Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: wariacje obrotów  (Przeczytany 803 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Leszek Chmielewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Gubin
  • Posiadany samochód: był citroen bx14TGE('93) ,bx16TGI('92).JEST bx 1.9gti '93,XM mkII 3.0 V6 24V('99)
  • Zainteresowania: kolekcjonerstwo,wędkarstwo
wariacje obrotów
« dnia: Maj 13, 2018, 15:45:45 »
Panowie !!! Pomocy.Silnik ma nieregularne obroty jałowe ( jakby silnik krokowy ) ,jednak przy szybszej jeździe na tej samej prędkości da się odczuć szarpanie tak jakby nie dostawał paliwa.Wolne obroty wariują ,a jak zgaśnie to czasami nie mogę go odpalić w ogóle,wtedy to winna powinna być pompka paliwa.Ale to jest moje zdanie .Czekam na podpowiedzi.
"BRUTUS"

Offline Leszek Chmielewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Gubin
  • Posiadany samochód: był citroen bx14TGE('93) ,bx16TGI('92).JEST bx 1.9gti '93,XM mkII 3.0 V6 24V('99)
  • Zainteresowania: kolekcjonerstwo,wędkarstwo
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 13, 2018, 16:06:05 »
Panowie !!! Pomocy.Silnik ma nieregularne obroty jałowe ( jakby silnik krokowy ) ,jednak przy szybszej jeździe na tej samej prędkości da się odczuć szarpanie tak jakby nie dostawał paliwa.Wolne obroty wariują ,a jak zgaśnie to czasami nie mogę go odpalić w ogóle,wtedy to winna powinna być pompka paliwa.Ale to jest moje zdanie .Czekam na podpowiedzi.
U mechanika wymieniłem wszystkie filtry i świece jednak nie ma żadnej poprawy.
"BRUTUS"

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 780
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 Break 1997
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 14, 2018, 09:49:51 »
Cewka zapłonowa w jakim stanie? Są jakieś błędy zapisane w ogóle?
ja: XM Break V6 24V [ES9J4] 97'
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] 96'

Offline Stanisław Olszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 123
  • Skąd: Brzeg
    • inteligentne technologie w mechanice
  • Posiadany samochód: XM 2,5TD HB ex.+ C6 2,7HDi
  • Zainteresowania: nowe techniki i technologie
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 15, 2018, 09:40:53 »
Panowie !!! Pomocy.Silnik ma nieregularne obroty jałowe ( jakby silnik krokowy ) ,jednak przy szybszej jeździe na tej samej prędkości da się odczuć szarpanie tak jakby nie dostawał paliwa.Wolne obroty wariują ,a jak zgaśnie to czasami nie mogę go odpalić w ogóle,wtedy to winna powinna być pompka paliwa.Ale to jest moje zdanie .Czekam na podpowiedzi.

Jak odpala gdy zimny a jak gdy rozgrzany?
Jeżeli zimny odpala bez problemów a rozgrzany to już problem - wskazanie na czujnik temperatury silnika, współpracujący z kompem/ za bogata mieszanka.Może być również sonda tlenowa - fałszywa informacja idzie do kompa.
Kiedy obroty falują - na zimnym czy rozgrzanym?
Może być to co powyżej a może być także zalepione obejście powietrza biegu jałowego w przepustnicy. Może być również problem z silnikiem krokowym - nie może ustalić położenia przez zaskorupiały smar na trzpieniu regulacyjnym połączonym z przepustnicą.
Myślę że lexia powinna wykazać w testach.
Wymiana świec oraz filtrów w tym przypadku niczego nie wnosi.
Wiedza skończona nie istnieje...

