Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Zerwane tuleje przednich wahaczy  (Przeczytany 9472 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marek Matuszewski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MK III (X7) 2.0 HDI 136 km FAP
  • Zainteresowania: :)
  • Miejscowość: Głogów
Zerwane tuleje przednich wahaczy
« dnia: Październik 31, 2017, 07:40:53 »
Witam
Proszę się nie denerwować - jestem nowy na forum :)
Jestem po wizycie w ASO... i okazało się że mam zarwane tuleje przednich wahaczy z obu stron.
Wycena mnie lekko zaskoczyła około 2400  :) stąd moje pytanie ... czy warto robić to we własnym zakresie czy naprawa skomplikowane dla w miarę ogarniętego warsztatu... no i oczywiście jakie części ....oryginał czy zamienniki....

Offline Rafal Kopyto

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 291
  • Skąd: Gent
  • Posiadany samochód: C5 III
  • Miejscowość: Gent
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 31, 2017, 08:01:48 »
Autoryzowany serwis wymienia całe zwrotnice stąd taka cena. Na rynku są same tuleje i ogarnięty mechanik to zrobi.

Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 328
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 31, 2017, 11:49:43 »
jeśli to tuleje silentblocki dolne przednich wahaczy(nr 17) a raczej te w łączniku aluminiowym współpracującym z wahaczem to ja niedawno je u siebie wymieniałem sam. Luz powodował metaliczne stuki przy ruszaniu i hamowaniu. Kupiłem chyba Sasic za jakieś 35 pln a wymiana jest dość banalna tylko jesli ma się czym ją przeprowadzić. Ja jestem tokarzem więc dorobiłem sobie ściągacz i wprasowywacz w jednym w postaci śruby z tych na metry lepszej twardości i dorobiłem tuleje i dekielki aby wyprasować i wprasować nowe tuleje. Sama wymiana poszła bezproblemowo ku mojemu zdziwieniu bo stare były jeszcze oryginalne a autko ma juz ponad 200k przebiegu. Trzeba było prócz podniesienia autka na max pozycję zdemontować hamulce i tarcze aby był dostęp do pracy, odkręcić srubę nr 20 z tej tuleji, rozsunąć nieco na bok wahacz i zwrotnicę aby był dostęp do mocowania ściągacza i to właściwie wszystko. W sumie więcej zachodu było z rozkręceniem układu hamulcowego. Pozdrawiam

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 236
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 31, 2017, 12:55:06 »
jeśli to tuleje silentblocki dolne przednich wahaczy(nr 17) a raczej te w łączniku aluminiowym współpracującym z wahaczem to ja niedawno je u siebie wymieniałem sam.
Wiemy o co biega ale ten nr. 17 to śruba.

Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 328
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 31, 2017, 14:03:03 »
jak znajde chwilke to cos naszkicuje a 17 to rzeczywiscie inny element :)

Offline Lech Sulikowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 806
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: C5 2.0i x7 2008 Confort Tourer, Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 31, 2017, 16:46:16 »
Czy chodzi o wymianę tulejki wahacza jak na tym filmie http://tiny.pl/gf2qr ? Jeśli tak, to wszystko widać jak na dłoni. Trzeba tylko pamiętać przy składaniu, aby śrubę dociągnąć ostatecznym momentem, po wypoziomowaniu wahacza do pozycji mniej więcej jak do jazdy, a nie na wiszącym zawieszeniu. Zapobiegnie to skręcaniu się gumy w silentbloku.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 894
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 31, 2017, 17:25:45 »
Chodzi o tylną tuleję wahacza. Ten film to nie to samo

Darek to wymieniłeś tą tuleję na aucie bez wymontowania wahacza ? A półoś również wyjmowałeś ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka

Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 328
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 31, 2017, 20:55:33 »
dobrze byłoby gdyby odezwał się sam zainteresowany bo musimy pouściślać nieco. Silentblocków w przednim zawieszeniu jest kilka i w samej zwrotnicy nie ma silentblocka jako takiego a jest sworzeń zwrotnicy górny i dolny. Natomiast silentblocki mamy górne i dolny we wsporniku zwrotnicy oraz w samym wahaczu. Ja wymieniałem i to opisywałem, wymianę dolnego silent... we wsporniku zwrotnicy i do tego zamieszczę rysunek poglądowy ściągacza dla zainteresowanych. Jeśli to o ten element chodzi, to opis sie przyda koledze i innym w przyszłości. Co do wahacza to jest tam silent... przedni wprasowany w wahacz i tylny w korpusie aluminiowym. Wymiana tylnego jest banalna i sprowadza sie do wykręcenia śrub a przedni trzeba wyprasować podobnie jak ze wspornika. Tego nie wymieniałem ale zasada będzie analogiczna jak w przypadku wspornika zwrotnicy tylko ściągacz odpowiednio zmodyfikowany do wymiarów. Z tego co wiem to jednak najczęsciej padają te ze wspornika i zapewne o ten chodziło. Choć u mnie wymiana nastąpiła po 200k przebiegu a więc trochę na wyrost napisałem, że najczęściej one padają. Reszta u mnie jest póki co ok.

