Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)  (Przeczytany 120913 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« dnia: Lipiec 01, 2017, 10:11:36 »
Cześć. Jestem po wymianie rozrządu w moim C5, 2.0 HDI 163KM, chciałem przedstawić krótką foto relację z tej pracy.
Kupiłem takie niezbędniki:
1.       Rozrząd Gates KP15672XS (zestaw z pompą cieczy chłodzącej):


2.       Blokadę koła zamachowego:



3.       Uszczelniacz wału Corteco 42x62x7 ze względu na zauważone wycieki.
4.       Uszczelniacz wysokotemperaturowy do montażu pompy wody

5.       Środek do mycia silników AKRA K2.
6.       Śruba 8mm do blokowania kołą rozrządu i taki wykrzywiony specjalnie drut średnicy 7,8mm do ustalania pozycji/blokowania koła dwumasowego

 
 
Zabieramy się do pracy, wjeżdżamy na kanał, jeśli hydrowóz to położenie zawieszenia max. góra, lewarujemy przednią prawą stronę auta i ściągamy koło, demontujemy osłonę pod silnikiem  (4 śruby i kilka spinek) i osłonę na silniku pod maską (na wcisk), demontujemy nadkole tekstylne (znów kilka śrubek i spinek do usunięcia ).
Mamy taki oto widok:


A to elementy które mocowały nadkole:


Spuszczamy płyn chłodniczy, proponuję użyć szerokie nie wysokie naczynie na spuszczany płyn i nie zapomnieć odkręcić korka od zbiornika cieczy chłodzącej. Ja spuszczałem płyn wężem na dole chłodnicy,  tym na zdjęciu poniżej:

A oto widok po zdjęciu nadkola i efekt „fachowego”  uzupełnienia płynu LDS przez pewne ASO, ulepiona cała pompa wspomagania w mieszaninie LDS i brudu drogowego

I wspomniany widoczny wyciek oleju na wale. Na czerwono zaznaczona gumowa zaślepka koła pasowego którą ściągamy podważając śrubokrętem

Rozpinamy przewody paliwowe przy filtrze paliwa (na czerwono) i odpinamy cienki przewód od zbiornika płynu chłodniczego (na niebiesko). Przewody paliwowe odchylamy za sferę prawego siłownika.

Demontujemy zbiornik płynu chłodnicy,  jedna śruba na klucz 10 widoczna na zdjęciu , po odkręceniu unosimy zbiornik płynu do góry i wypinamy od dołu zbiornika grubszy przewód , wystarczy wysunąć metalową spinkę na przyłączu węża i wąż można zsunąć.

Kolejny temat to ściągnięcie paska napędzającego sprężarkę klimatyzacji oraz alternator. Dobrze jest mieć do tego długi klucz oczkowy nr15 do odprężenia napinacza paska (nieodgięty bo nie ma dostępu), ja mam taki jak na obrazku poniżej długi około 40cm po jednej stronie 13, a po drugiej 15

Odprężenie napinacza na zdjęciu poniżej:

Gdy odprężymy napinacz trzeba go zabezpieczyć np. wiertłem fi  4mm w miejscu na zdjęciu poniżej dopiero jak napinacz jest zablokowany można ściągnąć pasek napędu alternatora i klimy.

Podpieramy silnik, ja użyłem podnośnika jak na zdjęciu poniżej. Dobrze jest mieć możliwość podnoszenia lub opuszczenia silnika podczas późniejszych pracy, jest ciasno i każdy centymetr robi różnicę. Ja podparłem silnik o misę olejową w miejscu gdzie się znajduje korek spustu oleju, na podnośnik poszła jeszcze podkładka gumowa z podnośnika typu „żaba”

Jak już mamy zabezpieczony silnik przed opadnięciem, demontujemy po kolei poduszkę 1 na obrazku poniżej (dwie śruby na klucz chyba 16), wspornik 3 (4 śruby typu torx) oraz poduszkę 2 (3 śruby torx przykręcone do podłużnicy prawej).

