Klub Cytrynki
Samochody => C5 => MK III (X7). => Wątek zaczęty przez: Marek Matuszewski w Październik 31, 2017, 07:40:53
-
Witam
Proszę się nie denerwować - jestem nowy na forum :)
Jestem po wizycie w ASO... i okazało się że mam zarwane tuleje przednich wahaczy z obu stron.
Wycena mnie lekko zaskoczyła około 2400 :) stąd moje pytanie ... czy warto robić to we własnym zakresie czy naprawa skomplikowane dla w miarę ogarniętego warsztatu... no i oczywiście jakie części ....oryginał czy zamienniki....
-
Autoryzowany serwis wymienia całe zwrotnice stąd taka cena. Na rynku są same tuleje i ogarnięty mechanik to zrobi.
-
jeśli to tuleje silentblocki dolne przednich wahaczy(nr 17) a raczej te w łączniku aluminiowym współpracującym z wahaczem to ja niedawno je u siebie wymieniałem sam. Luz powodował metaliczne stuki przy ruszaniu i hamowaniu. Kupiłem chyba Sasic za jakieś 35 pln a wymiana jest dość banalna tylko jesli ma się czym ją przeprowadzić. Ja jestem tokarzem więc dorobiłem sobie ściągacz i wprasowywacz w jednym w postaci śruby z tych na metry lepszej twardości i dorobiłem tuleje i dekielki aby wyprasować i wprasować nowe tuleje. Sama wymiana poszła bezproblemowo ku mojemu zdziwieniu bo stare były jeszcze oryginalne a autko ma juz ponad 200k przebiegu. Trzeba było prócz podniesienia autka na max pozycję zdemontować hamulce i tarcze aby był dostęp do pracy, odkręcić srubę nr 20 z tej tuleji, rozsunąć nieco na bok wahacz i zwrotnicę aby był dostęp do mocowania ściągacza i to właściwie wszystko. W sumie więcej zachodu było z rozkręceniem układu hamulcowego. Pozdrawiam
-
jeśli to tuleje silentblocki dolne przednich wahaczy(nr 17) a raczej te w łączniku aluminiowym współpracującym z wahaczem to ja niedawno je u siebie wymieniałem sam.
Wiemy o co biega ale ten nr. 17 to śruba.
-
jak znajde chwilke to cos naszkicuje a 17 to rzeczywiscie inny element :)
-
Czy chodzi o wymianę tulejki wahacza jak na tym filmie http://tiny.pl/gf2qr (http://tiny.pl/gf2qr) ? Jeśli tak, to wszystko widać jak na dłoni. Trzeba tylko pamiętać przy składaniu, aby śrubę dociągnąć ostatecznym momentem, po wypoziomowaniu wahacza do pozycji mniej więcej jak do jazdy, a nie na wiszącym zawieszeniu. Zapobiegnie to skręcaniu się gumy w silentbloku.
-
Chodzi o tylną tuleję wahacza. Ten film to nie to samo
Darek to wymieniłeś tą tuleję na aucie bez wymontowania wahacza ? A półoś również wyjmowałeś ?
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
-
dobrze byłoby gdyby odezwał się sam zainteresowany bo musimy pouściślać nieco. Silentblocków w przednim zawieszeniu jest kilka i w samej zwrotnicy nie ma silentblocka jako takiego a jest sworzeń zwrotnicy górny i dolny. Natomiast silentblocki mamy górne i dolny we wsporniku zwrotnicy oraz w samym wahaczu. Ja wymieniałem i to opisywałem, wymianę dolnego silent... we wsporniku zwrotnicy i do tego zamieszczę rysunek poglądowy ściągacza dla zainteresowanych. Jeśli to o ten element chodzi, to opis sie przyda koledze i innym w przyszłości. Co do wahacza to jest tam silent... przedni wprasowany w wahacz i tylny w korpusie aluminiowym. Wymiana tylnego jest banalna i sprowadza sie do wykręcenia śrub a przedni trzeba wyprasować podobnie jak ze wspornika. Tego nie wymieniałem ale zasada będzie analogiczna jak w przypadku wspornika zwrotnicy tylko ściągacz odpowiednio zmodyfikowany do wymiarów. Z tego co wiem to jednak najczęsciej padają te ze wspornika i zapewne o ten chodziło. Choć u mnie wymiana nastąpiła po 200k przebiegu a więc trochę na wyrost napisałem, że najczęściej one padają. Reszta u mnie jest póki co ok.
