Klub Cytrynki
Samochody zabytkowe i rzadko spotykane => XM => XM - Elektryka i wyposażenie => Wątek zaczęty przez: Wiesława Fabisz w Styczeń 16, 2006, 10:20:04
-
Witam,mam pytanie w ktorych drzwiach znajduje sie glowny silownik centralnego zamka w citroenie xm kombi?
-
Witam,w przednich drzwiach lewe i prawe.
-
Witam , dziekuje za odpowiedz.Mam jeszcze jedno pytanko odnosnie zamka.Chcac otworzyc samochod kluczykiem kreci sie cala wkladka do okola jaka moze byc tego przyczyna ?
-
Np. Zerwany zamek albo zapieczony zamek(jeśli był długo nieużywany.
-
Tak własnie jest jak się nieużywa kluczyka do otwierania drzwi,wydaje się że jak w innych wozach wystarczy przekręcic.Tutaj jest jeszcze jedno zabezpieczenie na bembenku polega to na tym że kluczyk z całym bembenkiem trzeba lekko wcisnąc w pozycij pionowej i dopiero przekręcić.Jeżeli zamek byl długo nieużywany to jest tak zanieczyszczony że bez rozebrania go nic nie nie wciśniesz bembenka.Też się o tym dowiedziałem dopiero jak mnie sytuacja zmusiła (przestał działac centralny) i go rozłożyłem na czynniki pierwsze.
-
Witam,dziekuje za podpowiedzi. Pozdrawiam. :-)
-
hej czy ktoś mógłby zamieścić mały opis jak rozebrać wkładkę na części, bo mam ten sam problem kupiłem używane wkładki, i chciałbym te stare rozruszać . Zresztą jedna z tych 'nowych' też już sie kręci dookła. Z góry dziękuje sądzę, że te informacje nie tylko mi się przydadzą, bo problem jest dość częstym zjawiskiem :) .
XM 2.5 td moc z charakterem
-
Podstawową czynnością w rozebraniu wkładki jest wybicie bolca resztę rozbiera sie bez użycia siły. Aby rozebrać wkładkę zamka należy wybić bolec zabezpieczający. Jest on umieszczony w środkowej części wkładki w występie. Z jednej i z drugiej strony występu widać cieńki drucik - to jest bolec zabezpieczający. Należy go wybić w jedną bądź drugą stronę. Następnie wkładkę należy wypchnąć z obudowy w której był bolec. Operacje tą należy zrobić nad tacką ponieważ mogą wylecieć dwie kulki znajdujące sie w otworach drugiego cylindra wkładki. Następnie należwy wycisnąć serce wkładki tj. miejsce w które wchodzi kluczyk z obudowy w której sie znajduje, sa tam również umieszczone dwie kulki zatrzaskowe na sprężynkach które z powrotem można włożyć bez większego problemu. Serce wkładki jeżeli jest sprawne po włożeniu kluczyka środkowa część powinna sie wysunać ok.2-3mm, wysunięcie to powoduje zazębienie wkładki w cylindrze w który ona wchodzi, to wysunięcie umożliwia otwarcie zamka, jeżeli tego nie robi należy ją dobrze przemyć w nafcie, naoliwić i powtórzyć próbę. W moim przypadku wyczyszczenie i nasmarowanie dało efekt. Przy rozbieraniu należy zapamiętać położenie cylinderków a zwłaszcza miejsca z którego został wybity bolec zabezpieczający. Przy skałdaniu niczego nie wciskać na siłe jesli nie wchodzi w miare luźno znaczy to że powinno byc to inaczej złożone ;-) Mam nadzieje że rozwiąże to większość problemów z zamkiem.
-
Dzisiaj rozbierałem wkładki opis do góry jest ok ja posunąłem sie dalej i wyjąłem też bolczyki spod sprężynek (są zone pod blaszkami z boku i nagórze serca zamku) jednak rozebranie tego elementu to jest ostateczność. Nie gwarantuje ,że każy to potem złoży. Na co zwrócić uwagę: po 1 jak się wkłada kluczyk w "serce" zamku końcówka kluczyka opiera się o stożek często jest on rozgiety (aluminium) nie polecam sciskania tego elementu, moze peknac - zamek raczej do wymiany
2 mozliwe ze kluczyk jest juz wyjechany i czesto dorobienie kluczyka pomaga przedłuzyc żywotnosc zamka
3 naprawde trzeba uwazac na wszystkie czesci przy rozbieraniu zeby nic nie zgubic
4 no i uwaznie składac wszystko potem (kuleczki stalowe nie sa symetrycznie połozone , ha a tak mi sie wydawało) i przy ostatnim zamku to zauwazyłem
5 rozebrałem ze szwagrem wczoraj i dzisiaj 5 wkładek z drzwi i 1 z klapy (kombi).W drzwiach były dwa rodzaje zamków i oba sie dały rozłożyć na czynniki pierwsze i dorobić do innych kluczykow(jest taka mozliwosc)
6 jeden zamek był chyba juz wczesniej rozbierany bo był pozbawiony wiekszosci czesci które mogły sie zgubic wiec radze uwazac ja miałem 2 zamki na zapasie wiec sobie poradziłem.
Dwa zamki które miałem kupiłem wraz ze stacyjka za 250 zet bo znajomy gość co naprawia zamki nie miał czasu i jak to bywa z naszymi autami czego sobie sam nie zrobisz to nie mozesz liczyc na innych "fachowców".
W razie pytan czy niejasności pisac to odpowiem
____________________
XM 2.5 TD kombi
:)...........trzeciej opcji nie ma.................. :)
-
najlepszym sposobem na wyczyszczenie bębenka zamka bez rozbieranie go na części pierwsze jest 5-cio minutowe zanużenie go w gotującej się wodzie z płynem do mycia naczyń w stosunku 1/1
procedura wygląda jak gotowanie jajka
w razie potrzeby czynność powtóżyć ze świeżą cieczą ,bo po pierwszym zabiegu napewno mnóstwo świństwa pływało będzie
--- potem poczekać aż wystygnie, wysuszyć i nasmarować jakimś WD
naprawiałem tak już zamki w kilku samochodach i to działa
-
Może i trochę wstyd, że tego nie wiem, ale jak dobrać sie do wkładki? Tzn. czy mam rozbierać tapicerkę drzwi? Okazało się po trzech tygodniach użytkowania XM-a, moich drzwi też kluczykiem nie otworzę :-(. Przyznam się, że próbowałem WD 40, choć czytałem wasze opinie (że nie za bardzo:-)). Nie wciska się nic (bębenek), więc musze to wyczyscić:-). Prawda? :-). Jak dotrzeć... :-(
-
a wkladki zamka sa takie same jak w xanti?
