Klub Cytrynki

Samochody => C5 => MK I => Wątek zaczęty przez: Sebastian Osowski w Wrzesień 02, 2020, 20:08:03

Tytuł: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Sebastian Osowski w Wrzesień 02, 2020, 20:08:03
Siemanko.


Jest tutaj na forum ktoś kto wyprogramował z bosch me 7.4.5 sondy za katalizatorami, bądź komuś zlecał?
Potrzebuję osoby, która zrobi to w moim sterowniku.



Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Bartek Brzoza w Wrzesień 02, 2020, 21:15:43
Ja wstawiałem emulator elektroniczny i 0 błędów i cena chyba 150zeta. Ale kojarzę że ktoś na forum próbował tylko nie wiem z jakim skutkiem.
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Tokarczyk w Wrzesień 03, 2020, 20:42:43
Najlepiej od razu wgraj mapę od Carlssona z wyciętymi sondami. Kiedyś znalazłem na jakimś ruskim forum. :)
Jak będzie działać, to daj namiar - też chcę.
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Adam Łosik w Listopad 28, 2020, 17:51:39
Wyprogramowałem sobie drugie sondy u siebie. To sterownik ME 7.4.6 nie 7.4.5.


Korzystałem z tej strony: http://nefariousmotorsports.com/forum/index.php?topic=5916.0 (http://nefariousmotorsports.com/forum/index.php?topic=5916.0)
i pinoutu z załącznika. Potrzebujemy do tego interfejs MPPS, ja korzystałem z MPPS V13 takiego jak ten: https://allegro.pl/oferta/chip-tuning-cable-mpps-v13-02-flash-car-diagnostic-9539412558 (https://allegro.pl/oferta/chip-tuning-cable-mpps-v13-02-flash-car-diagnostic-9539412558) Opis podłączenia znalazłem tutaj: https://www.ecuedit.com/how-to-read-write-bosch-me7-4-6-t1773 (https://www.ecuedit.com/how-to-read-write-bosch-me7-4-6-t1773)

W dowolnym programie do edycji HEX zmiany we Flash dokonać w adresach:

CDKAT : 10009      - wyłączenie drugich sond lambda
CDLSH : 1000E      - wyłączenie diagnostyki sond (można je odłączyć)

zmienić z wartości 01 na 00


Nie potrafię teraz znaleźć opisu programu do MPPS, ale generalnie sprawa wygląda tak:

Ściągamy flash z naszego sterownika, modyfikujemy (j.w.), ładujemy do programu MPPS, obliczamy nową sumę kontrolną (przycisk), wgrywamy do sterownika.

Powyższe operacje robiłem w marcu 2019r. i trochę musiałem sobie przypomnieć co i jak ;)


Pozdrawiam, Adam


Adnotacja (25.01.2021r.)

Przy okazji przypominania sobie co i jak i pomocy Sebastianowi, wziąłem drugi sterownik żeby zrobić to jeszcze raz:

Aby móc zczytać lub zapisać dane do sterownika, musimy użyć punktu BOOT zaznaczonego na zdjęciach poniżej. Procedura wygląda następująco:

Odczyt:

1. Podłączamy zasilanie do sterownika i MPPS
2. Klikamy Odczytaj (program poprosi o BOOT)
3. Odłączamy zasilanie, zawieramy BOOT do masy i podłączamy zasilanie
4. Klikamy OK - program zaczyna zczytywać dane - zwalniamy BOOT
5. Po zczytaniu pojawi się okno z zapytaniem gdzie zapisać ściągnięty plik.
6. Pojawi się okno, odłączamy zasilanie i klikamy OK
7. Po odliczeniu 5s podłączamy zasilanie i klikamy OK
8. Zamykamy program.

Checksum:

Po zmodyfikowaniu pliku flash, uruchamiamy MPPS i klikamy przycisk Checksum. Wskazujemy zmodyfikowany plik (za każdym razem gdy pojawi się okno wyboru pliku). Ten plik załadujemy do sterownika.

