Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju  (Przeczytany 10079 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin

Koledzy. Mam problem z moją C5 X7 2.0HDi 136 z 2009r. Samochód kupiłem pół roku temu. W trakcie użytkowania miałem kilka razy przypadek ostrego szarpnięcia silnikiem w trakcie jazdy bez żadnych błędów. Zdażyło się tak może z 5 razy.
Ostatnio jadą autostradą, podczas przyspieszania silnikiem zaczęło szarpać (obrotomierz spadał i się podnosił) zapalił siebłąd ABS/ESP oraz antipollution fault. Samochód stracił moc i przyszarpywał silnikiem przy stałej jeździe w okolicach 2000obr/min. Po kilkudziesięciu kilometrach jazdy zaczął się normalnie wkręcać ale dalej przyszarpywał. Dojechałem do domu i zostawiłem grata na noc. Rano odpalił ale ciężko, jakby na trzy gary (szarpanie) ale po kilkunastu sekundach zaczął pracować równo. W Diagboxie pokazało:
- P0337 Wtrysk/zapłon - sygnał obrotów silnika brak sygnału miejscowy
- P0336 Wtrysk/zapłon - sygnał obrotów silnika brak sygnału miejscowy
- U1208 ABS - Usterka komunikacji z kalkulatorem kontroli silnika
- P11AA Wtrysk/zapłon - Sterowanie elektrozaworu regulacji ciśnienia turbo
Zacząłem troszkę czytać i doczytałem się o dużych problemach z EGR. Postanowiłem go zaślepić mechanicznie na próbę.
Po tej operacji samochód zdecydowanie słabiej przyszarpuje, a na pewno nie tak wyrażnie w okolicach 2000obr/min.
Niestety problem z nierówną pracą silnika po dłuższym postoju dalej występuje. Dzisiaj rano przed odpaleniem
podpompowałem paliwo gruszką (wystarczyło dosłownie 1,5 ściśnięcia) ale niestety odpalił tak samo nierówno.


Dodatkowo w sumie od samego początku czuć szarpnięcia przy dodawaniu i odejmowaniu gazu. Nie jest to bardz oodczuwalne ale po przejściu z 406 2.0 HDi 110 mnie to troszkę irytuje. Tak samo jak fakt strasznie słabego hamowania silnikiem. Czy te jednostki tak mają? Po puszczeniu pedału gazu samochód toczy się jakby z wciśniętym sprzęgłem... o.O


W tej chwili po skasowaniu błędów po jakimś czasie wyskakuje za wysoki wydatek powietrza (faktycznie na wolnych obrotach zadany wskazuje 271mg/wtrysk, a zmierzony 482mg/wtrysk. To jak się domyślam jest spowodowane zaślepieniem rury EGR. Docelowo chcę go zdemontować, wyczyścić i odblokować jednak nie wiem jeszcze co zweryfikować odnośnie tego nieszczęsnego odpalania. Może mnie na coś naprowadzicie? Jeżeli będą potrzebne jakieś pomiary parametrów to kompa mam swojego.

Offline Patryk Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 165
  • Skąd: DE
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.2 Hdi 2014
  • Zainteresowania: Motoryzacja
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 03, 2017, 23:03:15 »
Piszesz ze masz DB. Podepnij go i w drogę.
Sprawdź ciśnienie paliwa zadane do zmierzonego, korekcje wtryskiwaczy na biegu jałowym.

Filtr paliwa kiedy wymieniałeś? Jaki system wtrysku masz? Jeśli wymieniałeś filtr paliwa sam, to czy na dnie puszki zauważyłeś jakieś złote opiłki?


Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 04, 2017, 09:02:03 »
Zaraz, zaraz, z postu [ silnikiem zaczęło szarpać (obrotomierz spadał i się podnosił)] -  ecu wskazuje na czujnik położenia wału....najpierw sprawdzić instalację do czujnika, pomierzyć masę i zasilanie, wymienić czujnik.

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 05, 2017, 00:44:58 »
Filtr wymieniany dwa miesiące temu. Opiłków nie było. System Delphi...