mam kilka fotek wkladki - rozebranej z klapy z Xanti.... jakkomus to pomoze
Pozdrawiam
umnie zatarly sie te "tloczki"i nie moglem wlaozyc kluczyka - rozebralem poczyscilem - pomoglo wd40 bo tloczek poprostu zardzewial - wyczyscilem - zlozylem i chodzi :)
-
A u mnie pojawił się inny problem ( oczywiście oprócz tego, że wkładki muszę rozebrać, bokiepsko chodzą). Dzieje się coś dziwnego. Jak zamknę centralny zamek, to po chwili sam się otwiera. Czasami od razu, czasem po jakiejś chwili, a czasami wcale. Myślałem, że to może sterowanie pilotem, ale jak zamknąłem kluczykiem to też się otwiera. Co to może być? Zwara na kalbach, czy przekaźnik centralnego pod schowkiem?
-
odnośnie tej wkładki to jak w XMie chcesz wyjąć to nie musisz rozbierać tapicerki, na wysokości wkładki jak otworzysz drzwi to na boku jest śruba na imbus lub torks, jak ją odkręcisz to masz już luźną wkładkę i możesz ją wyjąć i przystąpić do czyszczenia, ja się poddałem z braku czasu na zabawę i zakupiłem działający komplet, razem ze stacyjką i nową obudową pilota z kluczykiem, przełożyłem środek i wkładki a teraz mam spokój
pozdrawiam
-
Norbert Skrzypczak starannie wyklepał(a):
Jak zamknę centralny zamek, to po chwili sam się otwiera. Czasami od razu, czasem po jakiejś chwili, a czasami wcale.
Prawdopodobnie siłownik nie ma już pełnego skoku i powoduje otwarcie blokady zamka. Czy zjawisko występuje podczas dużej wigotności powietrza (po deszczu lub myciu)?
Otwierane są wszystkie drzwi? Jeżeli tak, to moja sugestia dotyczy tylko siłowników w przednich drzwiach (master).
-
moja sugestia dotyczy tylko siłowników w przednich drzwiach (master).
wczoraj rozebrałem cały zamek i w środku przy jednym styku jest pęknięta taka blaszka, która powinna się stykać przy otwieraniu. teraz dotyka cały czas i to powoduje otwieranie. niestety przy rozbieraniu urwał się taki mały plastikowy element, ttórego nie szło przykleić i po złożeniu całości nadal się otwiera. musze gdzieś załatwić z innego xma zamek z siłownikiem - lewa strona( jest to zintegrowana część ).
-
oto szkic (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=724ef23fd0147648) który moze pomóc niektórym w rozebraniu wkładki zamka.
powodzenia
jesli zamek obraca sie cały to moze to byc przyczyna wytartego grota kluczyka. polega to na tym ze koniec kluczyka musi wejsc do samego konca wkladki i odepchnac ja delikatnie a wtedy zamek sie otwiera jesli zas grot kluczyka jest wytarty to jest za krotki i nie dociera do konca.jesli juz uporacie sie z tym dranstwem i centralny bedzie działał to namawiam do korzystania co jakis czas z otwierania kluczykiem wszystkich zamków aby uniknac zasniedzenia.
NAZAD NIEUZYWANY ULEGA ZANIKANIU
pozdrawiam i mam nadzieje ze admin wybaczy mi duze literki
-
Widzę, że problem z wkładkami jest dość częsty. Mam następujące pytanie, czy są jakieś zamienniki zamków do xm?? czy musi to być zamek konkretnie od xm, bo w sklepie komplet ze stacyjką oryginalny kosztuje 820zl. przynajmniej u mnie, a żadnych używanych lub zamienników nie mogę znaleźć. Ewentualnie, czy ma ktoś jakieś zdjęcie, wymiary tej plastikowej końcówki w zamku, bo ona jest ułamana i zastanawiam się czy nie dałoby rady jej dorobić lub jakoś zastąpić??
pozdrawiam.
-
Witam Panowie !
Jestem nowym klubowiczem i mam pytanie ...
Jak dobrac pliota do istniejacego zamka centralnego ?
lub moze ma ktos komplet ... kluczyk z pilotem oraz odbiorniki
Pozdrawiam.
-
Całą sprawę można zamknąć montując zamek na pilota. Kupujemy centralkę zamka na Allegro. W samochodzie wyciągamy schowek pasażera i tam wstawiamy centralkę podłaczając ją pod centralny z samochodu.
Ja tak zrobiłem i nie pamiętam juz co to jest bębenek w drzwiach bo otwieram przyciskiem na pilocie. Cały koszt to ok 70 zł wraz z syreną. Prosto i łatwo i tanio.
-
Wydaje mi się, że poprzez wkładanie kluczyka wkładamy również brud. Tak więc jak nie używasz kluczyka to bębenek nie jest zabrudzony i wystarczy tylko przesmarować (jak potrzeba). Sprawdzałem po roku nie używania kluczyka i nie było problemu a samochód jest z 1991r.
-
Witam Serdecznie Szanownych Kolegów !!
Przemierzyłem temat centralnego zamka w XM i nie odnotowałem , aby ktoś skarżył się na pilota , będę więc chyba pierwszy . Jestem świeżym użytkownikiem XM . Auto które zakupiłem posiada trzy kluczyki ( w tym dwa "scyzoryki") . Niestety , żadnej wkładki nie da się obrócić za pomocą klucza , ale z tym dzięki Waszym opisom pewnie sobie poradzę . Martwi mnie jednak , że działa tylko jeden pilot . Może ktoś z Kolegów posiada schemat , jakąś dokumentację do pilota z kluczykiem ( zasilanie : dwie baterie CR 2032 po 3 V ) . Spróbował bym go naprawić ...
Boję się sytuacji gdy pomimo faktu posiadania samochodu , kluczyka , paliwa w baku i dokumentów .....pójdę piechotą ..
Pozdrawiam ;-)
-
Michał Zaremba starannie wyklepał(a):
Całą sprawę można zamknąć montując zamek na pilota. Kupujemy centralkę zamka na Allegro. W samochodzie wyciągamy schowek pasażera i tam wstawiamy centralkę podłaczając ją pod centralny z samochodu.
