Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw  (Przeczytany 3629 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Dartusz Kruczaj

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 65
  • Skąd: Wałbrzych
  • Posiadany samochód: Citroen c5 III exclusive, Fiesta MK7
  • Miejscowość: Wałbrzych
Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« dnia: Kwiecień 11, 2018, 15:47:33 »
Panowie, proszę o odpowiedz na pytanie: Czy przepustnica (pojedyncza) na kolektorze ssącym w 2,0hdi/100kw, sterowana podciśnieniem, odpowiada za gaszenie silnika czy pełni jakąś inna rolę?

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 12, 2018, 10:25:12 »
Panowie, proszę o odpowiedz na pytanie: Czy przepustnica (pojedyncza) na kolektorze ssącym w 2,0hdi/100kw, sterowana podciśnieniem, odpowiada za gaszenie silnika czy pełni jakąś inna rolę?
Inną rolę tez pełni.

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 060
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 12, 2018, 11:25:59 »
Przy pojedynczej to nie wydaje mi się aby było coś poza klapą gaszącą choć i ta we wtrysku commonrail nie jest tak na prawdę potrzebna bo wystarczy odłączyć napięcie na cewkach wtryskiwaczy żeby silnik zgasł.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 12, 2018, 13:00:28 »
Ale jak turbina powie papa i zacznie pluć olejem do dolotu, to wyłączenie wtrysków raczej nie zatrzyma silnika a klapa gasząca tak, bo odetnie i powietrze i paliwo (olej). Przynajmniej taka jest teoria :)

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 12, 2018, 17:36:52 »
Ona ma przyblokować przepływ czystego powietrza kiedy EGR się otwiera.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Dartusz Kruczaj

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 65
  • Skąd: Wałbrzych
  • Posiadany samochód: Citroen c5 III exclusive, Fiesta MK7
  • Miejscowość: Wałbrzych
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 12, 2018, 21:18:52 »
Ale jak turbina powie papa i zacznie pluć olejem do dolotu, to wyłączenie wtrysków raczej nie zatrzyma silnika a klapa gasząca tak, bo odetnie i powietrze i paliwo (olej). Przynajmniej taka jest teoria :)
Raczej tak to nie zadziała ( nie zadusi silnika?), przepustnica jest otwarta kiedy zapłon jest wyłączony, sterowana jest podciśnieniem za pomocą zaworu przy alternatorze. Ma to sens przy włączeniu EGR kiedy zawór podaje podciśnienie na przepustnice a ta ogranicza dopływ powietrza

Offline Marc Waldemar

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 248
  • Skąd: Krakow
  • Posiadany samochód: C5 X7 2009 Exclusive Tourer 2.0 HDI
  • Miejscowość: Krakow
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 12, 2018, 22:20:27 »
Ona ma przyblokować przepływ czystego powietrza kiedy EGR się otwiera.
Właśnie o to chodzi.

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 060
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 12, 2018, 22:39:01 »
Przepływem powietrza "steruje" ilość podawanego paliwa a egr domieszkuje tylko spaliny a nie powietrze kiedy silnik jest nieobciążony żeby dopalić dodatkowo zanieczyszczenia. Wystarczy zaślepić egr a na przepływomierzu na wolnych obrotach od razu rozjadą się ilości powietrza wymagane i zmierzone czyli przepustnica nie ogranicza przepływu powietrza z filtra skoro przepływka ma większy odczyt.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 12, 2018, 23:14:36 »
Ale jak turbina powie papa i zacznie pluć olejem do dolotu, to wyłączenie wtrysków raczej nie zatrzyma silnika a klapa gasząca tak, bo odetnie i powietrze i paliwo (olej). Przynajmniej taka jest teoria :)
Raczej tak to nie zadziała ( nie zadusi silnika?), przepustnica jest otwarta kiedy zapłon jest wyłączony, sterowana jest podciśnieniem za pomocą zaworu przy alternatorze. Ma to sens przy włączeniu EGR kiedy zawór podaje podciśnienie na przepustnice a ta ogranicza dopływ powietrza

Niektórzy jeżdżą z zaślepionym egr i jakoś silnik dostaje powietrze. A nie jest tak, że po wyłączeniu zapłonu ona przez jakiś krótki czas przechodzi w pozycję zamkniętą a dopiero po iluś tam sekundach się otwiera?

Offline Tomasz Hudy

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 086
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X7) Tourer (2011) 2.0 HDI RHH AM6C
  • Zainteresowania: informatyka, elektronika
  • Miejscowość: Lędziny
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 13, 2018, 06:23:37 »
Kiedyś próbowałem rozwikłać tajemnicę przepustnicy powietrza z jednym dolotem - pytałem na różnych forach - nawet tutaj http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=109592.0 ale nikt nigdzie jednoznacznie nie odpowiedział na to pytanie.
EGR i przepustnica w/g moich obserwacji, zazwyczaj nie działają równocześnie a naprzemiennie. Jedynie podczas jazdy ze stałą prędkością, przy minimalnym użyciu pedału gazu bardzo dobrze widać jak przy domykaniu EGR otwiera się przepustnica i odwrotnie. Tak samo przy dynamicznym przyśpieszaniu EGR się przymyka a dozownik otwiera.

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 13, 2018, 08:58:36 »
No tak, ale nigdy nie może być całkowicie zamknięta w czasie jazdy lub na wolnych obrotach, bo przy zaślepionym EGR silnik by zgasł. Może jedynie delikatnie się uchylać i przymykać, a po wyłączeniu zapłonu powinna się na kilka sekund zamknąć (dopóki jest podciśnienie w układzie), ale nie będę się upierał z tym zamykaniem bo organoleptycznie nie sprawdzałem. Byłoby to też zabezpieczenie silnika przed rozbieganiem, skoro taka klapa jest już zamontowana.

Offline Łukasz Czarny

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 760
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 III 2.0HDI Exclusive, Citroen C4 Cactus 1.2 Shine
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Przepustnica 2,0 hdi / 100kw
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 26, 2019, 11:24:27 »
Czy ktoś się orientuje czy można kupić samą uszczelkę – zielony oring, przepustnicy? W zeszłym roku demontowałem przepustnicę, czyściłem ją włącznie z czujnikami, niestety od jakiegoś czasu zaczęło się pocić i z tego co widzę to idzie na łączeniu przepustnicy z kolektorem dolotowym. Pamiętam że był tam taki zielony oring, dość mocno spłaszczony po tylu latach, możliwe że już nie uszczelnia jak trzeba.