Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Nawiew dmucha pełną mocą  (Przeczytany 3529 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mateusz Pisula

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II VTR
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika, IT
  • Miejscowość: Wrocław
Nawiew dmucha pełną mocą
« dnia: Maj 08, 2018, 09:25:01 »
Witam


Dzisiaj rano ustawiłem pierwsze pokrętło (siła nadmuchu) na 50% i nic się nie działo. Nagle nawiew włączył się na 100% i teraz żadne położenie pokrętła nie wpływa na regulację. Cały czas po odpaleniu silnika dmucha 100%. Co mogło się stać? W którym miejscu szukać przyczyny?

Offline Bartek Konopka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Skąd: Częstochowa/Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II HDI 2000r.
  • Miejscowość: Częstochowa/Kraków
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 08, 2018, 11:37:11 »
Popatrz w dziale FAQ, w poście zatytułowanym "Elektryka". Część linków niestety nie działa ale coś może uda Ci się znaleźć. Prawdopodobnie masz problem z układem sterującym dmuchawą (opornicą). 

Offline Rafał Wojnowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 64
  • Posiadany samochód: Xsara 2.0 HDi Break 2002r.
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 08, 2018, 19:54:31 »
W przypadku półautomatycznej klimy wymieniasz 2 tranzystory i po kłopocie. Kilka lat temu w serwisie za wybitne modułu sterowania krzyknęli mi 900 zł. Tranzystory kupiłem za kilka zł na Allegro.

Wysłane z mojego FRD-L09 przy użyciu Tapatalka


Offline Mateusz Pisula

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II VTR
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika, IT
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 10, 2018, 20:22:38 »
Panowie co moze byc nie tak? Kupiłem nowy opornik na starym nawiew jest cały czas na full niezależnie od ustawienia pokrętła, dmucha nawet na 0% Przy wmontowaniu nowego opornika nie działa w ogóle. Przy zapalaniu silnika trzymając dmuchawe w ręce czuć tylko jakby milimetrowe drgnięcie i dalej nic sie nie dzieje. Myślalałem ze któryś przewód nie łączy ale podmieniłem na stary opornik i dmuchawa działa...Te oporniki trzeba jakoś programować ,czy gdzie tkwi problem?

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 10, 2018, 20:55:35 »
Spotkałem się z podobną sytuacją. Naprawiliśmy przez wymianę tranzystorów w oryginalnej płytce...

Możesz sprawdzić jeszcze czy zaznaczony bimetal dotyka radiatora (był przypadek w oryginalnym sterowniku po naprawie że ta blaszka nie dotykała)...

Offline Mateusz Pisula

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II VTR
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika, IT
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 10, 2018, 22:00:12 »
Niestety blaszka dotyka  :(  Już myślę ,czy samo pokrętło takich akcji nie robi...no ale jeśli by nawet to na drugim oporniku też powinno działać a nie działa...

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 13, 2018, 09:02:57 »
Nie wiem jak jesteś zaawansowany elektronicznie. Jeśli nie masz miernika, lutownicy  to sobie daj spokój. Na płytce jest generator o zmiennym wypełnieniu przebiegu. Co to jest? Jeżeli podajesz na silnik zmienne napięcie od 0-12V to silnik w pewnym momencie zaczyna sie wolno kręcić, ale nie ma siły. Jeśli podamy krótkie impulsy 12V np co pół sek, to silnik bedzie miał moc, ale będzie się kręcił wolno. Na tej zasadzie działają ściemniacze do żarówek, regulatory w wiertarkach itp (google). W Twoim regulatorze zwarły sie tranzystory mocy, lub jeden z nich. W nowym mogły się spalić na "rozwarcie" lub nie pracuje generator przebiegu. Możesz kupić w TME tranzystory MJ coś tam ( poszukaj mojego postu o tym problemie), i wymień je w swoim spalonym module. W module są dwa tranzystory o prądzie 25A, w sumie 50A. Bezpiecznik dmuchawy to 30A. Wszystko jest ok, ale z czasem tranzystory ulegają destrukcji i się palą. Ja polecam dwa o prądzie 50A, w sumie 100A. Zawsze wtedy spali się bezpiecznik.
I to na tyle.

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 13, 2018, 10:24:55 »
Marku trochę sprostuję to co napisałeś...
Na płytce nie ma jak to napisałeś generatora o zmiennym wypełnianiu. Jest to tylko układ wykonawczy w postaci tranzystorów mocy oraz moduł sterujący z przekaźnikiem...

Na załączonym obrazku po przez zastosowanie potencjometru można zasymulować pracę sterowania na przysłowiowym stole.
Analizowałem z grubsza układ połączeń na nowej płytce (zamiennika) i z lekka odbiega od tego w oryginale, być może przez to nie działa po wymianie. Naprawiliśmy stary i po problemie.
Zgodzę się z Tobą co do wymiany tranzystorów, dobrą radą również będzie sprawdzenie oporów kręcenia się samego silnika wentylatora. Często dochodzi tam do zatarcia się łożysk ślizgowych w efekcie czego jest pobierany większy prąd i skutkiem tego jest uszkodzenie się samego regulatora obrotów.

Offline Mateusz Pisula

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II VTR
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika, IT
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 13, 2018, 12:18:05 »
Byłem dzisiaj na komputerze. Wyświetliło takie błędy. Mam rozumieć ,że w panelu coś rąbło? Przy próbie testu dmuchawy wyświetla komunikat brak połączenia włącz - wyłącz stacyjkę gdy to zrobimy dalej jest to samo czyli błąd komunikacji.



