Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?  (Przeczytany 8668 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Adam Nerwal

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
  • Miejscowość: Warszawa
Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« dnia: Styczeń 09, 2018, 20:54:40 »
Witam wszystkich na forum, właśnie stałem się (oby szczęśliwym) posiadaczem Citroena Xsary Picasso z 2007 roku - 1.6 16v. Niestety na początku są problemy, więc od razu muszę zwrócić się o pomoc. Mianowicie stuka w zawieszeniu (lewy przód), byłem u mechanika, wyczarował mi całą listę, która mi się średnio podoba, a zwłaszcza ceny (za samą wymianę):
- sworzeń wahacza  z jednej strony 100 zł
- łącznik stabilizatora z jednej strony - 45 zł
- oba silentblocki na przedniej osi - po 140 zł/strona

Jutro jeszcze podskoczę na stację diagnostyczną, żeby zweryfikować zwłaszcza te silentblocki, ale bardziej mnie nurtuje cena. Mechanik powinien brać ode mnie 140+100 zł za wymianę sworznia i tulei skoro robi to za jednym zamachem? Czy to w ogóle nie jest zbyt wysoka cena, nawet z uwzględnieniem, że cena jest warszawska? Inna moja wątpliwość - czy nie opłaca się bardziej wymienić całego wahacza? Nie wiem jaka jest cena robocizny, ale powinna chyba być mniejsza niż samej wymiany tulei, a w necie krążą wahacze TRW za ok 220 zł. I tu kolejne pytanie - czy ten sworzeń w ogóle jest do wymiany, bo gdzie nie trafię  to ludzie piszą, że wymienia się tylko cały wahacz, a mi jednak mechanik powiedział, że sam sworzeń (celowo czy nie wiedział?)

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 09, 2018, 21:17:17 »
Fabrycznie są wahacze ze sworzniem zintegrowanym. Można kupić wahacze ze sworzniem wymiennym.
Możliwe że były już wymieniane, stąd opinia mechanika.
Sprawdź sobie, czy ten TRW za 220 zł ma już sworzeń, czy będziesz go musiał dokupić osobno.
Co do ceny za robociznę:
Możliwe, że sworznie masz nitowane. Trzeba nity rozwiercać.
Silentblocki - jak zostaną źle założone, bardzo szybko się zerwą ponownie.
Nie znam cen warszawskich, ale jeśli uważasz że drogo, podzwoń, popytaj, zmień mechanika.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Leszek Lampart

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 662
  • Skąd: Rudna Mała
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picaso SX 1,6 16V 12.2005
  • Zainteresowania: sport, motoryzacja
  • Miejscowość: Rudna Mała
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 09, 2018, 21:24:45 »
W wersjach benzynowych są blaszane wahacze z wymiennymi sworzniami (przykręcanymi). W dieslach są wprasowane w wahacz czyli niewymienne ale podobno są specjaliści, którzy  potrafią wymienić, ale u Ciebie na pewna są wymienne. Co do cen - sam sworzeń (markowy - Sasic) kupowałem za około 50 zł. Za robociznę nie powiem bo nie pamiętam.

Pozdrawiam! :-)  ;-)

Offline Adam Nerwal

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 09, 2018, 21:27:23 »
Wahacze na pewno nie były wymieniane i są oryginalne fabryczne.
TRW za 220 zł ma sworzeń:
np tu:
allegro.pl/trw-wahacz-lewy-citroen-xsara-picasso-berlingo-i6907826725.html

Ale są dostępne też takie:
http://allegro.pl/wahacz-trw-citroen-xsara-picasso-i6669653888.html
Tutaj jeśli dobrze widze są obie tuleje (?) ale już bez sworznia.

