Klub Cytrynki

Samochody => C5 => MK I => Wątek zaczęty przez: w Kwiecień 03, 2010, 15:18:53

Tytuł: [Mk1] geometria kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: w Kwiecień 03, 2010, 15:18:53
Witam, kilka tygodni temu sprawdzałem geometrię kół przednich i była korygowana zbieżność. Kierownica była prosto podczas jazdy na wprost. Pełna kulturka. Zmieniłem opony na letnie i zaraz po zmianie zauważyłem, że kierownica już nie jest na wprost i czuję, że zbieżność znów jest do korekty. Podobny objaw jak poprzednio tzn "szorowanie" koła zewnętrznego podczas maksymalnego skrętu kół. Jak mogła się zbieżność zmienić tylko podczas zmiany opon. Oczywiście opony zarówno zimowe jak i letnie są o tym samym rozmiarze i profilu.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Adrian Brama w Kwiecień 03, 2010, 18:05:06
Ja mam to samo  w Xsarze i C5 po zmianie na zimowe :-]
A drży ci kierownica?
Może to złe wyważenie?
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: w Kwiecień 03, 2010, 19:22:46
Kierownica jest "spokojna" Problem jest tak jak pisałem podczas maksymalnego skrętu, koło zewnętrzne jest zbyt zbieżne i trze mocno o podłoże, czuć po prostu że nie idzie ono normalnym skrętem. To właśnie było powodem, że udałem się do serwisu na sprawdzenie i ustawienie zbieżności. Wtedy faktycznie zbieżność była nieprawidłowa i po jej korekcie problem ustąpił. Zastanawia mnie co zaszło w zawieszeniu, że zwykły demontaż i ponowny montaż kół zmienił zbieżność. To przecież nie powinno być możliwe.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Marek Tchorz w Kwiecień 03, 2010, 19:47:27
przyjrzyj się oponom,jeśli jeździłeś w zeszłym sezonie na tych oponach, a miałeś coś nie tak ze zbieżnością to może wina letnich opon.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: w Kwiecień 03, 2010, 19:54:58
Niestety nie jeździłem jeszcze na tych oponach, mam je z innego samochodu. Nie znam niestety poprawności ustawienia w nim kół (sprzedany). Muszę jakoś sprawdzić jak zużywają się teraz te opony. Tak czy inaczej przecież zbieżność polega na wzajemnym ustawieniu osi podłużnej obu kół i nie powinna zależeć od stanu czy też rodzaju opon.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Sługocki w Kwiecień 03, 2010, 20:45:12
Witam ja mam podobny problem a ma sie to u mnie tak,że jeżdząc latem na letnich oponach musiałem mieć kierownicę przekręconą lekko w lewo aby auto jechało prosto,gdy puściłem kierownicę auto powoli uciekało w prawą strone,wkurzało mnie to i udałem się na zbieżność tam gość zbadał wszystko i mówi ,że jest ustawiona idealnie i nie ma co się przyczepić stwierdził tylko że już opony były sporo wyjechane zostało jakieś 3mm bieżnika bo z takimi oponami kupiłem auto i mówi,że mogły być wstawione od innego auta w którym się nierówno zużywały,opony te były miechelin energy saver.Więc dalem spokój nadeszła zima kupiłem 4 opony uzywane yokohama 195/65r15 6mm wszystkie i auto jechało idealnie na wprost tak jak kierownica była ustawiona ale już teraz po przejeżdzeniu ok pół roku sytuacja sie powtarza czyli już muszę mieć kierownicę skręconą lekko w lewo.Dodam,że auto nie było nigdy bite,sprawdzone bardzo dokładnie.A chcę w tygodniu kupic nowe opony i boję się,że mi się zniszczą.Czy ktoś ma może pomysł na rozwiązanie mojego problemu bo mnie szlag trafia juz.pozdrawiam i czekam na odp
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Wiciu Rudziński w Kwiecień 03, 2010, 21:15:35
Ja u mnie na letnich (właśnie zmieniłem koła) mam nowe opony Sawa, auto idzie jak po szynach. Na zimówkach (osobne alufelgi, koła wyważone) mam Pirelli, auto zachowuje się jak jamnik na spacerze, najdrobniejsza koleina prowadzi mnie po całej drodze, strach przekroczyć 90 km/h.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Niedziółko w Kwiecień 04, 2010, 12:10:40
Cytuj

