Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Skrzynia automatyczna, opinie  (Przeczytany 5433 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Nathan Podkański

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 759
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 mk2 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Samochody
  • Miejscowość: Katowice
Skrzynia automatyczna, opinie
« dnia: Lipiec 29, 2018, 21:45:25 »
Witam, zastanawiam się czy automat jest lepszy niż manualna skrzynia. Nigdy nie miałem doczynienia. Załączam zdjęcie silnik 2.0 hdi z automatem. Proszę o opinie na temat skrzyni, wad, zalet i wrażeń oraz kosztów eksploatacyjnych . Przebieg podobno 190tys.

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 30, 2018, 11:52:27 »
Witam. Dużo nie pomogę, ale lepsze to niż nic
 
Też jestem nowym użytkownikiem automatu ale w 2.0 benzyna i skrzynia 4 przełożeniowa.

Twoja jako element przeniesienia napędu na pewno bardziej wydajna. Nie mam pojęcia jak jest z jej awaryjnością.

W porównaniu z manualem? Zdecydowanie automat to bajer i komfort. Jedno co wiem to na początku użytkowania automatu trzeba patrzeć na to czy nie szarpie. Niestety jakieś drobne i delikatne zrywy będą. Oby nie bardzo odczuwalne.

Drugie co wiem, to to, że przy eksploatacji używanego automatu to DBAĆ, DBAĆ I JESZCZE RAZ DBAĆ.

POWODZENIA I BEZAWARYJNOŚCI



 
« Ostatnia zmiana: Lipiec 30, 2018, 12:32:08 wysłana przez Mateusz Szmidt »

Offline Tomasz Strzelczak

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 1 749
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: BXy, C5 2.0 hdi bva am6, Xantia v6 do pracy Transit. Były Xantie, Bxy, AXy...
  • Miejscowość: Poznań, Sady
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 30, 2018, 15:57:47 »
Am6 to typ skrzyni marki aisin. Jest trochę na forum o tym. Skrzynia ma 6 biegów i fajnie chodzi. Podstawa to zmiana oleju.
One mają kiepski sterownik hydrauliczny. Koszt naprawy średnio w tej chwili 6000 PLN. To jest sterownik, konwerter, olej. W moim aucie remont skrzyni był przy prawdziwym przebiegu 194 kkm. Ale oleju nie zmieniali długo lub wcale.
Posiadaczy i miłośników BX'a zapraszam na grupę Facebookową pod tytułem "Citroen BX klub Polska" :-)

Offline Tomasz Strzelczak

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 1 749
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: BXy, C5 2.0 hdi bva am6, Xantia v6 do pracy Transit. Były Xantie, Bxy, AXy...
  • Miejscowość: Poznań, Sady
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 30, 2018, 17:41:25 »
No dla mnie auto bez automatu to g**** w którym trzeba zmieniać biegi. Ale niestety przyjemność w razie awarii kosztuje trochę więcej jak dwumasa z sprzęgłem. To moje zdanie.
Posiadaczy i miłośników BX'a zapraszam na grupę Facebookową pod tytułem "Citroen BX klub Polska" :-)

Offline Nathan Podkański

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 759
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 mk2 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Samochody
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 30, 2018, 17:44:26 »
Czy warte to zainteresowania? Mam na oku kombi bardzo ogarnięte ale z tą skrzynia. Nigdy nie jeździłem automatami. Ewentualny koszt naprawy to koszmar połowa auta lub jedną trzecia w najlepszym wypadku. Jak z komfortem, że awaryjnościa i czasem przełożenia biegów? Czy warto isc w taką skrzynie? Czy domniemany przebieg 180 tys i nie wiadomy serwis skrzyni jesli nawet dobrze pracuje na chwile obecną to coś czego trzeba się bać?

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Offline Nathan Podkański

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 759
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 mk2 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Samochody
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 30, 2018, 17:48:32 »
Wytłumacz ie mi w jaki sposób się takim automatem jeździ.? Laickie pytanie ale nie wiem hehe

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Offline Adam Madejski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 440
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: C5 3,0 V6 2005 MKII + LPG / 307 2,0 16V 2002 / C5 x7 2.0 163KM
  • Zainteresowania: motoryzacja, rowery, piłka ręczna, bushcraft, zhp
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 30, 2018, 20:14:40 »
Dajesz wajhe na pozycję D i dajesz gaz...jedziesz do przodu....Dajesz na R i jedziesz do tyłu.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka


Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 30, 2018, 21:13:23 »
A co do pracy skrzyni.
Jak powinna pracować w stanie dobrym,  a jak pracuje w momencie kiedy daje oznaki zużycia? Szarpanie duże, małe, średnie?

