Klub Cytrynki
Samochody => C5 => MK I => Wątek zaczęty przez: Hubert Sawicki w Luty 03, 2021, 19:32:39
-
Witam, kupiłem około 2 tygodnie temu Citroëna C5 i mam problem, po przejechaniu kilku kilometrów przestały działać zegary (prędkość, obroty, temperatura) zaczęły świecić kontrolki, licznik przebiegu pokazuje 0000, po wyjęciu kluczyka kontrolki nadal świecą się przez kilka minut. Są momenty że zaczyna wszystko działać normalnie i znowu wszystko opada i zaczyna się swiecic. Auto normalnie odpala, jezdzi, nie ma żadnych problemów poza tą choinką na desce. Po odłączeniu kostki od deski z BSI i ponownym podłączeniu zaczyna wszystko działać na jakiś czas, raz działa przez godzinę a raz od razu się wyłącza. Samochód stoi calą noc w garazu, przychodze otwieram drzwi i zapalają się te kontrolki pomimo że kluczyk mam w kieszeni. Samochód podpinany był pod Lexie i pokazała brak komunikacji:
- ze wskaznikiem wielofunkcyjnym
- z wyświetlaczem informacyjnym
- z modułem sterowania klimatyzacją
Ma ktoś pomysł gdzie może być problem? Wyczytałem że w tych modelach może być coś takiego przez nie oryginalne radio a właśnie takie w nim jest włożone.
-
Zapewne coś namieszane po VAN. Sterowanie radia pod kierownic działa? Wyświetlacz pod daszkiem działa normalnie? Jeśli możesz, odłącz radio całkowice odpinając od niego kostkę. Sprawdź co będzie się działo.
-
Radio już wyjęte i jest bez zmian, jest tam tragedia, wszystkie kable odcięte i po podlaczane są do kabli które wychodzą
z kostki tego radia po prostu izalocją. I są tam 2 skretki po 2 kable (szary i biały) i jedna w której są 3 kable (brazowy, pomarańczowy i coś jeszcze) i nie jest to nigdzie podlaczone tylko odcięte i końcówki za izolowane. Wyświetlacz przestaje działać razem z zegarami, sterowanie radiem w kierownicy nie dziala.
-
Może ktoś wrzuci schemat instalacji radia.
Tylko nie możesz sugerować się kolorami, tylko opisami konkretnych przewodów.
Cześć z nich jest podłączona do wyświetlacza, cześć do BSI, po VAN pod kierownicę.
Czy wiesz jaki typ-model radia np po VIN występował w twoim aucie? Masz zmieniarkę pod siedzeniem pasażera?
Skrętki to właśnie VAN
-
Nie mam pojęcia jaki model radia był oryginalny, zmieniarki nie mam. Myślisz że te "wolne przewody" mogą być sprawcą całego zamieszania?
-
Wolne jak wolne albo pozostałe źle podłączone. Wrzuć prośbę o rozkodowanie VIN. Będzie wiadomo jakie radio. I jaki schemat będzie potrzebny.
http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=120036.msg1195247#msg1195247
-
Okey prośba poleciała. Teraz jest tam jakieś radio JVC, i sprawdzalem dzisiaj trochę multimetrem te przewody które są podlaczone i zdziwiło mnie że na przewodach które idą z tylniego lewego głośnika jest cały czas około 0.5V nawet jak jest odłączony od radia.
-
Okey prośba poleciała. Teraz jest tam jakieś radio JVC, i sprawdzalem dzisiaj trochę multimetrem te przewody które są podlaczone i zdziwiło mnie że na przewodach które idą z tylniego lewego głośnika jest cały czas około 0.5V nawet jak jest odłączony od radia.
Jakiś system czujników parkowania tam jest?
Jak będę przy komputerze i nikt mnie nie uprzedzi, sprawdzę ten VIN.
-
Nie ma raczej czujników parkowania, no chyba że przez to wszystko nie działają, ale sądzę że nie ma bo nawet jak chwilowo wszystko jest okey to czujników nie słychać
-
Rozkodowany VIN
http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=123348.0
Na temat radia znalazłem tam tyle:
ODBIORNIK RADIOWY SYST. AUDIO ODTW. CD RDS "RD3"
-
Zwykle radio RD3 z CD.
A wyświetlacz masz ten wąski jedno wierszowa czy dwuwierszowy?
PS.
Błażej wrzucisz odpowiedni schemat?
-
Chodzi o wyświetlacz pod daszkiem czy na radio? Pod daszkiem jest dwu wierszowy a na radio jedno. Tylko to nie jest oryginalne radio tylko jakieś inne JVC
-
Pod daszkiem. To schemat wtyczki oryginalnej od strony radia.
Potrzebna druga strona wtyczki.