Czy jeśli kupię taki sworzeń:
https://aparts.pl/partscatalogue/jbj706-trw-przegub-mocujacy--prowadzacy-citroen-df-psa-xsara-picasso-nadwozie-wielkopojemne-mpv--n68-1-6-chrono-2001-09-2007-0,10-02891-06503-23989-0002-02462-0100013,0100211,0100581-JBJ706-0161-02462--JBJ706~2TRW.aspx#

to będzie można go zamontować do fabrycznego sworznia (czuję, że zacząłem zadawać idiotyczne pytania)?
Dziękuję za pomoc :)

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 09, 2018, 21:47:58 »
Jeżeli masz wahacz z wymiennym sworzniem, to tak.
Pamiętaj, że najlepiej aby części zamawiał mechanik.
Jak zamówi coś niepasującego, to nie Twój problem, to raz,
a dwa, masz rok gwarancji na PEŁNĄ usługę - części i robocizna. Jeśli przywieziesz swój
sworzeń, i np. po 2 miesiącach się rozleci, to u mechanika zapłacisz za kolejną wymianę.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Adam Nerwal

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 09, 2018, 21:59:52 »
Wiem, niestety u mechanika zawsze wychodzi prawie dwa razy drożej za części. Kwestia skalkulowania ryzyka, ale to już temat rzeka. Powiedzcie mi jeszcze czy w SKP również zbadają czy sworzeń/tuleje są do wymiany? 

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 09, 2018, 22:15:54 »
Tak. Na szarpakach pokaże luzy na sworzniach, silentblockach, łącznikach stabilizatorów.
Sprawdzenie to koszt 20-30 złotych.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Andrzej Biernat

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 250
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: Hyundai Tucson 2.0 CVVT '09 + LPG Lovato/ Ford C-Max 1.0 EB '13
  • Zainteresowania: Wędkarstwo, komputery, majsterkowanie
  • Miejscowość: Zabrze
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 10, 2018, 06:04:18 »

- sworzeń wahacza  z jednej strony 100 zł
- łącznik stabilizatora z jednej strony - 45 zł
- oba silentblocki na przedniej osi - po 140 zł/strona


Ceny podane jakby każdy element miałby być wymieniany oddzielnie.
Ja u siebie za wymianę obu sworzni, łączników, tulei wahacza i stabilizatora, przy jednej wizycie, zapłaciłem 300zł.
Materiał miałem swój.


Co do samych wahaczy, nie wiem jaka jest zasada ale są stosowane oba typy fabrycznie - najlepiej sprawdzić:
http://service.citroen.com/pages/index.jsp  wg VIN

Offline Adam Nerwal

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 10, 2018, 17:27:58 »
Wróciłem ze stacji, cóż, nie tego się spodziewałem. Tuleje rzeczywiście są spękane, natomiast co do sworznia i łącznika powiedzieli, że nic tam nie widzą. Nie wiem co o tym wszystkim myśleć :)

PS: Spojrzałem też na wahacze i sworznie, są na śruby.

Offline Andrzej Biernat

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 250
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: Hyundai Tucson 2.0 CVVT '09 + LPG Lovato/ Ford C-Max 1.0 EB '13
  • Zainteresowania: Wędkarstwo, komputery, majsterkowanie
  • Miejscowość: Zabrze
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 10, 2018, 18:59:09 »
Możesz mieć podobny problem jak i ja - wymienione mam wszystko poza sprężynami i górnymi poduszkami i nadal stuka.
Zgodnie z tym co wyczytałem tu na forum, prawdopodobnie jest problem z górną poduszką


http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=109516.0#lastPost

Offline Adam Nerwal

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 10, 2018, 19:50:41 »
Chyba są troche inne objawy - u Ciebie jest to pojedynczy stuk na krawężniku. U mnie są drobne, głuche stuki na nierównej ulicy, na dziurach, na kostce brukowej (chociaż tutaj już nie zawsze i trzeba się wsłuchać). I tak muszę wymienić to co potwierdzone, mam nadzieję, że nie będę musiał bawić się dalej. Na chwilę obecną zastanawiam się czy:
a) wymieniać tak jak mi powiedzieli, czyli sworzeń i obie tuleje, co przy ich cenach i moich częściach wyniosłoby ok 500 zł
czy
b) wymienić komplet wahaczy z dwoma sworzniami co wyniosłoby ok 620 zł (przy założeniu, że cena wymiany wahacza = cena wymiany tulei)

Mam też zgryz czy wymieniać w ogóle ten sworzeń czy nie. Tak samo łącznik. Mam wyjątkowego niefarta co do serwisów, 3 lata miałem innego Francuza i przez te 3 lata nie znalazłem serwisu, który by robił dobrze. Znaczy znalazłem, ale go zamknęli :)