Czy jak jest w idealnym stanie to szarpanie jest zerowe czy trochę jednak jest?

Offline Jacek Welz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 101
  • Skąd: Stavanger/Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Ford SMax 2.0TDCI '14; MB A160 '01
  • Zainteresowania: komp, foto, citro, kayako, grajko i inne
  • Miejscowość: Stavanger/Bydgoszcz
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 30, 2018, 22:50:59 »
Nie ma. W necie znajdziesz fajne poradniki jak przetestować skrzynie. Generalnie nic nie powinno szarpać i hałasować. Zmianę biegów czuć lub bardziej słychać. Skrzynie należy przetestować na zimnym a potem na ciepłym, czyli tak realnie przejechać ze 20-30 km chociaż.
Przy większych przebiegach problem jest jak z każdą starą używaną rzeczą - może klęknąć w dowolnym momencie, nawet jeśli się dobrze sprawdziło i wszystko było ok. Trzeba to wliczyć w potencjalne koszty i tyle. Większość ludzi którzy zaczęło przygodę z automatem nie wraca już do manuala. Przynajmniej nie w tatowozach ;-)
« Ostatnia zmiana: Październik 04, 2018, 00:18:50 wysłana przez Jacek Welz »
Ford S-Max 2.0TDCI '14
dawniej: Xsara Picasso 1.6i SX '10
ZX 1.4i SX Break '96/97, ZX 1.4i Avantage '91
i jakies niecytryny
GG: 4635213 (i inne ;)

Offline Nathan Podkański

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 759
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 mk2 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Samochody
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 30, 2018, 22:54:04 »
Gdzie te poradniki bo znaleźć nie mogę do tych skrzyń.

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Offline Nathan Podkański

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 759
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 mk2 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Samochody
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 03, 2018, 23:20:46 »
Pytanko, czy taka sprzynia automatyczna jest mniej zuazyta niż manualna? Ma zadane przełożenia według optymalnych warunków, nikt nie januszuje sam. Przy manualu każdy kierowca jeździ po  swojemu. Mam rację?

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Marek_S

  • Gość
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 04, 2018, 15:02:30 »
kwestia gustu ja potrafię wymusić na skrzyni jadze 50 na 5 biegu przy obrotach silnika 1600 i jedzie ale tez 3 bieg i 4000 obrotów , skrzynia jest niby inteligentna i się przyucza  C5 to nie sportowy samochód a dupowóż wiec leniwie się biegi same zmieniają

Offline Nathan Podkański

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 759
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 mk2 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Samochody
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 04, 2018, 15:15:41 »
W jaki sposób ssie to wymusza? Czy czy jesteście zadowoleni z szybkości zmian biegów i pracy takiej skrzyni?

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Offline Łukasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 305
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 3.0 V6 HDI Tourer CHIP 282 KM, 532 Nm, Poprzednio: C5 MkI 2.0 Pb, C5 MkIII 2.0 Pb
  • Zainteresowania: Fotografowanie
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 04, 2018, 19:00:42 »
W jaki sposób ssie to wymusza? Czy czy jesteście zadowoleni z szybkości zmian biegów i pracy takiej skrzyni?

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Wymusza się odpowiednim manewrowaniem pedałem gazu.


Wiadomo, że nie jest to szybkość taka jak w dsg, ale ja osobiście nie narzekam.

Offline Przemek Ignatowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 171
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen C3 I 1,4 8V Furio Toyota C-HR 1.8 Hybrid
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 04, 2018, 20:10:27 »
Sprawna skrzynia zmienia biegi dość szybko jak na klasyczną, nie zwraca się na to uwagi podczas jazdy
Jak chcę szybciej ruszyć ze świateł to przerzucam na manual i wcześniej zmieniam biegi niż robi to automat
były:
C5 II 2.0 HDi AM6 Break
C5 I 2.2 HDi Break
C5 I 2.2 HDi
Xsara Picasso 1.6 HDi
Xsara II 1.6 16V