Krzysztof Hałatienko napisał:
Witam, kilka tygodni temu sprawdzałem geometrię kół przednich i była korygowana zbieżność. Kierownica była prosto podczas jazdy na wprost. Pełna kulturka. Zmieniłem opony na letnie i zaraz po zmianie zauważyłem, że kierownica już nie jest na wprost i czuję, że zbieżność znów jest do korekty. Podobny objaw jak poprzednio tzn "szorowanie" koła zewnętrznego podczas maksymalnego skrętu kół. Jak mogła się zbieżność zmienić tylko podczas zmiany opon. Oczywiście opony zarówno zimowe jak i letnie są o tym samym rozmiarze i profilu.

Witam.Miałem podobny problem ,ale u mnie winna była opona.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: w Kwiecień 04, 2010, 20:27:48
Po "burzliwych" dyskusjach przy świątecznym stole ze zmotoryzowanymi członkami rodziny, doszedłem do wniosku że trzeba się bliżej przyglądnąć oponom. Niestety kupiłem używane  (chociaż ze znanego mi wozu) ale jednak ich zużycie może mieć wpływ na prowadzenie się mojego auta. Odczuwalne "problemy ze zbieżnością" mogą mieć zupełnie inną przyczynę- właśnie zły profil opony. Co zamierzam zrobić? Ano zmierzę sobie moje gumy i postaram się dobrać jak najbardziej zbliżoną parametrami parę na przód (tył zostawiam wynikowy, niech się sam martwi) i zobaczymy co będzie. Dam znać o wynikach badań...
Świąteczne pozdrowienia
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Wiciu Rudziński w Kwiecień 04, 2010, 21:33:10
Znajdź jakiegoś forumowicza C5 ze swojej okolicy, jest duże prawdopodobieństwo, że ma drugi komplet kół i pozwoli ci zamontować na kilometrowy test. Do mnie masz 150km, ale jakby co to nie widzę problemu.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Artur Roliński w Kwiecień 04, 2010, 22:46:09
U mnie aby auto jechało prosto muszę mieć kierownicę skreconą lekko w prawo i nie wiem co z tym zrobić,raz jak puszczę kierownice idzie prosto,a nie raz w takiej sytuacji ściąga  w prawo,a raz w lewo opny zakładałem w ASO nowe i były wyważane ale po zimie wytarły się od tego buksowania oczywiście mowa tu o oponach letnich
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Mikołaj Kostusiak w Kwiecień 05, 2010, 09:36:34
Krzysiek jak chcesz zmieniać opony to wszystkie 4 w jednakowym rozmiarze w przeciwnym razie zgłupieje ABS.Chyba,że pisząc o zbliżonych parametrach miałeś na myśli indeks prędkości.I jeszcze odnośnie obcierania przy skręcie -pytanie czy zmieniłeś same opony czy całe koła.Jeżeli całe koła to może felgi mają inne ET.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: w Kwiecień 05, 2010, 12:07:39
Oczywiście wszystkie opony mam o tym samym rozmiarze i ten sam model. Problem w tym, że chyba były nie równo zużyte na poprzednim wozie. Mają jeszcze bardzo głęboki bieżnik. Mówiąc o tym że chcę dobrać parę na przód mam na myśli selekcję z posiadanych już opon. Muszę sprawdzić jak zużyte są moje gumy, czy przypadkiem nie są zbyt zjechane z jednej strony.
Z zakupów używanych zimówek już się wyleczyłem. Teraz chyba muszę zweryfikować swoje podejście do używanych gum letnich. A tak mi się chciało na Michałach polatać... ładne są, dużo bieżnika, nie stare, nie drogie a jednak jakiś feler w nich jest.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Zbigniew Zegardło w Kwiecień 06, 2010, 09:16:32
Witam Kolegów,