Po zdemontowaniu tych elementów możemy się zabierać za demontaż górnej osłony rozrządu, 3 śruby na klucz 10 (zaznaczone na czerwono) oraz jedna nakrętka na samym dole tej osłony. Uwaga- nakrętka jest schowana za podłużnicą i mocuje również dolną osłonę rozrządu.  Dodatkowo na zdjęciu zaznaczyłem na niebiesko kabel który jest przymocowany na spinkach do górnej i dolnej części osłony rozrządu, należy wypiąć spinki, użyłem do tego celu długi, duży śrubokręt płaski podważając każdą spinkę z osobna, były dość oporne a dostęp beznadziejny. Wyjęcie osłony to też szarpanina i podnoszenie/opuszczanie silnika ale trochę cierpliwości, kombinowania i wyjdzie.

Po zdemontowaniu górnej części osłony  mamy taki oto widok -Contitech


Ustalamy pozycję koła wałka rozrządu, kręcimy silnikiem tylko zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Dziurka w kole rozrządu musi się pokryć z dziurką w głowicy. Pokazane na rysunku poniżej.


Kręcimy silnikiem kluczem z nasadką nr 22 za śrubę koła pasowego, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Pamiętajmy że na dwa obroty koła/ wału silnika przypada jeden obrót koła/wałka rozrządu.

Teraz ustalamy pozycję blokowania koła zamachowego/wału silnika. Jeśli nie jesteśmy wstanie wsadzić druta (dorobionej blokady) w marker w kole zamachowym zaznaczony poniżej na zdjęciu, to albo musimy okręcić wałem silnika tyle razy żeby koło wałka rozrządu wykonało jeden obrót i żeby otwory się zgrały albo tak jak w moim przypadku miałem za gruby drut ;) Dwa  obroty wału to jeden obrót wałka rozrządu.


Niestety dorobiony drut (7,8mm) wchodził tylko w otwór w bloku silnika, natomiast za nic nie udało się tego wepchnąć w marker w kole zamachowym. Na szybko nie chciało mi się nic już dorabiać i użyłem torxa w kształcie L (już nie pamiętam jaki rozmiar) miał niecałe 7mm, było trochę nieprecyzyjnie ale dało rade.
Jak już dół nam pasuje sprawdzamy górę, jak jest ok. to blokujemy górę

Oraz blkujemy dół

Po takim zablokowaniu odkręcamy koło pasowe na wale silnika, klucz pneumatyczny i nasadka 22 (odkręcamy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara)


Przyznam że bez pneumata było by ciężko.
Po zdjęciu koła pasowego mamy taki widok

Dysk impulsatora do czujnika położenia wału zdejmujemy zwracając uwagę na jego wypukłość żeby nie założyć na odwrót . Po wykręceniu śrub dolnej osłony (w sumie są również 3 szt. + jedna wspólna nakrętka za podłużnicą) demontujemy dolną osłonę paska rozrządu. Od dołu mamy taki widok

Luzujemy śrubę napinacza paska rozrządu odkręcając śrubę zaznaczoną na zdjęciu poniżej.

Jak widać po wskaźniku na napinaczu pasek był już trochę wyciągnięty.

Po zluzowaniu napinacza ściągamy stary pasek rozrządu, napis na pasku niemal nienaruszony ale jak się dobrze przyjrzymy

W dalszej kolejności demontujemy całkowicie napinacz, rolkę pomocniczą oraz pompę wody, czynności banalne nie wymagające komentarza no może tylko podczas demontażu pompy znów nam się przyda duże płaskie naczynie bo poleje się płyn chłodniczy.
Przed zamontowaniem nowej pompy przygotowujemy powierzchnię papierem ściernym p320  i odtłuszczamy np. benzyną ekstrakcyjną.