Offline Roman Kłosiński

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 382
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manu; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan; BX 1,6, ....... użytkownik marki od 89r
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika
  • Miejscowość: Gdańsk
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 05, 2018, 01:32:32 »
No dla mnie auto bez automatu to g**** w którym trzeba zmieniać biegi. Ale niestety przyjemność w razie awarii kosztuje trochę więcej jak dwumasa z sprzęgłem. To moje zdanie.
No widzisz a dla mnie automat to g..wno które odbiera przyjemność z jazdy,  kontrolę nad samochodem w pewnych warunkach i  generuje niepotrzebne koszta
Dwumasa czy sprzęgło tak samo się posypie jak konwerter w automacie, z tą różnicą że całą skrznię manual może kupić za 300 pln  :)
Paweł - święte słowa.
Czasem automat się przydaje - ale tylko czasem.
W mkII manual ma takie przełożenia że bardzo fajnie się jeździ (silnikiem  2,0HDI 136KM)
Nie muszę myśleć o wymianach oleju a i spalanie jest mniejsze i co ważne jak Paweł napisał że w automacie jest ograniczona kontrola nad pojazdem. Zresztą w mkII automat ma chyba mniej przełożeń i jest przez to głośniej przy szybszej jeździe. Jak zacznie szwankować to z przyjemności z jazdy nici i będą same ku... i inne leciały.
No ale dla każdego coś innego jest miłego
-----------------------------------------------------------------
C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manual; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan aut;   BX 1,6 ....były C5 2,0 HDI mkII; Xantia 2,0 16V mkII; Xantia 1,6 mkI; BX 1,4e, TGE .... z citroenem od 89r

Offline Krzysztof Brzeziński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5_Break_Exclusive 2.0HDI_FAP, AM6, 2007 + P605_2,0_turbo '99
  • Zainteresowania: narty z synem
  • Miejscowość: Poznań
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 03, 2018, 00:32:20 »
Paweł - święte słowa.
Czasem automat się przydaje - ale tylko czasem.
[...]
No ale dla każdego coś innego jest miłego

Witam, wtrącę tu po czasie swoje uwagi.

Czy ktoś kto nigdy nie miał/jeździł automatem powinien się tu wypowiadać na temat samej skrzyni?
Moim zdaniem nie, bo nie wie o czym mówi/pisze.

W ciągu 20 lat miałem 5 automatów, z czego nadal używam 2.

Tylko przy ostatnim udupiłem, kupując on Niemca złom. Był to Aisin AM6 (czwarty).
To że był to już piąty automat w moim życiu i żaden nie szwankował - uśpiło mi czujność.
Najstarszy to klasyk ZF 4HP w Peugeocie 605, którego mam prawie od nowości i jest OK.
Powiem tylko tyle, że po tej pierwszej, 4-biegowej skrzyni w P605 zakochałem się
w tym wynalazku i już nigdy, o ile życie mnie nie zmusi, nie kupię auta z manualem!
I to mimo utopienia w ostatnim wielorybie prawie 7k zł za wymianę wnętrza Aisina na nowe,
bo stare nie rokowało najlepiej. Mogłem ograniczyć się do wymiany sterownika
hydraulicznego za ok. 2k zł, ale ponieważ to ostatni wieloryb w mim życiu (MKIII nie lubię),
to poszedłem na całość i zainwestowałem. Jak na 5 skrzyń to i tak mało, a na pewno mniej
niż te wszystkie dwu-masy i sprzęgła jakich nie musiałem i nie będę musiał finansować.
Nie wspominając oczywiście o najważniejszym - komforcie jazdy i... wolnej prawej ręce,
którą można cały czas... np pisać SMSy...  :D

Wszystkie Aisiny były oczywiście w C5 (1 w MKI, 2 w MKII i 1 w MKIII).
Teraz mój dupowóz działa jak trzeba, poza znanym i niestety nieusuwalnym błędem softu,
objawiającym się okresowymi próbami redukcji biegu przy spokojnej jeździe w okolicach
2 tys. obr. To typowa niedoskonałość, której PSA nie zamierza już chyba jednak tykać,
mając ważniejsze cele i sprawy.
(Podobnie jak nie tyka się aktualizacji map do RT4...)  :(