W tej chwili chciałbym się skupić na tym odpalaniu. Jeżeli chodzi o czujnik wału to na tą chwilę żadnych błędów brak,
a z rana po odpaleniu telepie równo. Dzisiaj miałem trochę na głowie, jutro wyszło na to, że też więc chyba nie podepnę DB.
Jak tylko sprawdzę ciśnienia i korekcję to dam znać. Nie wiem tylko, czy na czas testów nie wyjąć zaślepki EGR. Czy nie będzie miała wpływu na wyniki?

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 10, 2017, 21:03:59 »
Koledzy, dzisiaj rano po postoju 38 godzinnym samochód odpalił najgorzej z dotychczas. Tzn. odpala dobrze natomiast chodzi jakby na 3 cylindry. Do tego po chwili wskoczył na 1100 obrotów i wywalił błąd:
-  P12A2 - korekta wydatku wtryskiwacza 1 wtryskiwacz 1 zablokowany w stanie zamkniętym
W sobotę robiłem płukankę preparatem Liqui Moly 2666. Co dziwne korekcje po przekroczeniu ok. 1500 obr/min. wskakują wszystkie na 1.96. To normalne? Czy przy większym obciążeniu sterownik nie wyrównuje pracy silnika?
Zrobiłem dwa screeny korekcji przed:


Oraz korekcje tuż po już przy pracy na dieslu



Jeżeli chodzi o odpalanie to wykluczam akumulator/rozrusznik, bo obroty są prawidłowe. Pompa również wytwarza ciśnienie ok. 230bar i nawet podczas tej nierównej pracy wynosi omno 250-300bar. Gdy dzisiaj rano go odpaliłem i wskoczył na ok. 1100 obrotów to po naciśnięciu gazu wkręcał się maksymalnie do 2000. Zgasiłem silnik, skasowałem błąd i odpaliłem ponownie. Jeszcze troszkę telepał ale pododawałem gazu, ruszyłem i jak zwykle po kilkudziesięciu sekundach na wolnych obrotach pracował już normalnie.


Niedawno kupiłem sobie clona ELM 327 i zainstalowałem w telefonie aplikację z Amazona - FAP Citroen/Peugeot ELM327 OBD2
Dzisiaj porobiłem screeny z parametrów pracy. Nie znam się kompletnie na korekcji wtryskiwaczy ale zaobserwowałem dwie rzeczy. Pierwsza to sterowanie turbosprężarką. Wartości zadane różnią się od mierzonych o ok. 20% oraz wydatek powietrza zadany ok. 270, a zmierzony ok. 500. Mówię o wartościach na biegu jałowym. Co dziwne jak dzisiaj rano go odpaliłem to zmierzone sterowanie turbosprężarką pokazywało 99%. Poniżej wrzucam kilka screenów do przeanalizowania: sterowanie turbo, korekcje, wydatek powietrza:








Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 11, 2017, 10:49:15 »
A rozrząd był robiony? Być moze rozmagnesowała się tarcza-cel na wale.

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 11, 2017, 22:00:08 »
Rozrząd był robiony ok. 40tys. temu. Ten silnik ma czujnik na wałku rozrządu i wale korbowym?
Idzie odczytać wartości z tych czujników, bo nigdzie nie mogłem znaleźć?

Dzisiaj zrobiłem test przelewowy. Po 10 minutach na obrotach biegu jałowego wyszło tak:


Natomiast później podłączyłem Lexię i zrobiłem wbudowany test przelewowy.
Sterownik zwiększa obroty do 1500, a silnik chodzi ok. 45s. potem gaśnie.
Po takim teście powinno być niby ok. 32ml, a u mnie strzykawki wskazały ok. 10.

Co ciekawe w trakcie testu silnik zaczyna kuleć przez moment i później powraca do normy (filmik).
https://youtu.be/LwYKvfTzdSM

Po pierwszym teście chciałem zrobić drugi. Uruchomiłem motor, a ten wskoczył na 1000 obr/min i tak pracował.
Wyskoczył błąd P12A2 - zabokowany 1. wtryskiwacz. Zgasiłem go i odpaliłem ponownie już bez problemów.
Po tej akcji strzykawki pokazały coś takiego:


Czy numeracja wtryskiwaczy zaczyna się od strony koła zamachowego? Jeżeli tak to chyba faktycznie blokuje się 1. wtryskiwacz...

