Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: 2 wymiany termostatu a dalej zimno  (Przeczytany 5163 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Karol Błażejewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Nowa Obra
  • Posiadany samochód: C5 '03 2.0 hdi
  • Zainteresowania: IT
  • Miejscowość: Nowa Obra
2 wymiany termostatu a dalej zimno
« dnia: Listopad 01, 2018, 21:01:09 »
Witam wszystkich i po raz kolejny proszę o pomoc


Miesiąc temu jak porankiem temperatury już spadły zauważyłem że auto potrzebuje dużo więcej czasu na nabranie temperatury niż poprzedniej zimy. W ciemno zleciłem wymianę termostatu przy okazji innej naprawy. Wymienili, znaczącej poprawy nie było, stwierdziłem więc że może jestem przewrażliwiony.
Jeden poranek z temperaturą +3 stopnie - auto złapało temperaturę roboczą po 12km. Roboczą czyli trochę poniżej połowy skali - tak zawsze się u mnie temperatura trzyma jak zaklęta. Zeszłej zimy przy minus 10 stopniach potrzebowałem na to max 8km. Więc badam sprawę dalej
Odpalam rano wóz, przejeżdżam rano 3km, zatrzymuje auto jak tylko wskazówka temp. drgnie milimetr na skali i macam węże pod maską:
dolne oba ciepłe - gruby i cienki. Górny gruby na środku zimny, cienki z boku ciepły, chłodnica chłodna - myśle sobie co jest do jasnej ***. To odstawiam spowrotem do mechaników że chyba założyli trafiony. Sprawdzali sami i nic mądrego nie wymyślili, założyli kolejny dla mojego świętego spokoju. Żadnej zmiany


Podsumowując. po dwukrotnej wymianie termostatu nadal długo łapie temperaturę, nawet do 12km przy kilku stopniach na plusie. Węże przy chłodnicy nagrzewają się już po kilku km - stąd ciepło ucieka i potrzeba więcej czasu na nagrzanie. To napewno nie błąd czujnika temp. Zwiększyło się spalanie i czuć też że później grzeje ogrzewanie w aucie. Jedyny plu że jak już mam uzyskam właściwą temperaturę to auto ją utrzymuje i nie spada np podczas szybkiej jazdy autostradą


Mi się skończyły pomysły. Coś jeszcze można sprawdzić?

Offline Nathan Podkański

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 759
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 mk2 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Samochody
  • Miejscowość: Katowice
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 02, 2018, 07:26:57 »
Dziwne ze ci sie chlodnica nie grzeje.

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 02, 2018, 07:29:53 »
Mi się skończyły pomysły. Coś jeszcze można sprawdzić?
Wyciągnąć termostat i sprawdzić temperaturę otwierania i jego zamykanie....

Offline Karol Błażejewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Nowa Obra
  • Posiadany samochód: C5 '03 2.0 hdi
  • Zainteresowania: IT
  • Miejscowość: Nowa Obra
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 03, 2018, 15:33:08 »
czyli tylko termostat może być winny?


nic innego nie może powodować takich objawów?

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 03, 2018, 18:07:14 »
Przy Twoich kłopotach, tylko termostat, nie ma innej możliwości. Bo zakładać, że silnik mało ciepła "produkuje".... ???
Sprawdź węże wodne jak wskazówka będzie w 1/4 skali, już się ruszy znacznie ponad początek.

Offline Nathan Podkański

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 759
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 mk2 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Samochody
  • Miejscowość: Katowice
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 03, 2018, 18:19:03 »
Moze poprostu ma jakis przewod cieplny rozerwany i zjewa.

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Offline Nathan Podkański

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 759
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: C5 mk2 2.0 hdi
  • Zainteresowania: Samochody
  • Miejscowość: Katowice
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 03, 2018, 18:23:25 »
Jeszcze mi przyszl9 do glowy ze moze klapy mieszalnika nie przez stawiaja sie na cieply. Tak tylko pomyslalem.

