Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wymiana tylnych amortyzatorów  (Przeczytany 604 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Grzegorz Kidawa

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: citroen c5 2.0 HDI 163 KM 2014r crous tourer
Wymiana tylnych amortyzatorów
« dnia: Maj 17, 2018, 18:28:47 »
Witam wszystkich Jestem tutaj nowy. Zakupiłem Citroena C5 2.0 HDI 163 KM cross tourer 2014 z  hydractive 3+. Mam do wymiany tylne amortyzatory i chciałbym się dowiedzieć krok po kroku jak sobie to zrobić, i na co trzeba uważać w czasie wymiany. Z góry Dziękuje za konkretne podpowiedzi

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6 208
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 17, 2018, 19:59:00 »
Konkretnie:
Nie wiem jak wymienisz amortyzatory, skoro ten samochód ich nie posiada...
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 126.000 km
HONDA CIVIC COUPE 1,6i LS 1998 137.000 mil
RENAULT CLIO 1,2 16V Expression 2002 85.000 mil

Offline Wojciech Krzyścin

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 132
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Górki Wielkie
  • Posiadany samochód: Citroen c5 x7 2.2 hdi 2012
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 17, 2018, 20:10:46 »
I po czym wniosek, że są do wymiany? Po stacji diagnostycznej?

Offline Grzegorz Kidawa

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: citroen c5 2.0 HDI 163 KM 2014r crous tourer
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 17, 2018, 20:31:10 »
Potocznie nazwałem to amortyzatorem wiem że to nie jest amortyzator.
z prawego kapie a lewy już się poci więc chciałbym je wymienić i nie myśleć kiedy się zacznie lać mocniej

Offline Lech Sulikowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 651
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: C5 2.0i MkIII 2008 Confort Tourer
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 17, 2018, 20:44:17 »
Ja wymieniałem samodzielnie przód i nie było żadnych nadzwyczajnych problemów, chociaż robiłem to pierwszy raz. Tył mam na razie szczelny, ale z ciekawości tam zaglądałem i wymiana wydaje się być też prosta. Jeśli chodzi o pierwsze kroki i cisnienie w układzie, to zrobiłem tak: auto uniosłem w max górne położenie na własnej hydraulice. Potem podstawiłem z obu stron podnośniki typu żaba i uniosłem tak aby koła zwisały, u mnie przednie, ale tak samo można zrobić z tyłem. Potem nałożyłem na odpowietrznik wężyk. Z przodu odpowietrznik jest na prawym siłowniku obok sfery, a z tyłu masz widoczny centralny odpowietrznik w okolicy środkowych sfer - wygląda jak typowy odpowietrznik hamulców. Po jego zluzowaniu wycieka trochę LDS-u, na pewno mniej niż pół litra i w ten sposób masz układ (przód albo tył) bez ciśnienia. Przód i tył to rozdzielone układy - spuszczenie np. tyłu powoduje że auto przodem stoi nadal na zadanej wysokości. Odkręcenie sfery - jeśli nie masz klucza, najlepiej zrobić obejmę z płaskownika gdzieś 3-4 mm grubości, po równiku sfery, zaciskaną śrubą. Potem uderzamy młotkiem w tę obejmę i odkręcone. Niektórzy biorą młotek i przecinak, ale to kaleczy sferę, metoda na obejmę jest bardziej estetyczna. Przewód LDS od siłownika odkręca sie zwyczajnie, jest uszczelniony na o-ring. Ja przy montażu nie stosowałem nowego - stary trzyma szczelnie ponownie użyty. Dostęp do jednej ze śrub, chyba prawego tylnego siłownika jest w bagażniku, po wyjęciu koła zapasowego. Trzeba pamiętać, że przy składaniu, wszystkie elementy metalowo gumowe dokręcamy właściwym momentem po ustawieniu wahaczy mniej więcej jak w pozycji do jazdy, a nie na zwisającym zawieszeniu. Można to zrobić jak auto jeszcze wisi na podnośnikach i sfery nie są zakręcone, wtedy z pomocą drugiej osoby łatwo unieść zawieszenie na żądany poziom i dociągnąć. Trzeba tylko przed robotą zmierzyć odległość od rantu błotnika do środka piasty, aby wiedzieć na ile druga osoba ma podciągać wahacze.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Lech Sulikowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 651
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: C5 2.0i MkIII 2008 Confort Tourer
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 17, 2018, 21:03:26 »
Zapomniałem o jednym: zdejmujemy klemę z aku. I luzujemy bądź odkręcamy całkiem korek LDS na zbiorniku.
« Ostatnia zmiana: Maj 17, 2018, 22:04:34 wysłana przez Lech Sulikowski »
Pozdrawiam,
Lech

Offline Paweł Hrupa

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 799
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen c 5 iii 2.0 hdi 136hp
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 17, 2018, 23:20:34 »
2014 rok i kapie z siłownika tył?  Rozumiem przód bo były problemy.  U mnie 2008 i siłowniki oryginalne

