania słychać taki charakterystyczny dźwięk.

Orientuje się ktoś, czy kabel diagnostyczny. tj. K-line biegnie  bezpośrednio do sterownika skrzyni, czy coś po drodze jeszcze jest? Może ma on przerwę i przez to nie może się połączyć...


Myślę, że na pewno jest coś nie tak bo mam porównanie do tej samej skrzyni w C5.
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Piotr Kola w Kwiecień 16, 2016, 13:27:23
To ja to szaprnięcie mam przy redukcji z 2 na 1 i występuje raz na miesiąc.
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Przemysław Wyderka w Kwiecień 20, 2016, 01:15:09
Sprawdziłem ciągłość przewodu linii K biegnącego od złącza diagnostycznego pod deską do sterownika skrzyni biegów. Jest w porządku. Pomierzyłem też napięcia w gnieździe diagnostycznym - wszystko się zgadza. +12 stałe jest, +12V po stacyjce też, masa jest. Niestety interfejs i Lexia nadal nie chcą gadać ze sterownikiem ASB. Zastanawiam się, czy to aby nie w nim lezy przyczyna... W ogóle prawdopodobnie nie pochodzi on z tego konkretnego auta. Skrzynka jest opisana markerem "V6" i wygląda tak, jakby leżała na jakimś złomowym magazynie, a nie w plastikowej skrzynce w aucie. Podejrzewam, że ktoś sterownik już kiedyś wymieniał. Wyglądem ewidentnie odstaje od reszty sterowników no i ten opis markerem.

Jeżeli ktoś jest zainteresowany, to porobiłem zdjęcia wnętrza interfejsu, którego używam. Oznaczenia płytki ze złączem rs232 "ACTIA P107416-6-A " oraz " 10PB085C CT-CPU.3". Na drugiej płytce jest tylko prawdopodobnie data produkcji: 090707. Jakby ktoś chciał to mogę podrzucić listę układów scalonych występujących w mojej wersji interfejsu.


Planuję zakupić jeszcze jeden sterownik do tej skrzyni, o ile mi się uda dorwać wersję do XMa...

Zdjęcia w pełnej rozdzielczości można zobaczyć tutaj: KLIK (https://www.dropbox.com/sh/sp6h7pob8eb3qxy/AADxyqXPfN0L2xwFbjsbImY_a?dl=0)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/640/IMG_20160419_231105.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/IMG_20160419_231105.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/640/MG_20160419_231121.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/IMG_20160419_231121.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/640/IMG_20160419_231452.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/IMG_20160419_231452.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/640/IMG_20160419_231528.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/IMG_20160419_231528.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/640/IMG_20160419_231545.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/IMG_20160419_231545.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/640/IMG_20160419_231553.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/IMG_20160419_231553.jpg)

(https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/640/IMG_20160419_233952.jpg) (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1336519/Materialy/naFora/KlubCytrynki-dyskusja/lexia-wnetrze/IMG_20160419_233952.jpg)
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Przemysław Wyderka w Październik 22, 2017, 11:00:58
Odgrzewam.


Kupiłem inny sterownik do tej skrzyni (też z XMa V6). Wymieniłem, podłączyłem akumulator. Odpaliłem. Wrzuciłem każdy z możliwych biegów i... porażka. Na tym sterowniku jest masakra. Przy wrzucaniu wstecznego jest takie szarpnięcie (delikatnie ujmując), że chce silnik ze skrzynią z poduszek wyrwać. Poza tym silnik ma obciętą moc, obroty kręci maks. do 2 tysięcy, a do tego w tym zakresie obrotów skrzynia zachowuje się jak manual na półsprzęgle. Jest problem podjechać pod górkę.


Podobno sterownik powinno się przyuczyć do skrzyni. W instrukcji skrzyni 4hp20 -> http://citroen-xm.pl/automatyczna-skrzynia-biegow-4hp20 (http://citroen-xm.pl/automatyczna-skrzynia-biegow-4hp20) jest napisane, że po wymianie sterownika trzeba podłączyć się interfejsem (diag2000 lub tep) i postępować zgodnie z instrukcjami. Coś takiego można wykonać Lexią z tą samą skrzynią w C5.