Offline Leszek Chmielewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Gubin
  • Posiadany samochód: był citroen bx14TGE('93) ,bx16TGI('92).JEST bx 1.9gti '93,XM mkII 3.0 V6 24V('99)
  • Zainteresowania: kolekcjonerstwo,wędkarstwo
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 24, 2018, 00:44:58 »
Odpalam i już da się usłyszeć falowanie obrotów choć nie jest to regułą.Ruszam i przy zmianie biegów da się wyczuć szarpanie silnika.Do pokonania mam 1 km. z hakiem,a więc nie nagrzeje się,silnik pracuje,a ja zaprowadzam dzieciaka.Nierówne obroty da się wyczuć prawie natychmiast i w pewnym momencie gaśnie.Po odpaleniu zachowuje się tak jakby nie dostawał odpowiedniej dawki paliwa,nie wchodzi na obroty więc nogę trzymam na pedale gazu,czuć paliwo.Ruszam znowu jadąc na jedynce,a silnikiem i mną szarpie,dopiero przy przyspieszeniu szarpanie silnikiem znika.Jadąc na dowolnym biegu powyżej pierwszego stałą prędkością czuć lekkie szarpanie silnika.Gdy zrobię więcej kilometrów ,więc silnik jest nagrzany po dojechaniu na parking czasem dam mu więcej obrotów ( tak 3 do 4 tys.) i zdejmuję nogę z gazu.Obroty są między 900,a 1000 i praca silnika jest równa.Tak może pracować kilka minut po czy gaśnie.
 
"BRUTUS"

Offline Leszek Chmielewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Gubin
  • Posiadany samochód: był citroen bx14TGE('93) ,bx16TGI('92).JEST bx 1.9gti '93,XM mkII 3.0 V6 24V('99)
  • Zainteresowania: kolekcjonerstwo,wędkarstwo
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 24, 2018, 00:48:33 »
Przy wymianie świec i filtrów wykasowano mi błąd ABS,bo tylko to było.
"BRUTUS"

Offline Stanisław Olszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 123
  • Skąd: Brzeg
    • inteligentne technologie w mechanice
  • Posiadany samochód: XM 2,5TD HB ex.+ C6 2,7HDi
  • Zainteresowania: nowe techniki i technologie
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 24, 2018, 19:38:31 »
Odpalam i już da się usłyszeć falowanie obrotów choć nie jest to regułą.Ruszam i przy zmianie biegów da się wyczuć szarpanie silnika.Do pokonania mam 1 km. z hakiem,a więc nie nagrzeje się,silnik pracuje,a ja zaprowadzam dzieciaka.Nierówne obroty da się wyczuć prawie natychmiast i w pewnym momencie gaśnie.Po odpaleniu zachowuje się tak jakby nie dostawał odpowiedniej dawki paliwa,nie wchodzi na obroty więc nogę trzymam na pedale gazu,czuć paliwo.Ruszam znowu jadąc na jedynce,a silnikiem i mną szarpie,dopiero przy przyspieszeniu szarpanie silnikiem znika.Jadąc na dowolnym biegu powyżej pierwszego stałą prędkością czuć lekkie szarpanie silnika.Gdy zrobię więcej kilometrów ,więc silnik jest nagrzany po dojechaniu na parking czasem dam mu więcej obrotów ( tak 3 do 4 tys.) i zdejmuję nogę z gazu.Obroty są między 900,a 1000 i praca silnika jest równa.Tak może pracować kilka minut po czy gaśnie.
 

Mieszanka paliwowo-powietrzna zbyt bogata takim czymś się objawia.
Moje wskazanie jest na czujnik temperatury silnika. Nie ten co srzężony jest ze wskaźnikiem w liczniku  a drugi - sprzężony z kompem silnika.
Może być i sonda tlenowa(lambda) wprowadza zamieszanie niestabilnym sygnałem.
Trzeci element to przepustnica - kanał obejściowy powietrza biegu jałowego może być zalepiony brudami. Wymaga wyczyszczenia chemicznego.
Pozdrawiam.
Wiedza skończona nie istnieje...

