Klub Cytrynki

Samochody => Xsara Picasso => XP - Silnik i przeniesienie napędu => Wątek zaczęty przez: Dariusz Kosowski w Sierpień 03, 2010, 21:26:15

Tytuł: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Kosowski w Sierpień 03, 2010, 21:26:15
Witam.
Mam pytanie , czy jest to normalne, że przy upałach 35 stopni, prędkości ok. 130 - 140 km/h na autostradach (Niemcy, Austria, Chorwacja) w silniku 2,0 HDI zapaliła się trzecia kreska od temperatury płynu w silniku???

Wyczytałem na tym foru swego czasu, że w tych silnikach oraz rocznikowo, jeżeli chodzi o rok produkcji auta - 2000 r.
pojawiają się zazwyczaj jedynie tylko dwie kreski od temp. silnika.
Tak też było w moim przypadku, trzy lata nim jeżdźę i nigdy nie widziałem więcej jak dwie kreski. Podróż do Chorwacji także przebiegała w zakresie dwóch kresek temperatury silnika, jednakże było chłodno, w górach (Austria) nawet ok. 14 stopni, później ok. 20 - 24 stopni.
Powrót już był w upale 32 - 37 stopni przez całą trasę ok. 2000 km w jedną stronę.
Jak wspomniałem przy utrzymywaniu prędkości ok. 130 - 140 km/h zapalała się trzecia kreska tem. silnika (cały cza załączona klima, działający wentylator), po zwolnieniu tak do ok. 120 km/h po ok. 5 - 10 minutach takiej jazdy temperatura silnika spadała do dwóch kresek.

Czy to normalne, była to pierwsza tak poważna moja podróż XP,

Pozdrawiam.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Gachu w Sierpień 03, 2010, 21:32:06
gdyby zapaliła się kontrolka przegrzania jest się czym przejmować w twoim przypadku niema
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Koliński w Sierpień 03, 2010, 21:36:37
Dałeś mu w tyłek w upale, to nie dziwota, że temperatura skoczyła na 3 kreskę. Znaczy się - czujnik temperatury masz OK. :-) A jak Cię dalej to gryzie, to sprawdź czy płynu jest dość i czy chłodnica z zewnątrz czysta, a nie zalepiona martwymi, chorwackimi cykadami. ;-)
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Kosowski w Sierpień 03, 2010, 22:15:49
Cytuj

Sławomir Koliński napisał:
Dałeś mu w tyłek w upale, to nie dziwota, że temperatura skoczyła na 3 kreskę. Znaczy się - czujnik temperatury masz OK. :-) A jak Cię dalej to gryzie, to sprawdź czy płynu jest dość i czy chłodnica z zewnątrz czysta, a nie zalepiona martwymi, chorwackimi cykadami. ;-)



Witam.
Dzieki za szybką oraz zadowalającą mnie odpowiedź.
Płynu mam pod max. w zbiorniczku wyrównawczym, chłodnica raczej czysta, ale.......kiedyś miałem nieprzyjemność wymieniać chłodnicę klimy (jest pierwsza) przy okazji ogłądałem sobie chłodnicę wody i no właśnie ma ona te (chyba tak to się nazywa) limelki (blaszki) w pewnym miejscu pokruszone (nie cieknie!!!), jest to miejsce gdzie ciekła chłodnica od klimy i środek chłodzący właśnie tam się zbierał.
Może to jest przyczyną jej słabszej wydajnośc?

Pozdrawiam.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Arek Kasprzyk w Sierpień 03, 2010, 22:38:52
jak stoję dłużej w korku to zapala mi się 3 kreska szczególnie w takie upału jak ostatnio
wię to to normalne wkońcu to przecież wskaźnik temp jak temperatura się podnosi to i wskazanie tez powinno
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Mateusz Danek w Sierpień 04, 2010, 10:16:14
Witam,

Kilka dni temu miałem okazję jechać autostradą A4 z Wrocławia do Krakowa. Jeśli chodzi o "ilość kreseczek" na wskaźniku temperatury to prawie cały czas miałem 2 kreski. Tylko dwa razy zapaliła się na chwilkę "trzecia kraska" przy wspinaczce na Górę św. Anny (w jedna i drugą stronę). Prędkość na autostradzie w przedziale 100 - 120 km. W Krakowie stałem ok. 30 minut w korku (remont dużego ronda na północy). Wówczas "trzecia kreseczka" nawet na chwilkę się nie zapaliła, a temperatura tego dnia była ok 35 stopni:) Co zadziwiające jeszcze nigdy nie słyszałem w aucie wentylatora chłodnicy. W związku z tym mam pytanko, czy on się załącza dopiero jak np. zapali się "czwarta kreseczka" czy też cały czas sobie reguluje temperaturę pracy.