Offline Gruszecki Michal

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 753
  • Skąd: Siedlce
  • Posiadany samochód: Xsara Picasso 2005 r. 1.6 70 kW.
  • Miejscowość: Siedlce
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 10, 2018, 20:19:30 »
Ja ostatnio robiłem  w swojej 1.6 8v całe zawieszenie.
Koszty które cię interesują części trw:
2 x silentblock  wahacza 64 zł,
4 x tuleje wahacza 76 zł,
2 x  sworzeń wahacza  105 zł,
2 x gumy stabilizatora 32 zł,
ustawienie zbieżności  60 zł.
Dodatkowo znajomemu 20 zł na browara za prasę hydrauliczną.
Robotę robiłem ze szfagrem więc na spokojnie jakieś 4 godziny pracy.
Gdy ja pytałem o całe wahacze to trw były coś około 350 zł za sztukę plus sworzeń  dlatego zdecydowałem się na regenerację.
Gdy zaprowadzisz auto do naprawy to przypilnuj aby mechanicy opuścili samochód na dokręcenie śrub, w innym przypadku silentblocki szybko ponownie się zużyją.
Mogę Ci jeszcze podpowiedzieć że przy tej okazji (rozkręcone  zawieszenie plus konieczność  ustawiania  zbieżności ) warto chociaż sprawdzić stan górnego mocowania amortyzatora i ewentualnie wymienić uszczelniacze półosi jeżeli cienką. Jeżeli wyjmą półoś to jeszcze można sprawdzić łożysko podporowe. Jeżeli wspomaganie ciężko chodzi plus podczas kręcenia kierownicą coś "strzela" lub kierownica przeskakuje to trzeba wymienić  poduszki i łożyska, wtedy zaoszczędzisz na dublowaniu kosztów związanych z rozkręcaniem  zawieszenia.
Masz wątek o poduszkach który warto przeczytać.
Jeżeli zdecydujesz się kupić gotowy wahacz to stary sobie zostaw i następnym razem po prostu go sobie zregenerujesz.

Trochę się rozpisałem ponieważ sam te czynności  robiłem na cztery razy.

Wysłane z mojego GT-N7100 przy użyciu Tapatalka


Offline Adam Nerwal

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 10, 2018, 20:48:25 »
Dzięki za ceny. Ja właśnie patrzę TRW i jestem troche zdziwiony taką różnicą.

Offline Karol Chyla

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 936
  • Skąd: Połaniec
  • Posiadany samochód: Grand Scenic 2,0 16V LPG, była Xsara Picasso 2,0HDi 2002r.;
  • Miejscowość: Połaniec
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 11, 2018, 05:07:09 »
Zakładaj cały wahacz. I nie koniecznie musi być trw. Taki np. Delphi za 150 tez da radę.
Sama wymiana wahacza w tym autku to prościzna. Max 30 min roboty. Ale regeneracja wahacza to juz katorga. Te pieprzone nabijane tulejki sa czasami bardzo oporne na sugestie.

Offline Andrzej Biernat

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 250
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: Hyundai Tucson 2.0 CVVT '09 + LPG Lovato/ Ford C-Max 1.0 EB '13
  • Zainteresowania: Wędkarstwo, komputery, majsterkowanie
  • Miejscowość: Zabrze
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 11, 2018, 05:48:27 »
Chyba są troche inne objawy - u Ciebie jest to pojedynczy stuk na krawężniku. U mnie są drobne, głuche stuki na nierównej ulicy, na dziurach, na kostce brukowej (chociaż tutaj już nie zawsze i trzeba się wsłuchać). I tak muszę wymienić to co potwierdzone, mam nadzieję, że nie będę musiał bawić się dalej. Na chwilę obecną zastanawiam się czy:
a) wymieniać tak jak mi powiedzieli, czyli sworzeń i obie tuleje, co przy ich cenach i moich częściach wyniosłoby ok 500 zł
czy
b) wymienić komplet wahaczy z dwoma sworzniami co wyniosłoby ok 620 zł (przy założeniu, że cena wymiany wahacza = cena wymiany tulei)

Mam też zgryz czy wymieniać w ogóle ten sworzeń czy nie. Tak samo łącznik. Mam wyjątkowego niefarta co do serwisów, 3 lata miałem innego Francuza i przez te 3 lata nie znalazłem serwisu, który by robił dobrze. Znaczy znalazłem, ale go zamknęli :)


No własnie ja mam stuki na nierównościach i dziurach, tak jak opisałeś.
Na równej nawierzchni i najazdach na krawężniki cisza.
Jak napisałem wcześniej - nie wymieniałem tylko górnych poduszek i sprężyn.
Z informacji od poprzedniego właściciela mam info że wymieniał na szybko lewą poduszkę i prawdopodobnie wstawił byle co i taki mam efekt.