Offline Roman Kłosiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 170
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manu; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan; C5 2,0 HDI mkII; BX 1,6, ....... użytkownik marki od 89r
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 17, 2018, 23:49:14 »
Pawle niestety ale taka prawda. Pierwsze modele miały problemy z przednimi. Po poprawieniu przednich zaczęli puszczać z wadliwymi tyłami. Moje obie jedna z 2013 druga 2015 miały wymieniane tyły na gwarancji, po roku użytkowania auta.
-----------------------------------------------------------------
C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manual; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan aut; C5 2,0 HDI mkII;  BX 1,6 ....były Xantia 2,0 16V mkII; Xantia 1,6 mkI; BX 1,4e, TGE .... z citroenem od 89r

Offline Paweł Hrupa

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 799
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen c 5 iii 2.0 hdi 136hp
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 18, 2018, 07:41:04 »
Może coś w tym jest bo sprzedałem kiedyś prawie nowy siłownik do tyłu na pniu też do jakiegoś młodego auta,miałem go dla siebie w razie awarii,  ale leżał nieużywany,  a z przodu miałem wymieniony na gwarancji

Offline Marcin Gałek

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 441
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Legionowo
  • Posiadany samochód: C5 x7 Tourer 2011r., 2.0HDI 163KM, automat, Excl. panorama. Gris Aluminium
  • Zainteresowania: Motoryzacja i inne.
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 18, 2018, 12:28:31 »
Może coś w tym jest bo sprzedałem kiedyś prawie nowy siłownik do tyłu na pniu też do jakiegoś młodego auta,miałem go dla siebie w razie awarii,  ale leżał nieużywany,  a z przodu miałem wymieniony na gwarancji

To chyba jest w myśl tej opinii, że im nowsze tym ch..wsze. Księgowi coś albo zabrali, albo spieprzyli. U mnie z 11 roku jeden z przodu wymienił poprzedni właściciel tuż przed sprzedażą, drugi z przodu ja, a kolejny z tyłu mam cały czas jeden spocony....Ale na razie nie do wymiany. I z tego co czytam, to i skrzynia trwalsza w tych starszych i sterownik do niej-bo inny...A w nowszych.....więcej niespodzianek.

Offline Paweł Hrupa

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 799
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen c 5 iii 2.0 hdi 136hp
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 18, 2018, 14:38:21 »
Może coś w tym jest bo sprzedałem kiedyś prawie nowy siłownik do tyłu na pniu też do jakiegoś młodego auta,miałem go dla siebie w razie awarii,  ale leżał nieużywany,  a z przodu miałem wymieniony na gwarancji

To chyba jest w myśl tej opinii, że im nowsze tym ch..wsze. Księgowi coś albo zabrali, albo spieprzyli. U mnie z 11 roku jeden z przodu wymienił poprzedni właściciel tuż przed sprzedażą, drugi z przodu ja, a kolejny z tyłu mam cały czas jeden spocony....Ale na razie nie do wymiany. I z tego co czytam, to i skrzynia trwalsza w tych starszych i sterownik do niej-bo inny...A w nowszych.....więcej niespodzianek.
Z tyłu mają 250 tyś i 10 lat, są suche jak pieprz ale przód był jakoś na samym starcie robiony i jest suchy do tej pory,  drugi oryginalny z przodu jest spocony a lds zjadł już manszetę więc jest tak już od bardzo dawna i nadal działa bez zarzutu :)
Siłownik przed zmianą jest raczej taki sam, jest to kwestia uszczelniacza lub materiałów z jakich jest zrobiony więc raczej sprawa groszowa, może nawet jest do kupienia uszczelnienie, skoro firmy regenerujące to robią w takich pieniądzach.
Co do wyposażenia to się księgowi faktycznie nie podpisali, powinno być raczej odwrotnie,  a już ostatni rok produkcji powinien być tylko w full opcji ze względu na zakończenie produkcji, jakby nie patrzeć to jest ostatnie hydro jak narazie i ostatnie c5
« Ostatnia zmiana: Maj 18, 2018, 14:49:52 wysłana przez Paweł Hrupa »

Offline Marcin Kaszka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 405
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Chojnów/Legnica
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 '14r. MK3 2.2HDi CHIP 225KM/551Nm AM6 sedan
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 18, 2018, 15:46:53 »
U mnie też wymieniałem, rocznik 2014. Było sucho, potem od razu plama.
Podejrzewałem/podejrzewam że lakiernik się do tego przyłożył, bo zaczęło ciec niemal od razu od odebrania od nich, wcześniej było sucho. I nie podnosili auta w pozycję serwisową, uświadomiłem ich po fakcie.
Ale może to skutek wady fabrycznej jak piszecie.