Nakładamy następnie cienką warstwę reinzosilu lub odpowiednika na blok silnika oraz na pompę wody (użyłem silikonu bo uszczelka w zestawie do pompy jest metalowa i w oryginale silikon też był) odczekujemy około 15 min i zakręcamy pompę. Jedna śruba pompy to szpilka do mocowania obudów rozrządu.
Montujemy rolkę pomocniczą, bez filozofii –jedna śruba , dokręcałem z czuciem bo na klucz dynamometryczny brak miejsca.
Montujemy napinacz , w zestawie fabrycznie napinacz jest napięty

Wcięcie w napinaczu musi dobrze trafić na wypust na bloku silnika, na razie tylko palcami lekko dokręcamy śrubę mocująca napinacz.

Ja w tym momencie wymieniłem jeszcze uszczelniacz wału ale jak się okazało to nie on był winowajcą wycieku, tu jest prawdziwy winowajca

Żeby zdemontować koło wałka rozrządu postanowiłem zablokować wałek rozrządu z drugiej strony, a co jest z drugiej strony ? –pompa WC Delphi. Żeby zdemontować tą cholerną pompę trzeba się narobić, sama pompa jest mocowana na trzy śruby na klucz 13 natomiast żeby się do nich dostać to jakiś dramat. Jak się okazało wyciek był też po stronie pompy, zapocenie widoczne od dołu silnika, na całej rurze od turbo do IC oraz na sankach zawieszenia. Myślałem że to wina tej uszczelki między pompą Delphi  a głowicą silnika

Niestety ciekło z takiej dziurki w pompie (jak to pompa paliwa a cieknie olej?) jak się później dowiedziałem specjalnie zrobiona dziurka na wypadek przecieku uszczelnienia na wale tejże pompy.
Od razu decyzja -pompa do uszczelnienia , za duży nakład pracy żeby złożyć taką chu….e.
I taka ciekawostka zamiast pompy paliwa dorobiłem sobie blokadę wałka rozrządu, tak dla spokojnej głowy bo teoretycznie nie trzeba blokować wałka rozrządu przy ściąganiu koła bo ma ono wypust i jest wcięcie na wałku

Tak to wygląda po zamontowaniu

Po wymianie uszczelniaczy i zamontowaniu na nowo koła wałka rozrządu, blokujemy koło wału silnika kolejnym special toolem w sposób jak na zdjęciu poniżej

Następnie zakładamy pasek rozrządu zaczynając od góry w prawo, czyli koło wałka rozrządu następnie rolka pomocnicza, koło wału silnika i w tym momencie z lewej strony próbujemy wcisnąć pasek na koło pompy wody, jak jesteśmy pewni że pasek dobrze leży na wszystkich kołach i rolkach, wyciągamy special tool tj. śrubokręt do prac elektrycznych :P  i wyciągamy blokadę napinacza-pasek zostaje wstępnie naprężony.
Po takiej operacji pozostaje naprężyć docelowo pasek, do tego celu używamy klucza imbusowego 6mm, wkładamy go w odpowiedni otwór w napinaczu i ciągniemy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara aż do pokrycia się ruchomej strzałki  z wycięciem w nieruchomej blaszce napinacza, dociągamy wtedy śrubę mocującą napinacz (klucz 13) siła 25Nm, niestety także w tym przypadku dokręciłem napinacz z tzw. czuciem brak możliwości dojścia dynamometrem. Koło pasowe i rowek względem klina na wale powinien wyglądać tak

Zakręcamy koło pasowe , na razie bez dysku do czujnika położenia wału oraz używamy starej śruby koła, dokręcamy lekko. Demontujemy blokady i obracamy kilka razy ręcznie wałem silnika w kierunku ruchu wskazówek zegara, ustalamy pozycje od nowa koła rozrządu i koła zamachowego, blokujemy koła, sprawdzamy wskaźnik napięcia napinacza paska rozrządu.
Jak wszystko pasuje, zakładamy blokady, demontujemy koło pasowe, zakładamy i przykręcamy dolną osłonę rozrządu , zakładamy dysk do czujnika położenia wału silnika (wypukłością w stronę koła zębatego wału silnika), zakładamy koło pasowe i dokręcamy go nową śrubą z zestawu z siłą 72 Nm +60 stopni. Kolejno to już zdjęcie blokad i pozakładanie, poskręcanie i pospinanie reszty galanterii.
 Nie zapominajmy o zalaniu nowym płynem chłodniczym układu, u mnie weszło tego płynu około 8L.