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 894
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 31, 2017, 20:57:50 »
Możesz bardziej obrazowo opisać jak ten tylny alu wymieniłeś  ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Online Krzysztof Przywara

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 456
  • Skąd: Opole
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2010 X7 103kw hdi
  • Miejscowość: Opole
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 31, 2017, 21:01:51 »
Półosi nie trzeba wyjmować, ale trzeba odkręcić śrubę na klucz 36 żeby dało się lekko wysunąć zwrotnicę, ja do wymiany wykręciłem śrubę stabilizatora przy łączeniu z drążkiem, śrubę drążka kierowniczego i wybiłem końcówkę,  wykręciłem śrubę tej tulei i to tyle, mi udało się tuleję wybić młotem ale lekko nie było, a do wprasowania użyłem pręta gwintowanego twardość 8,8 chyba fi12 (największy jaki przechodził przez nasadki które posłużyły mi do wprasowania, jak się nie mylę 36 i 24 tak żeby jedna oparła się o zwrotnicę o druga ciągła tuleję po zewnętrznej stronie ),
Tuleje raczej były oryginalne lewa stukała prawa była ok, robiłem to przy przebiegu 275tyś km, około miesiąca temu.
Tuleja sasic 2300004  ja płaciłem 26 zł/szt. +wysyłka w motostacji.

Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 328
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 31, 2017, 21:14:44 »
Czy chodzi o wymianę tulejki wahacza jak na tym filmie http://tiny.pl/gf2qr ? Jeśli tak, to wszystko widać jak na dłoni. Trzeba tylko pamiętać przy składaniu, aby śrubę dociągnąć ostatecznym momentem, po wypoziomowaniu wahacza do pozycji mniej więcej jak do jazdy, a nie na wiszącym zawieszeniu. Zapobiegnie to skręcaniu się gumy w silentbloku.


obejrzałem sobie teraz ten filmik i to o tym silent... pisałem, że wymieniałem, jednak w terminologii to nie jest silent... wahacza tylko wspornika zwrotnicy, więc autor problemu musi uściślić post. Co do wymiany na filmie....młotkiem? ??? Ja wymieniałem na aucie jak na filmie jednak demontowałem tarczę i zacisk hamulcowy a nie ruszałem półosi. Można tak i tak jak kto woli.

Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 328
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 31, 2017, 21:19:23 »
Możesz bardziej obrazowo opisać jak ten tylny alu wymieniłeś  ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


tylny alu wahacza jest przykręcony dwiema śrubami do belki. Odkręcamy je, zsuwamy tylny z wahacza i wsuwamy nowy i po sprawie.

Offline Lech Sulikowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 806
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: C5 2.0i x7 2008 Confort Tourer, Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 31, 2017, 21:50:07 »
Autor tematu niedoprecyzował, ale z kontekstu mozna się domyślać, że chodzi o dolny silent... wspornika zwrotnicy, ten własnie wymieniany na filmiku, bo on najczęściej pada (auto ciężkie, a ten silent taki mały) . ASO nie uznaje takiej wymiany jak na filmiku, i każe sobie płacić wspomniane duże pieniądze za wymianę całego wspornika aluminiowego zwrotnicy. Swoją drogą na innym forum marki czytałem, że wymiana przedstawiona na filmiku na dłuższą metę nie zdaje egzaminu, bo zuzycie dotyczy nie tylko gumy, ale i rozkalibrowania otworu w aluminium, w którym to ustrojstwo jest osadzone - stąd ta procedura naprawcza w ASO. Może wypowie się ktoś, kto zrobił to metodą wymiany samej tulejki i ile km już wytrzymuje po naprawie.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 894
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 31, 2017, 22:11:58 »
Możesz bardziej obrazowo opisać jak ten tylny alu wymieniłeś  ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


tylny alu wahacza jest przykręcony dwiema śrubami do belki. Odkręcamy je, zsuwamy tylny z wahacza i wsuwamy nowy i po sprawie.
Ok. Ale bez narzędzi ? Czy może wystarczy go jakoś wybić / nabić ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka

Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 328
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 31, 2017, 22:14:47 »
no właśnie ja wymieniałem samą tuleję po ww przebiegu i otwór nie rozkalibrował się wogóle przynajmniej w moim przypadku bo mierzyłem mikrometrem. Dodam też, że nowe tuleje Sasic zmierzyłem i okazały się być sporo większej średnicy niż oryginały o +- 0,3mm. Przetoczyłem je sobie bo to zbyt ciasne pasowanie jest skoro otwory nie były rozkalibrowane. Zastanawiam sie czy ten większy rozmiar nowych sasiców nie jest zamierzony biorąc pod uwagę rozkalibrowywanie się otworów wspornika co byłoby uzasadnione.