-
Możesz bardziej obrazowo opisać jak ten tylny alu wymieniłeś ?
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
-
Półosi nie trzeba wyjmować, ale trzeba odkręcić śrubę na klucz 36 żeby dało się lekko wysunąć zwrotnicę, ja do wymiany wykręciłem śrubę stabilizatora przy łączeniu z drążkiem, śrubę drążka kierowniczego i wybiłem końcówkę, wykręciłem śrubę tej tulei i to tyle, mi udało się tuleję wybić młotem ale lekko nie było, a do wprasowania użyłem pręta gwintowanego twardość 8,8 chyba fi12 (największy jaki przechodził przez nasadki które posłużyły mi do wprasowania, jak się nie mylę 36 i 24 tak żeby jedna oparła się o zwrotnicę o druga ciągła tuleję po zewnętrznej stronie ),
Tuleje raczej były oryginalne lewa stukała prawa była ok, robiłem to przy przebiegu 275tyś km, około miesiąca temu.
Tuleja sasic 2300004 ja płaciłem 26 zł/szt. +wysyłka w motostacji.
-
Czy chodzi o wymianę tulejki wahacza jak na tym filmie http://tiny.pl/gf2qr (http://tiny.pl/gf2qr) ? Jeśli tak, to wszystko widać jak na dłoni. Trzeba tylko pamiętać przy składaniu, aby śrubę dociągnąć ostatecznym momentem, po wypoziomowaniu wahacza do pozycji mniej więcej jak do jazdy, a nie na wiszącym zawieszeniu. Zapobiegnie to skręcaniu się gumy w silentbloku.
obejrzałem sobie teraz ten filmik i to o tym silent... pisałem, że wymieniałem, jednak w terminologii to nie jest silent... wahacza tylko wspornika zwrotnicy, więc autor problemu musi uściślić post. Co do wymiany na filmie....młotkiem? ??? Ja wymieniałem na aucie jak na filmie jednak demontowałem tarczę i zacisk hamulcowy a nie ruszałem półosi. Można tak i tak jak kto woli.
-
Możesz bardziej obrazowo opisać jak ten tylny alu wymieniłeś ?
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
tylny alu wahacza jest przykręcony dwiema śrubami do belki. Odkręcamy je, zsuwamy tylny z wahacza i wsuwamy nowy i po sprawie.
-
Autor tematu niedoprecyzował, ale z kontekstu mozna się domyślać, że chodzi o dolny silent... wspornika zwrotnicy, ten własnie wymieniany na filmiku, bo on najczęściej pada (auto ciężkie, a ten silent taki mały) . ASO nie uznaje takiej wymiany jak na filmiku, i każe sobie płacić wspomniane duże pieniądze za wymianę całego wspornika aluminiowego zwrotnicy. Swoją drogą na innym forum marki czytałem, że wymiana przedstawiona na filmiku na dłuższą metę nie zdaje egzaminu, bo zuzycie dotyczy nie tylko gumy, ale i rozkalibrowania otworu w aluminium, w którym to ustrojstwo jest osadzone - stąd ta procedura naprawcza w ASO. Może wypowie się ktoś, kto zrobił to metodą wymiany samej tulejki i ile km już wytrzymuje po naprawie.
-
Możesz bardziej obrazowo opisać jak ten tylny alu wymieniłeś ?
