Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Różnice bloków HA  (Przeczytany 5418 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 '98r
  • Miejscowość: Częstochowa
Różnice bloków HA
« dnia: Styczeń 28, 2018, 23:27:24 »
Witam Kolegów,

Ostatnim czasem utwardził mi się tył samochodu. Po sprawdzeniu sfer i małym uzupełnieniu ciśnienia, dalsze poszukiwania skierowałem na blok. Problemem okazał się zablokowany dopływ do zaworu HA (filtr siateczkowy naderwał się i całkowicie zabił otwór oleju). Nieco na wyrost, ale kupiłem 2 używane bloki HA z Xantii (bałem się uszkodzenia cewki przy wykręcaniu i dłuższego unieruchomienia samochodu). Po wyjęciu bloku i zidentyfikowaniu problemu, wyczyściłem blok, ale przed montażem zauważyłem 4 różnice w konstrukcji bloków:

1) Xantiowe mają odpowietrzniki.

2) W XM do bloku dochodzą dwie cienkie rurki stalowe. W kupionych egzemplarzach po jednym.

3) W kupionych, w obszarze sfery jest dodatkowy otwór łączący obszar roboczy sfery i objętość, która popycha tłoczek roboczy do pozycji zamkniętej.

4) I najważniejsze, czym chciałem się z Wami podzielić. Blok HA ma na dole korek, który trzeba odkręcić, żeby wyciągnąć tłoczek roboczy. W XM był to zwykły korek z uszczelką, natomiast w obu kupionych w tym korku był dodatkowy trzpień + stosunkowo silną sprężynką. Nawiasem: w obu blokach te sprężynki były uszkodzone i miały pęknięte ostatnie zwoje. Trzpień ten dociska tłoczek w kierunku pozycji soft, pomagając przesunąć mu się z pozycji hard, gdy tak wysteruje komputer. Następnie pomaga utrzymać mu się w tej pozycji.

Z zamontowanym blokiem HA jeżdżę już ok tygodnia i tylne zawieszenie pracuje zdecydowanie lepiej. (Opinia również pasażerów, którzy nie byli wtajemniczeni w naprawę, więc efekt placebo chyba odpada :) ) Nie wyeliminowało to stosunkowo kiepskiej pracy na przejazdach kolejowych itp, ale podczas pokonywania progów zwalniających lub po prostu podróży różnica bez wątpienia jest zauważalna. Poprzednio przód i tył pracował poprawnie i bardzo podobnie, teraz czuć wyraźnie różnicę na korzyść tyłu.
Zniknął również efekt jednorazowego nagłego opadnięcia, które opisywałem tutaj: http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=91064.25

Wybaczcie dość długi felieton. Jeśli będą zainteresowani tematem, dorzucę fotki co do punktu 4.
Były: XM 2.1 TD 12V 93r
        Saxo 1.5 '97

Jest: XM 2.9 V6 + LPG Automat '98
        C4 1.6 16V + LPG '10

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 29, 2018, 23:41:05 »
2) W XM do bloku dochodzą dwie cienkie rurki stalowe. W kupionych egzemplarzach po jednym.
W XM dochodzi wysokie ciśnienie do przesuwania tłoczka i przewód z korektora wysokości. A tam?

Wybaczcie dość długi felieton. Jeśli będą zainteresowani tematem, dorzucę fotki co do punktu 4.
Wrzuć.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 '98r
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 30, 2018, 18:39:28 »
Zbyszek, co do dwóch rurek stalowych nie jestem pewien, z której zrezygnowali, ale zakładam, że połączyli te kanały w jeden.

Co do różnic opisanych w pierwszym poście, wrzucam fotki pokazujące różnice i rzeczy opisane do w poprzednich punktach. Czyżby Citroen zauważył niedoskonałość bloku i stąd dodatkowy popychacz?