Satysfakcja z wykonanej pracy jest bezcenna i do tego jeszcze "suchy" silnik bez wycieków które mnie denerwowały niezmiernie. Pozdrawiam.




P.S. To jeszcze taka ciekawostka: Na zdjęciu poniżej rura od turbo do IC zdemontowana przy okazji i co się okazało? jedna dziura w rurze jest zaślepiona (i to fabrycznie) czyli brak obejścia IC co było w zamyśle konstruktorów. Idąc dalej to poco w takim razie ta przepustnica dwu gardzielowa na dolocie? Dodam jeszcze że jak zdjąłem wąż z tego króćca to było tam chyba ze dwie setki oleju :o  które poleciały w większości na płytę podsilnikową.



« Ostatnia zmiana: Lipiec 29, 2020, 22:15:07 wysłana przez Krzysztof Jarosz »

mati2642

  • Gość
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 01, 2017, 11:04:49 »
No opis pierwsza klasa :)

Offline Dawid Jarecki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 049
  • Skąd: Bielsko-Biała
  • Posiadany samochód: C5 MKII 2.0 HDI
  • Zainteresowania: Wygodne sofy ;-)
  • Miejscowość: Bielsko-Biała
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 01, 2017, 11:09:47 »
Wzor do nasladowania

Wysłane z mojego Redmi Pro przy użyciu Tapatalka

znikająca cytrynowa szarość Islandii ;-)

Offline Wojciech Kmera

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 657
  • Skąd: ok. Katowic
  • Posiadany samochód: Były: C5 II 2.2 HDi SX+, C6 2.7 HDi V6 Exclusive. Jest: C5 X7 2.0 HDi 163 Exclusive
  • Miejscowość: ok. Katowic
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 01, 2017, 11:25:17 »
Szacunek, świetne zdjęcia i dobry opis!
Fantômas se déchaîne...

Offline Mariusz Jastrzębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 424
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X7) Tourer, ekskluzywne 2.0 HDi, ASB, 163KM; SAAB 9-5, 2.0t, 190KM
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 01, 2017, 16:04:17 »
[...] Dodam jeszcze że jak zdjąłem wąż z tego króćca to było tam chyba ze dwie setki oleju :o  które poleciały w większości na płytę podsilnikową.




A turbawka w jakim stanie?

Offline Marek Bor

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 644
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Kombi 3.0 HDI 241KM 2012 rok Exclusive
  • Zainteresowania: Po za Citroen ujeżdżam jeszcze motocykl Honda Shadow vt750 ACE
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 01, 2017, 23:37:06 »
A turbawka w jakim stanie?

Nie siej paniki w tym motorze to norma.
U mnie zmiana!!! To już szósta C5 tym razem 2012 rok 3.0HDI oczywiście też w kombi na full wypasie Exclusive.

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 02, 2017, 09:15:01 »
No czad opis kolego.

Ja wczoraj walczyłem z CR delphi o której wspomniałeś. Wyjąć trudno a włożyć jeszcze gorzej bo spasowowane na żyletki jest :)

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Mariusz Jastrzębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 424
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X7) Tourer, ekskluzywne 2.0 HDi, ASB, 163KM; SAAB 9-5, 2.0t, 190KM
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 02, 2017, 12:44:59 »
A turbawka w jakim stanie?

Nie siej paniki w tym motorze to norma.


Tak tylko kurtuazyjnie pytałem, bo u mnie przy wymianie rozrządu też mechanik wylał podobną ilość i stwierdził, że to turbo musi puszczać. A ja niepożądanych objawów z turbiną nie mam.
W związku z tym pytanie. Skąd tam się tyle oleju bierze?