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka


Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 03, 2018, 18:57:54 »
Termostat można sprawdzić na dwa sposoby, albo zdemontować, wsadzić do naczynia z zimną wodą i podgrzewać patrząc kiedy się otworzy, najlepiej z uzyciem termometru o skali do 100 st.C. Albo nic nie demontować, podnieść maskę na postoju, uruchomić silnik na zimno i sprawdzać ręką temperaturę grubego węża od termostatu do górnej części chłodnicy. Ten wąż nie powinien łapać temperatury stopniowo razem z silnikiem, tylko powinien być długo zimny, aż silnik solidnie się rozgrzeje, wtedy sprawny termostat powinien otworzyć się  i dość gwałtownie wpuścic do tego węża i do chłodnicy gorącą wodę. To jest do sprawdzenia od ręki i trzeba od tego zacząć. Dobrze jest wyłączyć dmuchawę do wnetrza auta, to silnik szybciej będzie się rozgrzewał i cały eksperyment potrwa krócej. Zaś na co dzień, wiedząc że wskażnik na tablicy zegarów jest tylko orientacyjny, warto kupić za kilkadziesiąt zł cyfrowy termometr z czujką na kablu, wyswietlacz zamontować w kabinie, zaś czujkę umocować tak, aby dotykała głowicy lub jeszcze lepiej weszła w jakieś zaglębienie w głowicy. Wtedy w czasie jazdy mamy stały podgląd faktycznej temp. silnika z dokładnością do dziesiatej części stopnia, można wówczas wyciągać dokładniejsze wnioski niż tylko z obserwacji fabrycznej wskazówki.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 03, 2018, 19:08:00 »
Moze poprostu ma jakis przewod cieplny rozerwany i zjewa.
? ? ? Możesz rozjaśnić swój tok rozumowania?
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 03, 2018, 22:21:45 »
Inna opcja to zamknięty na stałe EGR, zakładając że jest działający.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Karol Błażejewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Nowa Obra
  • Posiadany samochód: C5 '03 2.0 hdi
  • Zainteresowania: IT
  • Miejscowość: Nowa Obra
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 04, 2018, 20:08:12 »
Panowie, to jednak nie termostat


Dzisiaj jedyny dzień w tygodniu kiedy nie trzeba gonić auta z samego rana, mogłem więc odpalić zimne i macać na spokojnie wszystkie węże.
I oto węże robią się ciepłe już chwile po odpaleniu, ale to nie termostat. Ciepłe robią się te chude węże od zbiorniczka wyrównawczego do chłodnicy i bloku wodnego - wszystkie 3. i teraz jak ten który idzie ze zbiorniczka na dół chłodnicy się nagrzewa, to dopiero od niego (od dołu) nagrzewa się ten między termostatem a chłodnicą. I jego część najbliżej termostatu robi się ciepła ostatnia


Czyli coś jest nie tak z obiegem wody. Przez nagrzewnice musi normalnie przechodzić bo grzeje w aucie normalnie. Oglądam ten schemat na stronie serwisowej citroena ale jest tak rozbudowany że go nie kumam. Jak powinna płynąć woda przy zamkniętym termostacie?


Zeszłą zimę było wszystko ok. W układzie chłodzenia nic nie było grzebane. Jedyny mój pomysł to jak na wiosnę robili mi klimę (skończyło się wymianą wszystkiego czyli oba przewody + kompresor + chłodnica) - może sobie poodpinali węże od wody jak im przeszkadzały. Da się to w ogóle w jakiś sposób źle z powrotem podłączyć?


Nie kumam co z tym EGRem?

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 04, 2018, 20:53:35 »
Poprawnie pracujący EGR przyśpiesza osiągnięcie temperatury silnika.

Offline Karol Błażejewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Nowa Obra
  • Posiadany samochód: C5 '03 2.0 hdi
  • Zainteresowania: IT
  • Miejscowość: Nowa Obra
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 04, 2018, 21:31:36 »
Poprawnie pracujący EGR przyśpiesza osiągnięcie temperatury silnika.