Ja tak zrobiłem i nie pamiętam juz co to jest bębenek w drzwiach bo otwieram przyciskiem na pilocie. Cały koszt to ok 70 zł wraz z syreną. Prosto i łatwo i tanio.
Swietnie. Tylko potrzebuje schemat zlacza od sterownika centralnego. Ma ktos ?
Pozdrawiam
-
Jarosław Dobrowolski starannie wyklepał(a):
Witam Serdecznie Szanownych Kolegów !!
Przemierzyłem temat centralnego zamka w XM i nie odnotowałem , aby ktoś skarżył się na pilota , będę więc chyba pierwszy .
Ja moge sie poskarzyc na pilota (moze bedzie Tobie razniej :) )
Moj ktoregos dnia zacza pracowac ciagle. Paru elektronikow sie do niego przymierzalo ale sie poddali :(
Tak wiec skonczy sie na radiowce ... (lezy na polce i czeka na troche wolnego czasu).
Pozdrawiam
-
Witam!
Mam maly problem zcentralnym, dziala skurczybyk tylko jak jest goraco (i to nie zawsze, najczesciej tylko zamyka) np jak auto nagrzeje sie na slonscu to git, wszystko hula jak nalezy. Jak rano wsiadam do zimnego wozu to lipa, zero reakcji...
Od czego proponujecie zaczac sprawdzanie?
pozdrawiam.
-
Witam koledzy. Mam kolejny problem .
Podczas grzebania pod maską rozłączyłem akumulator, po ponownym podłączeniu central zamknął cytrynę i w rzaden sposub nie mogę jej otworzyć. Dodam że wkładki niestety są zaśniedziałe i
w żaden sposób nie mogę ich ruszyć . Wymieniłem baterie w pilocie do zamka i nic.
-
Witam, ja też mam problem z centralnym, podobny został juz opisany wczesniej : po zamknieciu drzwi centralnym ole po chwili sie otwieraja. Jestem pewnien ze odpowiedzialny za to jest styk w drzwiach kierowcy dajacy sygnał do sterownika o otwieraniu lub zamykaniu drzwi. Musze wydostac cały zamek z drzwi tylko niewiem zabardzo jak. Po odkreceniu 3 sróbek w zewnetrznej ramie drzwi centralny nadal sie dosc mocno trzyma . Ciezko włozyc do niego reke wiec pytam czy moze ktos ma jakis sprawdzony sposob na jego wyciagniecie bez urwania plastików
-
Tomasz Marzec starannie wyklepał(a):
Witam, ja też mam problem z centralnym, podobny został juz opisany wczesniej : po zamknieciu drzwi centralnym ole po chwili sie otwieraja. Jestem pewnien ze odpowiedzialny za to jest styk w drzwiach kierowcy dajacy sygnał do sterownika o otwieraniu lub zamykaniu drzwi. Musze wydostac cały zamek z drzwi tylko niewiem zabardzo jak. Po odkreceniu 3 sróbek w zewnetrznej ramie drzwi centralny nadal sie dosc mocno trzyma . Ciezko włozyc do niego reke wiec pytam czy moze ktos ma jakis sprawdzony sposob na jego wyciagniecie bez urwania plastików
Mam nadzieję, że tapicerkę masz zdjętą. :-) musisz jeszcze odpiąć pręt, który idzie od klamki wewnętrznej do zamka i odczepić kostki. Pozostanie taki wystający bolec od wkładki zamka, z którego trzeba to ściągnąć. trochę trzeba się pomęczyć, ale później idzie gładko. musisz dać jakieś światło, żebyś zobaczył o co biega w tym wszystkim. tyle, że po wymontowaniu wskazane byłoby, żebyś miał inny sprawny sterownik, bo z rozebraniem kiepsko.
życzę powodzenia.
-
Kluczyki zawierają układ programowany "sprzętowo" (czy jak to tam się nazywa), w każdym razie da się zaprogramować go tylko raz. Ja mam też tylko jeden kluczyk (niestety) i oczywiście nie działające wkładki ( nie mam czasu się za nie zabrać), więc poszedłem do salonu po nowy kluczyk i Pan mi powiedział że kluczy są trzy rodzaje kosztują od 300 do 1000 zł, przyjedzie z Francji zaprogramowany na podstawie numery seryjnego i nie ma najmniejszej pewności czy będzie działa a zapłacić trzeba i tak. Więc pomyślałem sobie o alarmie który by to otwierał (którego i tak nie mam czasu założyć, więc modlę się żeby nic nie padło)
Pozdrawiam Adam
PS
Czy ktoś wie jak podłączyć alarm do modułu centralnego zamka w schowku?
-
Witam wszystkich. XM'a posiadam od wczoraj ale mam doświadczenie z innych aut, jeśli idzie o działanie zamka zależnie od temperatury to powinno pomóc przelutowanie sterownika zamka (usunięcie tzw. zimnych lutów).
-
Adam Kuczek starannie wyklepał(a):
Kluczyki zawierają układ programowany "sprzętowo" (czy jak to tam się nazywa), w każdym razie da się zaprogramować go tylko raz. Ja mam też tylko jeden kluczyk (niestety) i oczywiście nie działające wkładki ( nie mam czasu się za nie zabrać), więc poszedłem do salonu po nowy kluczyk i Pan mi powiedział że kluczy są trzy rodzaje kosztują od 300 do 1000 zł, przyjedzie z Francji zaprogramowany na podstawie numery seryjnego i nie ma najmniejszej pewności czy będzie działa a zapłacić trzeba i tak. Więc pomyślałem sobie o alarmie który by to otwierał (którego i tak nie mam czasu założyć, więc modlę się żeby nic nie padło)
Pozdrawiam Adam
PS
Czy ktoś wie jak podłączyć alarm do modułu centralnego zamka w schowku?
Może się nie za bardzo znam, ale z tego co zobaczyłem, to pilot w kluczyku działa na poczerwień, może można kupić zwykłego uniwersalnego pilota i go "nauczyć" obecnie działającego kodu centralnego zamka?
To jest tylko moja sugestia.
-
Czy da się w MK1 zainstalować coś takiego (https://ssl.allegro.pl/item228132767_twoj_zamek_centralny_teraz_moze_byc_na_pilota_.html) ? Mój central sam się zamyka i już raz musiałem wchodzić przez bagażnik :)
-
witam moj pilot centralnego znaka tez nie dziala chcialem kupic cos takiego jak w poprzednim poscie z allegro czy ktos mogł by wrzucic fotke jak to i gdzie zamontowac :)
-
Witam!