Offline Lech Sulikowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 806
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: C5 2.0i x7 2008 Confort Tourer, Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 31, 2017, 22:23:51 »
Czyli jednak da się tanim kosztem. Autor tematu, nowy forumowicz, pewnie się ucieszy, że nie musi bulić 2500 zł, ale jakoś się nie odzywa na razie, pewnie wiąże w garażu drutem wiązki świerczyny, w ten szczególny wieczór...
Pozdrawiam,
Lech

Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 328
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 31, 2017, 23:01:49 »
forum, życzliwi ludzie, trochę chęci i parę groszy można zaoszczędzić a nabyta wiedza.....bezcenna

Online Krzysztof Przywara

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 456
  • Skąd: Opole
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2010 X7 103kw hdi
  • Miejscowość: Opole
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 01, 2017, 08:18:26 »
no właśnie ja wymieniałem samą tuleję po ww przebiegu i otwór nie rozkalibrował się wogóle przynajmniej w moim przypadku bo mierzyłem mikrometrem. Dodam też, że nowe tuleje Sasic zmierzyłem i okazały się być sporo większej średnicy niż oryginały o +- 0,3mm. Przetoczyłem je sobie bo to zbyt ciasne pasowanie jest skoro otwory nie były rozkalibrowane. Zastanawiam sie czy ten większy rozmiar nowych sasiców nie jest zamierzony biorąc pod uwagę rozkalibrowywanie się otworów wspornika co byłoby uzasadnione.
jest 3mm większa ?? czy 0,3mm?? bo jeśli 0,3mm do prawie wcale jak na moje oko, zwrotnica jest z utwardzanego aluminium więc raczej jest to materiał który się rozciąga, poza tym (tak na moje oko) jakby otwór się rozkalibrował w końcu dostał luzu, to mogło by się to skończyć pęknięciem zwrotnicy np. podczas jazdy

Offline Lech Sulikowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 806
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: C5 2.0i x7 2008 Confort Tourer, Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 01, 2017, 10:20:10 »
Nie wiem czy regulamin tego zabrania, ale zaryzykuję i wstawię link do dyskusji na ten temat , na innym forum marki, wszak chodzi o nasze kieszenie i bezpieczeństwo: http://tiny.pl/gpbwr
Pozdrawiam,
Lech

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 236
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 01, 2017, 12:40:51 »
mój zestawik przedniego wahacza

Online Krzysztof Przywara

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 456
  • Skąd: Opole
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2010 X7 103kw hdi
  • Miejscowość: Opole
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 01, 2017, 13:26:51 »
MARC JAK ZWYKLE PROFESIONALNIE PRZYGOTOWANY DO KAŻDEJ OPERACJI   :) , a jakiej firmy masz tą tuleję zwrotnicy? Wygląda bardziej jakby miała bardziej kwatratowe krawędzie niż ta z firmy sasic.

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 236
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 01, 2017, 14:31:13 »
MARC JAK ZWYKLE PROFESIONALNIE PRZYGOTOWANY DO KAŻDEJ OPERACJI   :) , a jakiej firmy masz tą tuleję zwrotnicy? Wygląda bardziej jakby miała bardziej kwatratowe krawędzie niż ta z firmy sasic.
Lemforder

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 894
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 01, 2017, 14:55:29 »
MARC JAK ZWYKLE PROFESIONALNIE PRZYGOTOWANY DO KAŻDEJ OPERACJI   :) , a jakiej firmy masz tą tuleję zwrotnicy? Wygląda bardziej jakby miała bardziej kwatratowe krawędzie niż ta z firmy sasic.
Lemforder
A ten narzędź to gdzie nabyłeś Waldek ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 328
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 01, 2017, 17:30:22 »

jest 3mm większa ?? czy 0,3mm?? bo jeśli 0,3mm do prawie wcale jak na moje oko, zwrotnica jest z utwardzanego aluminium więc raczej jest to materiał który się rozciąga, poza tym (tak na moje oko) jakby otwór się rozkalibrował w końcu dostał luzu, to mogło by się to skończyć pęknięciem zwrotnicy np. podczas jazdy




jak napisałem 0,3mm a nie 3. A te banalne 0,3mm jak na pasowanie to dość sporo uwierz mi bo na codzień mam z tym do czynienia. Siłowe wbijanie przy takiej  wartości może właśnie skończyc się peknięciem elementu aluminiowego bo powstają duże naprężenia i....tragedia gotowa. Straszę??? A który z kolegów mierzył np. takie elementy przed montażem?

Taki +- ściagacz właśnie sobie dorobiłem jak na zdjęciu kolegi. Przy tulejkach nie widać dekielków oporowych ale oczywiście muszą być aby nakrętka się opierała przy kręceniu. Tu kolega ma jeszcze łozyska oporowe aby lżej sie kręciło. Fajny patent jednak tu niekonieczny.

Offline Robert Zglinicki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 831
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0 Kombi EXCLUSIVE+LPG 2008r
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Zerwane tuleje przednich wahaczy
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 01, 2017, 17:48:26 »
Ja też używam takich ściągaczy ( samoróbek ) i też daję łożyska co by lżej się kręciło, ale te łożyska są słabiutkię i niestety się rozwalają.


Taki przykład
https://www.fotosik.pl/zdjecie/fce7be042f33aca5
Pozdrawiam