Podłączyłem Lexię do XMa, (z nowym sterownikiem w aucie) i... nadal lipa. Brak komunikacji ze sterownikiem. czyli brak możliwości odczytania błędów i ich skasowania, a co dopiero przyuczenia sterownika.


Oczywiście nowy sterownik również zgłasza jakiś problem poprzez miganie wyświetlaczem biegów. Czasem nawet zniknie informacja o wrzuconym biegu i miga tylko śnieżynka i sport. Mimo to biegi można wybierać drążkiem i skrzynia odpowiednio je zmienia.


Po zmianie sterownika na poprzedni, skrzynia pracuje prawie idealnie, ale wciąż wyświetlacz miga, że coś jest nie tak.

Lexię jak pisałem rok temu mam w pełnej opcji. W C5tkach łączy się ze wszystkim. W XMie nie, bo nie i koniec :(

Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Mateusz Kaczorek w Październik 22, 2017, 20:12:18
Próbowałeś podłączyć DIAG 2000 lub TEP? Pocieszę Cię mój XM też nie chciał się z niczym połączyć prócz właśnie TEP92 i w serwisie Citroena (nie wiem co to za duza maszyna była). Ponad 10 elektromechaników odwiedziłem w mojej okolicy i tylko rozkładali ręce mówiąc, że to niemożlwe :)
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Przemysław Wyderka w Październik 22, 2017, 20:47:08
Nie próbowałem, bo nie mam tego typu urządzeń i nie jeżdżę po mechanikach, swoje auta sam robię od A do Z. Jednak jeśli nie będzie wyjścia...

Mój się łączy ale nie ze wszystkim. ECU silnika działa i coś tam jeszcze.


Spróbuję jeszcze bezpośrednio podłączyć lexię pod sam sterownik, omijając instalację auta...
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Mateusz Kaczorek w Październik 22, 2017, 22:31:22
Też staram się nie jeździć po mechanikach ale czasem niestety nie ma wyjścia :) Gdybyś wcześniej napisał to 3 dni temu byłem niedaleko bo w Zabrzu to byśmy sprawdzili czy TEP92 by sobie poradził z Twoim problemem.
Tytuł: Odp: Citroen XM V6 MK2 Automat - problemy ze skrzynią + LEXIA
Wiadomość wysłana przez: Krzesimir Dębski w Październik 23, 2017, 00:58:16
Z moich doświadczeń z tymi nieszczęsnymi 4HP20 wynika, że skrzynia wchodzi w tryb awaryjny np. z powodu spalonego bezpiecznika, zdaję się 10A w skrzyneczce obok filtra powietrza. Sprawdź, może tam masz coś nie podpięte, albo w ogóle brakuje tego bezpiecznika. Druga sprawa, pisałeś wcześniej, że w skrzyni masz zalany czerwony olej. Moim zdaniem powinieneś go wymienić na zalecany Mobil ATF LT 71141 bądź RAVENOL ATF 5/4 HP Fluid. Choć może się okazać, że nic to nie pomoże. Przyczyny mogą być jeszcze takie - zużyte elektrozawory w kasecie sterującej. Da się je podmienić bez wyjmowania skrzyni, wiem, bo to robiłem. Choć bardziej prawdopodobne jest zużycie pompy oleju i panewki konwertera. Wysyłałem pompę do Midparts i cała ich ta regeneracja za 650zł polega na wymianie właśnie tej panewki, nie ruszają w ogóle samej pompy, panewki statora zresztą też. Nowa pompa jest już niedostępna, a nawet jeśliby się znalazła to kosztuje jakieś 1800zł. Zużycie pompy tłumaczyło, że skrzynia poprawnie zmienia biegi przy bardziej dynamicznej jeździe. Wiadomo, wyższe obroty, większe ciśnienie. Jak już połączysz się Lexią to mogę się założyć, że będziesz miał błąd stały stycznika stopu. Cokolwiek to oznacza. Prawie w każdej skrzyni występuje ten błąd i moim zdaniem nie chodzi tu o pedał hamulca.