Pozdrawiam
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Arek Kasprzyk w Sierpień 04, 2010, 11:00:39
Cytuj

Mateusz Danek napisał:
Witam,

Kilka dni temu miałem okazję jechać autostradą A4 z Wrocławia do Krakowa. Jeśli chodzi o "ilość kreseczek" na wskaźniku temperatury to prawie cały czas miałem 2 kreski. Tylko dwa razy zapaliła się na chwilkę "trzecia kraska" przy wspinaczce na Górę św. Anny (w jedna i drugą stronę). Prędkość na autostradzie w przedziale 100 - 120 km. W Krakowie stałem ok. 30 minut w korku (remont dużego ronda na północy). Wówczas "trzecia kreseczka" nawet na chwilkę się nie zapaliła, a temperatura tego dnia była ok 35 stopni:) Co zadziwiające jeszcze nigdy nie słyszałem w aucie wentylatora chłodnicy. W związku z tym mam pytanko, czy on się załącza dopiero jak np. zapali się "czwarta kreseczka" czy też cały czas sobie reguluje temperaturę pracy.

Pozdrawiam


jeśli jedziesz z włączoną klimą to wentylator raczej jest włączony dość często
jakiś czas temu tak sobie testowałem te wskazania
kiedy np w korku właczyla mi sie 3 kreska to kiedy już korek się skończył to dopiero po ok 3 km jazdy spadło na 2 ale np włanczając klimę temp jak by szybciej spadala mino że hlodnica jest jakby trochę podgrzewana ale to zasługa wentylatora
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Sławomir Koliński w Sierpień 04, 2010, 16:23:35
Gdy włączysz klimę, to wentylator pracuje non-stop. Inna sprawa, że pracuje on dość cicho więc z kabiny na pewno go nie usłyszysz.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Kosowski w Sierpień 04, 2010, 20:50:29
Cytuj

Mateusz Danek napisał:
Witam,

Kilka dni temu miałem okazję jechać autostradą A4 z Wrocławia do Krakowa. Jeśli chodzi o "ilość kreseczek" na wskaźniku temperatury to prawie cały czas miałem 2 kreski. Tylko dwa razy zapaliła się na chwilkę "trzecia kraska" przy wspinaczce na Górę św. Anny (w jedna i drugą stronę). Prędkość na autostradzie w przedziale 100 - 120 km. W Krakowie stałem ok. 30 minut w korku (remont dużego ronda na północy). Wówczas "trzecia kreseczka" nawet na chwilkę się nie zapaliła, a temperatura tego dnia była ok 35 stopni:) Co zadziwiające jeszcze nigdy nie słyszałem w aucie wentylatora chłodnicy. W związku z tym mam pytanko, czy on się załącza dopiero jak np. zapali się "czwarta kreseczka" czy też cały czas sobie reguluje temperaturę pracy.

Pozdrawiam


Witam.
No w Chorwacji to same podjazdy i zjazdy na autostradzie, szczególny na powrocie w kierunku Polski podjazd to tunelu Swiety Rock ok. 10 km ostro pod górę.
Austria nie lepiej - bardzo górzysty kraj.
Co do wentylatora, to naturalnie, że przy załączonej klimie działa cały czas.
No i moje prędkości były wyższe, bo jak wspomniałem trzecia kreseczka zapalała się przy prędkości ok 135 - 140 km/h, która była utrzymywana przez ok. 20 minut jazdy w upale ok. 35 - 37 stopni.
Następnie zwolnienie do ok. 120 km/h i po ok. 5 - 10 minutach jazdy trzecia kreseczka gasła.

Pozdrawiam.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Jakub Siewko w Sierpień 05, 2010, 09:10:38
A jak jest w 1.6 HDi?
Bo u mnie np. zawsze są ni mniej ni więcej tylko trzy kreski.
Na tegorocznym urlopie jeździłem po Hiszpanii i nawet przy ponad 40, korku w Madrycie i włączonej klimie nie chciało być wiecej.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Marek Meier w Sierpień 05, 2010, 09:44:58
Cytuj

Dariusz Kosowski napisał:
[...]

Co do wentylatora, to naturalnie, że przy załączonej klimie działa cały czas.
[...]
Pozdrawiam.


W moim egzemplarzu tak praca wentylatora nie jest oczywista. U mnie wygląda to tak: sprężarka działa do momentu kiedy osiągnie maksymalne ciśnienie po czym wyłącza się i system załącza wiatrak na chłodnicy i tak w koło.

