Witajcie!
Żeby nie zakładać nowego tematu, spotkaliśmy się wczoraj z kolegą Wojtkiem, aby przeanalizować jego problem opisany powyżej. Podłączyliśmy najpierw ELM327 z softem FAP Citroen/Peugeot aby zapisywać logi na bieżąco. Sporo czasu upłynęło zanim udało nam się zmusić turbinę do przeładowania. Przy okazji okazało się, iż pomimo tego że mamy te same silniki RHH ja z 2011 roku, Wojtek z 2012, to jednak sterownik bądź program nieco inny - ja posiadam DCM35v2 a Wojtek DCM35_BR2.
Ale wracając do przeładowania - analizując w domu na spokojnie logi, znalazłem dokładnie moment przeładowania i według mojej skromnej wiedzy wygląda na to że kierownica zmiany geometrii w tym konkretnym momencie nie zdążyła zmienić położenia aby obniżyć ciśnienie - widać to dokładnie na screenie poniżej.
Dwie ostatnie sekundy przed przeładowaniem i sam moment przeładowaia:
19:00:21 - sterownik oczekuje ustawienia geometri na 95%, wartość odczytana 99%, oczekiwane doładowanie 1935 MBar, odczytane 1572 MBar
19:00:22 - ponieważ ciśnienie doładowania szybko wzrosło, sterownik oczekuje ustawienia geometrii na poziomie 33%, kierownica w tym momencie ustawiona jest na poziomie 69%, oczekiwane doładowanie powinno być na poziomie 2404 MBar, natomiast odczytane jest już 2942 MBar - czyli już jest zbyt duże
19:00:23 - aby obniżyć zbyt wysokie ciśnienie doładowania, sterownik oczekuje położenia geomerti rzędu 3%, kierownica jest ustawiona w tej chwili na 48%, sterownik oczekiwał doładowania rzędu 2519 MBar natomiast zmierzone było już 3000 MBar - nastąpiło przeładowanie i silnik wpadł w tryb awaryjny.
Błąd odczytany później za pomocą Lexii potwierdza to co zapisał FAP
Citroen/Peugeot:Podczas jazdy zdziwił mnie jeden parametr EGRbypassPOS którego u mnie nie posiadam- wygląda na to że nasze silniki różnią się zaworem EGR, u Wojtka jest jakiś dodatkowe obejście zaworu lub czujnik. Parametr ten przez cały okres jazdy był na poziomie 100%. Po tym jak udało nam się wygenerować błąd zrobiliśmy jeszcze testy elementów wykonawczych - test zmiennej geometrii wypadł pozytywnie, natomiast podczas testu zaworu EGR wykazał błąd zaworu obejścia (bypass) - zacięty w pozycji otwartej. Chyba jeszcze podczas testu szczelności układu doładowania znaleźliśmy błąd - ale tylko raz - śmiem twierdzić że jest on też spowodowany otwartym zaworem bypass - reszta testów bez zarzutu.I teraz pojawia się pytanie na które nie jestem w stanie odpowiedzieć - w jaki sposób sterowane są kierownice zmiennej geometri - czy za pomocą podciśnienia czy elektronicznie i czy otwarty zawór bypass na EGR'ze może mieć wpływ na zmianę geometri turbiny, bądź samo przeładowanie ?Reasumując EGR na pewno do czyszczenia, być może po tej operacji przeładowanie nie będzie występować. Podczas całej naszej trasy geomertia oraz ciśnienie doładowania ustawiały się poprawnie, pomimo wielu naszych prób wygenerowania błędu. Czujnik temperatury przy dozowniku zachowuje normalne parametry pracy, różnica ciśnień przy filtrze FAP również w normie - maksymalną różnicę jaką udało nam się udało uzyskać to 213 mBar podczas przeładowania.To chyba tyle w temacie naszych prób - pozdrawiam