BTW, czytałem gdzieś na anglojęzycznym forum, jak ktoś mierzył ciśnienia panujące w zawieszeniu XM (nie pamiętam wersji silnikowej itp). Wniosek (autora) był taki, że ciśnienie panujące w układzie (podobno zmierzone przez niego z 1 pasażerem) to ok 120bar jest tylko nieznacznie większe od ciśnienia granicznego potrzebnego do przełączenia się układu w tryb soft. Bez głębszych przemyśleń nie do końca się z tym zgadzam, ale to już inna dyskusja.

Wracając do meritum, dodatkowe elementy bez wątpienia mają za zadanie ułatwić zmiękczenie i pomóc w utrzymaniu trybu soft w bloku HA - czyli mają wspomóc ciśnienie działające na tłoczek.
Były: XM 2.1 TD 12V 93r
        Saxo 1.5 '97

Jest: XM 2.9 V6 + LPG Automat '98
        C4 1.6 16V + LPG '10

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 30, 2018, 22:18:57 »
Skoro zamontowałeś blok z Xantii to co zrobiłeś z jednym z przewodów? Zdemontowałeś i zaślepiłeś i jeśli tak to który. Czy jest konieczność użycia odpowietrznika na bloku po montażu? Widzę tu nieścisłość, na zdjęciach oba bloki mają odpowietrzniki, ale tylko jeden ma dodatkowy tłoczek i sprężynkę. Położyłeś korek z XM-a tylko żeby pokazać różnicę? Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale według Ciebie tylne zawieszenie jest teraz bardziej miękkie w porównaniu do starego bloku nawet po opadnięciu (odblokowaniu)?

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 '98r
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 30, 2018, 23:38:03 »
Punkt za spostrzegawczość! :) Już się tłumaczę:

Z powodu braku otworu na jeden przewód, który w XM wchodzi bezpośrednio na elektrozawór nie chciałem kombinować z tym od Xantii i po usunięciu usterki zamontowałem z powrotem swój blok, podmieniając jedynie korek z elementem popychającym.

Co do odpowietrzania sądzę, że i tych z X nie trzeba odpowietrzać, bo zrobią to same po kilku przysiadach. U mnie tył po naprawie nie zmiękczył się od razu, a dopiero po kilku pompkach.

Odpowiadając na ostatnie pytanie - tak i nie :) Z czysto teoretycznego punktu widzenia po otwarciu zaworu sfera pracuje bądź nie, więc lepiej pracować nie może. Obserwacje moje wskazują jednak na poprawę, do czego mam swoją teorię...
Po zamknięciu elektrozaworu ciśnienie cofa tłoczek roboczy - to jasne. Ale załóżmy, że jedziemy na tyle wolno, że komp HA nie utwardza auta bez względu na "bodźce" (do ok 30km/h, jeśli dobrze pamiętam). Wjeżdżamy na takiego upadłego policjanta lub w dziurę i auto zaczyna się bujać. W momencie kiedy sfera HA pracuje wypompowując z siebie olej (czyli samochód robi ruch w górę), część oleju przepływa przez otwór do tłoczka, działając na niego ciśnieniem i próbując przesunąć go do pozycji "hard" (foto nr 4. W X te otwory są dodatkowo dwa. W XM miałem tylko ten malutki na dole). Jeżeli dodamy do tego podciekający elektrozawór i w związku z tym spadek ciśnienia, może okazać się, że auto w takich sytuacjach się utwardza (choćby i częściowo). I tutaj właśnie znajduję zastosowanie tego dodatkowego dopychacza tłoczka w bloku.
Oprócz tego, przytkany uprzednio filtr mógł blokować część ciśnienia podawanego po otwarciu elektrozaworu, utrudniając tym pełne (lub częściowe?) przesunięcie tłoczka.
Były: XM 2.1 TD 12V 93r
        Saxo 1.5 '97

Jest: XM 2.9 V6 + LPG Automat '98
        C4 1.6 16V + LPG '10

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 06, 2018, 18:20:11 »
Dodam jeszcze od siebie, że bloki HA różnią się wewnątrz dławikami. W Xantii jest jest minimalnie mniejszy otwór ale za to ma 1 blaszkę mniej na szybki przepływ oleju.

