Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: 4HP20 kilka pytań technicznych  (Przeczytany 1568 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jacek Dominikiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 176
  • Skąd: Reda
  • Posiadany samochód: '01 C5 3.0 Exclusive automatic
  • Miejscowość: Reda
4HP20 kilka pytań technicznych
« dnia: Październik 14, 2018, 17:58:35 »
Witam ponownie Kolegów,


Postanowiłem wymieć po raz kolejny olej w skrzyni biegów, ale tym razem metodą dynamiczną oraz przy okazji sprawdzić czy ustąpi efekt "delikatnego puknięcia"/ odczuwalnej zmiany biegów przy dohamowywaniu oraz zatrzymywaniu samochodu , który występuje od czasu do czasu. Zgodnie z sugestią serwisu dodania środka czyszczącego układ ASB podczas wymiany.
Pierwsza wymiana miała miejsce w przebiegu 114357km 16/08/2011r w ASO (wymiana statyczna, zalany oryginalny olej Esso/ Mobil LT71141) .
Kolejna ,w dniu wczorajszym  czyli 13/10/2018r przy przebiegu 160265 km w wyspecjalizowanym serwisie obsługi skrzyń automatycznych.
Niestety gdy auto było juz na podnośniku  okazało się, iż serwis nie posiada przedłużki czy adaptera do tego konkretnego typu przekładni ( ponoć u mnie występuje "wyższa chłodnica oleju" czy coś takiego) i nie ma na chwile obecną możliwości wymiany oleju w sposób dynamiczny. Zaproponowali dwukrotną wymianę statyczną, na co się zgodziłem. Na całość dwukrotnej operacji użyto oleju Liqui Moly ATF1200 , około 8 l.


Mam kilka pytań, które mnie nurtują:
1) podczas wymiany auto było na podnośniku podniesione na najwyższy poziom zawieszenia (a przy tej pozycji obowiązuje ograniczenie osiąganej prędkości), ale po pierwszym uzupełnieniu oleju w skrzyni, będąc w góry serwis kazał rozpędzić samochód tak aby kilkakrotnie wszystkie przełożenia się załączyły, również przy opcji manualnej. Auto zostało rozpędzone maksymalnie do ok 130km/ h. Oczywiście z racji tego, że auto nie dotykało ziemi kołami wyświetliły sie błędy ABS i ESP, zapaliły się kontrolki STOP i SERVICE. Po kolejnym spuszczeniu i zalaniu nowego oleju juz tego nie zrobili , tylko auto pojechało na testowy objazd celem sprawdzenie czy wszystko jest ok ( przed wyjechaniem podłączyli komputer i błędy wykasowali). Również auto samo się opuściło z najwyższej pozycji do drogowej, lub nieco niższej - ciężko stwierdzić, ale musiał chwile wyrównać pozycję. Teraz pytanie czy jeżeli auto było w pozycji maksymalnej, a było wbrew zaleceniom rozpędzone do większej prędkości , mogło się coś uszkodzić ? Pytam pod kątem również kolejnych wymian oleju; a może po prostu następnym razem wjechać na podnośnik na normalnej wysokości zawieszenia??
Z samochodem nic się nie dzieje, nie wyświetla błędów i wszystko wydaję się ok- od wczoraj zrobił prawie 100 km.


2) wg posiadanej serwisówki widzę,że podczas napełniania skrzyni olejem należało ją odpowietrzyć, ale nie widziałem, żeby to zrobili. Aby to zrobić trzeba wyciągnąć obudowę filtra powietrza ( zrobili to tylko podczas próby podłączenia redukcji, o czym pisałem wyżej) i tam się pojawia dostęp do odpowietrznika. Pytanie, czy jeżeli tego nie zrobili , to jest duży bład i czy może byc z tego jakiś problem, a może wrócić do nich i zażądać zrobienia tego raz jeszcze?


3) Czy po wymianie oleju w tej skrzyni , należy wykonać korektę przebiegu lub kasowanie licznika przebiegu? Czy tam jest coś takiego. W sumie nie widzę tego w serwisówce, a w serwisie powiedzieli, że ta skrzynia nie posiada takiej opcji. Pytam bo gdzieś mi się obiło po uszy, że niby się tak powinno robić...


Po wyjechaniu z serwisu stwierdzam, że skrzynia tak samo pracuje, może jedynie częściej dochodzi to tej niezbyt delikatnej redukcji przy zatrzymywaniu, a może to autosugestia? Ale dzieje się to często. Poza tym wszystko pracuje idealnie. Podczas jazdy testowej, fachowiec stwierdził, że może to byc zespół 1 biegu - zużyte tarczki, lub coś jeszcze , ale nie zapamiętałem co  :-[  Mowił coś o "plastikowych grzybkach", ale to nie jest w skrzyni, coś ze sterownikiem? Mówili,że nie trzeba tego od razu robić, ale warto pomyśleć, bo komfort jazdy jest gorszy i z czasem może dojść do większych uszkodzeń.


