Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem  (Przeczytany 2628 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« dnia: Sierpień 05, 2018, 23:56:52 »
Witam.

W skrzyni AL4 jak wepnę R to jest szarpnięcie, kopnięcie jakby.

Podobnie jest jak przerzuca z 1 na 2 bieg. Reszta przełożeń ok płynne.

Co to może być?

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 06, 2018, 15:47:50 »
Pewnie na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. Patrząc po roczniku auta, to już parę setek km skrzynia przemieliła. Jak popatrzysz na doskonały film https://www.youtube.com/watch?v=zEDQ-7mpAuE z remontu tej skrzyni, co prawda w języku podobnym do polskiego, to widać tam, jak wiele elementów z wiekiem ściera się nierówno, albo traci gładką powierzchnię (bębny, tarczki, taśmy) a do tego, czego na filmie się nie zobaczy, elementy bloku sterującego mogą też się wycierać i nie trzymać zadanych ciśnień tam gdzie pracują elektrozawory (ich trzpienie i elementy współpracujące też się wycierają). I takie zwykłe przytarcie bębna, tam gdzie zaciska się taśma hamująca, może już powodować szarpnięcie. Ale tego nikt nie zgadnie bez rozbiórki. Jedno pocieszenie - ta skrzynia jest stosunkowo prosta, części dość tanie. Moim zdaniem, jeśli skrzynia ma tyle lat co auto, to trzeba jej pogratulować trwałości, następnie wyjąć i wymienić wszystkie zużyte elementy. Regenerowany konwerter do niej widziałem gdzieś na olx za 300 zł - rozcięty, pospawany, wyważony, trzeba tylko zdać stary. Sama przekładnia planeterna i łożyska są trwałe, ale to co pracuje jako elementy cierne - musi być wymienione na nowe, bez rozebrania skrzyni niczego się w sposób pewny nie zweryfikuje, a jak się już rozbierze, to jedna robota i trzeba robić wszystko, nawet filtra się w tej skrzyni nie wymieni bez rozbiórki, co widać na filmie. Płynności pracy popychaczy zaciskających taśmy, też się nie zweryfikuje bez podawania tam ciśnienia i naocznego sprawdzenia - widać na filmie, jak to fajnie się robi podając ciśnienie kompresorem. Pozostaje najważniejsze - znależć godnego zaufania mechanika, który nie naciągnie na koszty, i to jest pewnie najtrudniejsze w tym problemie. Zapewne dobry by był ten gość z YT...
Pozdrawiam,
Lech

Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 06, 2018, 17:29:15 »
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedz i w ogóle za chęć wgryzienia się w temat. 16.08 mam umówioną diagnostykę, więc coś może sie rozjaśni.

Jestem nowy w temacie automatów i nic o tym nie wiem. Na jeździe próbnej wszystko chodziło ok.

Dzięki jeszcze raz.

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 06, 2018, 20:17:28 »
Jedyne co w tej skrzyni można zweryfikować bez wyciągania jej z auta, to element od 19 minuty filmiku na YT, czyli płyta sterująca, na filmie zwana hydroblokiem, a po polsku zazwyczaj kasetą. Ją można wyjąć bardzo łatwo ze skrzyni,  rozebrać tak jak na filmie. Czasem to jej zuzycie powoduje różne perturbacje, bo tam jak widać jest labirynt kanałów olejowych, gdzie przepływy są otwierane/zamykane elektrozaworami. Od precyzji i szczelności elementów sterujących zależy bardzo dużo. Ale z drugiej strony trudno się spodziwać, że pozostałe elementy tej leciwej skrzyni, które podlegają tarciu (w kąpieli olejowej) nie zużyły się. Podobnie jak filtr oleju nie wymieniany raczej od nowości, bo nie ma jak go wymienić, chyba że przy okazji remontu głównego.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 06, 2018, 23:53:41 »
Rozumiem, że skrzynia ma już duże "doświadczenie". Dziwi mnie tylko fakt, że przy trybie półautomatycznym z 1. biegu na 2. wpina bez jakichokolwiek problemów. Przełożenie wręcz bajeczne. Przecież to te same elementy pracują, a w zależności od trybu różnie się zachowują.

Nie rozumiem tego.

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 07, 2018, 16:30:29 »
Jeśli tak, to jest szansa, że naprawa będzie dotyczyła tylko bloku sterującego.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 07, 2018, 19:49:14 »
Om. Czyli nie ma tragedii.

Jeszcze raz dziękuję za zainteresowanie tematem.

Jak już mówiłem, 16.08 jadę na diagnozę.

Poinformuję o wyniku diagnozy.

Pozdrawiam.

Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 17, 2018, 08:52:55 »
Witam.
Wczoraj diagnostyka skrzyni.

Diagnoza: szarpanie to wynik mojej paranoi związanej z faktem posiadania pierwszego automatu.

Wszystko skrzyni działa jak trzeba. Wgrano mo nowe oprogramowanie tylko.

Wymieniać olej i jeździć.

A propos oleju: jak przelicza się na kilometry wskazania licznika zużycia oleju?