Może to potwierdzać fakt, że podczas rozruchu po dłuższym postoju korekcje wyglądają następująco:

i po ośmiu godzinach w pracy:


Chciałbym jeszcze zweryfikować te parametry pracy które zamieściłem wcześniej. Czy ktoś może sprawdzić jak wygląda u niego sterowanie turbosprężarką i egr?
 

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 12, 2017, 07:59:43 »
Tak od początku:
P0337 opis tego błędu masz w załączniku
P11AA przeładowanie turbo, jedna z przyczyn może być elektozawór
Powyżej 1500 obr nie ma korekty biegu jałowego, wszystkie wyniki to 1,96
W systemie Delphi dobre korekty to +-500 mili sek.
Pierwszy cylinder jest od strony koła zamachowego
Test przelewowy jest ok dopuszczalne są 30% różnice
Masz czujnik na wałku rozrządu jeżeli padł auto nie odpali, jeżeli padł podczas jazdy auto chodzi do zgaszenia
Masz czujnik na wale jeżeli padł auto nie odpali a podczas jazdy zgasnie i tu patrz na załącznik
Czy czujniki działają sprawdzisz po synchronizacji podczas odpalenia
Zaślepiony EGR będzie powodował takie różnice w odczycie masy powietrza.
P12A2 też kiedyś u mnie wyskoczył po wymianie regulatora ciśnienia paliwa, auto weszło na 1100 przez 2 min a później wyrównało

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 12, 2017, 11:58:10 »
Może to skakanie ciśnienia to jakiś trop, zerknij na załącznik.

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 12, 2017, 12:07:18 »
Tu masz EGR i Turbo u mnie

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 12, 2017, 22:53:18 »
Wielkie dzięki!!! Jutro podepnę lexię i zweryfikuję wszystkie dane z Twoimi. Zobaczę też jak ma się wykres ciśnienia na obrotach biegu jałowego. Teraz mam chociaż się za co złapać :) Dam znać po weryfikacji.

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 13, 2017, 22:03:54 »
Ehhh... ręce mi opadają. Waldek, możesz robić jeszcze wydruk z Informacji o obwodzie paliwa? Chodzi mi o korekcje i wydatki jakie są u Ciebie. Rano zdążyłem tylko zrobić wykres właśnie z ciśnienia paliwa i pomimo szarpania wcale nie wygląda źle.


W załączniku dodaję:
- ciśnienie paliwa podczas porannego rozruchu
- ciśnienie paliwa przy rozgrzanym silniku
- informacje o obwodzie paliwa przy rozgrzanym silniku
- informacje o obwodzie powietrza dolotowego przy rozgrzanym silniku


Jeszcze spróbuję zrobić wykres powietrza jutro z rana. Podczas jazdy dalej poszarpuje.
Szkoda, że w moim diagboxie mogę zrobić wykresy dla max 10 pozycji.


Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 15, 2017, 17:06:27 »
Panowie dramat... Oddałem samochód do "wydawać by się mogło" dobrego serwisu. Z racji zmierzonych korekcji o problemów z odpalaniem panowie postawili na wtryski. Pojechały cztery od razu do Stalowej Woli. Panowie pompiarze znaleźli w zaworkach opiłki  :'(  Poszły cztery końcówki, cztery zaworki, jedna cewka i do tego została zregenerowana pompa, a układ został wyczyszczony. Nie pytajcie o kwotę :(


Teraz najważniejsze. Samochód dalej ciężko pali z rana!!! Panowie mechanicy mają teraz na celowniku kompresję.


Co Wy na to?

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 15, 2017, 18:18:19 »
Ile masz przelotu ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 15, 2017, 20:05:11 »
200 tys

Offline Krzysztof Przywara

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 471
  • Skąd: Opole
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2010 X7 103kw hdi
  • Miejscowość: Opole
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 15, 2017, 21:20:14 »
Z tego co wiem korekcje wtrysków w systemie delphi oznaczają stan sprężania w cylindrach. Teoretycznie po regeneracji wtryskiwaczy powinno być podobnie czyli żle.