Czy któryś z kolegów mógłby mi powiedzieć w jaki sposób w Mk1 wyciągnąć schowek?? Próbuję dostać się do centralki centralnego zamka. Wykręciłem wszystkie wkręty, odkręciłem siłownik. Ciągnę ale nadal gdzieś po bokach schowek się trzyma i ani drgnie, a nie chcę ciągnąć na siłę, bo boję się że coś mogę urwać. :-(
Z góry dziękuję i pozdrawiam.
-
Ja kupilem moja cytrynke ze zwyklym kluczem (scyzoryka brak) udalo mi sie kupic klucz z modulem z mkI i dziala lecz niestety do max 30 cm od sam. i to niezawsze. W tej chwili szukam orginal z mkII bo taki mam. Natomiast problem polega na tym dlaczego pilot dziala na tak mala odleglosc? Baterie nowe. Problem drugi otwieranie zamka z kluczyka niezawsze otwiera sie wszystko (zawsze dzwi kierowcy reszta spi )za 3-4 razem otwozy dopiero i to niezawsze. Wymienilem teraz caly zamek w obydwoch dzwiach i jest bez zmian.
Natomiast jesli chodzi o zamkniecie z kluczyka zawsze zamknie wszystko za 1 razem . Problem jest tylko z otwieraniem.
-
Peter Mehlich starannie wyklepał(a):
Ja kupilem moja cytrynke ze zwyklym kluczem (scyzoryka brak) udalo mi sie kupic klucz z modulem z mkI i dziala lecz niestety do max 30 cm od sam. i to niezawsze. W tej chwili szukam orginal z mkII bo taki mam. Natomiast problem polega na tym dlaczego pilot dziala na tak mala odleglosc? Baterie nowe.
Bo pilot od mkI jest na podczerwien. Wiec nadajnik (pilot) i odbiornik (okienko w podsufitce) musza sie 'widziec'. 30 cm to i tak niezle :)
Problem drugi otwieranie zamka z kluczyka niezawsze otwiera sie wszystko (zawsze dzwi kierowcy reszta spi )za 3-4 razem otwozy dopiero i to niezawsze. Wymienilem teraz caly zamek w obydwoch dzwiach i jest bez zmian.
Natomiast jesli chodzi o zamkniecie z kluczyka zawsze zamknie wszystko za 1 razem . Problem jest tylko z otwieraniem.
W lewych i prawych masz tak samo ? Jesli tak to cos z przewodem/stykiem przy centralce lub sama centralka. Centralka jest chyba pod schowkiem od strony pasazera (tam jest w mkI).
Pozdrawiam
MSS
-
Tez juz nad tym myslalem lecz tam jest zaduzo tych skrzynek i niewiem ktora jest do centralnego zamka , prubowalem otwierac i zamykac lecz nic mi w tych skrzynkacz niepuka. Niewiem co dalej zrobic z tym fantem.
-
Jeszcze odnośnie samej konstrukcji zamka. Udało mi się reaktywować wszystkie 3 zapieczone zamki bez dodatkowych kosztów poprzez usunięcie niektórych zapieczonych kulek i przetarcie nalotów miniszlifierką dremela. Zabezpieczenie drzwi trochę gorsze ale wszystko działa.
-
Moj zamek dziala tak ze otwozysz go obecnie paznokciem nawet.Zamiast klucza wsadzisz wszystko i dziala a nadodatak tylko ten jeden funkcjonuje (reszta martwa)nawet klucza niewsadzisz.
A co do twojej reanimacji mozesz dokladniej opisac albo jakies zdjecie dodac?
-
No i tu jest problem bo mam internet w Era i o ile ściągnięcie czegoś to nie problem to wysłanie zdjęcia jest koszmarem.
Generalnie usunąłem dwie boczne kulki co pozwoliło głębiej dopchnąć kluczyk (wytarty grot wkładki nie łapał). Wywaliłem po 2 zapadki w każdym zamku bo śniedź je zablokowała, przetarłem wszystko papierem 280, wymyłem w ropie, nawazelinowałem i od pół roku jest OK. Zamek w klapie podobnie tyle że osłabiony siłownik nie zamykał zamka, tylko otwierał ale systematyczne "podlewanie" WD40 sprawiło że po tygodniu zaczęło wszystko działać. Jak będę gdzieś na normalnym necie to wrzucę fotki.
Pozdro
-
Z gory dzieki i czekam z niecierpliwoscia.
-
A tu instrukcja krok po kroku (anglojezyczna):
Instrukcja rozlozenia i zlozenia zamka (http://homepages.igrin.co.nz/simon/images/citroen/Citroen_door_locks.pdf)
-
Panowie mam problem bo gdy chce otworzyć drzwi kluczykiem bo alarm miałem kiedyś,ale jest całkiem odłączony,to tylko drzwi od kierowcy się otwierają a reszta nic,otwierają się wszystkie wtedy gdy pociągne za klamke wewnetrzną drzwi przednich od pasażera.Gdy chce zamknąć samochód zamykają się wszystkie drzwi dobrze.Czego może to być wina?
-
Uszkodzone styki "master" w zamku drzwi kierowcy lub przerwa na kablu (najczęściej w przepuście drzwi - kabina lub w złączu wielostykowym) . Styki w drzwiach kierowcy jako najczęściej używane , pierwsze zaczynają szwankować i pada albo styk otwierania lub zamykania . Gorzej gdy tylko pęknie i zaczyna robić psikusy typu "ja drzwi zamykam a one po kilku sekundach się otwierają samoczynnie" . Jak znajdę fotki zamka to zaraz wkleję .
Na zdjęciu widać że jednego styku już nie ma , był lustrzanym odbiciem tego który się ostał (chodzi o styki nieruchome ) .
Dobranie się do wnętrza zamka , naprawa i złożenie jest zupełnie nieopłacalne , lepiej kupić cały zamek w dobrym stanie .
-
Peter Mehlich napisał:
Tez juz nad tym myslalem lecz tam jest zaduzo tych skrzynek i niewiem ktora jest do centralnego zamka
U mnie jest to szara skrzyneczka ok. 10x4x3 cm do której są podłączone 4 zielone i 3 szare kable.