 

Offline Łukasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 305
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MkIII 3.0 V6 HDI Tourer CHIP 282 KM, 532 Nm, Poprzednio: C5 MkI 2.0 Pb, C5 MkIII 2.0 Pb
  • Zainteresowania: Fotografowanie
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 17, 2018, 09:56:13 »
A propos oleju: jak przelicza się na kilometry wskazania licznika zużycia oleju?


W AL4 przy wymianie oleju odejmuje się od licznika 2750 jednostek na każde 0,5 litra oleju.


Natomiast nie wiem czy liczba przejechanych kilometrów przekłada się w jakiś sposób na wskazanie licznika oleju i przyrost jego wartości.
W AM6 algorytm przeliczania jednostek w odniesieniu do przejechanych kilometrów nie jest chyba nikomu znany, zapewne wpływają na to różne czynniki i parametry, podejrzewam, że w przypadku AL4 jest podobnie.

Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 17, 2018, 10:47:09 »
Ok. Rozumiem
 
Dziękuję

Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 18, 2018, 11:39:53 »
Kolejny mit do rozstrzygnięcia.


Chodzi o wpinanie N na światłach.


Osobiście dla mnie to nie ma sensu, ale inne opinie czytałem i słyszałem. Wpinanie P na długim postoju jakoś bardziej ma dla mnie sens.


Ale wpinanie N na światłach lub, tym bardziej, na długim postoju?


Jakie są Wasze opinie na ten temat?

Offline Gniewko Stachura

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 209
  • Posiadany samochód: C5 mk3 2009
  • Miejscowość: Zabrze
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 18, 2018, 13:43:24 »
Nigdy tak nie robię bo i po co? Po to jest automat by nie machać wajchą

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 18, 2018, 14:01:46 »
Ja też tak nigdy nie robiłem aż do podróży do BG i stania po kilka godzin na granicach. Jak odcinek 1km pokonuje się 2,5-3,5h to po pewnym czasie traci się czucie w nodze (zwłaszcza jak przejechało się już 1000 lub więcej km i czuć zmęczenie) i na D wciska pedał hamulca na maxa, aby nie walnąć gościa przed tobą. Wyrzucenie na N jest wtedy jak dla mnie najlepszą opcją, bo to najbliższy bieg a na P trzeba przewachlować przez wszystkie biegi i jeśli musisz to zrobić kilkaset razy to poczujesz różnicę :)
Wyrzucanie N lub P nie ma natomiast sensu jak stoisz kilka minut na światłach i nigdy tego nie robię.

Offline Gniewko Stachura

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 209
  • Posiadany samochód: C5 mk3 2009
  • Miejscowość: Zabrze
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 18, 2018, 14:16:11 »
Ale mowimy o codziennych sytuacjach. Druga sprawa to nawet w korku jak masz z górki to tez trzeba na hamulec.

Offline Tomasz Strzelczak

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 1 749
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: BXy, C5 2.0 hdi bva am6, Xantia v6 do pracy Transit. Były Xantie, Bxy, AXy...
  • Miejscowość: Poznań, Sady
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 18, 2018, 14:47:45 »
Takie częste co światła wachlowanie d > n i n > d wpływa nie korzystnie na trwałość skrzyni. Co chwilę jest rozsprzeglana i zaprzeglana. Często ktoś wrzuca D i nie zaczęła dobrze ciągnąć i but...
Jak czasami się tak zrobi na na prawdę długim postoju to spoko. Co chwilę bez sensu.
Posiadaczy i miłośników BX'a zapraszam na grupę Facebookową pod tytułem "Citroen BX klub Polska" :-)

Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 19, 2018, 23:31:28 »
Kolejna zagadka.

Jakie jest maksymalne wskazanie licznika zużycia oleju w skrzyni AL4 świadczące o konieczności wymiany oleju?

Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 20, 2018, 08:32:27 »
Ok. Wszystko już wiadomo.

Taki link może się komuś przyda:

http://serwer.robert.webd.pl:30/ASB/petrila.net/peugeot/Service/406d9/info/pl/d965.htm


Offline Mateusz Szmidt

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Zamość
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 Tourer 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Łowiectwo, ogrodnictwo, języki, sport
  • Miejscowość: Zamość
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 24, 2018, 21:47:07 »
Witam.


Jeszcze jedno pytanie:




Czy da się przełożyć skrzynię AL4 z mkIII do mkII?


Pytam tylko "w razie W".

Offline Jacek Wielebski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 457
  • Skąd: Ostrów Wielkopolski
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKIII X7 2017r. 2.0 150KM BleuHDI - Exclusive
  • Miejscowość: Ostrów Wielkopolski
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 01, 2018, 20:43:21 »
W mkiii ni ejst montowana skrzynia AL4 tylko aisin am6

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 01, 2018, 20:52:40 »
W mkiii ni ejst montowana skrzynia AL4 tylko aisin am6
Na pewno? Z tego co wiem nawet w mk3 silnik 2.0 16v był tylko z AL4

Offline Gniewko Stachura

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 209
  • Posiadany samochód: C5 mk3 2009
  • Miejscowość: Zabrze
Odp: Do znawców automatów. Skrzynia AL4 - problem
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 01, 2018, 23:40:30 »
Oczywiście ze jest AL4. Sam mam taka w mk3 2.0 pb