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 15, 2017, 22:00:42 »
200 tys
Kurde te silniki i ich osprzęt jest mocno żywotny. Moja była 407 miała niemal 300k przelotu i silnik był niewzruszony.



Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 16, 2017, 08:15:06 »
Z tego co wiem korekcje wtrysków w systemie delphi oznaczają stan sprężania w cylindrach. Teoretycznie po regeneracji wtryskiwaczy powinno być podobnie czyli żle.
Z Tego co wiem a wiem w sumie mało, ale korekcje wtryskiwaczy czy to system dephi, bosch czy siemens wskazują na stan silnika/kompresje, korekcje są chyba po to aby wyrównać obroty na biegu jałowym im większa na plus tym gorszy cylinder tak mi się wydaje. Też mam problem z jednym gdzie korekcja wynosi około 70 na plus , mimo że pali od strzała to wydaje mi się że jednak coś jest nie tak :P. Tak to jest kiedy kupuje się używane auto, gdzie nie wiadomo kto jaki olej lał i co ile, w każdym razie wymiana co 30 tyś chyba jednak kończy ten silnik :P

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 16, 2017, 19:04:23 »
Tylko, że wziąłem go jak miał 185tys i od razu wymieniłem olej, bo wyznaję zasadę max 15tys. od wymiany do wymiany.
Ta kompresja mi trochę nie pasuje. Z mocą nie ma problemu, spalanie w granicach 7l przy dynamicznej jeździe.
Po regeneracji wtrysków twierdził, że korekcje na każdym pokazywało +- 20. Teraz mówi, że jednak na pierwszym
mu coś nie pasuje... W poniedziałek może coś się wyjaśni.


Czy układ dolotowy może coś mieszać żeby były takie objawy?
Czy koło rozrządu jest w tym silniku pływające? Czy dawałoby takie objawy gdyby się przestawiło?

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 16, 2017, 22:04:04 »
Dla mnie to też tak wygląda ale z rana pompkę mogę maksymalnie nacisnąć 1,5 raza i to nic nie daje.
Chyba, że paliwo ucieka z układu wysokiego ciśnienia ale jakim cudem dostawałoby się tam powietrze?

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 17, 2017, 14:18:48 »
Tak jak pisałem wcześniej. Pompa została zregenerowana razem z wszystkimi wtryskami. Mocy mu nie brakuje, jak się rozgrzeje odpala od strzała. Jedyne objawy to ciężkie odpalanie po dłuższym postoju, jakby się zapowietrzał.

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 17, 2017, 21:18:29 »
Na tą chwilę męczy się z nim serwis. Ta nierówna praca silnika trwa różnie od 10s nawet do 1,5 minuty. Wydaje mi się że jest tym gorzej im dłużej stoi ale też chyba im niższa jest temperatura na zewnątrz. Gdy go odpaliłem i zgasiłem po chwili jak jeszcze nierówno pracował to po odpaleniu dalej nierówno pracował.

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 19, 2017, 17:41:47 »
Panowie, samochód dalej stoi w serwisie. Kompresja w porządku, świece też. Dalej nie znają przyczyny ciężkiego odpalania na zimnym. Czy może się zdarzyć, że czujnik temp. silnika podaje inną wartość na komputer silnika, a inną do odczytania na komputerze diagnostycznym?

Offline Rafal Kopyto

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 291
  • Skąd: Gent
  • Posiadany samochód: C5 III
  • Miejscowość: Gent
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 19, 2017, 17:47:31 »
Zabierz go do kogoś od Francuzów bo te fachury nie dają rady.

Offline Roman Janas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 63
  • Skąd: Rzepin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 HDi 138 Break Exclusive
  • Miejscowość: Rzepin
Odp: C5 X7 HDi 136 szarpnięcia, nierówna praca silnika po postoju
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 02, 2017, 19:44:31 »
Polecicie jakiś serwis w lubuskim ewentualnie wielkopolsce lub zachodniopomorskim?