-
Artur Gadzała napisał
U mnie jest to szara skrzyneczka ok. 10x4x3 cm do której są podłączone 4 zielone i 3 szare kable.
Mówimy o sterowniku centralnego zamka? to takie szare zaraz na wierzchu przykręcone u góry dwoma czarnymi śrubkami?
-
O ilości kabli napisałem w oparciu o schemat. W praktyce tych zielonych jest więcej co będzie widać na zdjęciu.
Sterownik centralnego zamka:
-
A to jest odbiornik radiowy do sterowaniem centralnego zamka przy pomocy przycisku na kluczyku.
-
Czy ktoś z was ma jakiś schemat tego centralnego sterownika.Rozbierałem już siłownik od lewych przednich drzwi i styki mam dobre.Na złączu drzwi czyściłem już kostke i nadal samochód mi się nie otwiera z kluczyka{mam bez alarmu}.Zamykać się zamyka z tych drzwi.Może ktoś wie na których pinach w sterowniku powinien iść sygnał do otwierania drzwi?
-
No i okazało sie ze jeden przewód w przepuście drzwi był urwany i dodatkowo pękniety jeden styk master w środku zamka.Styk polutowałem i kabel.Teraz juz się pięknie otwiera i zamyka.Dzięki za rady.A dla ciekawskich podpowiem że centralny u nas jest sterowany minusem.
-
Koledzy zakupiłem uniwersalnego pilota z centralka. Tylko pod co go teraz podpiąć najprościej pod kable z zamka w drzwiach , podmienić z centralka od rajdowego pilota czy podpiąć sie pod kable z centralnego pod schowkiem ??
-
Pisze po prośbie kolegi
mianowicie ma zamontowana u siebie w aucie( xm mk1 2.1 td) centralkę od zamka centralnego na pilot radiowy i było wszystko okey. drzwi sie zamykaja i otwieraja.
lecz pewnego dnia wyszedl z auta, naciska przycisk zamykania, zamknely sie wszystkie drzwi oprócz kierowcy. rygielek przy zamykaniu lekko drży przy otwieraniu i zamykaniu czyli sygnał dochodzi do drzwi.
co moze byc przyczyną ?? pozdrawiam Jacek i kolega bartek
-
Jacek Fryza napisał:
Pisze po prośbie kolegi
......
lecz pewnego dnia wyszedl z auta, naciska przycisk zamykania, zamknely sie wszystkie drzwi oprócz kierowcy. rygielek przy zamykaniu lekko drży przy otwieraniu i zamykaniu czyli sygnał dochodzi do drzwi.
co moze byc przyczyną ?? pozdrawiam Jacek i kolega bartek
Mam to samo ale w mkII Siłownik zamka. W mkII jest razem z zamkiem w mkI o ile wiem siłownik jest osobno i można go wymienić. Jeśli to siłownik może też być sytuacja, że przy zamykaniu pozostałe zamki będą odbijały albo rano zastaniesz samochód otwarty - przynajmniej tak miałem w oryginalnej centralce na podczerwień
-
wlasnie ze te inne nigdy nie odbijaja :P tylko ten kierowcy nie zamyka, chyba skonczy sie na rozebraniu drzwi i obserwowaniu co sie dzieje podczas zamykania :)
Jacek i Bartek pozdro
-
Artur Gadzała napisał:
A to jest odbiornik radiowy do sterowaniem centralnego zamka przy pomocy przycisku na kluczyku.
Gdzie dokladnie znajduje sie to ustrojstwo? Szukałem pod schowkiem ale tam tego nie znalazlem... moze ktos podpowiedziec?
-
Tomasz Bartoszewicki napisał:
Norbert Skrzypczak starannie wyklepał(a):
Jak zamknę centralny zamek, to po chwili sam się otwiera. Czasami od razu, czasem po jakiejś chwili, a czasami wcale.
Prawdopodobnie siłownik nie ma już pełnego skoku i powoduje otwarcie blokady zamka. Czy zjawisko występuje podczas dużej wigotności powietrza (po deszczu lub myciu)?
Otwierane są wszystkie drzwi? Jeżeli tak, to moja sugestia dotyczy tylko siłowników w przednich drzwiach (master).
Czyli działa to w ten sposób, że centralka elektroniczna zamyka tylko drzwi lewe i prawe, a gdy te się zamkną (siłownik obróci zamek) to wówczas zamkną sie drzwi tylne, klapa i wlew?
Samoczynne otwieranie się centralnego świadczy nie tyle o złym stanie siłownika (siłowników) drzwi przednich ile raczej styków elektrycznych sprzężonych z samym zamkiem? Jak próbowałem zamykać kluczykiem automatycznie wszystko sie otwierało a przecież kliczykiem na pewno "wysterowałem" zamek. Jak zdjąłem klemę z akumulatora to drzwi lewe i prawe dobrze zamykały się kluczykiem...
-
witam ja miałem podobnie centralny zamykał się ok ale nie chciał otworzyć sie z pilota a wkładki stały naszczęście bagażnik nie działał potem otwierał sie ale zaraz zamykał się sam wymiana sterownika po schowkiem pomogło
-
Witam. Nie działa mi centralny z pilota w ogóle. Kupiłem zestaw z allegro i za bardzo nie wiem jak i gdzie wpiąć tą nową centralkę żeby wszystko mi działało z pilota. Pomógłby ktoś ? Instalka STIG. Do sterowania centralnym wychodzą 2 przewody z tego co na schemacie widzę. Pomóżcie :)
Oto materiały, które dostałem z alarmem.
Pozdrawiam
-
Hello.
