Wstęp:Trochę czasu zastanawiałem się czy zakładać taki temat, ale z doświadczenia wiem że prowadzenie takiego
garażu* daje dużo motywacji do dalszych prac przy projekcie. Jest to moje pierwsze auto, dlaczego zdecydowałem się na nie napiszę później. Zakładam obustronne korzyści, postaram się wyczerpująco opisywać czynności wykonywane przyszłościowo przy samochodzie. Jako amator grzebania we wszystkim nie mam możliwości wykonania wszystkiego sam dlatego część napraw będzie wykonywana u specjalistów a część w miarę moich możliwości przy pomocy lewarka i narzędzi dostępnych na miejscu.
Spis treści:1.Rozbieranie deski rozdzielczej i wymiana oświetlenia
2.Wymiana tranzystorów dmuchawy.
3.Zmiana radia na fabryczne.
----->
http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=100799.msg992590#msg992590<-----
4.Naprawa zamka klapy bagażnika (i nie tylko).
----->
http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=100799.msg999556#msg999556<-----
Ale zaraz? Jak chcesz cokolwiek naprawić nie posiadając wiedzy ani doświadczenia!Ktoś mógłby pomyśleć że nigdy nic nie robiłem przy samochodach, mimo że nie mam w rodzinie żadnego zawodowego mechanika posiadam dość sporą wiedzę na temat przeróżnych napraw w samochodach i sposobu ich wykonywania. Źródłem całej wiedzy jest mój Ojciec, miłośnik motoryzacji i choć brzmi to dość niewiarygodnie osoba posiadająca przez całe swoje życie ponad 60 aut różnych marek (Były VW/Wartburgi/Peugoty i wiele wiele innych..), to on zaraził mnie zamiłowaniem do Citroenów
Przy kupnie bazowałem na jego doświadczeniu przy samochodach tej marki zbieranemu przez niego podczas ujeżdżania 2 CXów, 2 BXów (MK1 i MK2), 2 Xanti (MK1 i przejściówka), 2 XMów (MK1) i C5 MK1 (Pomijam niehydrowozy ZX/Berlinga...).
O aucie:Na mojego XMa trafiłem zupełnie przypadkowo, szukając małego auta za przystępne pieniądze zawędrowaliśmy do jednego z Wrocławskich komisów skupujących najczęściej wraki. Szukaliśmy Hondy Civic ale nasz wzrok przyciągnął dobrze nam znany lecz rzadko spotykany już XM. Stwierdziliśmy że skoro jesteśmy to czemu by nie obejrzeć, chociażby sentymentalnie. No i sentymentalnie kupiliśmy go za całe 2300zł... Wielu z was myśli sobie "to szaleństwo!', ale przy bliższych oględzinach okazało się że mimo odpychającego wyglądu zewnętrznego, praktycznego braku klaru na dachu i masce wóz jest w nie najgorszym stanie technicznym. Hydro jest sprawne, nie ma śladów jakichkolwiek przecieków, prawidłowo podnosi się i opuszcza, zawór antyopadu trzyma ciśnienie, auto ładnie stoi w pozycji do jazdy. Silnik pracuje równo, turbo nie świszczy, olej świeżo wymieniany, jedyny mankament to cieknąca woda. Opis jest bardzo krótki, ale zawiera wszystko co najważniejsze, to co przekonało nas do tego zakupu.Parę zdjęć poglądowych:Kilka suchych faktów i rzeczy których sam nie wiedziałem. Auto pochodzi z francji, rok produkcji 1996, wersja wyposażenia VSX (Air Bag kierowcy + pasażera/Kierownica skórzana/Alarm/Elektryczne szyby przód + lusterka/ABS/HA/Klimatronik), Silnik 2,1TD. Według VINu 270 egzemplarz krótkiej 600 pojazdowej serii multipleksowanej (
https://www.fichier-pdf.fr/2013/05/18/3-citroen-xm-multiplexees-presentation-vehicules-t2/preview/page/2/). Początkowo zanim dowiedziałem się o tym zakładałem doposażenie auta w kilka bajerów (elektryczne szyby tył, pół skórzana tapicerka itp itd), aczkolwiek aktualnie będę dążył do zachowania stanu seryjnego (chyyyba...).
Lista planowanych napraw/zmianA właściwie 3 listy dzielone po prostu według priorytetu.Lista pierwsza:- Usunięcie wycieku z silnika (prawdopodobnie do zrobienia rozrząd + felerna pompa wody).- Wymiana tarcz i klocków (O tym co wyczyniał poprzedni właściciel będzie w dalszej części posta).- Naprawa przedniej części progów wewnętrznych (aktualnie nie ma możliwości podniesienia auta zwykłym lewarkiem)
- Zmiana opon na letnie (Bardzo trudne zadanie
)
- Przejście przeglądu (Równie ciężkie co powyższe!)
