Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wentylator chłodnicy pilne  (Przeczytany 8058 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Wentylator chłodnicy pilne
« dnia: Kwiecień 15, 2018, 18:34:48 »
Koledzy siadł(chyba) wentylator chłodnicy test leksią   pokazujej   przy niskich obrotach układ rozwarty  a przy wysokich zwarcie do masy.  Ściągnąłem zderzak i pokolei sprawdzsm napięcia w kostkach, stycznik ok zasilanie grubymi do wentylatora dochodzi  tylko są jeszcze 2 cienkie pewnie od sterowania obrotami  ale ni diabła nie wiem  co na nich powinno być.

Offline Roman Kłosiński

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 382
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manu; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan; BX 1,6, ....... użytkownik marki od 89r
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika
  • Miejscowość: Gdańsk
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 15, 2018, 23:10:21 »
Tu kliknij i  masz wszystko ładni opisane
Pobierz też sobie instrukcję Tu kliknij , która zresztą jest też na tych stronach.
-----------------------------------------------------------------
C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manual; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan aut;   BX 1,6 ....były C5 2,0 HDI mkII; Xantia 2,0 16V mkII; Xantia 1,6 mkI; BX 1,4e, TGE .... z citroenem od 89r

Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 17, 2018, 21:03:45 »
Doszedłem do tego że coś nie tak ze sterowaniem(sygnałem) na wiatrak ubo jak rozłaczę tylko ten przewód to wentylator załączy sie na max obroty a jak złaczę to sie wyłączy  ale jak to rozgryźć to nie wiem    acha no i nawracający błąd   P0691  sterowanie przekaźnika zespołu motowentylators(GMV1) DUŻA PRĘDKOŚĆ

Offline Maciej Węgrzyn

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 586
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 16V Tourer Exclusive, SMax 2.0 TDCi
  • Miejscowość: Poznań
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 17, 2018, 22:35:29 »
Robiłem dzisiaj ten sam test wentylatora i przy teście niskich obrotów też pokazuje mi układ rozwarty, test obrotów wysokich przechodzi pomyślnie. A test robiłem, bo nie załącza mi się sprężarka klimatyzacji. Czy w tym przypadku przekaźnik 6545XF jest ok?
były: BX 14 TGE '93, Xsara 1.4 SX '97, Xsara 2.0 VTS '97, C4 1.6 16V Exclusive '06, C5 MkII 2.0 16V Exclusive, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive


Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 17, 2018, 22:59:23 »
Ten przekaźnik jest stale "zapięty"  po przekluczeniu kluczyka jest załączany i napięcie jest na wentylatorze   przynajmniej u mnie tak jest   to jest przekaźnik dużej mocy załącza główne napięcie

Offline Roman Kłosiński

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 382
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manu; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan; BX 1,6, ....... użytkownik marki od 89r
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika
  • Miejscowość: Gdańsk
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 18, 2018, 01:53:33 »
Cytat z podanej wcześniej strony (po goglowym przetłumaczeniu ):
Cytuj
Wprowadzenie:
Zapomnij o fanach z elektroniczną jednostką sterującą (ECU) takimi pojęciami, jak:
pierwsza, druga, trzecia prędkość. Chociaż jest to wskazane w programach diagnostycznych.
W wentylatorach z komputerami do kontroli prędkości może być ich ponad 100, ponieważ prędkość jest ustawiana bezpośrednio proporcjonalnie do impulsowego sygnału PWM na przewodzie sterowania, który może mieć wiele wartości.
Poprzez płynną zmianę sygnału sterującego PWM możliwa jest płynna zmiana prędkości wentylatora, tak jak regulacja głośności stopniowo zmienia głośność dźwięku. Nie mówisz, że masz 2 lub 3 głośności w radiu. Taka koncepcja, jak pierwsza, druga, trzecia prędkość, może być stosowana tylko dla wentylatorów bez ECU, w których prędkość jest ograniczona przez użycie silnych rezystorów ograniczających połączonych szeregowo z silnikiem elektrycznym za pomocą przekaźnika.
Lub zamiast rezystorów można użyć wielu silników szczotkowych, w których przekaźnik jest również odpowiedzialny za przełączanie różnych szczotek.