Ja bym kupił orginalne radio z kawałkiem wtyk i zrobił jak było z fabryki.
-
Dobra jutro coś poszukam żeby kupić. Myślisz że jest szansa że to radio rozwiąże ten problem?
-
Pod daszkiem. To schemat wtyczki oryginalnej od strony radia.
Potrzebna druga strona wtyczki.
Ja bym kupił orginalne radio z kawałkiem wtyk i zrobił jak było z fabryki.
A fabryka podaje tak... jak w załączniku.
Dobra jutro coś poszukam żeby kupić. Myślisz że jest szansa że to radio rozwiąże ten problem?
Instalacja multipleksowana ma swoje wady i zalety i humory... gwarancji, że wszystko zacznie działać nie ma, może Lexia jakieś błędy pokaże i od tego bym zaczął.
Ps. Piotrek na drugi raz daj mi znać przez PW z linkiem do tematu... nie zawsze mam czas wszędzie zajrzeć ;)
-
Ok Błażej, poprawie się.
Leksja już pokazała błędy.
Hubert pamiętaj, że radio trzeba sparować z VINem auta. Działać powinno od razu ale będzie pikać.
-
No to doczytałem ;) i w załączniku schematy do wyświetlacza i komputera pokładowego... wspólnym mianownikiem oprócz podsieci komfortu VAN (przewody 9004 i 9005) jest bezpiecznik F24 w BSI.
-
Ten bezpiecznik może być po prostu spalony i dlatego tak wariuje? Czy jak by był spalony to by to wszystko po prostu zgasło?
Okey po sprawdzam te przewody dzisiaj około 15 i dam znać jak to wygląda.
-
F24 15A + VAN zestaw wskazników - ekran wielofunkcyjny - sterownik wyswietlacza kolorowego - kalkulator wspomagania parkowania - panel klimatyzatora (jezeli oddzielny)
Jak na samą komunikację to trochę spory, coś by jeszcze musiało zgasnąć.
-
Za chwilę lecę sprawdzać te kabelki. Teraz jechałem nim i zauważyłem że jak chwilowo wszystko jest okey, to po chwili w pierwszej kolejności gaśnie ekran komputera a po około 2 sekundach pojawia się choinka na desce i zegary opadają.
-
Udało się coś zdziałać?
-
Jeszcze niestety nie, tak wyszło że nie miałem na to czasu bo remontowałem zawieszenie bo mi części po przychodziły. I właśnie skończyłem i lecę montować radio oryginalne, zobaczymy co bedzie.
-
Oryginalne radio podpięte według schematu i dalej to samo...
-
Sprawdź dokładnie wiązki i przejścia na szynie VAN, coś tam generuje błędy i cała sieć pada. Miałem podobny przypadek w C4 MKI z CAN - w module COMM (przełącznik zespolony) jedno z gniazd miało wyłamany zatrzask i traciła się cała sieć - jak to się działo podczas jazdy, to nie działały kierunkowskazy, wycieraczki same się włączały na jeden cykl (i też nie dało się ich włączyć), na wyłączonym zapłonie dodatkowo immobilizer przestawał działać i nie dało się samochodu uruchomić.
-
Mógłbyś mi dokładniej powiedzieć gdzie tą sieć van muszę jeszcze sprawdzić oprócz radia? I zauważyłem że BSI wogle nie idzie spać tylko po wyjeciu kluczyka cały czas świeci deska. Siedzialem dzisiaj bardzo długo w odpalonym samochodzie i były momenty że wszystko było okey i dalej te błędy wyłączał się wyświetlacz i nie działało radio.
-
Sieć VAN jest niemal na całym aucie. Jak masz oryginalne czujniki parkowania, zajrzyj tam. Może wilgoć swoje zrobiła.
Kolejne skrajne punkty to podnośniki elektrycznych szyb, dokładniej sterowniki zintegrowane z silnikami. Jeśli są Xenony warto i w ich sterowanie zajrzeć. Silnik wycieraczek i jego wtyczka... Ogólnie wszystko co ma w sobie elektroniczne moduły jest spięte siecią VAN. Trzeba sprawdzić kostki i piny w nich. Oczywiście masa do każdego z modułów też musi być pewna.
Same zegary mogą też wariować jak ktoś nieumiejętnie dobierał się do cofania przebiegu.
-
Sprawdź BSM, bo czasem też może powodować takie objawy, kostki, bezpieczniki. Będziesz miał chwilę to miernik i sprawdzasz na bezpiecznikach jakie jest napięcie podczas normalnej pracy, a potem jak coś się dzieje, może wyłapiesz czy i który obwód zasilania pada.
-
Sieć VAN jest niemal na całym aucie. Jak masz oryginalne czujniki parkowania, zajrzyj tam. Może wilgoć swoje zrobiła.
