Cześć,
mam c5 x7 lift prod 1.12.2010 ze skrzynią am6c euro5, typ skrzyni GF13, z różowym korkiem z napisem aw-1 z salonu PL.
Przydługawy wstęp ale musiałem bo w wielu wątkach były kłótnie, że taka skrzynia z tego rocznika nie może mieć euro5 albo ma i tak lać inny olej itd.
Dużo tematów tutaj prześledziłem, na forum volvo byłem, kilkanaście specifikacji olejów przeczytałem i co? Nikt nie pokusił się by sprawdzić czy da się kupić olej bezpośrednio od Aisina... Niektórzy kupili od volvo, inni ravenola czy Totala lv mv.
Na początku produkcji trzeba było lać olej zgodny z JWS3309 potem od ok 2010 jws3324 czyli aw-1.
Ludzie prześcigają się, że ma być low viscosity, indeksy lepkości max 6 dla 100 stopni i 30 dla 40 stopni itd.
Ja postanowiłem porównać te wszystkie oleje i ich indeksy lepkości i szukałem takiego by miał indeks ok 150 bo wtedy rzeczywiście jest low viscosity bo ktoś napisał na forum, że taki musi być. OK.
Dodatkowo przeszukałem historię i dotarłem do ciekawego artykułu opisującego historię oleju ATF. Otóż standard ATF low viscosity stworzyła Toyota i nazwała to WS.
Ja idąc za ciosem wpisałem aisin atf ws i wyrzuciło mi kilka stron z org butelkami oleju produkcji aisin!
Np.
https://www.wpdusa.com/products/26558/123941-Automatic-Transmission-Fluid-Type-WS-ATF-WS-JWS3324-for-Aisin-Warner-Transmissions-4954514999946-ATF0WSCS-31256774.aspx Niestety załączona tam specyfikacja jest od oleju Aisin ATF-IV czyli jws3309. Skąd to wiem pomimo, że jest plik w kilku miejscach opisany jako ws? Ponieważ flash point jest 174 a znalazłem w innej specyfikacji że flash point dla ATF 0WS(Jws3324 ) powinien być 224 oC no i parametry lepkości są takie same jak dla ATF-IV(Jws3309) a przecież olej ATF WS jest low viscosity czyli viscosity index powinien oscylować w okolicy 150. Kolejnym ważnym parametrem jest lepkość przy - 40oC (tak, tam jest minus) która dla normy ustanowionej przez Toyote powinna być nie wyższa niż 9,000.
Dodatkowo jeszcze są dwie normy określające olej aw-1 tj Dexron VI, Mercon LV oraz Toyota WS.
Podsumowując ja kupiłem olej AISIN w USA, na dniach mają go wysłać, koszt z przesyłką za 15 butelek 0,956 L to 460 zł. Najbliższy parametrami olej czyli low viscosity oraz viscosity przy -40 ma AMSOIL ATL. Kolejny bliski ideału jest Total fluidmatic lv mv. Co do oleju Volvo nie znalazłem parametrów ale wszędzie gdzie był olej Aisin był podany jako zamiennik olej od volvo tj 31256774(1L), 31256775(4L).
Nie chce tu dyskusji nad wyższością wymiany statycznej nad dynamiczną i odwrotnie.
Napisałem to co udało mi się ustalić czyli jaki olej powinien być dla skrzyni aisin warner z normą aw-1 czyli jws3324.