Co do temperatury silnika to standardowo zima/lato kiedy silnik osiąga optymalną temperaturę pracy świecą się 3 kreski.

Toczyła się już kiedyś dyskusja na temat temperatury. Konkluzja była taka, że zarówno 2 jak i 3 kreski są prawidłowe a zależy to od ... - fazy księżyca ;-)
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Dominik Bruzdewicz w Sierpień 05, 2010, 12:32:04
Po powrocie z Chorwacji też byłem zaskoczony "trzecią kreską". Auto załadowane po dach (dodatkowo box 400 litrów na dachu) i dwie dorosłe osoby + dwójka dzieci.
"Kreska" dawała znać o sobie przy stromych podjazdach (Senj->Zagrzeb), lub na długich odcinkach autostrady przy prędkości 120 - 130 km/h. Zaskoczenie było o tyle spore, że do tej pory NIGDY się nie pojawiła (również na wyjazdach w poprzednich latach). Płyn ok, chłodnica wygląda, że też ok. Może wyjaśnieniem będzie fakt, że temperatura na zewnątrz w cieniu przekraczała 40 stopni...
Dodatkowo podzieliłem się moim spostrzeżeniem "trzeciej kreski" kumplowi z XP o rok młodszym, ale z tym samym silnikiem. U niego pierwszy raz od pięciu lat pojawiła się nie tylko trzecie, ale... nawet czwarta kreska.
Wniosek:
Tak ma być!
;-)
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Leszek Lampart w Sierpień 05, 2010, 13:59:42
Cytuj

Marek Meier napisał:
Cytuj

Dariusz Kosowski napisał:
[...]

Co do wentylatora, to naturalnie, że przy załączonej klimie działa cały czas.
[...]
Pozdrawiam.


W moim egzemplarzu tak praca wentylatora nie jest oczywista. U mnie wygląda to tak: sprężarka działa do momentu kiedy osiągnie maksymalne ciśnienie po czym wyłącza się i system załącza wiatrak na chłodnicy i tak w koło.

Co do temperatury silnika to standardowo zima/lato kiedy silnik osiąga optymalną temperaturę pracy świecą się 3 kreski.

Toczyła się już kiedyś dyskusja na temat temperatury. Konkluzja była taka, że zarówno 2 jak i 3 kreski są prawidłowe a zależy to od ... - fazy księżyca ;-)

Marek nie od fazy księżyca tylko od rocznika produkcji.
W starszych modelach mają być 2 kreski a w nowszych 3 kreski przy standardowym obciążeniu silnika , dla większych obciążeń może zapalić się kolejna diodka i to jest OK.
Wracając do pracy Twojego wentylatora to coś jest nie tak.
Powinno być tak- włącza się sprężarka i jednocześnie załącza wentylator na I biegu. Jeśli ciśnienie w układzie rośnie z powodu wzrostu temperatury czynnika (za słabe chłodzenie w skraplaczu) powinien właczyć się II a nawet III bieg (jeśli takowy jest) żeby schłodzić czynnik. Jeśli jednak ciśnienie nadal rośnie to czujnik wysokiego ciśnienia wyłączy spreżarkę, powinien także wyłaczyć się wentylator.
Trzeba by sprawdzić u dobrego klimiarza, może być uszkodzony czujnik wysokiego ciśnienia (drobnostka ) ale może też skraplacz a to już powazniejsze koszty.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Marek Meier w Sierpień 05, 2010, 14:26:46
Cytuj

Dariusz Kosowski napisał:
[...]

Wracając do pracy Twojego wentylatora to coś jest nie tak.
Powinno być tak- włącza się sprężarka i jednocześnie załącza wentylator na I biegu. Jeśli ciśnienie w układzie rośnie z powodu wzrostu temperatury czynnika (za słabe chłodzenie w skraplaczu) powinien właczyć się II a nawet III bieg (jeśli takowy jest) żeby schłodzić czynnik. Jeśli jednak ciśnienie nadal rośnie to czujnik wysokiego ciśnienia wyłączy spreżarkę, powinien także wyłaczyć się wentylator.
Trzeba by sprawdzić u dobrego klimiarza, może być uszkodzony czujnik wysokiego ciśnienia (drobnostka ) ale może też skraplacz a to już powazniejsze koszty.