Zapis:

1. Podłączamy zasilanie do sterownika i MPPS
2. Klikamy Wczytaj - pojawi się okno do wskazania pliku do załadowania.
3. Program zapyta czy chcemy programować
4. Klikamy Tak
5. program poprosi o BOOT
6. Odłączamy zasilanie, zawieramy BOOT do masy i podłączamy zasilanie
7. Klikamy OK - program zaczyna wgrywać dane - zwalniamy BOOT
8. Po zakończeniu, pojawi się okno, odłączamy zasilanie i klikamy OK
9. Po odliczeniu 5s podłączamy zasilanie i klikamy OK
10. Zamykamy program.

Programowanie zakończone.
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Sebastian Osowski w Grudzień 24, 2020, 11:38:41
Wyprogramowałem sobie drugie sondy u siebie. To sterownik ME 7.4.6 nie 7.4.5.


Korzystałem z tej strony: http://nefariousmotorsports.com/forum/index.php?topic=5916.0 (http://nefariousmotorsports.com/forum/index.php?topic=5916.0)
i pinoutu z załącznika. Potrzebujemy do tego interfejs MPPS, ja korzystałem z MPPS V13 takiego jak ten: https://allegro.pl/oferta/chip-tuning-cable-mpps-v13-02-flash-car-diagnostic-9539412558 (https://allegro.pl/oferta/chip-tuning-cable-mpps-v13-02-flash-car-diagnostic-9539412558) Opis podłączenia znalazłem tutaj: https://www.ecuedit.com/how-to-read-write-bosch-me7-4-6-t1773 (https://www.ecuedit.com/how-to-read-write-bosch-me7-4-6-t1773)

W dowolnym programie do edycji HEX zmiany we Flash dokonać w adresach:

CDKAT : 10009      - wyłączenie drugich sond lambda
CDLSH : 1000E      - wyłączenie diagnostyki sond (można je odłączyć)

zmienić z wartości 01 na 00


Nie potrafię teraz znaleźć opisu programu do MPPS, ale generalnie sprawa wygląda tak:

Ściągamy flash z naszego sterownika, modyfikujemy (j.w.), ładujemy do programu MPPS, obliczamy nową sumę kontrolną (przycisk), wgrywamy do sterownika.

Powyższe operacje robiłem w marcu 2019r. i trochę musiałem sobie przypomnieć co i jak ;)


Pozdrawiam, Adam

Normalnie dzięki za odzew. I powiadasz nic się nie uwaliło? Bo ja kiedyś przy próbie zgrania flash jeden sterownik sobie uwaliłem :p. I teraz pozostaje pytanie czy podejmować kolejną próbę :p. Ale znając ciekawość z mojej strony to spróbuję i dam znać
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Adam Łosik w Grudzień 24, 2020, 12:12:46
Też się obawiałem, dlatego najpierw kupiłem na allegro "zapasowy" sterownik. Oczywiście żeby go użyć w swoim aucie, trzeba najpierw skopiować także eeprom z danymi imo i przebiegu. Potem zmodyfikowałem flash i do teraz na nim jeżdżę. Mój oryginalny leży w szafie w razie czego ;)
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Sebastian Osowski w Grudzień 26, 2020, 20:34:32
Też się obawiałem, dlatego najpierw kupiłem na allegro "zapasowy" sterownik. Oczywiście żeby go użyć w swoim aucie, trzeba najpierw skopiować także eeprom z danymi imo i przebiegu. Potem zmodyfikowałem flash i do teraz na nim jeżdżę. Mój oryginalny leży w szafie w razie czego ;)

I w skrócie jak dokładnie to robiłeś? Ja kiedyś próbowałem, ale miałem jakąś inną instrukcję i uwaliłem pamięć flash.
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Adam Łosik w Grudzień 27, 2020, 09:53:02