Dopiszę swoje 3 grosze do tematu. Jak widzę, wiele osób ma ten sam problem. Ja również:) Opiszę go tak: otwieram centralny (jak działa:))z kluczyka, od strony kierowcy. Czasami zadziała i otworzy wszystko i zamknie, a czasem otworzy ale nie zamknie np. bagażnika, czasami otworzy tylko drzwi kierowcy (reszty nie ruszy,świnia jedna :evil: ) albo jak sobie z kabinki otworzę drzwi pasażera i je zamknę, to zamknie wszystko (poza bagażnikiem) ale już otworzy tylko kierowcy i to bez użycia centralnego...Hmmmm....Poczytałem sobie posty o tym i postanowiłem dobrać się do ustrojstwa (sterownik centralnego) w drzwiach kierowcy. Nawet mi się udało to wyjąć, tylko stwierdziłem z niemałą, zaskakującą i niemiłą konstatacją, że ten cud techniki (plastikowe pudełko kryjące w sobie te magiczne elementy stykowe), jest nie rozbieralne. Albo mnie się tak wydaje, że nie jest:) I tu moje pytanie do szpeni od tych rzeczy: jak to diabelstwo rozebrać czyli rozłożyć na czynniki pierwsze, nie powodując szkód większych niż są i aby dało się to złożyć do kupy i zadziałało? Pytam, bo doszedłem do, mam cichą nadzieję (taki imperatyw wewnętrzny:)) że padły mi styki sterujące...Ale jak zwykle u człowieka co coś robi, pomyłka może się zdarzyć:) Poza tym, próbowałem się dostać do złącza przy drzwiach, aby sprawdzić styki, ale za [color=ff0000]piii[/color]ę nie mogę tego rozebrać (odkręcić, czy jak)...
No więc w skrócie HELP ME
A dokładnie mojemu citkowi...co by mnie przestał denerwować i pozwalał się prowadzić z przyjemnością, pozwalającą na późniejsze jego zamknięcie, po skończeniu prowadzenia:)
Pozdrówko.:)
-
U mnie też centralny przestał działać.
W kabinie słychać pracujące przekaźniki pod schowkiem....i tyle się dzieje po naciśnięciu przycisku na pilocie....
btw - jak wyjąć schowek w mk2?? Czy jest on zintegrowany z poduszką powietrzną?
pozdrawiam
Michał
-
witam:)
i ja pozwole sobie podpiac sie z malym centralproblemem: kiedy zamykam autko drzwi sie zamykaja a otwiera sie klapa bagaznika - otwieram autko zamyka sie klapa;) i coz czynic?:)
pozdrawiam :)
-
Schowek trzyma się na kilku wkrętach i lince. Nie jest złączony z poduchą. Torxa20 bierzesz i odkręcasz. Zanim wyciągniesz schowek wyciagnij też lampke oświetleniowa i rozłącz bo będzie przeszkadzać. Tak samo nie wyciągaj od razu mocno schowka bo pod spodem musisz rozłączyć biąłą wtyczkę jeszcze.
-
Dzięki, będę walczyć.....
pozdrawiam,
MA
-
witam
Mam pytanie odnośnie lokalizacji odbiornika centralnego zamka w mk2.Z tego co wyczytałem w mk1 odbiornik fal radiowych jest w podsufitowej konsoli ale na podczerwień a w mk2 ? nie wiem gdzie się znajduje.
pozdrawiam
-
Pod schowkiem pasażera z tego co mi wiadomo.
-
Dzięki za podpowiedz.
Odbiornik fal radiowych został zlokalizowany pod ,, nogami pasażera" :) obok wentylatora nadmuchu.
pozdrawiam
-
a masz go tam tylko z tego względu ze nie jest oryginalny
Xm'y miały centralkę nie radiową tylko na fale IRD zlokalizowana była właśnie pod osłonka lampek w podsufitce
-
Wszystkie XMy miały na podczerwień ? Bo z tego co kojarzę to w moim poprzednim XMie miałem radiówkę ale o słabym zasięgu.
-
Coś mi się tak kolebie po głowie że końcówka produkcji XM-a miała już radiówkę, ale głowy za to nie dam ;)
-
Też tak myślę ponieważ w moim nie ma żadnej czujki w podsufitce a otwierały się drzwi i nie musialem nakierowywać na jakieś magiczne miejsce w aucie.
-
hmm no morze być nie znam az tak dokładnie historii produkcji XM'a ale jak paczyłem na servisówki na stronie citroena to xm'y z 2000r miały podczerwień no ale mogły wychodzić jakieś wersje z radiówką
-
Nie "mogły" a wychodziły. W moim XMku też miałem problemy z radiówką i w końcu zainstalowałem nieorginalny odbiornik bo za żadne skarby nie mogłem znaleźć seryjnego pudełka. Seryjne radiówki były montowane bodajże od 98r. Ponadto można było się jeszcze spotkać z radiówka i alarmem w scyzoryku, który miał 2 przyciski.
-
Od 97 roku montowali radiówki , wtedy kiedy był ten okres przejściowy.Niestety trwałe to one nie były bo 2 Xm którego teraz mam też nie działa oryginalna radiówka i musiałem wstawić nieoryginalny :)
-
Mateusz Kaczorek napisał:
(...)Niestety trwałe to one nie były bo 2 Xm którego teraz mam też nie działa oryginalna radiówka i musiałem wstawić nieoryginalny :)
Niestety nie były i nie są. Poza tym mają bardzo słaby zasięg bo łapią może z około 1m od samochodu. Ogólnie ludzie jakoś lepiej chwalili podczerwień niż te nieszczęsne radiówki.
-
1 metr to przesadziłeś :) Z 10m mi otwierał auto ale coś mu się odwidziało później :)
-
No u mnie tak łapał i wcale to nie jest przesada niestety. Później też mu się odwidziało i wylądowała nieoryginalna centralka bo już wcale a wcale nie chciał zagadać :/
-
U mnie tez już stig z alarmem siedzi i sobie chwalę bo ze 100m spokojnie na otwartej przestrzeni łapie :)
-
Panowie dziwna sprawa, troche centralka szwankowała, odpalałem samochód, to zamykała, otwierała, zamykała, znowu otwierała, ale później z pilota wszystko chodziło ok. Aż jednego dnia, przestał reagowac na pilota. Zamykając ryglami, wariuje,ale za ktorymś razem zamyka,niestety później milczy. Zero reakcji na pilota. Od tej pory, autko stoi zamkniete. Co powinienem sprawdzić ? Dodam, że często pojawiało mi się ostrzeżenie o otwartych przednich drzwiach pasażera.
Z gory dziękuję za pomoc !
-
Czujniki zamknięcia? Być może centralny nie ma prawa zamknąć drzwi jeśli one są (wg. czujników) otwarte...
Racja?
-
Odświeżam temat.
Idzie zima - a mój centralny nadal nie działa
Przypominam - pytałem już w lipcu:
A ja bym prosił o schemat zamka centralnego w mk2.
Problem mam taki, że sterownik działa, podaje napięcie i odwraca biegunowość jak trzeba, tylko że prąd potem gdzieś 'znika' i zamki nie reagują.
