Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?  (Przeczytany 20432 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« dnia: Marzec 10, 2018, 21:13:44 »
Czy ktoś wymieniał pompę sprzęgła i mógłby coś podpowiedzieć, jakieś wskazówki? Dzisiaj zauważyłem że cieknie i nadaje się do wymiany. A może ktoś ma serwisówkę takiej wymiany.

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 068
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 10, 2018, 21:46:28 »
pompę czy siłownik na skrzyni?
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 10, 2018, 22:09:19 »
pompę czy siłownik na skrzyni?
pompę - od strony pedału sprzęgła

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 068
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 10, 2018, 23:02:35 »
tego nie robiłem więc nie pomogę
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 11, 2018, 19:26:47 »
Niestety będe musiał się tym zająć, wymieniałem filtr kabinowy i zauważyłem że jest wyciek za pedałem sprzęgła, nacisnąłem na taką gąbkę /piankę uszczelniającą na grodzi pod tą włąśnie pompą i trysnął z niej płyn aż poleciało po dywaniku. W lecie jak było gorąco to z pedału sprzęgła podczas naciskania wydowbywały się zgrzyty. Natomiast podczas dużych mrozów, sprzęgło było jakby "gumowe" i biegi ciężko wchodziły. Pompę już zamówiłem, chciałem orientacyjnie się dowiedzieć ile czasu potrzebuję na wymianę bo dostęp jest beznadziejny a raczej jego brak. Jak zrobię wymianę to napiszę co i jak. Pozdrawiam.

Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 334
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 11, 2018, 21:54:28 »
Witaj, strasznie jestem ciekaw jak Ci pójdzie, sam myślałem że będę musiał to robić, ale okazało się, że to na szczęście tylko siłownik na skrzyni. Jak zobaczyłem jaki jest dostęp do pompki sprzęgła to ręce mi opadły. Rób zdjęcia przy rozbieraniu, dla potomności i opisz co i jak na forum. Z tego co widziałem to bez wyciągania serwa hamulcowego jest to chyba niemożliwe.

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 15, 2018, 13:29:45 »
No i po robocie, wczoraj zabrałem się za to. Zrobiłem przy okazji kilka fotek, które wstawię poniżej. Niestety wymiana jest czynnością trudną wymagającą dużo cierpliwo i samozapału. Ja musiałem robić sobie wiele przerw żeby nerwowo się odprężyć. Najgorsze momenty to praca w kabinie koło pedałów ;) . Są różne możliwośći demontażu tej pompy, ja po ocenie sytuacji postanowiłem dobrać się do niej poprzez demontaż zespołu elektroniki pod maską oraz demontaż pompy hamulcowej wraz z serwo. Zakupiłęm pompę hamulcową Sachs nie zamierzałem przepłacać za LUC'a który był o około 70 zł droższy, ciekawostka po otwrciu opakowaniu Sachs'a na pompie było logo LUC  :D . Przed rozpoczęciem pracy radzę odsunąć fotel kierowcy do tyłu.
1. Demontujemy akumulator.
2. Demontujemy obudowę elektroniki w komorze silnika

3. Demontujemy BSM odpinając wszystkie wtyczki od góry, BSM jest na zatrzaski + jedna śruba na klucz 13,  po wyjęciu go do góry odpinamy element z bezpiecznikami MAXI

4. Demontujemy ECU , trzy śruby na klucz 10 oraz trzy wtyczki

5. Odkręcamy moduł świec żarowych przymocowany do podstawy elektroniki jedną śrubą naklucz typu Torx

6. Demontujemy podstawę elektroniki, dwie śruby na klucz 10 umieszczone pod modułem BSM, żeby odchylić wiązki musiałem też odkręcić jeden przewód żółtozielony od błotnika (klucz 10), oraz jeden przewód z klemy plusowej (klucz 10). Widok bez podstawy elektroniki poniżej.

