Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Przegrzewanie Silnika 1.8i  (Przeczytany 2408 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Leonn

  • Gość
Przegrzewanie Silnika 1.8i
« dnia: Sierpień 13, 2017, 22:01:26 »

Witam

Mam na imię Leon mam 34 lata pisze przy pierwszym temacie bo nie zauważyłem przywitalni
Od jakiegoś czasu posiadam Citroena Berlingo 1.8i B+G 1997 r - jak dla mnie i dla moich potrzeb samochód bajka ale wymaga trochę poprawek po zakupie

Zauważyłem że przegrzewa mi się silnik (Berlingo bez klimy) a żeby się nie rozpisywać opiszę w skróconymi zdaniami:
Auto przez ostatnie 2 lata dużo stało (około 3 tyś km/2 lata) podczas jazdy w temp otoczenia około 30C zawsze jak zgaszę silnik załącza się na jakieś 10 min wentylator - wymieniłem płyn odpowietrzyłem układ to teraz objawy takie że zgaszę silnik wentylator chodzi przez 30s i się rozłącza po czym po minucie znów się załącza i chodzi kolejne 10 min i znów go rozłącza chociaż po kilku minutach chłodnica prawie cała zimna tylko góra a głownie okolica czujnika temp gorąca. Wskazanie temperatury na liczniku zawsze na środkowej kresce a nawet 1mm poniżej. Brak oznak płynu w oleju (nie przybywa ani nie ubywa) jak i w spalinach również brak białego zadymienia. Od dołu chłodnica zazwyczaj zimna a u góry gorąca - po załączeniu ogrzewania poleciało z miejsca gorące powietrze i wtedy zauważyłem że chłodnica robi się cała gorąca. węże miękkie cały czas. odkręcając korek zaraz po zgaszeniu nie słychać charakterystycznego "pssssyknięcia". Ubytek płynu minimalny lecz może to być kwestia że po prostu odpowietrzył się dokładniej układ po zalaniu nowym płynem. Za krótki okres żebym powiedział jak dużo ubywa lecz w bagażniku dostałem od sprzedającego pół butelki płynu na dolewki. Węże w 2 miejscach przy opaskach jak i w wokół termostatu z białym nalotem (dokręciłem opaski).po nocnym postoju auta na kostce żadnych plam. Teraz temperatura otoczenia spadła do +14C nocą przejechałem rozgrzałem samochód bez "piłowania" spokojną jazdą, wskazówka temp cały czas na środku (bez żadnych spadków i wzlotów - utrzymuje sie na środku po rozgrzaniu cały czas) i po zgaszeniu silnika i tak załączył się wentylator na 15s i później już nie. Powiem że posiadam drugie auto B+G i nie pamiętam kiedy w ogóle sie tam załączył wentylator w gorące dni a na pewno jest sprawny

Nie wiem od czego zacząć i co sugerują lub wykluczają te objawy....

moje przypuszczenia:
-uwalony termostat
-zapchana chłodnica
-nieszczelny korek zbiornika wyrównawczego przy chłodnicy
-padnięta pompa wody
-dziura w układzie
-wydmuchnięta uszczelka pod głowicą (chociaż raczej to stawiał bym na ostatnim miejscu bo nie ma ewidentnych objawów) - w poniedziałek sprawdzę zbiorniczek wyrównawczy na zawartość CO2 w układzie

Panowie pomóżcie zdiagnozować usterkę zanim wymienię tone sprawnych rzeczy

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Przegrzewanie Silnika 1.8i
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 13, 2017, 23:00:43 »
Układ chłodzenia jest ciśnieniowy. Korek jak najbardziej może "nie trzymać" ciśnienia.
Mnie opisane objawy pasują do uwalonego termostatu. Nie otwiera się, i obieg idzie na małym obiegu.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Leonn