Co do samej wymiany - Grzesiek, było o tym już wiele megabajtów na ten temat na tym forum, łącznie z instrukcją krok po kroku, wystarczy poszukać.
Pozdrawiam,
Marcin

C5 X7 MK3 '14r. 2.2HDi AM6 sedan
C4 Picasso II MK2 '14r. 1.6HDi ASB

Offline Grzegorz Kidawa

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: citroen c5 2.0 HDI 163 KM 2014r crous tourer
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 18, 2018, 16:57:28 »
A mam jeszcze jedno pytanko jak już je założę to rozumiem opuszczam auto na koła ono siada samo do najniższej pozycji podpinam akumulator i otworze drzwi i auto samo zacznie się unosić do góry czy dopiero jak je za steruję (auto przed odpięciem akumulatora  na górnej pozycji tak zwanej serwisowej i dźwignąć zamierzam na podnośniku kolumnowym u kolegi)

Offline Marcin Gałek

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 441
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Legionowo
  • Posiadany samochód: C5 x7 Tourer 2011r., 2.0HDI 163KM, automat, Excl. panorama. Gris Aluminium
  • Zainteresowania: Motoryzacja i inne.
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 19, 2018, 07:39:20 »
Paweł Hrupa- nie wiem jak Ci to powiedzieć..Ale: Ty masz coś nie tak z tym samochodem. Nie dość, że Ci pali mało to jeszcze nic się nie dzieje....Ja bym się zastanawiał czy to się nie pozbyć... ;) :)A ja wymieniam korektor tylny z cięgnem bo po oczyszczeniu i zeszlifowaniu główki chyba trochę luzu się pojawiło i trzeba mu pomóc palcem bo MAX się nie wyświetla...Taka niby pierdola, ale 300 pójdzie......

Offline Paweł Hrupa

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 799
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen c 5 iii 2.0 hdi 136hp
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 19, 2018, 08:42:34 »
Marcin co mogę powiedzieć,  nie jestem nadgorliwy w naprawach   :) Jak już coś się dzieje to czekam na kumulację kilku rzeczy i robię sam i to też jest chyba dość istotne. Naprawy robię  kompleksowo, jak wymieniam olej to robię wszystkie filtry czyszczę dolot, czujniki, przepływomierz,  jak zmieniam klocki to sprzwdzam cały układ hamulcowy ,  przy okazji popatrzę na zawieszenie, siłowniki,  korektory wysokości przeguby itp
W ten sposób raz lub dwa razy do roku poświęcam cały dzień i mam auto ogarnięte
Co do spalania to da się więcej,  tylko po co jak to nic nie daje przy tym silniku poza większym spalaniem  :)
Co do czyszczenia korektora to zrobiłem dokładnie tak samo,  jak już jest ten przegubik mocno skorodowany to czyszczenie nic nie da, trzeba wymienić

Offline Roman Kłosiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 170
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manu; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan; C5 2,0 HDI mkII; BX 1,6, ....... użytkownik marki od 89r
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 22, 2018, 00:38:12 »
u mnie w Xantii jak główka spadała z cięgna (pomimo nowego łącznika) to owinąłem główkę folą, w otwór cięgna nałożyłem poxipolu wcisnąlem, wytarłem resztki i zostawiłem do wyschnięcia. Folia po to aby klej nie skleił obu elementów. Trzymało do samego końca jak ją jeździłem. Aby dobrze to działało główka nie może być owalna.
-----------------------------------------------------------------
C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manual; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan aut; C5 2,0 HDI mkII;  BX 1,6 ....były Xantia 2,0 16V mkII; Xantia 1,6 mkI; BX 1,4e, TGE .... z citroenem od 89r

Offline Grzegorz Kidawa

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 4
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: citroen c5 2.0 HDI 163 KM 2014r crous tourer
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 22, 2018, 21:07:13 »
Przepraszam ale czy jest tu ktoś kto odpowie na moje pytanie?? bo jak na razie rozmowa zeszła z tematu

Offline Marcin Kaszka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 405
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Chojnów/Legnica
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 '14r. MK3 2.2HDi CHIP 225KM/551Nm AM6 sedan
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 22, 2018, 22:08:28 »
Już Ci pisałem - jest na tym forum instrukcja:

http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=97097.msg971029#msg971029
Pozdrawiam,
Marcin

C5 X7 MK3 '14r. 2.2HDi AM6 sedan
C4 Picasso II MK2 '14r. 1.6HDi ASB

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 6 208
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
Odp: Wymiana tylnych amortyzatorów
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 22, 2018, 22:13:46 »
Przepraszam ale czy jest tu ktoś kto odpowie na moje pytanie?? bo jak na razie rozmowa zeszła z tematu
Skoro temat jest błędny, to i rozmowa się ułożyła pod niego...
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 126.000 km
HONDA CIVIC COUPE 1,6i LS 1998 137.000 mil
RENAULT CLIO 1,2 16V Expression 2002 85.000 mil