7. Dostępu do pompy sprzęgła nadal brak. Kolejny etap to demontaż pompy hamulcowej, a najpierw zbiorniczka pompy płynu hamulcowego. Zbiornik jest na wcisk ale żeby go wyjąc trzeba ściągnąć zabezpieczenie przedstawione na zdjęciu poniżę, uwaga element plastikowy (trochę mi zeszło ściagnięcie tej spinki metalowej z trzpienia). Przewód ze zbiornika płynu hamulcowego do pompy sprzęgła jest na wcisk.


8. Pompa bez zbiornika płynu

9. Odkręcamy przewody od sekcji pompy, klucz 13 oraz pompę od serwa klucz 13, pompę wyciągamy z serwo- idzie bez oporów, zwrócić uwagę na tym etapie żeby nie spadła uszczelka z kołnierza pompy (uszczelka na połączeniu pompa- serwo). No i widok bez pompy, zauważyłem że z tego miejsca dało by radę wymienić środkową gruchę od zawieszenia, którą widać na zdjęciu w tle.

10. Kolejny najgorszy etap pracy to demontaż serwa, serwo jest przymocowane na cztery śruby klucz 13. Dostęp do śrub beznadziejny od strony kabiny. Dwie śróby od strony pedału sprzęgła są pod gumowymi zaślepkami (pod zaślepkami jest jeszcze pianka nacięta na krzyż dodatkowo uprzykrzająca życie). Widoczny na zdjęciu zielony czujnik to czujnik pedału hamulca.

11. Po odkręceniu śrub serwo kolejną przeszkodą był zaczep łączący pedał hamulca z trzpieniem serwo, jednak stwierdziłem że wystarczy odsunięcie serwo żeby uzyskać dostęp do pompy sprzęgła.

12. Demontujemy przewód hydrauliczny od pompy sprzęgła zabezpieczony spinką, odpinamy cięgno pompy sprzęgła od pedału sprzęgła wciskając trzy białe zatrzaski (na zdjęciu poniżej), pompę sprzęgła demontujemy wykonując obrót o kilkanaście stopni w prawo.

13. Montujemy nową pompę sprzęgła oraz pozostałe elementy na swoje miejsce.
14. Na koniec pozostało odpowietrzenie układu hamulcowego (tego etapu nie będe opisywał) oraz układu pompa sprzęgła- wysprzęglik, dla ułatwienia zdemontowałem obudowę filtra powietrza oraz rurę od IC do przepustnicy. Widok wysprzęglika poniżej.

Aby odpowietrzyć układ zamontowałem na króciec wysprzęglika przewód ze zbiornikiem na przelany płyn, odpiąłem spinkę tą bliżęj króćca co umożliwiło wysunięcie o około 0,5 cm cześci wysprzęglika. Uzupełniłem płyn hamulcowy w zbiorniku i tu uwaga trzeba nalać pod korek żeby płyn wypełnił wszystkie zakamarki zbiorniczka. Podałem ciśnienie około 1bar na zbiornik płynu hamulcowego przez specjalnie dorobiony korek, do odpowietrzenia pedał sprzęgła musi być u góry (zwolniony), kiedy przez przewód przelewowy przestały lecieć bąble powietrza docisnąłem element wysprzęglika i zabezpieczyłem go wcześniej wspomnianą spinką.
Poniżej lejąca zdemontowana pompa sprzęgła, od siebie mogę dodać że zabawki są lepiej zaprojektowane od tego elementu, który docelowo powinien wykonać i wytrzymać tysiące jak nie miliony cyklów pracy.



Pozdrawiam.

Offline Tadeusz Stromski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 513
  • Skąd: Kamień Pomorski
  • Posiadany samochód: C4 GP excl. MPC 2.0 HDI 08'+C5 X7 2.0 hdi 140excl.
  • Zainteresowania: DYI, Filmy Stanisława Bareji
  • Miejscowość: Kamień Pomorski
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 18, 2018, 03:32:51 »
No no, kawał dobrej roboty.

Aby tylko zdjęcia nie wygasły to twoja historia służyć będzie długo.