Offline Leszek Chmielewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Gubin
  • Posiadany samochód: był citroen bx14TGE('93) ,bx16TGI('92).JEST bx 1.9gti '93,XM mkII 3.0 V6 24V('99)
  • Zainteresowania: kolekcjonerstwo,wędkarstwo
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 24, 2018, 20:05:08 »
Ok.Dzięki wielkie za wskazówki.Proszę naprowadź mnie jeszcze na ten czujnik temperatury w mkII 3.0 V6 24V. i co powoduje odłączenie sondy jeśli jest sprawna?.Z przepustnicą sam walczyć nie będę,a u mnie w mieście wszyscy mechanicy są bardzo dobrzy ( w teorii ) więc na sprawdzenie czy wyczyszczenie będę musiał udać się do servisu i już mnie portfel boli.
"BRUTUS"

Offline Stanisław Olszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 123
  • Skąd: Brzeg
    • inteligentne technologie w mechanice
  • Posiadany samochód: XM 2,5TD HB ex.+ C6 2,7HDi
  • Zainteresowania: nowe techniki i technologie
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 24, 2018, 22:21:38 »
Ok.Dzięki wielkie za wskazówki.Proszę naprowadź mnie jeszcze na ten czujnik temperatury w mkII 3.0 V6 24V. i co powoduje odłączenie sondy jeśli jest sprawna?.Z przepustnicą sam walczyć nie będę,a u mnie w mieście wszyscy mechanicy są bardzo dobrzy ( w teorii ) więc na sprawdzenie czy wyczyszczenie będę musiał udać się do servisu i już mnie portfel boli.
Niestety - nie jestem w stanie określić miejsc ulokowania owego czujnika temperatury czy sond lambda.
Moje uwagi co do przyczyn usterek wynikają z nie z tego konkretnego silnika a z zasad działania układów sterujących pracą dowolnego silnika z zapłonem iskrowym.
Opisy uzytkowników naprowadzają na przyczyny na tyle na ile są precyzyjnie podawane.
Wiedza skończona nie istnieje...

Offline Krzesimir Dębski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 355
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 25, 2018, 11:35:55 »
W tym silniku nierówną pracę może generować wiele rzeczy. Żeby po kolei je wykluczać niezbędne jest podłączenie auto do komputera, a dokładniej Lexii. Z parametrów pracy silnika można wiele wywnioskować. Np. patrząc na ciśnienie w kolektorze dolotowym ze wskazań MAP sensora można stwierdzić czy układ dolotowy za przepustnicą jest szczelny (innymi słowy czy podczas wymiany świec coś nie zostało źle złożone), temperatura cieczy chłodzącej (zielony czujnik umieszczony po niżej prawej strony przedniej głowicy silnika stojąc przed autem), powietrza (szary, w rurze dolotowej powietrza), potencjometr przepustnicy (kremowy przykręcony do osi przepustnicy), sonda lambda (jej wtyczka koloru jasno brązowego znajduje się na grodzi pod spodem zbiornika LHM, koszulka przewodu sondy ma niebieski kolor), cewka zapłonowa, silnik biegu jałowego (szara 3 pinowa wtyczka zaraz obok przepustnicy) te wszystkie rzeczy widać jak pracują na bieżąco. Sprawdź czy przewód podciśnieniowy do regulatora ciśnienia paliwa jest prawidłowo założony i czy nie jest przycięty. Znajduje się on od strony rozrządu w okolicy czarnej wtyczki elektrycznej z czerwoną zasuwką umieszczonej pionowo, w okolicy są też przewody paliwowe. Zdejmij i przyjrzyj się wtyczce MAP sensora (czy piny żeńskie nie są zbytnio rozchylone), szara 3 pinowa wtyczka między grodzią, a kolektorem dolotowym również od strony rozrządu. To wszystko możesz sprawdzić sam w 5 minut.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 209
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive , LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
Odp: wariacje obrotów
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 03, 2018, 14:39:19 »
Sprawdź jeszcze elektrozawór oparów paliwa i jego przewody, jest koło prawej lampy (brązowy) przy pracującym silniku załącza się co jakiś czas terkocząc. Ma wpływ na wolne obroty. Co do pompki paliwa to miałem problem u siebie, bo zapchała się syfem. Wymiana filtra nic nie da bo pompka ma swój "wstępny" filtr i dodatkowo sitko. U mnie po przejechaniu kilkunastu km auto przestawało jechać, aż do zgaśnięcia. Jak wyciągniesz pompkę płukanie wstępnego filtra nie ma sensu. U mnie wstępny filtr przepuścił syf który zatrzymał się na sitku gdzie zatykał przelot , aż do zgaśnięcia silnika. Paliwo cofając się oczyszczało na jakiś czas przelot, aż do następnego zapchania.