Załóżmy, że mamy wentylator bez elektronicznej jednostki sterującej z jednym rezystorem i dwoma przekaźnikami. O tym wentylatorze można powiedzieć, że ma dwie prędkości, ponieważ każda prędkość odpowiada osobnemu przekaźnikowi. W przypadku pierwszej prędkości włącza przekaźnik, który łączy silnik szeregowo rezystora i, na przykład, z pierwszą prędkością wentylatora zasysa 15 A z wirnika przy 12 V, po aktywacji drugiego przełącznika z drugą prędkością, która dostarcza napięcia zasilania bezpośrednio z silnika, a to tworzy maksymalną prędkość włącza , na przykład 30 amperów z wirnikiem przy 12 woltach. Jeśli w wentylatorze bez ECU są 2 rezystory i 3 przekaźniki, to możemy powiedzieć, że ten wentylator ma 3 prędkości.
W każdym razie nie można powiedzieć, że wentylator z komputerem ma 2 lub 3 prędkości. Fakt, że programy diagnostyczne wskazują różne prędkości, to "echa przeszłości", błędnie zinterpretowane przez diagnostów.
Jeśli na przykład uruchomimy program diagnostyczny, "Prędkość wentylatora 2" i podłącz oscyloskop do przewodu sterującego, widzimy, że sygnał sterujący zmienia się bardzo płynnie, a prędkość wentylatora stopniowo wzrasta od minimalnej do maksymalnej prędkości bez żadnych gwałtownych skoków.

Tam też pisze że w oprogramowaniach np. Lexia jest błąd, dlatego że test wentylatora jest dla starszych modeli z przekaźnikami.
W sumie nie wiem czy tak jest naprawdę z tym testem.

Na koniec ich filmik jak rozebrać i sprawdzić https://youtu.be/kidJzi_hsRo
-----------------------------------------------------------------
C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manual; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan aut;   BX 1,6 ....były C5 2,0 HDI mkII; Xantia 2,0 16V mkII; Xantia 1,6 mkI; BX 1,4e, TGE .... z citroenem od 89r

Offline Maciej Węgrzyn

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 586
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 16V Tourer Exclusive, SMax 2.0 TDCi
  • Miejscowość: Poznań
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 18, 2018, 09:21:17 »
Ten przekaźnik jest stale "zapięty"  po przekluczeniu kluczyka jest załączany i napięcie jest na wentylatorze   przynajmniej u mnie tak jest   to jest przekaźnik dużej mocy załącza główne napięcie

Tak, przekaźnik jest sprawny. Musze szukac przyczyny ze sprezarka nie dziala gdzie indziej.
były: BX 14 TGE '93, Xsara 1.4 SX '97, Xsara 2.0 VTS '97, C4 1.6 16V Exclusive '06, C5 MkII 2.0 16V Exclusive, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive


Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 18, 2018, 09:22:45 »
A dgzie jest ten przekaźnik gmv 1    na przewodzie  sterującym mam stały minus

Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 18, 2018, 10:02:39 »
Chyba znalazłem.. Kostka czujnika temperatury płynu chłodniczego była jakoś tak nie do końca zapięta  wentylator załącza sie przy klimie i po nagrzaniu no i test też przechodzi  potestuje i się odezwie   czy nadal działa  dzięki za zainteresowanie

Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 18, 2018, 15:05:18 »
No i zonk

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 054
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 18, 2018, 15:21:34 »
A czy przypadkiem nie jest tak, że wentylator ma max obroty a pozostałe zależą od obciążenia. tzn nie ma pierwszego biegu bo obroty są zmienne więc w DB nie przejdzie testu bo parametr pierwszy bieg jest nieznany
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 18, 2018, 15:53:43 »
Kumpel podjedzie i zdemontuje od niego i sie wyjśni     

Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 18, 2018, 15:56:43 »
A wie ktoś może odkąd idzie przewód sygnałowy do wentylatora?