Offline Daniel Wolny

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4 479
  • Skąd: Bytom
  • Posiadany samochód: C5 mk1 2003 2.0 16v BVM6
  • Miejscowość: Bytom
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 16, 2018, 16:50:10 »
To nie służy tyle do odpowietrzania, co do spuszczenia ciśnienia z bloku przy naprawach. Lepiej LHM spuścić wężykiem do pojemnika, niż zarzygać nim podwozie i mechanika. Dlaczego w XM-ie tego nie ma, nie wiem, ale wiem na 100%, że nie w każdej Xantii ten odpowietrznik występował. W Xantii były również montowane bloki HA z dwoma cienkimi przewodami, gdzieś pod koniec produkcji wprowadzili blok z jednym przewodem, ale technicznych powodów takiej zmiany nie znam.

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 '98r
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 21, 2018, 22:26:00 »
@Daniel, nie do końca się zgadzam. Po opuszczeniu auta przy trybie soft, ciśnienie zejdzie praktycznie całkowicie. Natomiast wiem, że po wymianie bloku nie od razu zaczął działać - dopiero parę pompek pozwoliło mu się załączyć.

U mnie niestety ponownie pojawił się problem z usztywniającym się tyłem. Żeby dołączyć blok HA, czasami muszę podnieść zawieszenie i wówczas przy opuszczaniu zawór się otwiera i działa bez problemu. Dodatkowy objaw, to po zgaszeniu silnika i zamknięciu drzwi auto usztywnia się po 30sek, ale po ponownym otwarciu drzwi tył już się nie robi się miękki. Ponieważ oryginalny filterek był dziurawy, zastosowałem inny filtr siateczkowy. Albo ponownie się zapchał, albo jest po prostu za gęsty.

W sobotę będę z tym walczył dalej, ale przed tym chciałem podpytać o dwie rzeczy:
- skąd pochodzi zasilanie bloku HA? Jeden przewód zasilający pochodzi z korektora, a drugi?
- czy w przypadku uszkodzenia filtra siateczkowego, macie jakieś sposoby na zastąpienie go z czegoś innego? Po obserwacji, jak dużo zatrzymuje, nie chciałbym usuwać go całkowicie...

Przy okazji - zastanawiam się, dlaczego podniesienie i opuszczenie samochodu pomaga... Zakładając, że schemat jest prawidłowy, nie jest to dla mnie oczywiste...
Były: XM 2.1 TD 12V 93r
        Saxo 1.5 '97

Jest: XM 2.9 V6 + LPG Automat '98
        C4 1.6 16V + LPG '10

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 22, 2018, 06:54:04 »
@Daniel, nie do końca się zgadzam. Po opuszczeniu auta przy trybie soft, ciśnienie zejdzie praktycznie całkowicie. Natomiast wiem, że po wymianie bloku nie od razu zaczął działać - dopiero parę pompek pozwoliło mu się załączyć.

U mnie niestety ponownie pojawił się problem z usztywniającym się tyłem. Żeby dołączyć blok HA, czasami muszę podnieść zawieszenie i wówczas przy opuszczaniu zawór się otwiera i działa bez problemu. Dodatkowy objaw, to po zgaszeniu silnika i zamknięciu drzwi auto usztywnia się po 30sek, ale po ponownym otwarciu drzwi tył już się nie robi się miękki. Ponieważ oryginalny filterek był dziurawy, zastosowałem inny filtr siateczkowy. Albo ponownie się zapchał, albo jest po prostu za gęsty.

U mnie ciśnienie w HA nie zejdzie jak opuszczę auto na dół. Muszę jeszcze podnieść na lewarku, opuścić i jeszcze raz podnieść inaczej nawet kulę ciężko odkręcić i pryska LHM. Jak podniosę na lewarku to nawet konżektora nie ruszam bo kula po ruszeniu ręka się odkręca.
NA zgaszonym silniku też tak miałem, że po 30 sek przechodzi w HARD a po otwarciu drzwi powinien w soft ale przecieki w układzie i na elektrozaworach wypuściły ciśnienie potrzebne do przesunięcia tłoczka. Elektrozawory cykają ale z braku ciśnienia tłok stoi dalej w pozycji HARD.
Po zamontowaniu sprężynki i popychacza z Xantii o której pisałeś tył mięknie dużo szybciej co widać podczas pierwszego porannego odpalenia no i po zgaszeniu przechodzi w tryb HARD i po otwarciu drzwi w SOFT czego wcześniej też nie mogłem zrobić, bo było za małe ciśnienie.