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
tylny alu wahacza jest przykręcony dwiema śrubami do belki. Odkręcamy je, zsuwamy tylny z wahacza i wsuwamy nowy i po sprawie.
Ok. Ale bez narzędzi ? Czy może wystarczy go jakoś wybić / nabić ?
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
-
no właśnie ja wymieniałem samą tuleję po ww przebiegu i otwór nie rozkalibrował się wogóle przynajmniej w moim przypadku bo mierzyłem mikrometrem. Dodam też, że nowe tuleje Sasic zmierzyłem i okazały się być sporo większej średnicy niż oryginały o +- 0,3mm. Przetoczyłem je sobie bo to zbyt ciasne pasowanie jest skoro otwory nie były rozkalibrowane. Zastanawiam sie czy ten większy rozmiar nowych sasiców nie jest zamierzony biorąc pod uwagę rozkalibrowywanie się otworów wspornika co byłoby uzasadnione.
-
Czyli jednak da się tanim kosztem. Autor tematu, nowy forumowicz, pewnie się ucieszy, że nie musi bulić 2500 zł, ale jakoś się nie odzywa na razie, pewnie wiąże w garażu drutem wiązki świerczyny, w ten szczególny wieczór...
-
forum, życzliwi ludzie, trochę chęci i parę groszy można zaoszczędzić a nabyta wiedza.....bezcenna
-
no właśnie ja wymieniałem samą tuleję po ww przebiegu i otwór nie rozkalibrował się wogóle przynajmniej w moim przypadku bo mierzyłem mikrometrem. Dodam też, że nowe tuleje Sasic zmierzyłem i okazały się być sporo większej średnicy niż oryginały o +- 0,3mm. Przetoczyłem je sobie bo to zbyt ciasne pasowanie jest skoro otwory nie były rozkalibrowane. Zastanawiam sie czy ten większy rozmiar nowych sasiców nie jest zamierzony biorąc pod uwagę rozkalibrowywanie się otworów wspornika co byłoby uzasadnione.
jest 3mm większa ?? czy 0,3mm?? bo jeśli 0,3mm do prawie wcale jak na moje oko, zwrotnica jest z utwardzanego aluminium więc raczej jest to materiał który się rozciąga, poza tym (tak na moje oko) jakby otwór się rozkalibrował w końcu dostał luzu, to mogło by się to skończyć pęknięciem zwrotnicy np. podczas jazdy
-
Nie wiem czy regulamin tego zabrania, ale zaryzykuję i wstawię link do dyskusji na ten temat , na innym forum marki, wszak chodzi o nasze kieszenie i bezpieczeństwo: http://tiny.pl/gpbwr
-
mój zestawik przedniego wahacza
-
MARC JAK ZWYKLE PROFESIONALNIE PRZYGOTOWANY DO KAŻDEJ OPERACJI :) , a jakiej firmy masz tą tuleję zwrotnicy? Wygląda bardziej jakby miała bardziej kwatratowe krawędzie niż ta z firmy sasic.
-
MARC JAK ZWYKLE PROFESIONALNIE PRZYGOTOWANY DO KAŻDEJ OPERACJI :) , a jakiej firmy masz tą tuleję zwrotnicy? Wygląda bardziej jakby miała bardziej kwatratowe krawędzie niż ta z firmy sasic.
Lemforder
-
MARC JAK ZWYKLE PROFESIONALNIE PRZYGOTOWANY DO KAŻDEJ OPERACJI :) , a jakiej firmy masz tą tuleję zwrotnicy? Wygląda bardziej jakby miała bardziej kwatratowe krawędzie niż ta z firmy sasic.
Lemforder
A ten narzędź to gdzie nabyłeś Waldek ?
