Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: coś złego dzieje się z zawieszeniem  (Przeczytany 334 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Andrzej Panas

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 173
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Same Cytryny 2CV6, BX 19 TZI, AX 11TRS
coś złego dzieje się z zawieszeniem
« dnia: Czerwiec 12, 2018, 13:49:26 »
jakiś czas temu zauważyłem, że wpadając na nierówność prawym przednim kołem ,czułem jak by nie było amortyzacji i dobijało do końca. Pojechałem sprawdzić gruszki. Sprawdzone zostały wszystkie. Od ostatniego nabicia straciły ok 10% wartości maksymalnej, więc nie dobijałem. Niestety problem pozostał. Po uruchomieniu silnika dosyć szybko się podnosi i na pracującym silniku bardzo ładnie się buja . Tak samo podczas jazdy na małych nierównościach, płynie, lekko się zakołysze i już. Pokonując nierówność poprzeczną ( taką jak np kładziona jest nowa warstwa asfaltu i robi się uskok 2-3 cm ,) z prędkością ok 50 km walnie tak, że  serce boli i wtedy mam wrażenie ,że to nie jedna strona ale całe zawieszenie. Leżących policjantów spokojnie mogłem pokonywać z prędkością ok 20 km a teraz prawie muszę się zatrzymać  i przetoczyć, by nie było dobicia. Jeżdżąc bardzo ostrożnie można uniknąć takich zdarzeń ale niestety nie zawsze, bo trafi się na zapadniętą studzienkę lub nie ma możliwości ominięcia. Jest ewidentna zmiana na gorsze przy pokonywaniu nierówności. Czy to sprawa pompy, gruszek , siłowników ???? . Mam wrażenie , że nie dotyczy to tylko prawego koła ale całego zawieszenia. Ostatnio zrobiłem 800 km po różnych drogach i stąd takie moje odczucia
Proszę o podpowiedzi jak zabrać się do diagnostyki tego problemu w warunkach garażowych i bez specjalnego osprzętu.

Online Tomasz Strzelczak

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 1 306
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: BXy, C5 2.0 hdi bva am6, do pracy Transit 2017. Były Xantie, Bxy, AXy.
Odp: coś złego dzieje się z zawieszeniem
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 12, 2018, 14:09:53 »
Może to wina sworzni lub tuleji wahacza? Sprawdź ich stan.

Offline Roman Kłosiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 150
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manu; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan; C5 2,0 HDI mkII; BX 1,6, ....... użytkownik marki od 89r
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika
Odp: coś złego dzieje się z zawieszeniem
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 12, 2018, 14:17:32 »
Może to wina sworzni lub tuleji wahacza? Sprawdź ich stan.
Jeżeli na postoju jest nadal miękki, tak samo z obu stron.
-----------------------------------------------------------------
C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manual; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan aut; C5 2,0 HDI mkII;  BX 1,6 ....były Xantia 2,0 16V mkII; Xantia 1,6 mkI; BX 1,4e, TGE .... z citroenem od 89r

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 344
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
    • Citroen-XM.pl
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 ES9J4 4hp20 99'; XM 2.1TD 4hp18 92'; XM 2.0i 8V 92'; BX 1.4TGE 92' z niezależnym wspomaganiem kierownicy
  • Zainteresowania: elektronika, hydropneumatyka
Odp: coś złego dzieje się z zawieszeniem
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 12, 2018, 21:56:50 »
W moim tak tłukło i sprawiało wrażenie, że nie amortyzuje jak miałem zerwane tuleje wahacza właśnie z prawej strony, ale musisz wziąć pod uwagę, że to może być wszystko co ruchome, tj. tuleja wahacza, sworzeń, drążek kierowniczy i/lub jego końcówka, nawet magiel, to tak ogólnie. W przypadku tulei w moim uderzenia było czuć w podłodze.

Luzy możesz wybadać własnymi rękami podnosząc daną stronę autka (przednie koło), łapiąc najpierw za koło od góry i dołu, i próbując ruszać, tak samo później za lewą stronę i prawą koła. Wybite tuleje na wahaczu można zdiagnozować choćby brechą, podważając odpowiednio wahacz i obserwując co się dzieje. Jak są bardzo zużyte, wręcz zerwane, to podczas ruszania z miejsca koło, którego wahacz ma zerwane tuleje będzie "chodziło", tj drżało lub przesuwało się przód-tył. Powinno wtedy też występować okresowe ściąganie samochodu przy hamowaniu na daną stronę.