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 22, 2018, 11:51:28 »
Ten drugi przewód to chyba idzie do zamka antyopadowego. Będę dziś na kanale to sprawdzę dokładnie.

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 678
  • Skąd: Gorzow Wlkp.
  • Posiadany samochód: C6, BX_4x4_TCT, XM_Ambulance
  • Zainteresowania: technika, gry
  • Miejscowość: Gorzow Wlkp.
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 23, 2018, 22:47:47 »
Wydaje mi sie ze zalaczony schemat jest od HA1, gdzie jest tylko jeden elektrozawor. HA2 ma zawory wbudowane w regulatory sztywnosci wiec uklad wyglada zupelnie inaczej.
« Ostatnia zmiana: Luty 25, 2018, 23:48:53 wysłana przez Tomasz Nowak »
Citroen - polubisz każdą plamke   ;)

Offline Daniel Wolny

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4 479
  • Skąd: Bytom
  • Posiadany samochód: C5 mk1 2003 2.0 16v BVM6
  • Miejscowość: Bytom
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 25, 2018, 13:09:48 »
Dobra, Misie, to proszę mi wskazać inne urządzenie, które ODPOWIETRZNIK ma na dole, skierowane ku dołowi. Podpowiedź: powietrze idzie do góry.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 15, 2018, 12:26:05 »
Ma ktoś doświadczenie w blokach HA i ich dławikach? Zastanawiam się nad przerobieniem otworu w bloku HA w kierunku większego komfortu. Mam 3 różne dławiki wyciągnięte z bloków.
Dławik z Xantii ma rozmiar ok 1.1mm i  2,5 blaszki nagłego przepływu.
Dławik z XM rozmiar ok 1,15 i  3 blaszki.
Dławik z XMa rozmiar między 1,15-1,18mm i też 3 blaszki.
Wydaje mi się, że Xantiowy przez to, że ma 2,5 blaszki powinien lepiej wybierać nagłe nierówności. Takie odczucie miałem przy sferach które też mają 2,5 blaszki w porównaniu do 3. Ewentualnie rozwiercić go dodatkowo na rozmiar XMowy. Co o tym myślicie?

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 05, 2019, 13:30:10 »
Dołączyłem do grona użytkowników z przerobionym tylnym zaworem HA. Czas pokaże jak się to będzie sprawować. Pierwsze spostrzeżenia pozytywne.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 05, 2019, 14:27:14 »
U siebie zauważyłem tylko minimalnie wcześniejsze przesunięcie tłoczka w bloku przy porannym rozruchu. Mam przerobiony przód i tył.

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 18, 2019, 23:21:02 »
Po dwóch tygodniach z obserwacji wynika, że zawór i tak się zacina choć znacznie rzadziej. Możliwe, że kolejnym krokiem powinna być wymiana pompy i zaworu hamulcowego. Wnioski są takie, że ciagniecie dodatkowych przewodów z kompa HA bezpośrednio do tylnej cewki i naprawa samego sterownika też nie mają większego wpływu.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 17, 2020, 09:25:37 »
To nie służy tyle do odpowietrzania, co do spuszczenia ciśnienia z bloku przy naprawach. Lepiej LHM spuścić wężykiem do pojemnika, niż zarzygać nim podwozie i mechanika. Dlaczego w XM-ie tego nie ma, nie wiem, ale wiem na 100%, że nie w każdej Xantii ten odpowietrznik występował. W Xantii były również montowane bloki HA z dwoma cienkimi przewodami, gdzieś pod koniec produkcji wprowadzili blok z jednym przewodem, ale technicznych powodów takiej zmiany nie znam.