A wracając do pytania o przetestowanie skrzyni, to koniecznie trzeba ją rozgrzać, bo dopiero
wtedy wyjdą wszystkie kwiatki. Silne szarpania i wyraźne uderzenia przy zmianie biegów
dyskwalifikują ten wynalazek. Koniecznie trzeba samemu prowadzić auto, bo wprawny
kierowca bombowca może tak jechać, aby wady i niedomagania nie wystąpiły.
Trzeba przyśpieszać bardzo wolno, jak i szybko.
Prawidłowe działanie skrzyni nie powoduje szarpania ani uderzeń, tylko lekko odczuwalne
zmiany przyśpieszenia i hałasu.
Niestety rozgrzanie skrzyni (zwłaszcza w zimie, jak u mnie ostatnio) to konieczność
przejechania kilkudziesięciu km i to ostro. Trzeba też sprawdzić działanie skrzyni w trybie
manualnym oraz działanie programów sport i śnieg. Musi też być OK.

No i nie wierzyć w brednie typu - "nie wymienia się oleju w skrzyni automatycznej".
To nowomowa dealerów i innych "speców" od marketingu nie mająca żadnego uzasadnienia.
Koniecznie trzeba wymieniać olej pomiędzy 35-60 tyś km, w zależności od jazdy.
Taksówki częściej, długodystansowcy rzadziej.

A co do szybkości zmiany biegów, to mamy 3 tryby: śnieg (naaajwooolniej), normalny i sport,
gdzie skrzynia podciąga do wysokich obrotów silnika i działa szybko. Poza tym ona się adaptuje
do kierowcy.

Wszystkim posiadaczom i fanom automatów - spokojnej, wygodnej jazdy!
« Ostatnia zmiana: Październik 04, 2018, 22:32:03 wysłana przez Krzysztof Brzeziński »
Peugeot 605 2.0 turbo (E95) '97/'99 szuka kolekcjonera.

Offline Robert Maglewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKII 2.0 Hdi Exclusive Am6 2006r
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #17 dnia: Październik 03, 2018, 08:45:37 »
2 lata temu kupiłem pierwsze auto z automatem i nie zamierzam wracać do manualnej skrzyni. Przy przebiegu 250k nic się nie dzieje. Wymieniłem niedawno olej. Używaną można kupić za 1500 zł.  Większe zużycie paliwa (tj 7-8l/100km w trybie mieszanym) rekompensuje wygoda jazdy. Nie zamula, byłem wręcz zdziwiony że auto z automatem i taką masą, tak sprawnie przyśpiesza. Poza tym jak ktoś chce mieć kontrolę, zawsze może zmieniać biegi w trybie manualnym. Pzdr.

