Witam w klubie.
Jestem właścicielem Citroena C4 GP z 2017roku. Silnik 2.0 HDI. Zdaję sobie sprawę, że wątek dotyczy Cytryny C5 ale to ciągle cytryna i ciągle PSA...
Pozwolę sobie odgrzać temat niegrzejącego fotela kierowcy.
Wspomnę tutaj, że fotel nie ma regulacji elektrycznej ale oprócz podgrzewania mam również masaż w oparciu. Pewnie ma to znaczenie w związku z wtyczkologią i przewodologią przedmiotowego fotela.
Byłem u kilku mechaników i odganiają się w temacie nie grzejących foteli albo sypną taką ceną w ciemno, że hej.
Wymieniając opony w warsztacie elektro-mechanicznym podrzuciłem temat nie grzejącego fotela. Obiecał zerknąć. Przy odbiorze auta usłyszałem, że fotel zaczyna grzać, dochodzi napięcie a potem zostaje rozłączone, czego wynikiem jest gasnący włącznik ogrzewania po 15s. Wyrok – „Pewnie mata grzejna walnięta” . Mając na uwadze, że jest zarobiony i to mocno nie podejmuje się naprawy.
Ale po kolei.
Od wiosny nie grzeje fotel kierowcy. Wygląda to tak. Jeśli nie jest włączone ogrzewanie foteli oba podświetlenia regulatorów temperatury są podświetlone i palą się cały czas podobnie jak np. podświetlenia włącznika masażu.
Jeśli włączę podgrzewanie w obu albo tylko na jednym fotelu (nie ważne na jaki stopień) to regulator fotela kierowcy gaśnie gdzieś po 15s i fotel nie grzeje. Natomiast regulator grzejącego fotela pasażera świeci bez przerwy.
W związku z tym dziś zdemontowałem fotel. Od spodu wtyczki wyglądają tak jak na pierwszym zdjęciu.
Wspomnę tutaj, że oprócz podgrzewania mam również masaż w oparciu.
Zgodnie z sugestią pana Andrzeja Makowskiego z forum wypiąłem zieloną wtyczkę i miernikiem na nastawie 200 ohmów zmierzyłem oporność pinów 1 i 4. Wynik w przedziale 1.8 do 1.9.
Na pinach 2 i 3 przy nastawie 2M ohmów mam wynik 005 do 006. Z zielonej wtyczki kable biegną tylko do maty grzejnej siedziska. Wyniki oporności wydają się OK. Jeśli się mylę poprawcie mnie.
Oprócz zielonej kostki mam też czarną i szarą.
Zauważyłem, że do szarego przekaźnika jest wpięta biała kostka do której doprowadzone jest 14 przewodów z czego dwa, fioletowy i niebieski są grube a pozostałe dwanaście cieńsze. co prawda dwa(szare) są nieco grubsze od pozostałych ale zakładam, że do maty grzewczej idą tylko te dwa najgrubsze przewody.
Dugi załącznik to zdjęcie samej, białej kostki z przewodami.
Na ostatnim załączniku widać cztery grubsze i pozostałe, cieńsze piny, z których dziesięć jest „zagospodarowanych” na najcieńsze przewody.
Analogicznie jak w przypadku zielonej kostki przyjąłem założenie, że te dwa grube od pozostałych dwunastu przewodów odpowiadają za grzanie oparcia. Czy słusznie?
Idąc tym tokiem rozumowania w kostce białej dla pinów z dwom najgrubszymi przewodami nastawiłem 200 ohmów i zmierzyłem oporność tych pinów. Wynik – brak odczytu. Spróbowałem zmieniać nastawy od 200 ohmów wzwyż i dalej nic. Odczyt 000.
W związku z powyższym powstaje kilka pytań.
1. Czy wyniki pomiarów w kosce zielonej dowodzą , że mata grzejna siedziska i termistor są OK?
2. Czy kostka biała ze swoimi dwoma grubymi i dwunastoma cienkimi przewodami steruje za pomocą tych grubszych grzaniem oparcia? To kluczowe pytanie.
3. W związku z brakiem odczytu (nawet mimo zmiany nastawów) na dwóch najgrubszych kablach kostki białej oznacza, że uszkodzona jest mata grzejna oparcia?
Będę wdzięczny za wszystkie sugestie i wskazówki. Jeśli są jakieś pytania proszę śmiało pytać.
Nie chcę pruć darmo tapicerki.
Na koniec jeszcze jedno pytanie. Może ktoś zna we Wrocławiu jakiegoś sprawdzonego fachmana od naprawy grzanych foteli? Chociaż wiem, że to jak wołanie na pustkowiu.
Pozdrawiam
Rafał vel Niut11 z Wrocławia
przywróciłem domyślną czcionkę...
Na dziś temat rozwiązany. w module komfortu był nadpalony styk nr 10 i pin kostki do niej wchodzący. po wyczyszczeniu styku i pina znowu grzeje.
Podsumowując wszystkie przeprowadzone pomiary o których pisałem wcześniej oznaczają, że i maty i termistor są OK. ale proponuję w pierwszym kroku sprawdzić wtyczkę do modułu i sam moduł. U mnie to było powodowało, że fotel nie grzał.
A'propos rozbierania fotela i wyjęcia go z samochodu służę dokumentacją zdjęciową.
W załączeniu zdjęcia nadpalonego styku i kostki.
Wato było poświęcić sobotę i zaoszczędzić 700 zł z terminem na styczeń 2021.
Pozdrawiam
Rafał vel Niut11 z Wrocławia