Jak nie wiesz jak sprawdzić zawieszenie / nie masz doświadczenia na co patrzeć itd., to podjedź sobie na stację kontroli pojazdów i tam za 20zł (kiedyś, może teraz więcej) sprawdzą Ci co trzeba.

Tu masz przykład jak za pomocą lewarka i własnych rąk wykryć luzy na drążku kierowniczym (na tym filmie już bardzo mocno zmęczony), tak samo możesz wybadać luzy na sworzniu łapiąc koło od góry i dołu:
https://youtu.be/Fow7XUyNmtc


PS. Nie sugeruj się odkręconymi śrubami, felga tak siedziała na piaście, że nie miało to wpływu, a filmik nagrany był spontanicznie do celów prywatnych :P
Obecnie: XM 2.9 V6 ES9J4 + 4hp20, break, 1999r;
XM 2.1 TD XUD11 + 4hp18, hatchback, 1992r;
XM 2.0i 8V 1992r manual;
BX 1.4TGE 92'.
Był: XM 2.1TD XUD11 manual, 1991', moje pierwsze auto, teraz śmiga po krainie wiecznych autostrad...

Offline Tomasz A. Miś

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: WRO/WAW
  • Posiadany samochód: AVE Sirius (SKA PW); dawniej w rodzinie: XM mk1, XM mk2 Pallas D
  • Zainteresowania: pojazdy szynowe, radiotechnika (VLF), roślinnictwo
Odp: coś złego dzieje się z zawieszeniem
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 13, 2018, 13:18:34 »
Słabe tłumienie przy szybszych/silniejszych wymuszeniach - moim zdaniem warto się przyjrzeć tłumikom w siłownikach, mogą już słabo (lub w ogóle, sądząc po opisie) spełniać swą rolę...

Offline Jerzy Waszczur

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 896
  • Skąd: gdańsk
  • Posiadany samochód: V360GL '87 B200F '101kkm AX 10E '94 C1A '125kkm ZX 1.4i Premiere '93 KDX 112kkm
Odp: coś złego dzieje się z zawieszeniem
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 13, 2018, 15:29:09 »
warto na początek sprawdzić też gumy i łączniki stabilizatora....

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 466
  • Płeć: Mężczyzna
  • Skąd: Gorzow Wlkp.
    • NOWAK auto serwis
  • Posiadany samochód: C6, BX_TD, BX_4x4_TCT, XM_Ambulance
  • Zainteresowania: technika, gry
Odp: coś złego dzieje się z zawieszeniem
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 14, 2018, 23:23:56 »
Jesli nie masz zadnych luzow w zawieszeniu proponuje sprawdzic czy auto nie jest ustawione za nisko lub za wysoko. Jesli wszystko okaze sie ok to winne moga byc silowniki zawieszenia. Jesli sa zuzyte tak wlasnie beda sie zachowywac (glownie przod). Jakis czas temu przerabialem to u siebie. Wymienilem oba silowniki i mam ogromna roznice na plus w komforcie na ostrych dziurach.
Citroen - polubisz każdą plamke   ;)

Offline Andrzej Panas

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 173
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Same Cytryny 2CV6, BX 19 TZI, AX 11TRS
Odp: coś złego dzieje się z zawieszeniem
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 15, 2018, 22:17:05 »
Dzisiaj byłem na stacji diagnostycznej i ..... wszystko ok, nie ma żadnych luzów. Wygląda na to , że chyba (jak sugerujecie) przyjrzeć się siłownikom. Choć wydaje się, że są sprawne, bo podnosi się szybko i bez wyraźnych  skoków i nie wydają przy tym żadnych dźwięków. W zasadzie przód jest miękki i z każdej strony można nim pobujać. W tej chwili wydaje mi się, że nie wali tak na nierównościach ale to chyba dlatego, że jeżdżę ostrożniej.
Dzięki za podpowiedzi i sugestie.
Na razie muszę z tym żyć >:( ale wrócę do tematu, jak przymierzę się do kontroli siłowników