Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań  (Przeczytany 5985 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
[mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« dnia: Kwiecień 03, 2016, 11:38:00 »
Stoję niestety przed remontem układu hamulcowego - odchylone zaciski, zjedzona tarcza, praktycznie brak wewnętrznego klocka... Mam kilka pytań:
1. Czy trzeba zamieniać zaciski stronami czy mogę je zostawić na swoich miejscach? Wszyscy piszą o zamianie - dlaczego?
2. Czy ta utleniona warstwa dobrze się odróżnia od samego zacisku? Innymi słowy: czy będę w stanie ocenić, że wyskrobałem 100% tego badziewia czy to się zlewa z zaciskiem i trudno potem odróżnić? Chodzi mi o to, aby doczyszczony zacisk przylegał do wahacza jak fabrycznie nowy.
3. Czy odkręcone śruby, jeśli będą proste, mogę ponownie wykorzystać? Rozumiem, że nie zdobędę tego oryginalnego środka klejącego przysposabiającego tyle problemów z odkręceniem tych śrub, więc mam zastosować po prostu klej do gwintów?

Pytanie bonusowe dotyczące przedniej osi:
4. Czy zapinając bieg N można swobodnie obracać kołami tak, jak tylnymi, czy one nie kręcą się już tak swobodnie? U mnie praktycznie wykonują tylko lekki ruch i zaraz stają i nie wiem czy to specyfika trybu N skrzyni czy też i tu układ hamulcowy coś trzyma...

Offline Wieslaw Orlowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 129
  • Skąd: Nevers
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0HDI 03r, DS5 2.0 BlueHDI
  • Miejscowość: Nevers
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 03, 2016, 12:53:32 »
Niedawno sam czysciłem zaciski, z jednej strony wyglądały całkiem niezle,z drugiej masakra. Sruby mogą być te same, w zacisku jest większy otwór i one się nie wykrzywiają, natomiast jeśli chodzi o klej to też może zostać ten sam, jest tak elastyczny ze w jedną i drugą stronę stawiał taki sam opór jednak nie wykręcaj ich całkowicie, tylko tyle żeby wyciągnąć zacisk w jednej części. Można przed odkręcaniem ścisnąć np. ściskiem stolarskim obie połówki zacisku aby nie zrobiła się szczelina i by nie dostał się bród do środka. Przed skręceniem dokładne oczyściłem nalot i posmarowałem miejsce styku klejem do gwintów.Myślę ze nie zaszkodzi, za rok zrobię małą kontrolę. Jeden zacisk był tak skorodowany ze trza było splanować, zrobiłem to na szlifierce czołowej. Równie dobrze można zamienić zaciski stronami tylko będzie na pewno więcej roboty bo tych śrub nie będzie tak łatwo wykręcić ze względu na klej.

Offline Artur Parzygnat

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 063
  • Skąd: Kwidzyn- Zmywakowo
  • Posiadany samochód: Peugeot 407 2.0 HDI 2006 Siemens- wóz drabiniasty
  • Zainteresowania: Bioenergoterapia
  • Miejscowość: Kwidzyn- Zmywakowo
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 03, 2016, 12:56:21 »
Ad. 1 Ja nie zamieniałem, co prawda po roku zjadło wewnętrzny klocek, ale to chyba była wina badziewnego klocka, bo kolejnego - Ferodo już nie.

Ad. 2 Zeszło elegancko a opukiwałem jedynie młotkiem i przecinaczkiem.

Ad.3 Kupiłem cały zestaw montażowy ze śrubami plus jakiś zwykły loctite.

Ad. 4 U mnie kręciły się swobodnie może dlatego że to była 4HP20??
Były: Garbus 1200 Meksyk, Ford Taunus 1.6 kombi, Mazda 626 GD 2.0 Liftback automat, Ford Transit 130 2.4D , Mazda Premacy 2.0D, Nissan Primera P11 lift 2.0D, Citroen C5 MkI 2.0 HDI, Volvo 740 2.0 benz, Ford Mondeo MkIII 2.0 TDCI, Citroen C5 MkII 2.2 HDI automat.