Rzeczywiście może być tak jak piszesz. Nigdy nie sprawdzałem czy wraz z włączeniem sprężarki klimy włącza się wentylator - możliwe, że na I biegu nie słychać/czuć jak pracuję. Sprawdzę dzisiaj i napiszę co zaobserwowałem. Mój wentylator ma 3 stopnie prędkości i przypuszczalnie słyszę dopiero 3. :-)
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Marek Meier w Sierpień 06, 2010, 09:52:34
Sprawdziłem i nie załącza się wentylator na I biegu po włączeniu kompresora klimy. Wentylator załącza się chyba od razu na III bieg zaraz po wyłączeniu kompresora. Muszę to sprawdzić. Zupełnie przez przypadek dowiedziałem się, że nie tak to działa jak powinno. Dzięki za info.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Darek Ziomek w Sierpień 13, 2010, 15:48:07
Przedwczoraj również wróciłem z Cro, jedyną słuszną drogą przez Slo-A-Niemcy.

Pomimo częstego wpatrywania się w wyświetlacz nie uświadczyłem u siebie tej trzeciej kreseczki wskaźnika temperatury ... pomimo, że byłem na nią odpowiednio do sytuacji -- nastawiony. To samo po drogach w Biokowie, Bośni, czy po Jadrance aż do Dubrownika.

Cztery osoby, bagażnik załadowany do poziomu oparć tylnich foteli, klima włączona non-stop. Dwie kreseczki i "ani połowy" więcej.

Druga wiadomość - to wynik spalania: 5.6 l/ 100 km na dystansie 5000 km. Autostrada 130-140 km/h. Pełne zaskoczenie - oczywiście "in plus".
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Dominik Bruzdewicz w Październik 30, 2010, 17:59:08
Witam ponownie.
Odświeżam post, ponieważ zaistniały "nowe okoliczności", które skłoniły mnie do tego.
Otóż pojawiająca się u mnie "trzecia" kreska wcale nie wynikała z obciążenia auta, wysokiej temperatury, czy innych "letnich czynników zewnętrznych".

Po kilku kolejnych razach, gdy pojawiła się "trzecia kreska" (nawet w okolicach +10 stopni na zewnątrz) zatrzymywałem auto i zaglądałem do wentylatora. W tym czasie stał i nie kręcił się. Ponieważ zjawisko występowało losowo, a komputer po podłączeniu pokazywał "błąd wentylatora układu chłodzenia" i za każdym razem po kasowaniu serwis twierdził, że wszystko wygląda ok.
W ASO natomiast powiedzieli, że jak chcę to mogą rozebrać wszystko i dokładnie sprawdzić... za takie pieniądze, że szkoda gadać (bo to "skomplikowane" uszkodzenie...)

Sprawa jednak wyjaśniła się sama w zeszłym tygodniu. Winien był... opornik wentylatora o wartości 0,54 ohm (ten zamontowany niżej patrząc z przodu). Wygląda na to, że powoli ulegał przepaleniu, kostka topiła się w wyniku dużego prądu (czyli raz dział, a raz nie), aż w końcu wyzionął ducha i wentylator stanął na dobre.
Teraz po wymianie opornika i kostki wentylator kręci natychmiast na pierwszym biegu po włączeniu klimy (ostatnio różnie z tym bywało), a temperatura silnika nie przekracza dwóch kresek.
Dodam, że niestety do wymiany lub obejrzenia tego opornika niezbędne jest zdjęcie zderzaka.
Myślę, że powyższe rozwiązanie dotyczy również TEGO (http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=60846&forum=22&post_id=605957#forumpost605957) postu.
Pozdrawiam!
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof Szyp w Październik 31, 2010, 23:07:14
Witam,

mam 2.0 hdi i wielki problem bo w upałach w jakimkolwiek korku nigdy nie skacze mi na trzy kreski, ale gdy jade ok 130 to wchodzą mi trzy a nawet cztery kreski nawet teraz gdy jest pare stopni na plusie.. latem wskoczyło na czerwone i musiałem szybko mache otwierać . co to moze byc????
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Dominik Bruzdewicz w Listopad 03, 2010, 20:32:00
Chłodnica gorąca?
Wentylator kręci?
Poziom płynu chłodniczego ok?
Może któryś z czujników temperatury padł?
Poszukaj na forum informacji na ten temat. Sporo tego było...
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Bartłomiej Lofek w Wrzesień 03, 2011, 08:38:22
Cytuj

Leszek Lampart napisał:

Marek nie od fazy księżyca tylko od rocznika produkcji.
W starszych modelach mają być 2 kreski a w nowszych 3 kreski przy standardowym obciążeniu silnika


te 3 kreski dla silników 1.6 czy nowsze 2.0 też miały 3 kreski temperatury w standardzie??
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Leszek Lampart w Wrzesień 03, 2011, 14:12:55
Cytuj

Bartłomiej Lofek napisał:
Cytuj

Leszek Lampart napisał:

Marek nie od fazy księżyca tylko od rocznika produkcji.
W starszych modelach mają być 2 kreski a w nowszych 3 kreski przy standardowym obciążeniu silnika


te 3 kreski dla silników 1.6 czy nowsze 2.0 też miały 3 kreski temperatury w standardzie??