Panowie to jest poprawiona wersja bloku HA, której nie wprowadzili w Xmie nie wiadomo dlaczego! Przerobiony zawór w końcu działa tak jak Citroen to zaplanował nawet na dość zużytych wewnętrznie egzemplarzach, które mają niższe ciśnienia w układzie. Nowy blok HA nie potrzebuje już dużego/odpowiedniego ciśnienia z zaworu SC.MAC. żeby przesunąć tłoczek z czym często jest problem na tylnej osi i auto opada po starcie albo trzeba podnosić i opuszczać, żeby uaktywnić tylny blok. Często też w czasie jazdy ten tłok w bloku potrafił się cofać i traciliśmy chwilami tryb miękki mimo, że dioda (jeśli macie założoną) pokazywała, że jedziesz w trybie miękkim. W nowym bloku zastosowano sprężynę do przesunięcia tłoka, a elektrozawór jest elementem decyzyjnym, kiedy sprężyna działa, a kiedy nie. Tak jak to powinno być od początku. Przełożyłem oba bloki do XM,a i to działa!!! W czasie jazdy układ jest teraz bardzo przewidywalny. Zjazdy ze śpiących policjantów są bez łupnięć, bo blok HA jest cały czas aktywny i elektrycznie i fizycznie. Po 21 godzinach postoju bez zapalania auta otworzyłem drzwi, a tył przeszedł w tryb miękki. Postaram się wstawić zdjęcia co potrzeba do przekładki bloków, bo naprawdę warto. Dodatkowo zyskujemy możliwość spuszczenia ciśnienia z bloku HA do wymiany kuli z czym często miałem problem. Dodam, że przełożenie bloku nie działa jako zrobienie bardziej miękkiego citroena jeśli już takiego masz! W nowym bloku zyskujesz po prostu pewne bez chwilowych przerw przełączenie się HA w tryb miękki na tych samych sferach.

Offline Jan Walczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 109
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3.0 mk1
  • Miejscowość: Łódź
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 17, 2020, 12:36:55 »
No jestem ciekawy.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 17, 2020, 21:15:52 »
Zdjęcia przekładki tylnego bloku HA z Xantii do XM,a.
« Ostatnia zmiana: Maj 17, 2020, 21:30:04 wysłana przez Mateusz Kaczorek »

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 17, 2020, 21:19:02 »
Za problemy w trakcie i po przekładce nie biorę odpowiedzialności :) Starałem się jak najdokładniej opisać to co robiłem. Sporo tego wyszło ale lepiej napisać więcej niż czegoś miałoby zabraknąć.

Potrzebne
części:
2x Blok HA z odpowietrznikiem i 1 przewodem (Xantia HA od 99r.)
2x Odpowietrznik hamulcowy Citroen M8 długość min 22mm
4x dławiki z bloku HA XM
4x nakrętki z bloku HA XM (przyłącze przewodu na klucz 30- inny gwint niż w Xantii)
2x Elektrozawór HA XM/Xantia
Oringi do Elektrozaworu Viton/NBR90 2x: 6,5x1,5 ; 7,3x1,8 ; 16,5x1,8
Oringi do Bloku HA nakrętki bloku - 4x 22,5x2,7 ; 2x korek ze sprężyną chyba 19x2 (nie wymieniałem, bo miałem świeży założony)
Wiertło 1,1mm ; 1,15mm , 1,20mm 1,25mm bądź wykałaczka mała ( do sprawdzenia dławików w bloku HA)
2l LHM+ w razie czego.


Narzędzia, których używałem:
klucz do odkręcenia sfery
klucz przecięty 8mm do hamulców
klucz płaski 8mm
Klucz 10mm oczkowy/płaski
Klucz 13mm oczkowy/płaski
klucz przecięty 17mm do hamulców
klucz płaski 17mm
Długa nasadka 16mm
Klucz płaski 16mm
Długa nasadka 24mm
Klucz płaski 24mm
Nasadka 30mm / klucz 30mm do odkręcenia bocznych korków bloku HA
Torx ... do odkręcenia korka bloku XM
Żaba do odkręcenia korka bloku Xantia
klucz uniwersalny 14-19 (awaryjnie) bądź żaba itp. do odkręcenia obrobionych nakrętek
Imadło
Młotek
Szlifierka kątowa
Magnes mały na przedłużce (do wyciągniecia tłoczka w bloku HA)
Odtłuszczacz do hamulców ze 3 pojemniki
Odrdzewiacz
Ręczniki jednorazowe do wycierania/ czyściwo
Pojemnik na łapanie LHM,u
Butelka + przewód do odpowietrzania bloku HA
Niebieski klej do gwintów
Śrubokręt/klucz do odkręcenia opaski z powrotu elektrozaworu
Suwmiarka

Pewnie coś jeszcze ale zapomniałem.