Gdzieś jest łączenie kabli - od 6 siłowników (4 drzwi, klapa i wlew paliwa) i sądzę, że właśnie tam jest problem.
Gdzie te kable się łączą???
pozdrawiam,
MA
-
Widzę że znalazłem wątek, który być może mi pomoże.
Generalnie mam problem z centralnym - wygląda na to, że padł mi moduł (pilot) do otwierania zamka centralnego w kluczyku. Niestety drugiego już nie mam celem weryfikacji, w związku z tym obecnie auto mogę otworzyć tylko z kluczyka.
Dokopałem się do sterownika zamka centralnego (chyba to to?) - jak na obrazku, po wymontowaniu centralny nie działa nawet z kluczyka...
Więc pierwsze pytanie - gdzie jest nadajnik/odbiornik radiowy od centralnego w XM'ie?
Teraz pozostaje drugie pytanie - co proponujecie aby zrobić, jak zlokalizuję w/w moduł:
1. Wyszukać używkę np. na Allegro - komplet odbiornik centralnego + 2x sparowany moduł w kluczyku
2. Założyć coś innego - tylko co?
Co radzicie?
Pozdrawiam,
-
Udało mi się w końcu dokopać do odbiornika RF od centralnego - jak w załączniku.
Do tego znalazłem też pokazową rozpiskę Texton'a - na francuskim forum.
Czy wg. tego co jest w obrazkach oznacza, że mogę w miejsce Texton'a podpiąć uniwersalny sterownik zamka centralnego. np. coś takiego:
http://allegro.pl/sterownik-centralnego-zamka-uniwer-i2331100713.html
?
-
Czy komuś z Was udało się może wymienić odbiornik RF fabryczny Texton'a na wariant uniwersalny z nowymi pilotami, zostawiając fabryczny moduł sterowania zamkiem centralnym?
-
Jak najbardziej możesz zamienić sterownik na taki, który podałeś. Trzeba tylko odpowiedni podpiąć przewody ;).
-
witam a ja mam taki mal;y problem otoz pewnego dnia moj xm przestal otwierac sie z pilota wiec poszedlem po drugiego i w sumie przez kilka dni bylo ok problem w tym ze i ten odmowil posluszenstwa co mam teraz zrobic aby naprawic owa usterke mam jeszcze drugiego xm na czesci ewentualnie co musialbym przelozyc zeby pilot od tamtego dzialal
-
problem naprawiony okazalo sie ze ponowna rejestracja kluczyka zalatwila sprawe co do drugiego kluczyka nie wiem co sie z nim dzieje chyba padl poniewaz po wlozeniu bateri czerwona lampka pali sie przez caly czas moze ktos juz mial taki problem i wie jak to usunac
-
W jaki sposób ponownie zarejestrowałeś kluczyk?
-
1 przekrecasz kluczyk w stacyjce na zaplon ale nie odpalasz go
2 przez 10 sekund musisz przytrzymac przycisk na pilocie
3 wyciagasz kluczyk i zamykasz auto guzikem w kluczyku
i takim oto sposobem moznza zarejstrowac kluczyk mam nadzieje ze pomoglem
-
Mam nietypowy problem z centralnym zamkiem. XM II '98, centralny radiówka z pilotem.
Było tak:
1. Działał centralny z kluczyka i z pilota, błyskały przy działaniu kierunkowskazy, ale najprawdopodobniej zawieszał się przekaźnik w centralce Texton bo po użyciu centralnego zawieszały się kierunkowskazy i migały dwa na raz. Po odpięciu akumulatora i ponownym podłączeniu, kierunkowskazy działały idealnie tak długo, aż nie użyło się centralnego - padło na przekaźnik w centralce Textona, odpięliśmy dwa kable odpowiedzialne za sygnał do kierunków i od tej pory centralny nie sygnalizował kierunkami działania ale samo zamykanie i otwieranie działało bezproblemowo i kierunkowskazy działały cały czas.
2. W odstępach kilkudniowych centalny był sprawdzany i ciągle działał ale samochód później stał jakiś dłuższy czas nieużywany niestety z podpiętym akumulatorem, który to po długim postoju się rozładował i samochód w ogóle nie reagował ani na pilot ani na kluczyk.
3. Po wstawieniu nowego, naładowanego akumulatora okazało się, że przestał działać centralny zamek, ani z przycisku, ani z kluczyka, ani z pilota, nie działa.
4. Po naciśnięciu pilota słychać charakterystyczne cykanie centralki Texton i drugiej centralki KIEKERT.
5. Po naciśnięciu przycisku zamykającego w drzwiach przednich lewych lub prawych, słychać (i czuć jak się dotknie), że w centralce KIEKERT działa przekaźnik.
6. Tym samym obie centralki przynajmniej dają sygnał, że jakoś działają, ale mimo to, nic się nie zamyka i nie otwiera, ani drzwi, ani klapka paliwa, ani bagażnik, nic.
Nie wiem już co z tym zrobić, zepsuło się najprawdopodobniej przez ten rozładowany akumulator, bezpieczniki są dobre, nie mam już pomysłu co z tym zrobić, kupowanie elementów w ciemno to przesada.
Edit.
Jeszcze ciekawostka, dobrałem się do siłownika w tylnej klapie bo tam było najłatwiej, wymontowałem go i sprawdziłem podpinając kabelkami do akumulatora, działa! Raz w lewo, raz w prawo, zależnie czy puszczę mu plus na lewy czy prawy styk. Czyli odpada opcja, że siłowniki się zepsuły bo ten jeden by działał. Sam mechanizm zamka da się ruszać ręką, więc też nie ma żadnej wady mechanicznej. I teraz co ciekawe, miernikiem sprawdziłem wtyczkę z dwoma pinami wchodzącą do tego siłownika. Jeden wtyk do pinu we wtyczce, drugi do masy (jedna z pobliskich śrubek) i przy naciśnięciu pilota pojawia się tam na chwile 12V. Zmieniłem pin we wtyczce, tam też pojawia się 12V, kwestia pojawiania się 12V zależy widocznie od zamykania/otwierania. W każdym razie, prąd dochodzi. To ja już nie rozumiem, co jest nie tak i czemu siłownik działa przy aku a na kablu nie.
Edit 2.
Odpiąłem centralkę TEXTON zostawiając tylko KIEKERT i po naciśnięciu przycisku zamykania drzwi słychać działanie przekaźnika w centralce KIEKERT ale nic się nie dzieje.