  • Gość
Odp: Przegrzewanie Silnika 1.8i
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 17, 2017, 10:50:31 »
Powracam po kilku zmianach - wymyłem chłodnicę specjalnym do tego płynem i wrzącą wodą (po zalaniu cała chłodnica z miejsca zrobiła się gorąca czyli drożna), wymieniłem termostat na ten 83C bo taki znalazłem dedykowany do mojego silnika (1.8 8V kod silnika LFX - 07.1997 do 11.2002 ). Wymieniłem korek bo nie trzymał co objawem było brak psssyt ale do tego bąbelki zauważyłem również pod zaworkiem (korkiem) z prawej strony chłodnicy - uszczelniłem, po wymianie temperatura na wskaźniku 1-2 mm poniżej środkowej kreski - termostat okazał się dobry - objawy po wymianach bez zmian czyli wentylator załącza się po wyłączeniu silnika tak jak wcześniej - chyba muszę się przyzwyczaić i wozić zawsze naładowany akumulator bo być może ten typ tak ma ale jeździłem wieloma autami i wentylator tak często i na tak długo nie włączał się w żadnym

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Przegrzewanie Silnika 1.8i
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 17, 2017, 22:16:51 »
Coś nie tak z elektryką. W gorące dni po zgaszeniu silnika wentylator może się na chwilę załączyć, ale nie po raz drugi i to na 10 minut... Porozpinaj jeszcze kostki od czujnika/ czujników temp. na silniku, sprawdź czy nie są zaśniedziałe.
Zobacz też czy nie masz czujnika w chłodnicy, auto bez klimy, więc może być jak w Xantii, wolny lub szybki bieg sterowany przez niego. 
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Leonn

  • Gość
Odp: Przegrzewanie Silnika 1.8i
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 17, 2017, 22:23:26 »
Panowie jest lepiej po wczorajszych opisanych poprawkach. Dzisiaj przejechałem trasę 60 km i co zauważyłem wskazówka temp dobiła równo na środek skali i tak się utrzymywała, po zgaszeniu silnika włączył się wentylator na 15s (od razu sprawdziłem chłodnicę i była cała ciepła) - węże równomiernie ciepłe - następnie po chwili na kilka minut znów się załączył wiatrak ale po kolejnej kilku kilometrowej trasie zrobiłem test... Wentylator po wyłączeniu silnika schładza 15 s to już zauważam że po tak krótkiej chwili połowa chłodnicy robi się zimna (ale obiegu brak) więc jak kolejny raz jak się załączył wentylator to uruchomiłem silnik na 15s, wyłączyłem i już żaden wentylator się nie załączył - wnioskuje że tak powinno być że silnik się schładza i poprzez brak obiegu trwa to trochę dłużej a gdy przepompowałem silnikiem schłodzoną przez pierwsze załączenie wentylatora ciecz to temperatura silnika wróciła do normy. Wniosek nasuwa się sam - wszystko działa prawidłowo - należy się oswoić z tym załączaniem i jeździć dalej ale wskazówki odnośnie odświeżenia połączeń elektrycznych biorę pod uwagę i jutro to zrobię.


Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Przegrzewanie Silnika 1.8i
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 17, 2017, 22:28:41 »
Jeszcze jedno, Leonie.
Czy odpowietrzyłeś układ chłodzenia? Zwłaszcza nagrzewnicę? Potrafi sporo namieszać w obiegu ciśnieniowym.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Leonn

  • Gość
Odp: Przegrzewanie Silnika 1.8i
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 18, 2017, 00:40:30 »
Tak tak odpowietrzyłem zaworkiem przy nagrzewnicy, przy termostacie i przy chłodnicy. Nagrzewnica grzeje wydajnie tak że raczej wszystko w porządku. Ciśnienia nie było bo uciekało przez korek zbiorniczka , korek chłodnicy oraz nie dociągnięte opaski węży w dwóch miejscach bo aż białe węże się zrobiły przy połączeniach.