Offline Igor Zembrzycki

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 93
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 hdi 2006 Exclusive, Fiat Marea 1.9 jtd SX 2000
  • Zainteresowania: moto, foto
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 02, 2017, 20:02:58 »
Po drodze jest jeszcze odma, która też może walki olejem.

Wysłane z mojego Lenovo K53a48 przy użyciu Tapatalka

Na sprzedaż:

- Silnik RHR - (prawie) wszystkie części.

Lanos 1.6 16v (zadziwiacz VW spod świateł) => Espero 1.8 cdx (Citroen z odrzutu) => Marea jtd105 (dzielny, niezawodny podróżnik) => C5 2.0 hdi (mega kanapa)

Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 02, 2017, 21:38:02 »
To ja mam pytanie odnośnie koła pasowego od osprzętu, przymierzam się do jego wymiany, czy przy wymianie też muszę blokować rozrząd żeby go nie popierdzielić że tak powiem, nie można go po prostu odkręcić założyć nowego i zakręcić ? Bo widzę że przed założeniem koła pasowego blokowałeś koło rozrządu śrubokrętem mimo że na wale jest klin.

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 02, 2017, 22:43:50 »
koła pasowego nie odkręcamy pneumatem
luz na klinie powinien podzielony na dwa (nie dajemy śrubokręta z jednej strony)
koło zębate wałka rozrządu demontujemu bez zdejmowania pompy

Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 03, 2017, 08:19:11 »
To nawet przy wymianie samego koła pasowego osprzętu muszę demontować demontować obudowę rozrządu żeby sprawdzić czy koło rozrządu ma otwór na klin pośrodku ? 

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 03, 2017, 08:22:37 »
To nawet przy wymianie samego koła pasowego osprzętu muszę demontować demontować obudowę rozrządu żeby sprawdzić czy koło rozrządu ma otwór na klin pośrodku ?
nie

Offline Olaf Tomczynski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 304
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Volvo S70, Citroen C5 X7
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 03, 2017, 09:20:47 »
Pięknie!! Robiłem sam rozrząd miesiąc temu ale bazowałem na instrukcji ASO jakoś poszło - jedyne z czym mialem problem to z zablokowaniem koła zamachowego - ale jakoś się udało - fakt miejsca tam wszędzie bardzo mało :) Rozrząd SKF (komplet z pompą) kosztował mnie 340pln - w ASO krzyczeli 1500 :) więc prawie 1200pln do przodu :)
Pozdrawiam

Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 03, 2017, 14:27:22 »
To rozumiem że przy wymianie samego koła pasowego nie muszę przejmować się rozrządem ?

Offline Bartłomiej Zieliński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2011, 163 KM
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 03, 2017, 15:39:15 »
Do moderatorów:
czy nie ma możliwości utworzenia folderu czy podrzędnego forum pod MKIII (X7) w którym wszystkie takie wątki DIY można by było gromadzić??
Pięknie, że ktoś chce się dzielić swoją wiedza i doświadczeniem i dobrze byłoby gdyby to było uporządkowane
folder DIY
folder Manuale
itp..


dziara

  • Gość
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 03, 2017, 17:48:43 »
Ja też kiedyś proponowałem dział pt. "Fotorelacje z napraw" gdzie każdy wrzucałby relacje z napraw udokumentowane foto i opisem. Nie było żadnego odzewu (a szkoda bo na innym forum innej marki w takim dziale można znaleźć wiele rzeczy, a w Citro trzeba szukać po wielu wątkach). :(

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 03, 2017, 22:13:10 »
Krzysiek masz może warsztat w Miechowie lub pracujesz jako mechanik?
Paweł -nie mam warsztatu, do mechanika to mi daleko ;) raczej fan motoryzacji lubiący garażowe akcje.