Lista druga:-
Wymiana spalonych żarówek w desce rozdzielczej i oświetleniu kabiny.-
Wyeliminowanie natrętnie migającej kontrolki Air Bagu.-
Naprawa zacinającej się klamki klapy bagażnika.- Wymiana tranzystorów w dmuchawie + nabicie klimy.
- Wymiana niektórych elementów wnętrza zniszczonych przez poprzedniego właściciela (Np panele środkowe + mieszek i gałka zmiany biegów)
- Naprawa wyświetlacza incydentów.- Wymiana radia na fabryczne.- Ogólna konserwacja wnętrza, doprowadzenie niektórych elementów wnętrza do zadowalającego stanu.
- Ogarnięcie hydro (Aktualnie do regeneracji jest chyba zawór hamulcowy(?), przy przytrzymaniu pedału hamulca tył siada)
- Wymiana uszczelki pod pokrywą zaworów- Naprawa i założenie sprężarki klimy
Lista trzecia:- Zmiana przodu na ten od MK2 (poprzedni właściciel po ewidentnej stłuczce założył chyba to co było tańsze/łatwiej dostępne)- Wymiana zderzaków przód/tył (tylny pęknięty, przedni nieudolnie pomalowany, część mocowań pewno pęknięta, dlatego częściowo wisi)
- Ogarnięcie części wizualnej blacharki (wgniotka na prawym tyle + parę pomniejszych pierdół)
- Wymiana maski (tańsze rozwiązanie niż lakierowanie aktualnej)
- Prawdopodobnie wymiana drzwi kierowcy (dolną część zżera ruda i chyba nie da się nic z tym zrobić sensownego)
- Odświeżenie utlenionych/wyblakłych plastików.
- Lakierowanie dachu + inne poprawki lakiernicze (ciężko określić na ten moment co będzie dokładnie robione i jak)
Lista jak znam życie będzie się jeszcze rozrastać z czasem jak coś znajdę/przypomnę sobie...
Kolejna porcja fotek:
Dziennik napraw:1.Rozbieranie + wymiana żarówek oświetlenia deski rozdzielczej (09.05.16)W związku z martwą prawą stroną komputera pokładowego zabrałem się za rozbieranie deski rozdzielczej. Zacząłem od odkręcenia wszystkich śrubek, o dziwo mimo śladów grzebania poprzedniego właściciela zachowały się wszystkie torksy! Wszystkie ładnie zaznaczyłem na zdjęciu poniżej, jeden znajduje się w rogu pod zaślepką bądź diodką alarmu. Następnie należy wyjąć jeden z przycisków, najłatwiej będzie ten sąsiadujący z zaślepką, przez powstały otwór wypychamy od środka panel klimatroniku/klimy manualnej.
Żeby całość bezproblemowo nam wyskoczyła musimy jeszcze tylko odłączyć główną wtyczkę doprowadzającą sygnał i zasilanie do wszystkich instrumentów deski. Dalsze rozbieranie to banał, należy jedynie uważać na nadwyrężone słupki mocowań poszczególnych elementów Ja jak widać na zdjęciach powyżej przy okazji wszystko co jest widoczne dla oka rozebrałem i przeczyściłem patyczkami do uszu/wacikami. W tym samym czasie warto by było dokonać ew wymiany taśmy wyświetlacza incydentów, ale podczas wykonywania tych czynności nie posiadałem jeszcze zamiennika.