Offline Roman Kłosiński

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 382
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manu; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan; BX 1,6, ....... użytkownik marki od 89r
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika
  • Miejscowość: Gdańsk
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 19, 2018, 02:08:19 »
schemat i opis w załączniku
ajj to jest od mkII - ale może będzie pasować skoro śmigła są podobne
-----------------------------------------------------------------
C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manual; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan aut;   BX 1,6 ....były C5 2,0 HDI mkII; Xantia 2,0 16V mkII; Xantia 1,6 mkI; BX 1,4e, TGE .... z citroenem od 89r

Offline Łukasz Baryła

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 27
  • Skąd: Łuków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 HDI
  • Miejscowość: Łuków
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 19, 2018, 08:30:50 »
A wie ktoś może odkąd idzie przewód sygnałowy do wentylatora?
Ze sterownika silnika
Elektryk

Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 19, 2018, 10:14:10 »
A jak moge sprawdzić tem sygnał ze sterownika  bo zwykłą próbówką  pokazuje stały minus.  Na jakiej zasadzie jest to sterowani    zmienia sie tam oporność?

Offline Tomasz Maćkowiak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 78
  • Skąd: Krzywiń
  • Posiadany samochód: DS 5, C4 PICASSO
  • Miejscowość: Jerka
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 20, 2018, 19:28:50 »
Wymieniłem wentylator i po problemie    niepotrzebne kilka dni kombinacji. Jednak siadł układ elektroniczny przy silniku. Dzięki  pozdro

Offline Adam Mazur

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 164
  • Skąd: Tarn. G.
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0Pb
  • Miejscowość: Tarn. G.
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 04, 2018, 20:55:34 »
Przy okazji się zapytam,
Przy jakiej temperaturze płynu powinien ruszyć wentylator? U mnie startuje dopiero chyba od 100stC  i wydaje mi się to dużo (nie wiem jaki klimat mam ustawiony w BSI).
Oczywiście chodzi jak w temacie o C5 X7 2.0 Pb

Offline Machoński Tomasz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 950
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: Lexus NX, był C5 X7 Exclusive Tourer 2.0 lpg
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 04, 2018, 20:57:20 »
U mnie włacza się na 8 kresce i zbija temperaturę do 7.

Offline Adam Mazur

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 164
  • Skąd: Tarn. G.
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0Pb
  • Miejscowość: Tarn. G.
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 04, 2018, 21:33:55 »
dokopałem się, dzięki  ;)
Trzy kreski to zdecydowanie za niska temperatura. Prawidłowa temperatura... tak jak pisze Tomek: 7 kresek, w korku pojawi się ósma i jest zbijana przez wentylator.


Offline Maciej Dudziak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Międzybrodzie Żywieckie
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0HDI 163km 2009r.
  • Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 10, 2018, 15:49:57 »
Witam, posiadam C5 X7 2.0 HDI z modułem sterujacym pracą wentylatora obok jego obudowy(do wentylatora idą dwa kable zasilające a do modułu dwa kable zasilające i 4 kable sterownicze). Wentylator spięty na krótko(zwieram dwa kable idące do modułu) działa na maks obrotach. Wymieniłem moduł rezystora na nowy ale  niestety nic to nie pomogło, wentylator ani drgnie. Jakieś pomysły co mógłbym jeszcze sprawdzić/wymienić?

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 054
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 11, 2018, 11:44:37 »
A może by tak błędy odczytać? Będzie łatwiej i szybciej niż sprawdzanie i wymiana elementów
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Mateusz Gędłek

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer Exclusiv 2.0 HDI 163KM
  • Zainteresowania: ptaki egzotyczne
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 23, 2021, 19:01:47 »
Witam, mam również problem z wentylatorem, a mianowicie brak pierwszego biegu. Wentylator wymieniony na nowy i dalej brak pierwszego biegu. Jak włączę test pierwszego biegu wentylatora to słychać cyknięcie w rezystorze i pisze że test ok. ale wentylator nie ruszą. Drugi bieg działa, klimatyzacja działa, wymienić może rezystor bo cały zardzewiały?

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 054
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 23, 2021, 19:32:42 »
Tu nie ma co testować, bo w ten sposób zawsze nie ma pierwszego biegu. Wentylator jest sterowany w "procentach" a nie 1/2 bieg. Odczytaj sobie procent wysterowania wentylatora jak jest uruchomiony silnik i włączona klimatyzacja.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Mateusz Gędłek

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Tourer Exclusiv 2.0 HDI 163KM
  • Zainteresowania: ptaki egzotyczne
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Wentylator chłodnicy pilne
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 23, 2021, 20:51:20 »
Wentylator załącz się na 100%, a faplite pokazuje błąd P0494.