Offline Paweł Konowalczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 112
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 1.8 II 125KM 2006 +LPG
  • Zainteresowania: akwarystyka
  • Miejscowość: Poznań
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 03, 2016, 20:48:43 »
Ja posiadam 1,8 z 2006 roku.Jestem przed robotą.
Mam kupione tarcze,klocki i klej do gwintów.
Postaram sie zrobić foty i wkleić z opisem.  :-\

Offline Bartłomiej Trocha

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 757
  • Skąd: Koszecin slaskie
  • Posiadany samochód: C5 I 2.2 hdi 204KM
  • Zainteresowania: Mechanika elektronika programowanie sterownikow
  • Miejscowość: Koszecin slaskie
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 03, 2016, 21:49:48 »
Też to przerabialiśmy niedawno. Wszystkie połączenia Alu metal pomalowane farbą zaroodporna, śruby też. Jeden zacisk do wymiany. Śruba poszła dopiero pneumatem do Tirów. Prasa 30t nie wycisla jej z zacisku.
Car DNA programowanie ecu, mechanika, elektronika

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 03, 2016, 22:13:39 »
Co też ci Francuzi wymyślili... Ręce opadają. W poprzednim samochodzie wszystkie 4 zaciski zdjąłem, wyczyściłem, wymieniłem wszystkie gumki, skręciłem, dałem nowe tarcze i klocki i jeździ do dzisiaj bez luzów, bez utleniania się, bez cyrków. A tutaj pneumaty do tirów, utlenianie...

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 08, 2016, 08:14:03 »
Po dogłębnych oględzinach wszystko wiem co jest do wymiany - z tyłu praktycznie wszystko. Planowałem zakupić tarcze Brembo i klocki Ferodo ale czytam, że to Brembo to już nie ta jakość, że wypaczają się, krzywią, itp. Może ktoś to potwierdzić / obalić? Mowa o tylnym układzie hamowania.

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 12, 2016, 08:16:17 »
Naprawdę nikt nic nie robił samodzielnie z układem hamulcowym?

Jest jeszcze jedna zagwózdka w tym temacie. Otóż, według serwisówki, do tylnych zacisków należy użyć trzy środki:
1. Loctite 7649 - można kupić w Internecie
2. Loctite 121078 - tego nie ma nigdzie, jedynie na angielskiej, niemieckiej i chyba francuskiej stronie Loctite jest ten klej wymieniony, ale w żadnym sklepie nie mają go
3. FORMAJOINT 510 - co to w ogóle jest? Kto to produkuje? Gdzie to kupić?

Ktoś coś wie w tym temacie? Chcę samodzielnie zrobić ten układ hamulcowy ale zatrzymałem się na tych klejach... Nie oddam do ASO samochodu gdzie dwie tylne tarcze kosztują coś koło 670 zł!!!

Offline Andrzej Krukowski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 343
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 2.0 16v BioFlex RFJ 2009r. LPG | C4 1.6 NFU 2008r. LPG
  • Zainteresowania: Piłka nożna
  • Miejscowość: Mysłowice
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 12, 2016, 08:43:32 »
FORMAJOINT 510 to Loctite 510 Formajoint
A poza tym po co chcesz oryginalne środki stosować wg serwisówki jak przy zrobieniu w/g serwisówki korodują zaciski?
Nie lepiej posmarować śruby zwykłym klejem za 10 zł np K2 do gwintów a zacisk przy połączeniu z belką smarem ceramicznym?
http://www.contakt.pl/smar-ceramiczny-sprayu-400ml-motip-000597-p-8645.html?osCsid=527a305334b13ecf78f8188463a17562
Wówczas będziesz miał zrobione na wiele dłużej niż zrobione wg serwisu.

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 12, 2016, 08:55:11 »
FORMAJOINT 510 to Loctite 510 Formajoint
A poza tym po co chcesz oryginalne środki stosować wg serwisówki jak przy zrobieniu w/g serwisówki korodują zaciski?
Nie lepiej posmarować śruby zwykłym klejem za 10 zł np K2 do gwintów a zacisk przy połączeniu z belką smarem ceramicznym?
http://www.contakt.pl/smar-ceramiczny-sprayu-400ml-motip-000597-p-8645.html?osCsid=527a305334b13ecf78f8188463a17562
Wówczas będziesz miał zrobione na wiele dłużej niż zrobione wg serwisu.