Kolejne skrajne punkty to podnośniki elektrycznych szyb, dokładniej sterowniki zintegrowane z silnikami. Jeśli są Xenony warto i w ich sterowanie zajrzeć. Silnik wycieraczek i jego wtyczka... Ogólnie wszystko co ma w sobie elektroniczne moduły jest spięte siecią VAN. Trzeba sprawdzić kostki i piny w nich. Oczywiście masa do każdego z modułów też musi być pewna.
Same zegary mogą też wariować jak ktoś nieumiejętnie dobierał się do cofania przebiegu.
Na szczęście sieć VAN tak jak i CAN jest podzielona na obwody (nawet elektrycznie są to osobne podsieci - prędkości transmisji danych są różne), tu wszystkie objawy występują w obrębie jednego "segmentu" i trzeba sprawdzić dokładnie wszystkie połączenia od BSI do każdego z "odbiorników".
-
Sieć VAN jest niemal na całym aucie. Jak masz oryginalne czujniki parkowania, zajrzyj tam. Może wilgoć swoje zrobiła.
Kolejne skrajne punkty to podnośniki elektrycznych szyb, dokładniej sterowniki zintegrowane z silnikami. Jeśli są Xenony warto i w ich sterowanie zajrzeć. Silnik wycieraczek i jego wtyczka... Ogólnie wszystko co ma w sobie elektroniczne moduły jest spięte siecią VAN. Trzeba sprawdzić kostki i piny w nich. Oczywiście masa do każdego z modułów też musi być pewna.
Same zegary mogą też wariować jak ktoś nieumiejętnie dobierał się do cofania przebiegu.
Na szczęście sieć VAN tak jak i CAN jest podzielona na obwody (nawet elektrycznie są to osobne podsieci - prędkości transmisji danych są różne), tu wszystkie objawy występują w obrębie jednego "segmentu" i trzeba sprawdzić dokładnie wszystkie połączenia od BSI do każdego z "odbiorników".
Sugerujesz że zakłócenia na poszczególne linie mają tylko wpływ? Hmmm Trochę dziwne bo robiąc niechcący zwarcie na linii w radiu straciłem prawy stop w swoim C4. :D Ale może... kto wie.
-
Sugerujesz że zakłócenia na poszczególne linie mają tylko wpływ? Hmmm Trochę dziwne bo robiąc niechcący zwarcie na linii w radiu straciłem prawy stop w swoim C4. :D Ale może... kto wie.
Sugeruję, że zazwyczaj błąd komunikacji na jednej podsieci nie propaguje się dalej... ale procesor do komunikacji jest zazwyczaj jeden, tylko ma kilka "niezależnych" linii, więc nie można wykluczyć pewnych interakcji pomiędzy nimi. Ale w tym wypadku, przynajmniej z opisu wychodzi, że tylko jedna podsieć ma problemy i od niej należało by zacząć.
-
Czyli wnioskuje z tego że na tej podsieci mam radio, zegary, sterownik klimatyzacji i wyświetlacz. Czy coś jeszcze jest na tej podsieci? Jak było włożone to radio JVC to działało pomimo tych błędów, teraz jak jest oryginalne i podpięte do sieci VAN przestaje działać razem z wyświetlaczem i choinką na desce.
-
Wystarczy jeden źle podłączony kabel Van Low - Van Hight i dzieją się takie rzeczy.
Wymieniłem zmieniarkę w C5 Mk I z obciętymi kablami i właśnie pomyliłem te dwa przewody i miałem choinkę zegarów. Nie za bardzo wiedziałem dla czego, przecież wymieniłem tylko zmieniarkę.... A jednak.
-
A jest może jakiś schemat tej całej sieci VAN żebym mógł sobie to po sprawdzać? Mógłby ktoś coś takiego wrzucić?
-
To trochę może pomóc:
-
A no to jeszcze brakuje schematu z wspomagania parkowania do kompletu...
-
Czujników parkowania nie mam, i to chyb lepiej (mniej sprawdzania będzie ;D ) ale dzięki za schematy. Czyli do sprawdzenia jutro są zegary, ekran wielofunkcyjny i sterownik klimatyzacji.
-
Winny całego zamieszania jest wyświetlacz wielofunkcyjny, po odpięciu go wszystko wraca do normy, teraz tylko ustalić czy winne są kable czy sam wyswietlacz.
-
Wyświetlacz rozebrałem, prze dmuchałem, obczyscilem cała płytkę z kurzu odpiąłem co się tylko dało odpiąć, podlaczyłem spowrotem i wszystko dziala. Dzięki wszystkim za pomoc. ;)
-
Brawo Ty :D ;)
-
Super.
Zostajesz przy fabrycznym radiu, czy wrzucasz z powrotem JVC?
-
Narazie zostaje przy fabrycznym.