zrezygnowałem z kupowania używek parę lat temu, nie żałuję, własne życie jest więcej warte niż parę groszy oszczędności (pozornej, bo ile można pojeździć na zjeżdżonej gumie),

co do ściągania - podstawa to równe zużycie bieżnika, i równomierne na całej szerokości opony

pozdrawiam
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: w Kwiecień 14, 2010, 23:17:32
Jest lepiej! Zamieniłem opony przedniej osi stronami (prawa na lewą). Kierownica "wróciła" na swoje miejsce. Mam nadal zastrzeżenia do zbieżności. Idę sprawdzić czy profil opon zimowych jest taki sam jak letnich.
Dam znać.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Sebastian Palenica w Kwiecień 15, 2010, 08:00:14
witam was
co prawda mam xantie ale tak sobie przegladam temam c5 zamiarem kupna tyle tego juz nowego modelu ale jezeli chodzi o temat na ktory piszecie to moge powiedziec ze u mnie bylo podobnie ale przy zimowkach opony avon ice touring nowe ktore sa asymetryczne- po ustawieniu zbieznosci jeszcze na oponach letnich  zalozylem zimowki i zaczelo mi sciagac na prawa strone no to da goscia ktory ustawial zbieznosc i mowe o co kaman a on mi sprawdzil powiedzial ze jest wszystko oki ale poradzil przelozenie kol co zrobilem i o dziwo przestalo sciagac i jechal normalnie
nie wiem dlaczego tak jest ale czasami dobrze sprobowac poprostu przelozyc kola oczywiscie nalezy zwrocic uwage czy ma sie opony zwykle czy asymetrryczne
mam nadzieje ze choc troche pomoglem
pozdrawiam
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: w Kwiecień 22, 2011, 10:47:34
Wracam do tematu. Co powiecie na to, że podczas postoju kręcąc kierownicą do max prawo lub lewo przód się podnosi a po wróceniu do kiery na wprost opada? Myślę że to jest powodem tarcia kół o podłoże, temat na zimówkach prawie nie istniał a może raczej bie było go słychać. Gumy mieksze i mokra, śliska nawierzchnia.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Omiński w Kwiecień 22, 2011, 13:05:24
Cytuj

Krzysztof Hałatienko napisał:
Wracam do tematu. Co powiecie na to, że podczas postoju kręcąc kierownicą do max prawo lub lewo przód się podnosi a po wróceniu do kiery na wprost opada? Myślę że to jest powodem tarcia kół o podłoże, temat na zimówkach prawie nie istniał a może raczej bie było go słychać. Gumy mieksze i mokra, śliska nawierzchnia.

Mam ten sam problem. Nowe gumy wahacza, sworzeń, zbieżność a na letnich mam inaczej kierownicę. Wg mnie to wina opon. Miękkie opony Nokiana zdarły się jak gumka do mazania bardziej od zewnętrznej strony przed wymianą gum wahacza. Pocieszające jest to, że to już ich ostatnie chwile-kończy się bieżnik.

Zastanawiam się też jak wpływa na żywotność opon samoczynne podnoszenie się cytryny na wybojach. Niestety w naszym kraju jest to na pewno dość częste a geometrię ustawia się w położeniu normalnym. Na pewno przy podniesieniu koło bardziej dolega zewnętrzną stroną.
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Kwiecień 22, 2011, 13:16:00
Cytuj

Krzysztof Hałatienko napisał:
Wracam do tematu. Co powiecie na to, że podczas postoju kręcąc kierownicą do max prawo lub lewo przód się podnosi a po wróceniu do kiery na wprost opada?


Temat już kiedyś był na forum, i wyszło że wiele z naszych C5 tak ma, a Ci co twierdzą że nie mają, to po prostu nie zwracają uwagi. Jednym słowem normalne :)
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Piotr Krawczyk w Kwiecień 22, 2011, 16:24:10
potwierdzam, mam tak samo .. ;-)
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: w Kwiecień 23, 2011, 15:25:28
Chcecie mi powiedzieć, że "każda" C5 podnosi nos przy skręcie???
Za to musi odpowiadać jakiś czujnik, albo zmiana ciśnienia w układzie.
Albo jest czujnik położenia koła kierownicy, i to on daje sygnał albo płyn w układzie dostaje głupiego ciśnienia. Dodam, że mój LDS ma co najmniej 3 lata i 150kkm, jeśli to ma znaczenie...
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Piotr Krawczyk w Kwiecień 23, 2011, 15:28:33
nie ma znaczenia, mój ma 1 miesiąc i 10 tys. km i jest tak samo ;-)
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Marcin Golonka w Kwiecień 23, 2011, 15:40:07
Cytuj