Masz rację, można rozważyć taką opcję. Tyle tylko, że patent Citroena polega na zastosowaniu gładkich śrub przechodzących przez zacisk i mających gwint na samym końcu do wkręcenia ich w wahacz. Powstaje jakiś tam minimalny luz między śrubą a zaciskiem i stąd te dwa Loctite do uszczelnienia tego połączenia. Dziwne wynalazki ale co zrobić... Gdyby śruba wkręcała się w zacisk i w wahacz, nie byłoby problemu...

Offline Bartłomiej Trocha

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 757
  • Skąd: Koszecin slaskie
  • Posiadany samochód: C5 I 2.2 hdi 204KM
  • Zainteresowania: Mechanika elektronika programowanie sterownikow
  • Miejscowość: Koszecin slaskie
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 12, 2016, 13:55:42 »
Po dwóch latach z ciekawości zerknalem do sowich
Car DNA programowanie ecu, mechanika, elektronika

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 12, 2016, 14:14:41 »
Gdyby śruba wkręcała się w zacisk i w wahacz, nie byłoby problemu...
Aha...
To powiedz mi, proszę, w jaki sposób byś wtedy dociągnął zacisk hamulcowy do piasty?
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 12, 2016, 14:52:02 »
Po dwóch latach z ciekawości zerknalem do sowich

Ano właśnie - jak można tak sp*** sprawę...

Gdyby śruba wkręcała się w zacisk i w wahacz, nie byłoby problemu...
Aha...
To powiedz mi, proszę, w jaki sposób byś wtedy dociągnął zacisk hamulcowy do piasty?

Ok, nieprecyzyjnie się wypowiedziałem. Gdyby śruba nie przechodziła przez CAŁY zacisk tylko ucho montażowe zacisku jak to ma miejsce w wielu modelach innych producentów.

Offline Bartłomiej Trocha

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 757
  • Skąd: Koszecin slaskie
  • Posiadany samochód: C5 I 2.2 hdi 204KM
  • Zainteresowania: Mechanika elektronika programowanie sterownikow
  • Miejscowość: Koszecin slaskie
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 12, 2016, 21:06:23 »
https://youtu.be/CWqTOVIzBQo można samemu odpowietrzyc l
Car DNA programowanie ecu, mechanika, elektronika

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 14, 2016, 10:33:43 »
https://youtu.be/CWqTOVIzBQo można samemu odpowietrzyc l
Lexia wykonujemy odpowietrzanie pomocniczego układu hamulcowego ABS, ESP. Procedure wykonujemy tylko wtedy gdy odpowietrzanie układu pierwotnego zostało wykonane, silnik wyłączony zapłon włączony.

Offline Paweł Konowalczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 112
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 1.8 II 125KM 2006 +LPG
  • Zainteresowania: akwarystyka
  • Miejscowość: Poznań
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 14, 2016, 20:51:39 »
Po dwóch latach z ciekawości zerknalem do sowich



Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 17, 2016, 20:47:50 »
Dobra, to jeszcze parę pytań odnośnie podsumowania tego zagadnienia. Niektórzy nie dają żadnego kleju / środka chemicznego na śruby będące w zacisku tylko klej do gwintów w miejscu gdzie śruby wkręcają się w wahacz. Czy takie coś wystarczy? Co z utlenianiem się zacisku w miejscu kontaktu z długą stalową śrubą skoro nie będzie zalana oryginalnym klejem? Czy zacisk będzie mocno przymocowany i nie będzie żadnego dzwonienia?

Co sprawdzonego zastosować w miejscu połączenia zacisku z wahaczem?

No i jak to jest z tymi śrubami? W kilku wątkach na forum raz piszecie, żeby dawać nowe śruby a raz, że można użyć dotychczasowych.

Przepraszam, że tak dopytuję ale nie mam zamiaru zaglądać do tych zacisków co pół roku i babrać się ponownie...