Offline Jacek Gajderowicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 75
  • Skąd: Bogatynia
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7
  • Miejscowość: Bogatynia
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 22, 2018, 09:59:37 »
Proponuję wrzucić ten opis do manuali- dla potomnych. Dobra robota- żeby tak wszyscy robili

Offline Piotr Gębicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Skąd: Dzierżoniów
  • Posiadany samochód: C6 2.2 HDI
  • Zainteresowania: motory
  • Miejscowość: Dzierżoniów
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 16, 2019, 18:53:41 »
Ja wymieniłem pompę bez odkręcania serwa, od dołu serwa, trzeba przesunąć lekko przewody hydrauliczne
Zamorek
był XM 2.1 TD 1990
był XM 2.1 TD 1995
był C5 2002 2.0 HDI
jest C6 2007 2.2 HDI

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 17, 2019, 16:19:57 »
Ja wymieniłem pompę bez odkręcania serwa, od dołu serwa, trzeba przesunąć lekko przewody hydrauliczne
Wymieniałeś pompę w C5 czy C6, u mnie od spodu palca ciężko włożyć od spodu w stronę silnika, z tego co wiem były różne sanki przedniego zawieszenia i być może niektóre z nich umożliwiają taką operację.

Offline Piotr Gębicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 139
  • Skąd: Dzierżoniów
  • Posiadany samochód: C6 2.2 HDI
  • Zainteresowania: motory
  • Miejscowość: Dzierżoniów
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 20, 2019, 07:50:24 »
wymieniłem w c6, patrząc od przodu w dolnej prawej stronie pod serwem
Zamorek
był XM 2.1 TD 1990
był XM 2.1 TD 1995
był C5 2002 2.0 HDI
jest C6 2007 2.2 HDI

Offline Kamil Sroka

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 25
  • Skąd: Jarosław
  • Posiadany samochód: C5 2.0HDi 163 Tourer
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 26, 2023, 12:07:06 »
@Krzysztof Jarosz - czy zauważyłeś zmianę pracy sprzęgła po tym zabiegu (czy chodzi tak samo ciężko ?) ?

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 27, 2023, 17:09:48 »
@Krzysztof Jarosz - czy zauważyłeś zmianę pracy sprzęgła po tym zabiegu (czy chodzi tak samo ciężko ?) ?
Ja wymieniałem bo było zapocenie od strony kabiny, niestety ciężka praca sprzęgła to końcówka zestawu dwumasa docisk sprzeglo.

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 068
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 27, 2023, 17:38:18 »
W tym modelu sprzęgło ciężko pracuje nawet jak jest nowe.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Bartłomiej Drużbiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 029
  • Skąd: Kalisz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 163KM FAP, C4 1.6 HDi 3D
  • Zainteresowania: HYDRO :D
  • Miejscowość: Kalisz
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 27, 2023, 21:40:06 »
No to mój i mojego taty i brata C5 X7 to ewenementy...

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 068
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 27, 2023, 21:49:13 »
Może w benzynach jest lżej ale diesle mają twarde w porównaniu do innych marek. Przynajmniej w moich dwóch zarówno przed jak i po wymianie. Ten sam silnik w Fordzie miał dużo lepsze sprzęgło.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 592
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: Wymiana pompy sprzegła, robił ktoś?
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 27, 2023, 22:05:51 »
Po pierwsze ciężka praca sprzęgła to mocno subiektywne określenie, po drugie to kwestia przyzwyczajenia, po trzecie wszystko zależy z czym się  porównuje. Żony C4 ma trochę lżej pracujące sprzęgło niż w mojej C5, ale nie jest to jakaś duża różnica... fakt są samochody w których siła potrzebna, do obsługi sprzęgła jest zdecydowanie mniejsza (zazwyczaj w małych miejskich "pierdzidełkach"), tak dłuższa jazda w korku z C5 z powodu sprzęgła podwójnie nie jest przyjemnością (ale przynajmniej siedząc w środku nie czujesz się, jak byś był tam za karę).
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?