Głowy nie dam, ale to było związane z liftem, modele od 2003 roku mają 3 kreski a wcześniejsze 2 .
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: jacekczewa1 w Wrzesień 03, 2011, 14:20:20
Cytuj

Leszek Lampart napisał:
Cytuj

Bartłomiej Lofek napisał:
Cytuj

Leszek Lampart napisał:

Marek nie od fazy księżyca tylko od rocznika produkcji.
W starszych modelach mają być 2 kreski a w nowszych 3 kreski przy standardowym obciążeniu silnika


te 3 kreski dla silników 1.6 czy nowsze 2.0 też miały 3 kreski temperatury w standardzie??

Głowy nie dam, ale to było związane z liftem, modele od 2003 roku mają 3 kreski a wcześniejsze 2 .


tak tez napisałem z 10 - 15 postów temu  :)
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Oleksy Marcin w Wrzesień 04, 2011, 12:06:40
Witam a ja mianowicie mam taki problem z temperaturą
Auto z 2001r 2,0 hdi
u mnie palą sie 2 kreki gdy temperatura troszkę spadła za oknem ok 9st. (wczesnym rankiem oczywiście) rozgrzanym silniku(2 kreski) nie forsując auta spadło mi do 1kreski!
Gdy dałem mu troszke w kość pojawiła sie 2 kreska. zaznaczam że termostat wymieniony i poziom płynu w normie
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Jarosław Plucha w Wrzesień 04, 2011, 22:40:16
Cytuj

Oleksy Marcin napisał:
Witam a ja mianowicie mam taki problem z temperaturą
Auto z 2001r 2,0 hdi
u mnie palą sie 2 kreki gdy temperatura troszkę spadła za oknem ok 9st. (wczesnym rankiem oczywiście) rozgrzanym silniku(2 kreski) nie forsując auta spadło mi do 1kreski!
Gdy dałem mu troszke w kość pojawiła sie 2 kreska. zaznaczam że termostat wymieniony i poziom płynu w normie


Wyjaśnij na czym polega ten problem z temperaturą. Jak dla mnie to co opisałeś jest jak najbardziej prawidłowe.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Oleksy Marcin w Wrzesień 21, 2011, 20:37:20
Przepraszam że odpisuje po tak długim czasie, to uważasz że nie ma co się przejmować po prostu ten typ tak ma?.
Bo zauważyłem że może też słabo grzeje w kabinie.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Jarosław Plucha w Wrzesień 21, 2011, 21:52:02
Cytuj

Oleksy Marcin napisał:
Przepraszam że odpisuje po tak długim czasie, to uważasz że nie ma co się przejmować po prostu ten typ tak ma?.
Bo zauważyłem że może też słabo grzeje w kabinie.

A od kiedy tak się dzieje. Powszechnie wiadomym jest że rozgrzać Pikusia w dieslu jest ogólnie trudno a w chłodniejsze dni to nawet bardzo trudno. Ale skoro napisałeś że w środku słabo grzeje to może układ jest zapowietrzony lub masz coś z nagrzewnicą np zakamieniona , bądź coś jest przytkane
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Oleksy Marcin w Wrzesień 25, 2011, 17:19:33
słabo grzeje od początku zakupu, wymieniłem płyn termostat i korek. jeżeli mówisz że długo się rozgrzewa to ten typ tak ma szkoda że brak dogrzewacza płynu brat ma webasto i po 2-3 km już cieplutko dzięki za odpowiedzi.
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Kajetan Czyż w Wrzesień 25, 2011, 17:40:30
hej

trzecia kreska - to ile tu u Was stopni? bo ciekawy wątek,ale nijak nie mogę tego zrozumieć,  :)
Tytuł: Re: Temperatura silnika 2,0 HDI
Wiadomość wysłana przez: Jarosław Plucha w Wrzesień 25, 2011, 23:32:46
Cytuj

Kajetan Czyż napisał:
hej

trzecia kreska - to ile tu u Was stopni? bo ciekawy wątek,ale nijak nie mogę tego zrozumieć,  :)

To tak coś 95-100 stopni