koła pasowego nie odkręcamy pneumatemluz na klinie powinien podzielony na dwa (nie dajemy śrubokręta z jednej strony)koło zębate wałka rozrządu demontujemu bez zdejmowania pompy

Marc Waldemar- co do odkręcania koła pneumatem to zabrałem się do tego po obejrzeniu paru filmików na YT i tam się nikt nie cackał z  machaniem kluczem żeby wykręcić śrubę drobnozwojową zalepioną wcześniej klejem przeciw odkręceniu. Co do "wkładania śrubokręta" w luz na klinie koła wału silnika, to jest to tylko potrzebne przy zakładaniu nowego paska rozrządu, po założeniu paska (jeszcze jak jest luźny) wyciągamy śrubokręt i zwalniamy blokadę na napinaczu i wtedy po napięciu prawidłowym paska rozrządu luz na klinie jest podzielony "na pół". 

To rozumiem że przy wymianie samego koła pasowego nie muszę przejmować się rozrządem ?

Sławku - do wymiany samego koła pasowego (paska klimy i alternatora) nie trzeba ustawiać wałka rozrządu i wału silnika w odpowiedniej pozycji, jednak należy zablokować wał silnika poprzez tą blokadę z ząbkami. Ja koło odkręcałem pneumatem, może to nie fachowo uprzedzam mechanikiem nie jestem, przedstawiona praca była popełniona na moim prywatnym samochodzie. Przejechałem na razie od wymiany 2000 km, wycieków, brak wszystko ok. Pozdrawiam.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 03, 2017, 22:36:07 wysłana przez Krzysztof Jarosz »

Offline Piotr Leśniak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 152
  • Skąd: Chełm
  • Posiadany samochód: BYŁ - Citroen C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive... JEST - Opel Insignia 2.0 CDTI ST Cosmo w automacie, Vespa GTS 125i.e.
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Chełm
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 03, 2017, 23:05:52 »
To nawet przy wymianie samego koła pasowego osprzętu muszę demontować demontować obudowę rozrządu żeby sprawdzić czy koło rozrządu ma otwór na klin pośrodku ?
nie

A moim zdaniem powinno się blokować. Nawet w manualu do wymiany rozrządu przy ostatniej operacji jaką jest dokręcenie koła pasowego blokuje się rozrząd na kole wałka rozrządu, kole dwumasowym i wieńcu zębatym. A przyczyna jest prosta, że przy przykręcaniu śruby koła wał na pewno się obróci i koło zębate na wale od napędu rozrządu oprze się o klin. A przy prawidłowym ustawieniu powinno być po środku.
A osłony nie musisz rozkręcać ponieważ w osłonie jest taka gumowa zaślepka kontrolna do sprawdzenia ustawienia rozrządu - napewno dotyczy to silnika 4HT.





« Ostatnia zmiana: Lipiec 03, 2017, 23:26:20 wysłana przez Piotr Leśniak »

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 04, 2017, 04:42:18 »
To nawet przy wymianie samego koła pasowego osprzętu muszę demontować demontować obudowę rozrządu żeby sprawdzić czy koło rozrządu ma otwór na klin pośrodku ?
nie

A moim zdaniem powinno się blokować. Nawet w manualu do wymiany rozrządu przy ostatniej operacji jaką jest dokręcenie koła pasowego blokuje się rozrząd na kole wałka rozrządu, kole dwumasowym i wieńcu zębatym. A przyczyna jest prosta, że przy przykręcaniu śruby koła wał na pewno się obróci i koło zębate na wale od napędu rozrządu oprze się o klin. A przy prawidłowym ustawieniu powinno być po środku.
A osłony nie musisz rozkręcać ponieważ w osłonie jest taka gumowa zaślepka kontrolna do sprawdzenia ustawienia rozrządu - napewno dotyczy to silnika 4HT.


Jak ma się obrócić wał skoro blokujesz go "grzebieniem".