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
-
jest 3mm większa ?? czy 0,3mm?? bo jeśli 0,3mm do prawie wcale jak na moje oko, zwrotnica jest z utwardzanego aluminium więc raczej jest to materiał który się rozciąga, poza tym (tak na moje oko) jakby otwór się rozkalibrował w końcu dostał luzu, to mogło by się to skończyć pęknięciem zwrotnicy np. podczas jazdy
jak napisałem 0,3mm a nie 3. A te banalne 0,3mm jak na pasowanie to dość sporo uwierz mi bo na codzień mam z tym do czynienia. Siłowe wbijanie przy takiej wartości może właśnie skończyc się peknięciem elementu aluminiowego bo powstają duże naprężenia i....tragedia gotowa. Straszę??? A który z kolegów mierzył np. takie elementy przed montażem?
Taki +- ściagacz właśnie sobie dorobiłem jak na zdjęciu kolegi. Przy tulejkach nie widać dekielków oporowych ale oczywiście muszą być aby nakrętka się opierała przy kręceniu. Tu kolega ma jeszcze łozyska oporowe aby lżej sie kręciło. Fajny patent jednak tu niekonieczny.
-
Ja też używam takich ściągaczy ( samoróbek ) i też daję łożyska co by lżej się kręciło, ale te łożyska są słabiutkię i niestety się rozwalają.
Taki przykład
https://www.fotosik.pl/zdjecie/fce7be042f33aca5
-
Ja też używam takich ściągaczy ( samoróbek ) i też daję łożyska co by lżej się kręciło, ale te łożyska są słabiutkię i niestety się rozwalają.
Taki przykład
https://www.fotosik.pl/zdjecie/fce7be042f33aca5
Robert sam to wykonujesz ?
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
-
Oczywiście i jak trzeba będzie ro również zrobię sobie taki ściągacz jaki pokazał nam Wadek. Pracuję w zakładzie jako mistrz i mam dojscie do maszyn i materiału :)
-
Oczywiście i jak trzeba będzie ro również zrobię sobie taki ściągacz jaki pokazał nam Wadek.
Gdzie kupujesz graty do budowy ?
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
-
Pracuję w zakładzie jako mistrz i mam dojscie do maszyn i materiału :)
-
Pracuję w zakładzie jako mistrz i mam dojscie do maszyn i materiału
No tak. To wiele wyjaśnia . W sumie pozazdrościć możliwości
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
-
No tak. To wiele wyjaśnia . W sumie pozazdrościć możliwości
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
Dokładnie, wjazd na halę tez mam możliwość, więc wszystko staram sie sam robić.
-
Ja robię sam tyle na ile mi pozwala miejsce parkingowe
Bo umiejętności niestety to połowa sukcesu.
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
-
Można i tak za grosze ...
-
Ano można :)
-
Można i tak za grosze ...
pomysłowość to 3/4 sukcesu. Pomysły macie podrzucone gotowe a tokarzy gdzies zawsze znajdziecie
-
Można i tak za grosze ...
O i jest mój sposób :)
wymieniałeś sam Pawle ? tak mnie kusi ..... tylko z miejscem krucho
-
Jak masz 2 lewarki to zrobisz to nawet pod blokiem, ja też to robiłem na parkingu, a w garażu mam kanał, drugi lewarek jest potrzebny do założenia końcówki stabilizatora i ustawienia wahacz w pozycji do jazdy w celu dokręcenia śrub tulei tak żeby guma nie była skręcona.
-
Pół oś trzeba odkręcić żeby wysunąć troche zwrotnicę nasadka 36 przyda się do wprasowania nowej tulejki.
-
Jak masz 2 lewarki to zrobisz to nawet pod blokiem, ja też to robiłem na parkingu, a w garażu mam kanał, drugi lewarek jest potrzebny do założenia końcówki stabilizatora i ustawienia wahacz w pozycji do jazdy w celu dokręcenia śrub tulei tak żeby guma nie była skręcona.