Jeśli pytasz o podmianę sterownika z Allegro, to eeprom na płycie sczytywałem takim programatorem:
https://abc-rc.pl/product-pol-7345-Programator-USB-CH341A-Gold-SPI-Flash-EEPROM-TTL.html (https://abc-rc.pl/product-pol-7345-Programator-USB-CH341A-Gold-SPI-Flash-EEPROM-TTL.html?query_id=1)

Warto dokupić adapter, dzięki czemu nie trzeba wylutowywać pamięci ze swojego sterownika:
https://abc-rc.pl/product-pol-7983-Klips-Pomiarowy-do-SOP8-DIP8-SO8-z-tasma-i-podstawka-programowanie-bez-wylutowywania.html (https://abc-rc.pl/product-pol-7983-Klips-Pomiarowy-do-SOP8-DIP8-SO8-z-tasma-i-podstawka-programowanie-bez-wylutowywania.html?query_id=4)

Sczytanym wsadem zaprogramowałem pustą pamięć 95160:
https://allegro.pl/oferta/95160-pamiec-eeprom-spi-uklad-scalony-7298772926 (https://allegro.pl/oferta/95160-pamiec-eeprom-spi-uklad-scalony-7298772926)

którą po zaprogramowaniu wlutowałem do nowego sterownika, ponieważ nie potrafiłem zaprogramować tej znajdującej się na płycie.


Programowanie przeprowadziłem dedykowanym do programatora oprogramowaniem.

Modyfikację FLASHA opisałem powyżej ;)


Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Sebastian Osowski w Styczeń 23, 2021, 22:28:41
Temat zakończony. Metodą prób i błędów i pomocy Adama Ł udało się definitywnie usunąć błąd tylnych sond. Bogatszy o wiedzę mogę napisać tyle, że warto mieć w razie czego drugi sterownik bo mpps jest kapryśny. Jednakże finalnie mam dwa sterowniki z wyłączonymi sondami.
Teraz chętnie na jednym chciałbym się nauczyć zmiany odcinki, bo jak wiadomo ta fabryczna jest okrojona w tak zwane "łutututu" hehehe :p
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Radosław Misztal w Styczeń 24, 2021, 08:43:35
Fajnie, że Ci się udało. Choć jak czytam wątek to jest to procedura wygląda na dość skomplikowaną :)

Patrz, a u mnie praktycznie temat zniknął sam, checka już dawno nie widziałem. Jedyne co zrobiłem to delikatnie podkręciłem śrubę od napięcia membrany parownika.
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Sebastian Osowski w Styczeń 24, 2021, 09:12:06
Fajnie, że Ci się udało. Choć jak czytam wątek to jest to procedura wygląda na dość skomplikowaną :)

Patrz, a u mnie praktycznie temat zniknął sam, checka już dawno nie widziałem. Jedyne co zrobiłem to delikatnie podkręciłem śrubę od napięcia membrany parownika.

Skomplikowana jak ktoś robić coś nie tak jak trzeba, czyli ja tak robiłem :p. Ale ogólnie po pierwszym razie to później na ślepo. Dowiadywałem się i ludzie chcieli 400zl za taką usługę, więc ogólnie paranoja. Dlatego czasem warto ryzykować.
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Sebastian Osowski w Styczeń 26, 2021, 20:50:01
Aktualizacja po około 300km i wielu odpaleniach. Błąd się nie pojawia, jakże nieoceniona była pomoc Adama. Pozdrawiam i jestem krewny porządną flaszkę ;D. Pozostaje się przyzwyczaić do zegarów bez ciągłego DTC ;p
Tytuł: Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
Wiadomość wysłana przez: Adam Łosik w Styczeń 27, 2021, 07:53:35
Fajnie że się udało ;) Żeby mieć pewność, że programowanie przebiegło pomyślnie, można wejść w Lexię w Parametry "Ograniczenie emisji substancji toksycznych". Jeśli przy tylnych sondach oraz przy "Kontrola katalizatora" pisze "Nieaktywne", to Check z tego powodu nie będzie się pojawiał. Bez modyfikacji sterownika, powyższe pozycje zmieniają się na "Aktywne" przy nagrzanym silniku i w określonych warunkach.