Krzysiek masz może warsztat w Miechowie lub pracujesz jako mechanik?
Paweł -nie mam warsztatu, do mechanika to mi daleko ;) raczej fan motoryzacji lubiący garażowe akcje.

koła pasowego nie odkręcamy pneumatemluz na klinie powinien podzielony na dwa (nie dajemy śrubokręta z jednej strony)koło zębate wałka rozrządu demontujemu bez zdejmowania pompy

Marc Waldemar- co do odkręcania koła pneumatem to zabrałem się do tego po obejrzeniu paru filmików na YT i tam się nikt nie cackał z  machaniem kluczem żeby wykręcić śrubę drobnozwojową zalepioną wcześniej klejem przeciw odkręceniu. Co do "wkładania śrubokręta" w luz na klinie koła wału silnika, to jest to tylko potrzebne przy zakładaniu nowego paska rozrządu, po założeniu paska (jeszcze jak jest luźny) wyciągamy śrubokręt i zwalniamy blokadę na napinaczu i wtedy po napięciu prawidłowym paska rozrządu luz na klinie jest podzielony "na pół". 

To rozumiem że przy wymianie samego koła pasowego nie muszę przejmować się rozrządem ?

Sławku - do wymiany samego koła pasowego (paska klimy i alternatora) nie trzeba ustawiać wałka rozrządu i wału silnika w odpowiedniej pozycji, jednak należy zablokować wał silnika poprzez tą blokadę z ząbkami. Ja koło odkręcałem pneumatem, może to nie fachowo uprzedzam mechanikiem nie jestem, przedstawiona praca była popełniona na moim prywatnym samochodzie. Przejechałem na razie od wymiany 2000 km, wycieków, brak wszystko ok. Pozdrawiam.

Koło zębate jest wyśrodkowane (obustronny luz) aby dać możliwość napięcia "prawej i lewej" strony paska równomiernie.

Offline Piotr Leśniak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 152
  • Skąd: Chełm
  • Posiadany samochód: BYŁ - Citroen C5 Tourer 2.2 HDI Exclusive... JEST - Opel Insignia 2.0 CDTI ST Cosmo w automacie, Vespa GTS 125i.e.
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Chełm
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 04, 2017, 13:58:18 »



"--------- Jak ma się obrócić wał skoro blokujesz go "grzebieniem". ----------"


A jeśli
rozrząd przesunie się w lewo lub prawo, bo zatrzymał się w takim miejscu, że na krzywki wałków rozrządu będzie wywierana siła zaworów (sprężyn) i je przekręci? I w takim przypadku grzebień niewiele pomoże.

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 29, 2017, 20:30:45 »
« Ostatnia zmiana: Lipiec 29, 2017, 20:53:35 wysłana przez Jakub Nawara »

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 29, 2017, 21:18:34 »
No właśnie tylko, że to allegro - sam się zastanawiam czy nie lepiej postawić u ubezpieczonego mechanika  :P  niech robi

Offline Rafal Kozyszczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 17
  • Skąd: Dania
  • Posiadany samochód: C5 Tourer 2010 2.0 163km
  • Miejscowość: Dania
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #23 dnia: Maj 10, 2018, 14:53:17 »
Koledzy ,jakie w koncu potrzebuje blokady do wymiany rozrzadu?
Na allegro jest tego kilka rodzajów a nie chce kupowac calych zestawów.
Czy te dwa grzebienie do blokowania kola  zamachowego i pret wystarcza? W gotowych zestawach widze ,ze jest duzo wiecej elementów

Offline Marek Bor

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 644
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Kombi 3.0 HDI 241KM 2012 rok Exclusive
  • Zainteresowania: Po za Citroen ujeżdżam jeszcze motocykl Honda Shadow vt750 ACE
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #24 dnia: Maj 10, 2018, 21:44:10 »
Potrzebujesz dwie blokady. W poniższym załączniku.
U mnie zmiana!!! To już szósta C5 tym razem 2012 rok 3.0HDI oczywiście też w kombi na full wypasie Exclusive.