Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Citroen c5 x7 skrzynia automatyczna olej ostatecznie  (Przeczytany 4498 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Michał Bobrski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 6
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0hdi 163km automat exclusive '11
  • Miejscowość: Łódź
Citroen c5 x7 skrzynia automatyczna olej ostatecznie
« dnia: Styczeń 09, 2018, 18:09:16 »
Cześć,
mam c5 x7 lift prod 1.12.2010 ze skrzynią am6c euro5, typ skrzyni GF13, z różowym korkiem z napisem aw-1 z salonu PL.
Przydługawy wstęp ale musiałem bo w wielu wątkach były kłótnie, że taka skrzynia z tego rocznika nie może mieć euro5 albo ma i tak lać inny olej itd.

Dużo tematów tutaj prześledziłem, na forum volvo byłem, kilkanaście specifikacji olejów przeczytałem i co? Nikt nie pokusił się by sprawdzić czy da się kupić olej bezpośrednio od Aisina... Niektórzy kupili od volvo, inni ravenola czy Totala lv mv.

Na początku produkcji trzeba było lać olej zgodny z JWS3309 potem od ok 2010 jws3324 czyli aw-1.

Ludzie prześcigają się, że ma być low viscosity, indeksy lepkości  max 6 dla 100 stopni i 30 dla 40 stopni itd.

Ja postanowiłem porównać te wszystkie oleje i ich indeksy lepkości i szukałem takiego by miał indeks ok 150 bo wtedy rzeczywiście jest low viscosity bo ktoś napisał na forum, że taki musi być. OK.

Dodatkowo przeszukałem historię i dotarłem do ciekawego artykułu opisującego historię oleju ATF. Otóż standard ATF low viscosity stworzyła Toyota i nazwała to WS.

Ja idąc za ciosem wpisałem aisin atf ws i wyrzuciło mi kilka stron z org butelkami oleju produkcji aisin!
Np.
https://www.wpdusa.com/products/26558/123941-Automatic-Transmission-Fluid-Type-WS-ATF-WS-JWS3324-for-Aisin-Warner-Transmissions-4954514999946-ATF0WSCS-31256774.aspx
Niestety załączona tam specyfikacja jest od oleju Aisin ATF-IV czyli jws3309. Skąd to wiem pomimo, że jest plik w kilku miejscach opisany jako ws? Ponieważ flash point jest 174 a znalazłem w innej specyfikacji że flash point dla ATF 0WS(Jws3324 )  powinien być 224 oC no i parametry lepkości są takie same jak dla ATF-IV(Jws3309) a przecież olej ATF WS jest low viscosity czyli viscosity index powinien oscylować w okolicy 150. Kolejnym ważnym parametrem jest lepkość przy - 40oC (tak, tam jest minus) która dla normy ustanowionej przez Toyote powinna być nie wyższa niż 9,000.
Dodatkowo jeszcze są dwie normy określające olej aw-1 tj Dexron VI, Mercon LV oraz Toyota WS.

Podsumowując ja kupiłem olej AISIN w USA, na dniach mają go wysłać, koszt z przesyłką za 15 butelek 0,956 L to 460 zł. Najbliższy parametrami olej czyli low viscosity oraz viscosity przy -40 ma AMSOIL ATL. Kolejny bliski ideału jest Total fluidmatic lv mv. Co do oleju Volvo nie znalazłem parametrów ale wszędzie gdzie był olej Aisin był podany jako zamiennik olej od volvo tj 31256774(1L), 31256775(4L).

Nie chce tu dyskusji nad wyższością wymiany  statycznej nad dynamiczną i odwrotnie.
Napisałem to co udało mi się ustalić czyli jaki olej powinien być dla skrzyni aisin warner z normą aw-1 czyli jws3324.

Offline Marcin Hlibowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 47
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 (X7) 2.2 HDI Exclusive 2012 r., Lancia Kappa 2.4 JTD
  • Miejscowość: Wrocław

Offline Michał Bobrski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 6
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0hdi 163km automat exclusive '11
  • Miejscowość: Łódź
Odp: Citroen c5 x7 skrzynia automatyczna olej ostatecznie
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 23, 2020, 13:33:36 »
Tak kupiłem ten olej co wyżej. Aisin atf ws.
Teraz spostrzeżenia
Wymiana dynamiczna w lutym 2018 roku przy 191 kkm poszło 12 l i był czyściutki. Wyczyszczenie licznika skrzyni. Potem jak nie było poprawy to były różne wartości i gdzieś tam trafiłem optymalnie.
Obecnie dwa lata minęły na liczniku 275 kkm.
Przy okazji chip z 340Nm na 400 Nm.
84kkm 80% autostrady. W mieście przeloty po 15km.
Przed wymianą lekkie przyciąganie z 2 na 3. Po wymianie tragedia z 2 na 3 z wyraźnym szarpnięciem... Później się uspokoiło ale nie było lepiej niż przed wymianą. Jakoś 10kkm temu zaczęło znowu przeciągać bardziej ale już na większej ilości biegów. Większych różnic na zimnym czy ciepłym nie ma. Aisina drugi raz bym nie zalał.
Teraz się zastanawiam czy nie lepiej wydać na regenerację hydrauliki i olej niż sam olej nowy lac. Dam znać co i jak.

Dopiero teraz zauważyłem jedną ważna recz...
Aisin atf ws jest mineralny, podobnie jak volvo 31256775 czy GM.
Syntetyczne są ravenol, eurol,
« Ostatnia zmiana: Styczeń 23, 2020, 14:06:18 wysłana przez Michał Bobrski »

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Citroen c5 x7 skrzynia automatyczna olej ostatecznie
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 23, 2020, 18:59:42 »
Ten "Aisin" to ściema - robi to dla nich inna firma (rafineria) - nie pamiętam nazwy... Jakiś czas temu o tym czytałem na zagranicznym forum...

Offline Jacek Wielebski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 457
  • Skąd: Ostrów Wielkopolski
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKIII X7 2017r. 2.0 150KM BleuHDI - Exclusive
  • Miejscowość: Ostrów Wielkopolski
Odp: Citroen c5 x7 skrzynia automatyczna olej ostatecznie
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 23, 2020, 19:35:17 »
Wiele jest dyskusji, ten olej ten....
Ja wymieniłem na olej ATF 4400 firmy Fusch.
Po wymianie oleju skrzynia chodzi do tej pory cichutko brak szarpnięć itp...
Już pisałem że ja własnie zalałem ten i jestem bardzo zadowolony.
link : https://olejefuchs.pl/fuchs-titan-atf-4400-1ltr.html