Oznaczenia mojej centralki to KIEKERT 9611914080 L98. Mam drugą centralkę z identyczną kostką i pierwszym numerem ale z innym drugim, jest na niej: 9611914080 K03. Druga centralka pochodzi z XM II 2.0 16V z 1994 z centralnym zamkiem bez pilota i z kostki do niej podłączanej wychodziło mniej zielonych cienkich przewodów. Zastanawiam się, czy mogę ją dla testu podłączyć do tego diesla z 98, żeby czegoś nie zepsuć jeszcze bardziej :(
-
Podłączam się do tematu - rzeki: W moim aucie nie działa już żaden z obu radiowych pilotów, a charakterystyczną sprawą było powolne "umieranie" każdego z nich po kolei (oczywiście nie jest to sprawa baterii). Niestety ich naprawy nikt nie chce się podjąć. Ze śledzenia fragmentów watku wynika, ze wielu z kolegów wie, w jaki sposób jest "zorganizowane" radiowe sterowanie zamkiem centralnym (padają tajemnicze nazwy pt. "texton" itp).
Czy element odbiorczy sygnału radiowego z pilotów (może to ów "texton"?) jest urządzeniem niezależnym od komputera samochodowego i mógłby być wymieniony razem z parą pilotów (wkładów elektronicznych do kluczyków)?
Jeżeli opisywana przez któregoś z klubowiczów procedura "rejestracji" kluczyka w moim przypadku nie przyniesie żadnego rezultatu chciałbym podmienić taki "komplet". Byłoby to najprostsze rozwiązanie: nie trzeba kupować kolejnej, raczej badziewnej centralki, kombinować z instalacją elektryczną (bez znajomości schematu) i nosić przy kluczykach dodatkowych pilotów... Potrzebowałbym zatem informacji, czy mozna tak zrobić i który to element w aucie trzeba wymienić.
pozdr.
-
Zgodnie z przypuszczeniami "rejestracja" (wg przytoczonego przez Łukasza opisu) się nie powiodła dla żadnego z posiadanych kluczyków.
Jeszcze raz proszę zatem o informacje (od tych kolegów, którzy temat już przerobili): czy centralka TEXTON jest "przypisana" tylko parze kluczyków i jako komplet może być wymieniana, czy też jest "powiązana" gdzieś głębiej: do kolejnej centralki, do kompa samochodowego itp.?
-
Wyślij mi wnętrzności obu pilotów i centralkę (czyli właśnie ten "texton") to Ci to naprawię. Jeśli jesteś zainteresowany to napisz na pw.
-
Fajnie, tylko jeszcze napisz proszę, gdzie jest ów "texton"? Z prawej strony pod schowkiem? Ostatnio trochę tam grzebałem (sprawdzałem moduł do oświetlenia wnętrza), ale chyba nie widziałem czarnej skrzynki z białym złączem...
pozdr.
-
Moduł znajduje się pod schowkiem od strony pasażera, można go wyjąć odkręcając dolny plastik. Trzeba trochę pogrzebać w pobliżu kanału wentylacyjnego. Pudełko ma kolor czarny i przychodzi do niego biała wtyczka.
-
Panowie, a ja zupełnie z innej strony..
Pilot mi działa, ale jak otwieram/zamykam to z zamka pasażera wydobywa się zgrzyt/jęk/pisk Sam nie wiem jak to określic. Dziwny, dość głośny dźwięk.
Druga sprawa, zablokowała mi sie klamka bagażnika w HB mk2. Wcisnąłem i tak zostało. Klapa nadal zamknięta, ani w jedną ani w drugą. Jakieś sugestie?
-
Witaj. Sól zamkom nie służy... Bez demontasżu tapicerki i smarowania wszystkiego chyba się nie obędzie. Dodatkowo sprawdź siłownik w drzwiach. Z pozdrowieniami. Wojtek
-
Dawno mnie tu nie było, dawno nikt tu nic nie pisał, ale podłączę się do tematu bo szwankuje mi centralny zamek XM MKIIProblem jest taki, że czasem się zbuntuje i nie otwiera samochodu.Uprzedzając pytania:Tak wymieniłem wszystkie zamki w drzwiach, bo się nie otwierały (oczywiście jak padały nie wszystkie naraz :))Tak odłączałem za każdym razem każdy zamek/siłownik, żeby sprawdzić , który to.Nie, nie dotykałem się centralki.Ostatnim siłownikiem który mi pozostał jest siłownik w klapce paliwa i nie wiem jak się do niego dostać, ktoś to rozbierał ?Dla dociekliwych nigdy nie miałem z nim problemów.
-
Rozbierz i przelutuj moduł centralnego zamka, szary, zdaje się firmy Kiekert, czy jakoś tak, który jest pod schowkiem po stronie pasażera.
-
Zacznij od wymiany baterii w pilocie, to że świeci dioda podczas naciskania przycisku może nic nie znaczyć. Miałem to samo, czasem otwierał/zamykał , czasem nie. Po długiej walce z modułem(przelutowałem) i nie tylko, w końcu wymieniłem baterie w pilocie i jak ręką odjął.
-
Sprecyzuj, czy nie działa w ogóle centralny zamek, czy samo otwieranie pilotem. Centralny działa w pewnym sensie niezależnie od pilota - daje się sterować stykami zamków w przednich drzwiach, także odryglowanie którychś przednich drzwi grotem powinno otworzyć wszystkie pozostałe.
-
Zeby uzyskać dostęp do siłownika klapki trzeba zdjąć boczek w bagażniku
-
Odpowiadam na wszystko:
- wymiana baterii nie poskutkowała
- wymiana zamka w klapie też, odpięcie od zamka również
- centralki nie przylutowywałem
- otwieranie kluczykiem działa różnie raz otwiera tylko ten zamek, raz wszystkie
Mam drugą centralkę może podmienić, a dopiero później przelutować jak będzie brak efektów ?
Jak odpinałem klapę to zamek działał przez jakiś czas ( miesiąc, trzy miesiące) i znowu problem otwiera za drugim, trzecim razemTak mi przyszło do głowy, że to może jednak centralka, co Wy na to ?
-
A jeszcze jedno :) Boczek zdjąłem i nie znalazłem dziury, jeszcze raz się temu przyjrzę
-
Rozbierz ta drugą centralkę i też przelutuj. One wszystkie mają więcej niż 20 lat. W środku są 2 przekazniki i to właśnie ich połączenia pękają.