Offline Sebastian Wykrętowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 355
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 Break Exclusive 2.0HDI 136KM FAP+ AM6 2006 C5 X7 Exclusive 2.0HDI 163KM +AM6 2010
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #18 dnia: Październik 03, 2018, 09:50:32 »
c5 z automatem jeżdżę od 2014, w przedlifcie jest to al4 (wymieniałem elektrozawory w płycie sterującej +2 razy olej), autem jeździ się mega przyjemnie, zmian biegów praktycznie nie czuć. Auto ma przebieg ponad 550tys km i jedyny mankament skrzyni to kończące żywot tarczki. w tym roku byłem w beskidzie żywieckim na urlopie i auto dostało po d** na górkach i podjazdach w okolicach istebnej, zwardonia itp. i nie klękało mimo zajechanych tarczek (metaliczny dźwięk , jakby uderzających metalowych talerzy).
Teraz mam polifta z AM6. Niestety będę musiał wymieniać płytę sterującą (standard w tych skrzyniach). Ale i tak jestem zadowolony z pracy skrzyni, po wymianie oleju szarpie dużo mniej i tylko na mocno rozgrzanym oleju dochodzi do przeciągania przy zmianie z 2 na 3 bieg. Tak po za tym to jest nie wyczuwalne na jakim biegu jadę. Wygoda niesamowita, szczególnie w korkach lub w ruchu miejskim gdzie trzeba żonglować biegami od świateł do świateł.Po za tym dopiero przy automacie tempomat nabiera sensu :) Jak jedziesz z manualną skrzynią i ustawisz sobie jakąś prędkość to może się zdarzyć że będziesz musiał zredukować bieg lub wrzucić wyższy i wtedy tempomat się wyłączy (tak jest np. w lagunie mojego ojca)  a w aucie z automatem ustawiasz prędkość i masz gdzieś na jakim biegu jedziesz bo skrzynia sama zrzuci na właściwy :)
I ostateczny i najważniejszy (dla mnie) argument za automatem. Mając taką skrzynie nie jesteś w stanie piłować silnika i go męczyć, nawet jak przerzucisz na tiptronic i sam będziesz chciał zmieniać biegi to skrzynia pozwoli ci do pewnych obrotów utrzymać wybrany bieg, potem i tak sama zmieni. Kupujesz auto z manualem i nie wiesz czy ktoś potrafił nim jeździć, czy nie. Czy strzelał ze sprzęgła albo nie próbował "palić gumy"  (widziałem takie kwiatki jak ktoś piłował opla z napędem na przód bo chciał koniecznie poupalać opony - żenujący spektakl  :) ).
Podsumowując, "automata" nie ma się co bać. Amerykanie praktycznie tylko takimi autami jeżdżą bo to wygodne i wcale nie gorsze od manuala.
 C5ka jest tak naszpikowana rozmaitą elektroniką że nawet hamowanie silnika w jakimś tam stopniu jesteśmy w stanie zrealizować (np na zjeździe z góry, skrzynia utrzymuje niższy bieg by nie rozpędzać auta). Zimą jeździłem po Czechach gdzie drogi w ogóle nie były odśnieżone. Był mróz, wcześniej lekko roztopiony śnieg przymroziło i miejscami była "szklanka" ja mam opony całoroczne kleber 185/65/15 i tryb zimowy na automacie musiałem włączyć tylko raz, gdy wpadłem w głęboką ,wyjeżdżoną koleinę i nie mogłem z niej wyjechać tak by skręcić w boczną drogę. Poradziłem sobie przez rozbujanie auta- sręcając raz w lewo raz w prawo i ostatecznie doprowadzając do wyskoczenia auta z koleiny. Swoją drogą to był zabawny widok, jak praktycznie wszyscy szorowali podwoziami po garbie z lodu a ja unosząc auto o jedną pozycję miałem jeszcze prześwit pod autem :)

Offline Krzysztof Brzeziński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5_Break_Exclusive 2.0HDI_FAP, AM6, 2007 + P605_2,0_turbo '99
  • Zainteresowania: narty z synem
  • Miejscowość: Poznań
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 03, 2018, 10:59:10 »
... C5ka jest tak naszpikowana rozmaitą elektroniką że nawet hamowanie silnika w jakimś tam stopniu jesteśmy
w stanie zrealizować (np na zjeździe z góry, skrzynia utrzymuje niższy bieg by nie rozpędzać auta)...

Przy zjazdach wrzucam manuala i sam steruję biegami w zależności od potrzeb. Nigdy nic nie "zagotowałem",
ale fakt, że w górach to jeżdżę z reguły zimą, ale często i gęsto (narty). Za to nigdy nie musiałem zakładać
łańcuchów w miejscach gdy inni musieli to robić. Zawsze wszędzie podjechałem bez problemu, zwłaszcza
w zaspach i głębokim śniegu. Powolutku i z prędkością żółwia, ale skutecznie, czym wzbudzałem sporą zazdrość
reszty wycieczek. Zakładacze łańcuchów na mrozie, w nocy i w śniegu wiedzą w czym problem... ;-)
Łańcuchy od Peugeota mam do dzisiaj w folii i nierozpakowane. Kupiłem bez świadomości, że są zbędne.
Podobnie nie odśnieżam okolic domu i wjazdu, nawet po przejechaniu pługu, ale to bardziej zasługa hydro,
lecz i skrzynia ma tu swoje 5 minut.
Znam za to posiadaczy automatów, którzy spalili tarcze hamulcowe na pierwszej górce, bo nie mieli zielonego
pojęcia jak hamować taką skrzynią.
Pewnie stąd się biorą te wszystkie bajki o automatach. Podobnie jak złe opinie (onegdaj) o francuzach,
rozsiewane głównie przez .... posiadaczy aut niemieckich, którzy nigdy francuzem nie jeździli...
« Ostatnia zmiana: Październik 04, 2018, 22:39:56 wysłana przez Krzysztof Brzeziński »
Peugeot 605 2.0 turbo (E95) '97/'99 szuka kolekcjonera.