Offline Gruszecki Michal

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 753
  • Skąd: Siedlce
  • Posiadany samochód: Xsara Picasso 2005 r. 1.6 70 kW.
  • Miejscowość: Siedlce
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 11, 2018, 11:41:52 »
Chyba są troche inne objawy - u Ciebie jest to pojedynczy stuk na krawężniku. U mnie są drobne, głuche stuki na nierównej ulicy, na dziurach, na kostce brukowej (chociaż tutaj już nie zawsze i trzeba się wsłuchać). I tak muszę wymienić to co potwierdzone, mam nadzieję, że nie będę musiał bawić się dalej. Na chwilę obecną zastanawiam się czy:
a) wymieniać tak jak mi powiedzieli, czyli sworzeń i obie tuleje, co przy ich cenach i moich częściach wyniosłoby ok 500 zł
czy
b) wymienić komplet wahaczy z dwoma sworzniami co wyniosłoby ok 620 zł (przy założeniu, że cena wymiany wahacza = cena wymiany tulei)

Mam też zgryz czy wymieniać w ogóle ten sworzeń czy nie. Tak samo łącznik. Mam wyjątkowego niefarta co do serwisów, 3 lata miałem innego Francuza i przez te 3 lata nie znalazłem serwisu, który by robił dobrze. Znaczy znalazłem, ale go zamknęli :)


No własnie ja mam stuki na nierównościach i dziurach, tak jak opisałeś.
Na równej nawierzchni i najazdach na krawężniki cisza.
Jak napisałem wcześniej - nie wymieniałem tylko górnych poduszek i sprężyn.
Z informacji od poprzedniego właściciela mam info że wymieniał na szybko lewą poduszkę i prawdopodobnie wstawił byle co i taki mam efekt.
Poszukaj w dziale XP tematu o tych poduszkach są  tam moje zdjęcia  i Tomka. Wychodzi na to że  tylko jedna firma robi dobre poduszki na innych poprostu są  stuki.

Wysłane z mojego GT-N7100 przy użyciu Tapatalka


Offline Adam Nerwal

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 11, 2018, 17:59:49 »
Podjąłem decyzję, do wymiany idą całe wahacze. Zweryfikowałem też ceny w innych warsztatach, niestety podobnie. Za to wymiana całego wahacza to 100 zł za stronę. Czyli w ogólnym rozrachunku wyjdzie 50 zł więcej, ale w tej kwocie zamiast mieć wymienionych silentblocków i 1 sworznia, będę miał dwa nowe wahacze z nowymi silentblockami i przednimi tulejami i dwoma sworzniami.

Offline Andrzej Biernat

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 250
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: Hyundai Tucson 2.0 CVVT '09 + LPG Lovato/ Ford C-Max 1.0 EB '13
  • Zainteresowania: Wędkarstwo, komputery, majsterkowanie
  • Miejscowość: Zabrze
Odp: Wymiana sworznia i tulei czy wahacza?
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 12, 2018, 08:03:04 »
Poszukaj w dziale XP tematu o tych poduszkach są  tam moje zdjęcia  i Tomka. Wychodzi na to że  tylko jedna firma robi dobre poduszki na innych poprostu są  stuki.

Wysłane z mojego GT-N7100 przy użyciu Tapatalka


We wcześniejszej wiadomości wstawiłem link do tematu z tym związanego i  wiem o poduszkach Sasic
Ja uważam temat za rozwiązany w moim przypadku, nawiązywałem tylko do problemów kolegi Adama

Co do wahaczy - mój mechanior zawsze wychodzi z założenia że jeżeli element fabryczny da się rozsądnie zregenerować to po takiej operacji, zawsze będzie lepszy od nowego zamiennika - i tak też robię we wszystkich swoich samochodach.No chyba że ktoś ma wahacze ze sworzniem zintegrowanym, no to wtedy nie ma wyjścia.