Jeszcze mogę na próbę przelutować tranzystory z nowej płytki do starej. Ale czy ma to jakiś sens? Bo wszyscy mówią ,że muszą być MJ11015G a ja mam w nowej MJ11016
« Ostatnia zmiana: Maj 13, 2018, 12:38:50 wysłana przez Mateusz Pisula »

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 13, 2018, 13:10:41 »
I mają rację ponieważ MJ11016 jest tranzystorem NPN a ty potrzebujesz PNP czyli np MJ11015.
Teraz mamy przyczynę niedziałania nowej płytki z powodu zastosowania innych tranzystorów (innej polaryzacji). Przelutowanie nowych w miejsce starych nic nie da...

Offline Mateusz Pisula

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II VTR
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika, IT
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 13, 2018, 13:19:21 »
Nic z tego nie rozumiem...nawet w intercarsie Valeo ma MJ11016 ,więc gdzie to ma zastosowanie jak one nie działają?  :P


https://e-katalog.intercars.com.pl/#/produkty/2230141733321-VAL698032-element-regulacyjny-dmuchawy,scr_dItems.html

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 13, 2018, 13:45:09 »
Czyli małe chińskie rączki wzięły tranzystory nie z tej półki...

Nie wiem jak to wytłumaczyć ale z tymi tranzystorami musi być puszczony odwrotnie plus oraz masa zasilania a co ważniejsze inny sposób sterowania...

Jak masz możliwość zakup odpowiednie tranzystory i zamontuj, gwarantuję na 99% że układ ruszy...

Offline Mateusz Pisula

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II VTR
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika, IT
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 13, 2018, 14:32:40 »
https://www.tme.eu/pl/details/mj11015/tranzystory-pnp-tht/on-semiconductor/mj11015g/ te będą dobre? I co to są te podkładki termoprzewodzące? To się stosuje zamiast pasty?

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 13, 2018, 18:30:12 »
Tranzystor jak najbardziej OK.
Co do podkładek? Ja stosuje pastę która wydaje mi się lepiej spełni swoją rolę.
Podkładki stosuje się jak się chce galwanicznie oddzielić tranzystor od radiatora. W tym układzie obudowa tranzystora jest Kolektorem i jest połączona z masą czyli radiatorem...
Podczas składania wszystkiego do kupy pamiętaj aby zaznaczona we wcześniejszych postach blaszka (według schematu termik) miała styk z radiatorem

Offline Mateusz Pisula

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II VTR
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika, IT
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 13, 2018, 20:22:36 »
Cóż..zamówiłem powyższe tranzystory + pastę. We wtorek zobaczymy czy będzie efekt...Jak na razie bardzo dziękuję za pomoc

Offline Mateusz Pisula

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II VTR
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika, IT
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 14, 2018, 22:38:51 »
Odlutowałem stare. Czy to normalne ,że one się odlutowały z "czymś" na nóżkach?




Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 14, 2018, 23:20:51 »
o "cuś" to resztki starej cyny.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 15, 2018, 21:22:14 »
Cześć Jacku, fajny schemat. Nigdy nie analizowałem tej płytki. zawsze miernikiem przelatywałem zwarcia i zawsze była wymiana tranzystorów końcowych. Tranzystory dobierałem na stronie TME. Mam tę dobrą sytuację że mieszam w Łodzi i mam TME i ich "firmowy" sklep wekton.pl pod ręką, po drodze do jednej z prac. Oczywiście skrótowo w moim opisie pominąłem sprawność silnika wentylatora, bo jak jest uszkodzony, to naprawa modułu jest jak dolewanie wody do dziurawego garnka. Na stronie aliexpress są moduły do wentylatorów za małe pieniądze. Może już zaczeły krążyć po Polsce i Mateusz ma problemy. Dlatego zapytałem o poziom jego zaawansowania, bo nie raz prosta naprawa kończy sie setką postów i wizytą u specjalisty. Zarazem łatwiej jest dawać porady. Co do komputera, to rozwarty obwód wentylatora, daje komunikat o uszkodzeniu. Komputer pokładowy samochodu bada zamknięcie, spadek napięcia w obwodzie dmuchawy i jak jest obwód to jest ok, jak obwód jest otwarty to jest błąd. Szkoda jazdy na komputer, bo komputer nie jest podłączony do silnika dmuchawy i nie pokaże błędu pt. wymień to lub to. Ten układ jest bardzo prosty i mając tranzystory robi to się w max 2 godz łącznie z wyjęciem dmuchawy.


https://www.aliexpress.com/item/Harbll-Best-Quality-New-1X-Heater-Fan-Resistor-For-Citroen-Berlingo-Xsara-Saxo-Peugeot-644178-698032/32836486876.html?spm=2114.search0104.8.73.4a7f4218YwoQG5&priceBeautifyAB=0

Offline Mateusz Pisula

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II VTR
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika, IT
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 16, 2018, 18:11:17 »
Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc i fachowe porady! Po zamontowaniu tranzystorów MJ11015G wszystko wróciło do normy  :D !


A pomyśleć ,że wszystko toczyło się tego ,że chińskie rączki montują w zamiennikach tranzystory NPN ,które ...nie działają

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Odp: Nawiew dmucha pełną mocą
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 16, 2018, 20:12:05 »
Cieszę się że udało się naprawić/ożywić dmuchawkę w samochodzie...

Marku schemat zaczerpnąłem gdzieś z któregoś forum (już nie pamiętam nawet z którego) i próby przeprowadzałem na stole z żarówką, wszystko śmigało aż miło.
Raz niestety musieliśmy przelutować również moduł klimatyzacji znajdujący się w okolicach nagrzewnicy, który miał parę zimnych lutów.