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #20 dnia: Październik 03, 2018, 14:25:52 »
Patrząc po komentarzach to najwięcej negatywnych opinii o skrzyniach automatycznych wystawiają jak zwykle Ci, ktorzy nigdy automatami nie jeździli :), więc nie wiem po co ta dyskusja.
Osobiście nie znam nikogo kto z automatu przeszedł na manual pomimo większych kosztów serwisowania i większego spalania. Większość automatów, która była serwisowana odpowiednio i nie miała jakiś przygód z reguły się nie psuje a comfort jazdy jest nieporównywalny. Swoją zrobiłem setki km po górach i w zimie i w lecie w wysokich temperaturach i nigdy nie było jakiś przygód z przegrzewaniem. Na zjazdach z gory skrzynia po przyhamowaniu sama utrzymywała zadaną prędkość i rzadko trzeba używać hamulca. Automat w miejskich korkach jest niezastąpiony. Każdy kto musiał kilkaset razy dziennie wcisnąć sprzęgło aby przjechać kilka km w korku wie o czym mowa.

Offline Jacek Welz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 101
  • Skąd: Stavanger/Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Ford SMax 2.0TDCI '14; MB A160 '01
  • Zainteresowania: komp, foto, citro, kayako, grajko i inne
  • Miejscowość: Stavanger/Bydgoszcz
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #21 dnia: Październik 03, 2018, 18:33:05 »
Automat jest niezastąpiony nie tylko w korkach. Praktycznie zawsze zmieni biegi płynniej niz kierowca na manualu, przy gwałtownych manewrach można sie skupić na kierownicy a nie na wachlowaniu biegami. Po prostu w codziennym użytkowaniu zawsze sprawdzi się lepiej niż manualna.
Ford S-Max 2.0TDCI '14
dawniej: Xsara Picasso 1.6i SX '10
ZX 1.4i SX Break '96/97, ZX 1.4i Avantage '91
i jakies niecytryny
GG: 4635213 (i inne ;)

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #22 dnia: Październik 03, 2018, 22:02:01 »
Ja sam nie mam skrzyni automatycznej tylko manual. Po pierwsze nigdy nie jeździłem z automatem, po drugie obawiałem się kosztów ewentualnych napraw i większego spalania. Do tego do tej pory sam chciałem decydować na którym biegu mam jechać.
Po pierwsze bym się zapytał jak był wymieniany olej. Jeżeli nigdy nie jeździłeś z automatem to może ktoś kto zna pojedzie obejrzeć z Tobą. Wtedy będzie wiedzieć jak jechać aby wyłapać ewentualne usterki. Jak nie wiesz czego dokładnie szukać to będziesz dodatkowo zdenerwowany a wtedy kiepsko się podejmuje decyzję.
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #23 dnia: Październik 04, 2018, 12:55:03 »
... w manualu jednak zrobisz dużo szybciej to co zamierzasz,
szczególnie w tak bezwładnym i dużym aucie jak c5x7 ( jak ktoś próbował w zimie się nim pobawić ten wie o czym mówię  :D ) tak samo nie odciążysz układu hamulcowego po ostrej jeździe przy wysokich temperaturach np na Chorwackich serpentynach hamujac skrzynią, szczególnie z przyczepą,  chociażby dlatego że ugotuje automat, który już i tak się mocno zagrzeje jadąc pod górę z przyczepą,  czy bez niej.
Automat również pozwala na hamowanie biegami, szczególnie, że w praktycznie każdym automacie jest LockuUp, czyli spięcie bezpośrednio napędu z pominięciem sprzęgła. Osobiście może nie za dużo jeździłem po górach, ale nigdy nie miałem problemu aby hamować biegami. U siebie mam AL4, szczerze mówiąc po krótkim czasie nauczyłem się jak operować gazem, aby skrzynia była dokładnie na tym przełożeniu, na którym chce.
Kolejną ważną sprawą której nikt nie porusza to pokonywanie krótkich odcinków kilku kilometrowych w zimie na zmarzniętym oleju np do pracy w automacie i jak to wpływa na jego trwałość
Pewnie będzie to ciężko jednoznacznie porównać, ale np. w AL4 dopóki temperatura oleju jest niska w skrzyni, skrzynia nie zapina lockupa, aby szybciej rozgrzać olej.

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Skrzynia automatyczna, opinie
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 04, 2018, 19:52:37 »
A jak jest z holowaniem przyczepy automatem? Daje radę i wybiera odpowiednie przełożenie, czy trzeba jej pomagac ręcznie?
Pozdrawiam,
Lech