EDIT:
Dobra, doczytałem. Między wahacz a zacisk preszpan lub teflon, żadne kleje bo to nic nie da. Średni klej do gwintów na końcówkę śruby aby zabezpieczyć ją przed wykręceniem. Natomiast nie bardzo wiem o jaki silikon chodzi aby go wpuścić w te otwory w zacisku gdzie oryginalnie wlewa się Loctite... Co to może być za środek?
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 17, 2016, 21:42:19 wysłana przez Krzysztof Kaźmierczak »

Offline Bartłomiej Trocha

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 757
  • Skąd: Koszecin slaskie
  • Posiadany samochód: C5 I 2.2 hdi 204KM
  • Zainteresowania: Mechanika elektronika programowanie sterownikow
  • Miejscowość: Koszecin slaskie
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 18, 2016, 08:29:36 »
Wszystkie połączenia Alu metal pomaluj farba zaroodporna.
Car DNA programowanie ecu, mechanika, elektronika

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 18, 2016, 15:04:37 »
Jeszcze pytanie odnośnie tarcz i klocków, co lepiej się sprawdzi (mowa o tyle):
Brembo + Brembo
Brembo + Ferodo
Zimmermann + Zimmermann
Zimmermann + Ferodo
TRW + TRW
?

Offline Sebastian Palenica

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 700
  • Skąd: Medyka
  • Posiadany samochód: Obecnie C4GP 1.6 HDI 2007r Wcześniej Xantia 1.9 TD SX 97r
  • Zainteresowania: motoryzacja, turystyka,
  • Miejscowość: Medyka
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 18, 2016, 21:25:32 »
hej
Napiszę ci tak ja w swojej X jakieś 2 lata temu wymieniałem tarcze z klockami i przy okazji robiłem owe zaciski bo były już krzywe (rozwiązanie podobne jak w C5 ale trochę inne). Jedną śrubę urwałem (potem rozwierciłem i dałem śrubę na dłuższą z nakrętką). Niestety u mnie była tragedia na stykach a ponieważ w X połówki są identyczne zamieniłem je stronami. Pomalowałem styk Alu-metal farbą (czarnym chlorokauczukiem - nie wpadłem na pomysł farby żaroodpornej- trudno) zakręciłem i jest. Potem zapaliłem sinik tato wcisną hamulec a ja odpowietrzyłem a ze wcześniej wymieniałem lhm to spuszczałem aż leciał zielony kolorek.
Tobie radzę ową przestrzeń tam gdzie śruba wlać silikon (jest taki żaroodporny albo wysoko temperaturowy - jakoś tak) zamalować styk najlepiej na wahaczu i zacisku i założyć. Ot cała filozofia - tylko te śruby mocujące ciężko odkręcić. Popsikaj tak ze dwa dni wcześniej z tylu i z przodu trochę może puści. A co do tarcz i klocków to z tyłu i tak dłużej wytrzymują weź ze średniej półki Brembo są dobre TRW też Ja nie pamiętam jakie mam ale gdzieś mam zapisane.
Pozdrawiam
seba :-)

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 19, 2016, 20:05:53 »
Dzięki wszystkim za porady  :)

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 06, 2016, 10:40:35 »
Jeszcze jedno pomocnicze pytanie: na jaki klucz są te dwie śruby trzymające zacisk? Raz czytam, że 16, raz że 17...

Offline Paweł Walas

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 131
  • Skąd: WWL
  • Posiadany samochód: C5 MKIII 2.0 HDI sedan 2012 + Clio2PH2 1.416V 2002
  • Zainteresowania: Klub Cytrynki
  • Miejscowość: WWL
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #22 dnia: Maj 06, 2016, 11:13:55 »
Mowa o tylnym zacisku?
Z tego co pamiętem oryginały są na klucz 16mm
Na 99% używałem dłuższej nasadki do świec, a to jedyna 16 nasadowa jaką posiadam ;)
wald0

Offline Krzysztof Kaźmierczak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Brzeg
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDI 180 KM EAT6
  • Miejscowość: Brzeg
Odp: [mk II] Remont układu hamulcowego - kilka pytań
« Odpowiedź #23 dnia: Maj 08, 2016, 12:54:28 »
Mowa o tylnym zacisku?
Z tego co pamiętem oryginały są na klucz 16mm
Na 99% używałem dłuższej nasadki do świec, a to jedyna 16 nasadowa jaką posiadam ;)

Dzięki za info. Po tej informacji zakupiłem 16 mm i pasuje na 100% :)