W przyszłym tygodniu będę miał wycenę z opisem ew prac to tutaj zaprezentuję. I tutaj kolejne pytanie: Czy ktoś się domyśla o może się sypać?  Serwisant powiedział, że sprzęgło jest ok , lock up tez, kick down elegancko chodzi i skrzynia działa, nie licząc tej jednej usterki bardzo dobrze. Czy zważywszy na to co pisałem powyżej wg Was to była profesjonalna obsługa? Oprócz tego serwis ma sporo dobrych opinii w internecie.


z góry dziękuję za poświęconą chwilę na przeczytanie powyższego i ew pomoc,


pozdrawiam!

Offline Jacek Dominikiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 176
  • Skąd: Reda
  • Posiadany samochód: '01 C5 3.0 Exclusive automatic
  • Miejscowość: Reda
Odp: 4HP20 kilka pytań technicznych
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 15, 2018, 13:20:58 »
Witam ponownie,    zgodnie z obietnicą wklejam informację od serwisu:   po konsultacjach między mechanikiem i kierownikiem serwisu stwierdzono, że prawdopodobną usterką skrzyni biegów jest uszkodzony zespół forwardu skrzyni. Jeśli po demontażu i rozbiórce nasze podejrzenia by się potwierdziły to koszt naprawy skrzyni biegów wyniósłby około 6-7 tysięcy złotych.
 Dodam jeszcze od siebie, iż olej podczas wymiany nie posiadał metalicznych opiłków, był względnie czysty- kolor "ciemno bursztynowy" pod słońce przezroczysty ( dostałem próbki oleju i stałem przy wymianie). Oryginalnie był bardzo jasny, "miodowy".

Offline Jan Witkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 297
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Była Xantia 2.0 16V, teraz mam piąte C5
  • Zainteresowania: elektronika, hydraulika siłowa
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: 4HP20 kilka pytań technicznych
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 25, 2018, 13:11:17 »
Krzywdy mu nie zrobili, koła w powietrzu nieobciążone były.Na gruncie skończyłoby się zamęczeniem przegubów. W powietrzu bym się nie obawiał. Choć mi kiedyś przy takiej zabawie w Favoritce wypadły igiełki spod rolek w przegubie wewnętrznym. Warunki były jednak surowsze, bo na liczniku było ponad 160, a przeciwne koło było zblokowane zapieczonym zaciskiem, co daje 320km/h na kręcącym się kole. Stąd te usterki. Po poprawnym złożeniu przegubu skutki zabawy zostały usunięte bez strat w mieniu.

Offline Jacek Dominikiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 176
  • Skąd: Reda
  • Posiadany samochód: '01 C5 3.0 Exclusive automatic
  • Miejscowość: Reda
Odp: 4HP20 kilka pytań technicznych
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 28, 2018, 19:17:23 »
Witam ponownie i aktualizuję historię przygód
Auto od wymiany przejechało ok 250 km i od ok 100 km wcześniej opisywany efekt nie występuje. Być może stało się tak jak sugerował serwis przed wizytą podczas której dokonali wymiany oleju(przyjechałem pierwszy raz kontrolnie kilka miesięcy wcześniej na konsultacje) tj, w skrócie : wymienić olej na świeży , a powinno pomóc.
Szukając informacji nt tej skrzyni, znalazłem na naszym forum informację, iż 1 wymiana statyczna odnawia określony procent oleju, druga zwiększa o kolejne, itd aż do mniej więcej odnowienia w 100% co jest oczywiste i logiczne.
Postanowiłem, że raz jeszcze wymienię olej w ASB, ale tym razem w ASO, do którego zawsze auto jeździ. Procedura wyglądała nieco inaczej tj, po spuszczeniu oleju ( olej był czyściutki) , skrzynia została napełniona wlewem pod obudową filtra powietrza, korek do sprawdzania poziomu oleju był odkręcony celem odpowietrzenia. Oleju wlano ok 3,5 - 3,7 l. Wymieniono na nowe korki z uszczelkami : spustowy oraz rewizyjny.
W trakcie operacji był podłączony komputer, aby monitorować temperaturę odpowiednią do sprawdzania oleju. Po wymianie sprawdzono, czy nie było i nie ma żadnych błędów. Mechanik potwierdził ,że nie wykonuję się korekty przebiegu oraz tak jak Kolega Janek napisał, nic złego się nie stało przy takim sposobie działania poprzedniego serwisu.
Podsumowując, nie ma w chwili obecnej podstaw, aby skrzynie oddać na naprawę, bo wszystko działa cały czas poprawnie. Olej w po 3 wymianach jest czysty i mam nadzieję, że kolejna wymiana dopiero za ok 60 tyś , tak jak zaleca ZF.

Jeżeli pojawią się problemy dam znać i opisze wszystko, może będzie to dla kogoś pomocne.