Klub Cytrynki

Samochody => Xsara Picasso => XP - Silnik i przeniesienie napędu => Wątek zaczęty przez: Gachu w Lipiec 16, 2010, 21:55:00

Tytuł: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Gachu w Lipiec 16, 2010, 21:55:00
1 . zdejmujemy dolną osłonę deski rozdzielczej (tą nad pedałami) jest na 4 plastikowych klipsach) uwaga ostrożnie żeby ich nie połamać

2. musimy odkręcić pedał sprzęgła potrzebne 2 klucze 13 - uwaga bardzo często aby wyjąć śrubę która mocuje pedał sprzęgła trzeba odkręcić pedał hamulca
(http://img594.imageshack.us/img594/8360/dsc03925e.jpg)

(http://img80.imageshack.us/img80/4732/dsc03929l.jpg)

3. wypinamy linkę z łapy przy skrzyni biegów
(http://img134.imageshack.us/img134/3961/dsc03924e.jpg)
(http://img441.imageshack.us/img441/8999/dsc03926s.jpg)

4. ciągnąc pedał sprzęgła w dół musimy go przekręcić aby wypiąć linkę z mocowania

5. demontujemy lewe przednie koło

6. jeśli linka jest już uwolniona wchodzimy pod auto odpinamy linkę 2 haczyki na obudowie skrzyni
(http://img651.imageshack.us/img651/3402/dsc03922y.jpg)

7. mocnym szarpnięciem wyciągamy linkę - linka jest i tak do wyrzucenia więc mocowanie nie jest już potrzebne i można go wyłamać tym szarpnięciem

(http://img715.imageshack.us/img715/3755/dsc03927h.jpg)

demontaż zajął 15 minut

montaż odbywa się w kolejności odwrotnej i mi zajęło to 30 minut, bo najwięcej zabawy jest z włożeniem linki w mocowanie pedału

nowa linka, ten zielony plastik usuwamy dopiero po zakończeniu montażu linki gdyż jest to blokada samoregulatora i w przypadku wypięcia tego wcześniej nie zamontujemy linki

(http://img717.imageshack.us/img717/9786/dsc03928tb.jpg)

potrzebne narzędzia:

2 klucze 13, oba płaskie lub jeden nasadowy z grzechotką i drugi płaski

wentylator - coby pot oczu nie zalewał bo w garażu tylko 35 stopni

zimne piwko czteropak

i dużo chęci





podnośnik + kobyłka do podparcia auta po zdjęciu koła - nigdy nie pracujcie pod autem popartym tylko podnośnikiem gdyż takie prace czasami kończą się tragicznie, kuzyn stracił tylko palec, a pewnego gościa auto przygniotło i niestety nie przeżył
Tytuł: Re: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Pyteraf w Lipiec 27, 2013, 20:56:32
Po własnoręcznej wymianie linki wg opisu j.w. dodam tylko, że linkę bardzo ciężko odczepić od pedału sprzęgła, więc odciąłem samą linkę (bez pancerza) w drugim końcu i wtedy ciągnąc za pedał wyciągamy ją bez problemu i można odczepić.
Druga uwaga jest taka, że siła potrzebna do wyciągnięcia starego pancerza jest bardzo duża - w moim przypadku potrzebny był wspólny wysiłek mój i kolegi, a nie należymy do cherlaków. Po odcięciu linki jak opisałem wyżej , aby wyciągnąć stary pancerz, należy linkę zaopatrzyć w podkładkę średnicy ok. 10mm i wdziać w pancerz od strony wnętrza samochodu, po czym ciągnąć mocno za wolny koniec aż się odczepi.
Tytuł: Odp: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Piotr Marek w Lipiec 13, 2015, 12:33:01
Witam. Rok po wymianie linki pękła mi spinka tzw. łącznika linki sprzęgła. Moim zdaniem przy wymianie linki powinno się tą spinkę zawsze wymieniać. Objawy uszkodzenia identyczne jak przy starej lince (samo regulator „puścił”), pedał sprzęgła wpadł w podłogę. Jak ktoś się nie zorientuje to nie potrzebnie kupi nową linkę a warsztat dobrze zarobi. Spinkę można kupić tylko z łącznikiem, samej nie znalazłem, około 20 zł. Moja linka wyglądała na oryginał, więc spinka z łącznikiem zapewne też. Po przemyśleniu/obejrzeniu problemu moje wnioski:
1:  beznadziejne rozwiązanie techniczne zaserwowane przez księgowych, spinka warta 10 groszy a jechać się nie da.
2: spinkę wywaliłem, dałem śrubę ø 8 z odsadzonym gwintem bodajże 18 mm, śruba o długości 25 mm
3: można kupić na necie metalowy łącznik ze śrubą, będzie wieczny, niestety znalazłem to dopiero w dniu dzisiejszym

Oryginalną linkę faktycznie trudno wyjąć z łącznika, po czasie myślę że wypięcie tej nieszczęsnej spinki powinno pomóc, pedał sprzęgła nie będzie przeszkadzał. Druga trudność była z wyjęciem starej linki (pancerza) z przegrody silnikowej, po mocnym szarpnięciu została mi w przegrodzie plastykowa tuleja, wyjąłem ją ściskając dwoma wkrętakami od strony pedałów zaczepy trzymające ją w przegrodzie. Jak ktoś nie do końca wie, o co chodzi niech obejrzy starą linkę i nową, ta część nie może zostać w samochodzie, bo nie założycie prawidłowo linki! Ktoś taki problem opisywał na necie.
 