Tylna oś.

1. Demontaż.
Tył jest trudniejszy ze względu na dostęp i przeróbki mocowania bloku HA. Trzeba zdemontować pewnie wydech poprzeczny (ja nie mam także miałem łatwiej) i osłonę nad wydechem.
Opuszcamy auto na serwis dół i chwilę musi pracować. Po spuszczeniu ciśnienia z HA odkręcamy sferę (ja musiałem popuścić przewody na klucz 17mm, bo ciśnienie nie chciało zejść z HA i trzymało sferę). Odkręcamy 2 boczne przewody bloku HA na klucz 17mm , 2 przewody z tyłu na klucz 8mm od elektrozaworu. Odczepiamy wtyczkę elektrozaworu. 3 górne śruby na klucz 10mm trzymające blok HA. Odpinamy powrót z elektrozaworu. Ciężko wyjąć z gniazda bloku HA grube przewody od siłowników, bo sprężynują. Starać się delikatnie, bo elastyczne węże są stare! Blok mamy na zewnątrz + blaszka, która jest pod blokiem to odkręcamy mocowanie bloku 2 x na klucz 13mm. Możemy od razu odkręcić przewód na klucz 8mm z zaworu SC.MAC.ten skierowany w dół (wyciągnąć uszczelkę i wkręcić odpowietrznik M8) i wyciągnąć ten przewód co szedł do elektrozaworu. Ja póki co zostawiłem, bo nie wiedziałem czy to zadziała.

2. Przekładka i czyszczenie.
Z bloku XM,a do Xantii musimy przełożyć: 2x boczne korki na klucz 30mm (inny gwint jest w Xantii), magnesem wyciągamy z wewnątrz 2 dławiki (po 1 na stronę), (prosiłbym zmierzyć jakie w XMie mieliście średnice otworu w dławiku i ile blaszek + nr dławika- w Xantii są inne dużo bardziej miękkie!) Swój sprawdzony elektrozawór bądź nowy z pewnego źródła. Czasem elektrozawór przy wykręcaniu rozkręci się na pół (fabrycznie jest sklejony wewnętrznie) to trzeba uważać na 2 sprężynki, tłoczek i iglicę. Mi wykręcił się na pół dlatego mam przygotowaną oszlifowaną długą nasadkę 24mm, żeby wykręcić 2 część elektrozaworu. Płaskim kluczem jest ciężko, bo nie ma jak złapać i zazwyczaj uszkadza się podstawę. Zalecam wymianę oringów 3sztuki na elektrozawór, 3x korki blok HA. Użylem oringów NBR90 na zdjęciu widać rozmiary. Do bocznych dużych korków dałem 22x2,5 i wydaje mi się, że trochę za cienki i nie będzie długo trzymał także lepiej dać 22x3 jak nie macie oryginalnego rozmiaru.
Proponuję wyciągnąć też tłoczek z bloku, sprawdzić czy nie ma rys, odtłuścić pod ciśnieniem i nasmarować świeżym LHMem. Moje bloki od Xantii były bardzo zardzewiałe. Nawet jakieś robaki w środku mieszkały... Mały magnes na przedłużeniu i tłoczek wychodzi. Zapamiętać, którą stroną był włożony do bloku, bo inaczej włożony nie odsłoni dobrze przeplywu oleju.
Proponuję elektrozawór skręcić na niebieski klej, wtedy przy następnej wymianie powinien wykręcić się cały z bloku.
Jeśli już mamy wszystkie elementy z XM,a przełożóne do bloku Xantii trzeba wyciąć 1 narożnik podstawy, żeby odpowietrznik nie zahaczał o podstawę.