Krzysztof Hałatienko napisał:
Chcecie mi powiedzieć, że "każda" C5 podnosi nos przy skręcie???
Za to musi odpowiadać jakiś czujnik, albo zmiana ciśnienia w układzie.
Albo jest czujnik położenia koła kierownicy, i to on daje sygnał albo płyn w układzie dostaje głupiego ciśnienia. Dodam, że mój LDS ma co najmniej 3 lata i 150kkm, jeśli to ma znaczenie...


Jest czujnik kąta skrętu w przełączniku zespolonym.
Tytuł: Re: [MkI] geometria kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: w Kwiecień 23, 2011, 16:50:26
Zdejmowałem kierownicę dość dawno i nie pamiętam czy się coś nie przestawiło. Czy ktoś wie jak powinno być prawidłowo ustawione?
Tytuł: Re: [MkI] geometria kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Marcin Golonka w Kwiecień 23, 2011, 17:44:29
Tak, sprawdza się na lexji
Tytuł: Re: [MkI] geometria kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Slawomir Szczepanski w Kwiecień 26, 2011, 14:57:17
u siebie mam podobnie, kiedy zmieniam opony (zimowe, letnie). teraz po zimie zakupilem nowe bridgestony i jest tak samo. kola wywazone, zbieznosc ok zawieszenie tez a cos nie gra. odnosze wrazenie ze za kazdym razem kiedy unosze auto na podnosniku i zawieszenie wisi to kola po powrocie na ziemie do pozycji jazdy sa inaczej ustawione
Tytuł: Re: [MkI] zbieżność kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Emil Uzunow w Grudzień 19, 2011, 18:35:20
Cytuj

Marcin Golonka napisał:
Cytuj

Krzysztof Hałatienko napisał:
Chcecie mi powiedzieć, że "każda" C5 podnosi nos przy skręcie???
Za to musi odpowiadać jakiś czujnik, albo zmiana ciśnienia w układzie.
Albo jest czujnik położenia koła kierownicy, i to on daje sygnał albo płyn w układzie dostaje głupiego ciśnienia. Dodam, że mój LDS ma co najmniej 3 lata i 150kkm, jeśli to ma znaczenie...


Jest czujnik kąta skrętu w przełączniku zespolonym.


Dziś dalej bawiłem się lexią i przypadkiem natknąłem się na informacje o kącie położenia kierownicy, który wskazuje -128 stopni. Po odpaleniu auta i ruszaniem kołem kierownicy położenie nie zmienia się - cały czas pokazuje tą wartość.
Ktoś wie o co mu chodzi?
Tytuł: Re: [Mk1] geometria kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 21, 2011, 12:14:58
Myślę, że nasze problemy z oponami są związanie z zawieszeniem hydro.

Ja na przykład mam zawsze bardziej zjechany rand prawej, przedniej opony. Geometria auta wzorowa. Wyważenie opon także. Ściąganie zawsze lekkie, prawie nie odczuwalne.

Na zakrętach nasze auta się przechylają i działają większe siły, co zmusza hydro do szybkich działań korygujących. Tak to rozumiem i jest to wg mnie tzw. "uroda"...
Tytuł: Re: [Mk1] geometria kół przednich. Problem.
Wiadomość wysłana przez: Bohdan Gonczaruk w Grudzień 21, 2011, 16:09:13
Po bez mała dziesięciu latach eksploatacji C-5 potwierdzam, że przednie opony bardziej się wycierają od zewnątrz i nie ma na to rady. Podnoszenie się przodu przy kręceniu kierownicą na postoju spowodowane jest ruchem drążka stabilizatora, a ten drążek porusza również czujnikiem wysokości.