W sumie wiem że mam wywalone tylne tuleje na przednim wahaczu (te z aluminiowym mocowaniem) - ale chyba warto wyjąć cały wahacz wymienić obie i przy okazji tą tuleję poprzeczną
Jaki macie patent na odkręcenie nakrętki półosi ? Czym zablokować koło ?
-
Koło na ziemi ib odkręcasz ,auto jest na tyle ciężkie że nie obróci koła.
-
Pogoda nie zachęca teraz na takie wyczyny pod blokiem, szczególnie że jak to będzie pierwszy raz to może potrwać, no i półoś jak się wysunie to olej trza łapać :)
Jakie zamienniki polecacie ? dobrze cenowo wychodzi Sasic, a te tylne to SIDEM bo jakos innych znaleźć nie mogę :/
W moim przypadku o olej się nie martwię mam ASB :)
-
Jak masz 2 lewarki to zrobisz to nawet pod blokiem, ja też to robiłem na parkingu, a w garażu mam kanał, drugi lewarek jest potrzebny do założenia końcówki stabilizatora i ustawienia wahacz w pozycji do jazdy w celu dokręcenia śrub tulei tak żeby guma nie była skręcona.
W sumie wiem że mam wywalone tylne tuleje na przednim wahaczu (te z aluminiowym mocowaniem) - ale chyba warto wyjąć cały wahacz wymienić obie i przy okazji tą tuleję poprzeczną
Jaki macie patent na odkręcenie nakrętki półosi ? Czym zablokować koło ?
Śrubokrętem do otworu po śrubach od koła w piaście ja chyba wiertło włożyłem i się zaklinuje jak obrócisz
Czyli odkręcasz półoś bez koła? Trochę strach żeby nie pokrzywić zawiechy.
-
Lemforder wychodził coś koło 30 PLN, tylko że ja mam trochę inne ceny w sklepie,ale różnicy wielkiej nie było , kup sobie przyzwoity bo jak się narobisz to te 10 PLN będzie bez różnicy
Z lemfordera nie mogę znaleźć tej tylniej na ALU
-
auto na biegu i powinno isc bez problemu odkrecenie nakretki polosi
-
Sprawdzony sposób na odkręcenie nakrętki połosi: na dwa dni przed robotą wpuścić na gwint w okolicy tej nakrętki zwykłą naftę, najprościej strzykawką z igłą. Nafta penetruje, wsiąka w gwint i zmiękcza rdzę lepiej niż jakikolwiek dedykowany środek, przy tym prawie nic nie kosztuje. Nakrętkę najlepiej zruszyć jeszcze jak auto stoi na kołach, wiadomo, że do wyjęcia zawleczki trzeba zdjąć koło, a potem koło ponownie zamontować do odkręcenia. W moim przypadku nakrętka była odkręcana po raz pierwszy po 9 latach, i poszła tym sposobem bez wysiłku przy pomocy półmetrowej przedłużki na klucz.
-
350 Nm, inaczej mówiąc siła 35 kg przyłożona do metrowej przedłużki przy dokręcaniu tej nakrętki.
-
Wachacz musisz sobie zablokować i nie pamiętam czy półosi nie trzeba odkręcić, ale nie jestem pewien warto sprawdzić wcześniej bo to klucz 36
A czasami nie 35? :)
z tego co pamiętam, to na nakrętki półosi PSA idealnie pasował klucz do kół z Kamaza. Właśnie 35 mm.
36 też się dało odkręcić, ale miał lekki luz.
-
Panowie dziękuję serdecznie za zainteresowanie... niestety sam tego nie zrobię ale przynajmniej nakieruję odpowiednio mechanika :)
-
Klucz do półosi na pewno 35, najlepiej na kwadrat 3/4".
-
Lemforder wychodził coś koło 30 PLN, tylko że ja mam trochę inne ceny w sklepie,ale różnicy wielkiej nie było , kup sobie przyzwoity bo jak się narobisz to te 10 PLN będzie bez różnicy
Paweł gdzieś ty kupił LF-a za 30 PLN ?? Nie widzę ceny mniejszej jak 76 PLN + wysyłka
-
to może pomożesz :P ?