3. Montaż i uruchomienie silnika.
Blok wkładamy z włożonymi już 3 długimi śrubami mocującymi. Ja włożyłem najpierw cieńki przewód na klucz 8mm (pamiętajmy o uszczelce wewnątrz), żeby dokręcić go palcami i duży lewy przewód na klucz 17. Później prawy i dopiero wciskałem podstawę. Po skręceniu wszystkiego sprawdzamy jeszcze raz czy na zaworze antyopadowym mamy zakręcony odowietrznik, na bloku HA przewód na klucz 8mm , 2x przewody na klucz 17mm i powrót z elektrozaworu. 3 śruby mocowania do podstawy i 2 śruby od podstawy. Jeśli wszystko gra i sferę mamy już na miejscu to ja zrobiłem tak. Przeźroczysty przewód założyłem na odpowietrznik bloku HA, odpływ włożony do butelki. 12 na konżektorze zakręcona, suwak od wysokości na pozycję szosa i odpaliłem tylko na ok 10sek po czy na zgaszonym aucie poluzowałem delikatnie odpowietrznik, żeby napełnić blok olejem. Później znów odpaliłem i normalnei się podniósł od razu w trybie soft. Sprawdzamy szczelność połączeń. Na serwis górny (sprawdzić poziom) i spowrotem normal. Znów sprawdzenie szczelności. Jeśli wszystko ok to test drogowy. Mam nadzieję, że nic nie pominąłem. Jeśli tak to na bieżąco będę uzupełniał.



Przednia oś jest dużo prostsza wiedząc już co i jak. Nie trzeba nic wycinać. Przynajmniej w moim przypadku. Odkręcamy te same śruby co z tyłu. Przekładamy te same elementy co przy tylnym bloku. Zaślepiamy to samo wyjście w zaworze antyopadowym. Sprawdzamy szczelność i jazda próbna. Na zdjęciach mam nadzieję, że widać, które przewody odkręcałem i gdzie dałem odpowietrzniki.

Przekładka tylnego bloku zajęła mi ok 3,5godz. Przód zrobiłem w 2 godziny. Czasy podane z czyszczeniem bloków, wymianą oringów w elektrozaworach i przerabianiem podstawy. Jeśli długo nie zaglądaliście do tych śrub to trzeba zarezerwować więcej czasu.
Powodzenia i dajcie znać czy macie poprawę w pracy zawieszenia :)
« Ostatnia zmiana: Maj 18, 2020, 05:35:40 wysłana przez Mateusz Kaczorek »

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 17, 2020, 21:23:45 »
Zdjęcia przekładki przedniego bloku HA z Xantii do XM,a.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 19, 2020, 07:26:31 »
Ciekawe czy zmiana koncepcji sterowania blokiem HA wydłuża żywotność elektrozaworu. Wygląda na to że nowym rozwiązaniu pracuje on pod takim ciśnieniem, jakie jest w siłownikach na danej osi, a więc mniejszym niż pełne zasilanie 145-175 bar. Może iglica dłużej pożyje?
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Różnice bloków HA
« Odpowiedź #22 dnia: Maj 19, 2020, 08:06:21 »
Pewnie wydluzy sie okres zuzycia, tak jak zauwazyles. Maja teraz lagodniejsze warunki do pracy. Ktos na zagranicznym forum mierzyl, ze przod potrzebuje ok120b zeby sie pdniesc, a tyl ok 80b. Mogloby sie to zgadzac, bo tyl mi zaczyna podnosic jak jeszcze STOP świeci, a przod dopiero po zgasnieciu. Poza tym malo kto ma cisnienia 145-175bar w ukladzie, zeby HA pewnie moglo dzialac. Moj konzektor z 2000r. czyli jeden z najmlodszych jak i 2 inne, ktore mierzylem nie miescily sie w progu +-5bar.
« Ostatnia zmiana: Maj 19, 2020, 08:22:07 wysłana przez Mateusz Kaczorek »