2. Wymiana tranzystorów dmuchawy (09.05.16 -> 19.05.16)Na wstępie: odradzam zakup tanich zamienników tranzystorów, zdjęcia widoczne poniżej są wykonywane podczas ponownej wymiany. Poprzednie tranzystory (BDX66C) wytrzymały aż jeden dzień! Aktualnie założyłem polecane MJ11015, zobaczymy jak długo wytrzymają. Ale do rzeczy:Całą zabawę przynajmniej ja, musiałem zacząć od odpięcia akumulatora, przy pokrywie widocznej na foto poniżej znajdują się 3 wtyczki, u mnie po odpięciu jednej z nich wentylatory na chłodnicach załączały się na full. Potem możemy przystąpić do odpięcia tych 3 wtyczek i odkręcenia 4 torksów (wszystkie ładnie widoczne). Po zdjęciu osłony ukaże nam się plątanina kabli oraz mocowanie obudowy silnika dmuchawy, 3 śruby na krzyżak, 1 jedna brązowa kostka do odpięcia i jesteśmy w domu Interesujący nas element znajduje się pod wirnikiem dmuchawy więc musimy odkręcić 2 śruby (krzyżak) i wysunąć silnik (wychodzi dość ciężko). Następnie odkręcamy dwa wkręty z sześciokątnymi łbami (rozmiar 6). Teraz zaczyna się zabawa, aby uwolnić tranzystory najpierw należy rozwiercić dość twarde mosiężne nity, przyda się dobre wiertło + może jakieś małe imadełko, w rękach się tego zrobić nie da... Następnie wylutowujemy stare tranzystory. Nowe smarujemy pastą termoprzewodzącą, wstawiamy na miejsce i tym razem przykręcamy śrubkami, najlepiej z płaskim łbem. Teraz wystarczy je zalutować i wszystko zamontować z powrotem.2. Wymiana radia na "fabryczne" (16.06.16 -> 22.06.16)Piszę to drugi raz ponieważ poprzednio skończyła mi się sesja logowania... No nic może teraz będzie to lżejsze do czytania W moim samochodzie fabrycznie radia nie było, ale stwierdziłem że muszę sobie założyć "fabryczne" i już, wybór padł z braku laku na Clariona PU-9594a, czyli radyjko 4040 z MK1. Wyklucza to niestety z wiadomych powodów działa wyświetlacza incydentów oraz kierownicy wielofunkcyjnej, ale najważniejsze jest dla mnie to że mogę teraz zacząć szukać zmieniarki CD. Wtyczki z multiplexu oczywiście znacząco się różnią od stosowanego standardu ISO w 91r.Wrzucam foto radia na miejscu oraz przerobionych wtyczek:No i teraz najważniejsze, czyli schematy które pomogą w przerobieniu wtyczek tak aby pasiły gdyby ktoś wpadł na tak samo głupi pomysł jak ja Na rynku oczywiście dostępne są przeróżne przejściówki, ale przy tym sposobie można zaoszczędzić sporo miejsca za radiem (w moim wypadku to było dość ważne). Ponadto przy lutowaniu można wprowadzić kilka własnych modyfikacji, w moim przypadku było to podpięcie zasiliania radia pod stałe 12v (coś rąbnięte w podtrzymaniu pamięci) ot co radio mogę teraz włączyć/wyłączyć bez kluczyka w stacyjce.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
08.05.2016
Póki co to tyle, ciężko mi było to wszystko jakoś zwięźle opisać, zdjęcia robiłem dla siebie i nie pokazują wszystkiego co chciałbym pokazać. Nie wszystko opisałem bo nie mam już dziś siły Jutro jeszcze będę uzupełniał i poprawiał ten post... W teorii przeczytałem każdy akapit kilka razy, w praktyce mogą pojawić się jakieś błędy, jbc prosiłbym o info na PW o nich lub w poście...
09.05.2016
Przeredagowałem dziś sporą część posta, głównie część o rozbieraniu deski, teraz wszystko powinno być łatwiejsze do zrozumienia. Swoją drogą prace nad autem wciąż trwają, niektóre rzeczy już robiłem lecz nie mogę ich opisać ze względu na to że nie są 100% skończone (np czekam na nowe tarcze i klocki, poprzedni właściciel z pary klocków wymienił tylko po jednym na stronę... Pomijając już grubość tarcz, lewa strona 20,5mm prawa 22mm. No i nowe klocki w kubeł).
19.05.2016
Nowa aktualizacja z tranzystorami dmuchawy, przy okazji uporałem się już z wyciekiem wody i oleju z pod pokrywy zaworów. Chciałem dodać ładny index na początku, ale niestety forumowy edytor nie obsługuje kotwic, a szkoda bo post robi się co raz dłuższy i bardzo uporczywy w przewijaniu. Wyszła kolejna pierdoła do zrobienia, z warsztatu w bagażniku przywiozłem sprężarkę klimy, była wyłączona z obiegu tzn założony był krótszy pasek klinowy który jej nie obejmował. Po za tym łożysko jest wyjechane a wał ma ogromny luz...19.03.2017Jako że multiplex już niestety od jakiegoś czasu ma innego właścicela, a na jego miejsce póki co wpadł inny wóz to zmieniam nazwę tematu. I tak już tutaj pojawił się wątek czarnego MK2 więc teraz będę i wrzucał co nieco o srebrnym