-
ciiii....skarbówka czuwa ;)
-
Witam
Na ostatnim przeglądzie auta (110 kkm) mechanik poinformował mnie ze mam naderwane tuleje wahacza i zwrotnicy. Tak się złożyło ze wczoraj byłem na przeglądzie technicznym (takim do dowodu), poprosiłem o dokładne przyjrzenie się zawieszaniu, szarpaki poszły w ruch i wszytko podobno jest sztywne.
Czy jest to możliwe ze diagnosta nie rozpoznał takiej usterki.
-
U mnie przy 265tyś i 7latach jezdzenia, prawa tuleja miała luz na stacji w PZM, jednak nie dawała o sobie znać w żaden sposób, po 10tyś zaczeła stukać, wymieniłem obie, tydzień temu na przeglądzie diagnosta zawołał mnie do kanału i wskazał na luz na łożysku od kurzej łapy też z prawej strony, przy przebiegu 290tyś.
Wiek też robi swoje, ale 110 tyś to bardzo mało i chyba za wcześnie na te tuleje ale jak nie stukają, to bym nie ruszał.
-
Jeśli na koleinach bardzo się nie męczysz z jazdą na wprost to bym na razie zostawił
-
Ja tam nic nie wyczuwam, nic nie stuka puka, auto prosto jedzie.
Chodź coraz więcej tych śpiących policjantów w stolicy wiec zawieszenie dostaje po tyłku.
-
Tuleja przedniego wachacza tył. Jak się zabrać do samodzielnej wymiany. Czytam wasze posty i nijak nie mogę o tym znaleźć opisu. Czy ktoś opisze jak to zrobić samemu. 2.0 hdi 136 km, hydroactiv automat. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181104/dae9685a7f9f0160a0d206f0c095f5b4.jpg)
Wysłane z mojego BLA-L29 przy użyciu Tapatalka
-
Hej Paweł mam to samo do zrobienia w mojej cytrynie ale niestety nie mam czasu tego zrobic wiec daje do znajomego mechanika.
Ale mam pytanie dotyczace zbieżności: czy po wymianie tylnych tulei przedniego wahacza trzeba robic zbieżność?
-
Podobno nie trzeba tak wyczytałem z postów
Wysłane z mojego BLA-L29 przy użyciu Tapatalka
-
Trzeba robić zbieżność choćby dla sprawdzenia bo na zerwanych tulejach ktoś mógł wcześniej grzebać przy zbieżności i po naprawie będzie inaczej niż przed. Poza tym można minimalnie inaczej zamontować wahacz bo ma luzy na śrubach mocujących do sanek i może być przesunięta zwrotnica o ok 1 cm w skrajnych położeniach wahacza
-
Rozumiem, dzięki za info. Czyli po wymianie pojade skontrolować zbieznosc na SKP i w razie W zrobie tą zbieżność.
-
Panowie jak wyjąć środkową śrubę pod półosią z wahacza?
-
Wyjąć półoś i odkręcić śrubę
Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
-
Jakub mam inne informacje, wyjmę tylko zwrotnicę, a półoś lekko przesunę i będzie dojście do owej śruby, ale dzięki za dobre chęci.
-
Po 127 kkm mechanik zobaczył w moim C5 zerwane tuleje wahacza przedniego dolnego i uszkodzoną poduszkę dolną silnika, 2 tygodnie wcześnij nie zauważył tego diagnosta, który "znalazł" tylko przednie klocki hamulcowe i łączniki stabilizatora tył, poszedłem strasznie w koszty , podczas jazdy tego nie czułem, jedynie ściąganie w bok ale bez żadnych stuków ?
-
To napisz ile i za co musiałeś zapłacić.