Ps. Nie znalazłem opisu mojego problemu, więc piszę tutaj. Dziękuje autorowi tematu za ten poradnik, bardzo się przydał.
Tytuł: Odp: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Piotr Kowalik w Październik 30, 2016, 14:00:32
Muszę wymienić linkę sprzęgła , pedał wpadł w podłogę  do już druga linka ,wydaje mi się że to wina samo regulatora gdy podniosę pedał i nacisnę to słychać zgrzyt i pedał zostaje na dole , linka jest cała .Co sądzicie o lince z regulacją manualną ?
Tytuł: Odp: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Krystian Sieg w Grudzień 17, 2016, 20:17:21
Ja po wymianie sprzęgła w ciągu roku wymieniłem 4 linki (pękały), wymieniłem ponownie sprzęgło i nie wymieniając linki bujam się już 8 miesiąc bez problemów.
Tytuł: Odp: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Iza Affelt w Listopad 04, 2017, 20:12:08
Ja podpinam się pod temat, u mnie podobnie jak u kolegi wyżej. Linka wymieniana w sierpniu tego roku i kilka dni temu znów pękła, właśnie na samo regulatorze. Nie wiem czy to wina linki że po prostu jakiś tani badziew, ze tak pęka czy jak mówi mechanik wina całego sprzęgła bo podobno ciężko chodzi??? Ja osobiście nie zauważyłam nic nadzwyczajnego .  Szykuje się mi wymiana całego sprzęgła, gdzie koszt jest ogromny jak dla mnie :(  Boję się jechać gdzieś dalej bo podobno w każdej chwili może ona trzasnąć. Proszę powiedzcie czy jeśli jest całe sprzęgło do wymiany to daje jakieś oznaki? Tzn czy można to wyczuć , coś słychać itp??? Już sama nie wiem... Jak na włączonym silniku docisnę mocno pedał sprzęgła w podłogę to słychać takie jakby huczenie, czy to ma coś wspólnego, wg mnie pedał chodzi normalnie, nie ciężko :(
Tytuł: Odp: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Karol Chyla w Listopad 06, 2017, 16:06:41
Iza prawdopodobnie zaciera sie łożysko wyciskowe sprzęgła.
W naszym pikusiu zaczęło sie tak w drodze. Za tydzien (300 km)brakło sprzegla bo stanelo lozysko i zrobilo miazgę z docisku.
Koszt części szacuje na okolice 400-500zl. Kwestia ile krzyknie mechanik.
Ale zeby zrobić to dobrze za pierwszym razem koniecznie oprocz kompletu sprzęgła ( tarcza docisk lozysko) koniecznie wymien też łapę sprzęgła ( ok 40 zl) i tuleje prowadzącą łożysko ( "kominek" tuleja z uszczelniaczem ok 60 zl)
Sprzęgło spokojnie jesli tarcza i docisk jest jeszcze ok to mozna zostawić i zamontować nowe łożysko ( ok 80-100 zl)
Jezeli docisk jest ok a tarcza juz zuzyta to lozysko i nowa lub regenerowana tarcza.
Sprzęgła takich marek jak quinton hazel, srl, mecarm spokojnoe możesz zamontować. Mozna je dostać 100-150 zl taniej jak markowe valeo luk, czy sachs.
Ja dwa razy robilem sprzęgło. Najpierw mechanik spieprzyl pierwsze. Źle montowal i skrzywil docisk. Upaprane zreszta bylo brudnymi łapami. Nie zmienil lapy sprzeglani kominka.Drugie zmienialem sam w garażu. Poszło bez problemów.
Najważniejsze to dobrze odtłuscic i nie przykrecac na siłę. No i kominek i lapa musza byc nowe. To sie zużywa.
Podstawa to zajrzec tam pomi nie jest za późno.
Tytuł: Odp: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: łukasz rychlik w Czerwiec 15, 2018, 20:06:34
Witam
Czy każda linka posiada blokadę samoregulatora, która trzeba usunąć? Posiadam taka jak na zdj(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180615/feb46ccbb5515e9a94d2935bbe3f23f9.jpg)

Wysłane z mojego ALE-L21 przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Werner w Czerwiec 21, 2018, 17:32:24
Witam. Dlaczego nie moge zobaczyc fotek?
Tytuł: Odp: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Kudyba Wojciech w Wrzesień 27, 2019, 21:03:56
Szybkie zapytanie, bo szukam i nie mogę namierzyć. Gdzie można kupić ten metalowy łącznik linki sprzęgła. Wszędzie widzę tylko plastikowe.
Tytuł: Odp: Wymiana linki sprzęgła
Wiadomość wysłana przez: Dawid Połomski w Czerwiec 30, 2020, 08:57:59
Dzień dobry
ja wiem że moze złota łopata mi się należy za odkopanie tematu ale mam problem ze sprzęgłem (chyba)
praca sprzęgła jest w bardzo wąskim zakresie...
generalnie nie wchodzi mi juz prawie w ogóle jedynka... dwójka z super oporem i tak az do piątki coraz lżej... wsteczny tez chaczy...
1. czy to sprzęgło?  (taki mówią ludzie :P )
2. czy to żle założona linka? (tak mi ktoś podpowiadał)
poprzedni właściciel mojej XP mówił ze zakładał nową linkę (jest nowa) jednak że jest naciągnięta jak baranie jaja... zaś w innym egzemplarzu widziałem ze linka ma delikatnie luzu... nie chce od razu wymieniać sprzęgła bo to 700zł :P