Ale jak on się ma do mojego problemu dziwnego obiegu wody w układzie?

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 04, 2018, 21:36:39 »
To nie dziwny obieg, bo się nie zmienił i nie zmieni pod wpływem EGr-a...jedynie powrót części spalin do spalania powoduje wyższą temperaturę spalania.

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 586
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 04, 2018, 21:50:59 »
Tego to bym taki całkowicie pewny nie był,  jak EGR jest zamknięty, to podnosi się temperaturę spalania. Pytanie, czy ilość energii cieplnej, którą oddają spaliny puszczone przez EGR są w stanie zrównoważyć niższą temperaturę spalania. Może jak by grzać silnik na postoju i biegu jałowym miało by to jakieś znaczenie, ale pod obciążeniem EGR jest zawsze zamknięty, więc podczas jazdy ilość spalin puszczana przez EGR jest niewielka.
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 04, 2018, 22:35:17 »
Może...przeinaczyłem "nie w te stronę" z temperaturą.
Na pewno dodatek spalin obniży toksyczność tlenkami azotu...
Fakt, że czyta się o dłuższym nagrzewaniu silnika "po zaślepieniu"...

PS: spaliny nie "równoważą" bo są schłodzone....

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 05, 2018, 02:34:12 »
Jeszcze pytanie czy masz FAPa i czy masz zawór przy filtrze powietrza, możliwe że jest na stałe otwarty i powietrze zaciągane przez silnik chłodzi płyn.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Karol Błażejewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Nowa Obra
  • Posiadany samochód: C5 '03 2.0 hdi
  • Zainteresowania: IT
  • Miejscowość: Nowa Obra
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 05, 2018, 18:23:56 »
Fapa brak, nie mam pojęcia czy jest zawór przy puszcze filtra powietrza, ale wąż z woda który tam idzie jest cały czas chłodny


to nie jest kwestia nie wytwarzania ciepła przez silnik, bo jak spala ropę to wytwarza ciepło, fizyki nie oszukasz. Problem w tym że przy zamkniętym termostacie ciepła woda i tak sobie krąży przez chłodnice się wychładzając przy pomocy tych cienkich wężyków odchodzących ze zbiorniczka wyrównawczego. Dlaczego? Jak powinna krążyć woda przy zamkniętym termostacie?

Offline Karol Błażejewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Nowa Obra
  • Posiadany samochód: C5 '03 2.0 hdi
  • Zainteresowania: IT
  • Miejscowość: Nowa Obra
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 16, 2018, 22:12:04 »
Problem tymczasowo rozwiązałem w przedziwny sposób


ścisnąłem ten cienki wężyk łączący blok wodny ze zbiorniczkiem wyrównawczym bardzo ograniczając jego przepływ (może nawet całkowicie blokując - nie wiem, ciężko stwierdzić)


No mój mały rozumek coś ogranicza przepływ na małym obiegu i dlatego część wody dostawała się na duży układ tym obejściem. Jak je zamknąłem cały płyn chcąc nie chcąc musi iść małym obiegu i zagrzewa się teraz prawidłowo. Jeżdże tak od tygodnia codziennie i negatywnych skutków nie zaobserwowałem. Potem po osiągnięciu temperatury roboczej i tak termostat otwiera duży obieg więc wydaje mi się że moja modyfikacja nie szkodzi.


Jednak była to naprawa g**** i patyczkiem a nie właściwe rozwiązanie problemu.


Ktoś ma jeszcze jakiś pomysł co sprawdzić?

Offline Michał Janiszewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 31
  • Skąd: Walbrzych
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2002r 2,2hdi automat
  • Zainteresowania: Wot, podróże, film, muzyka
  • Miejscowość: Walbrzych
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 17, 2018, 18:45:10 »
A tak z innej beczki czy próbowałeś odpowietrzyc układ bądź zlac cały płyn i zalać na nowo. Pod maską są 2 odpowietrzniki. Może poprostu zapowieyrza się.

Offline rafał kaśkiewicz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 416
  • Skąd: poznań
  • Posiadany samochód: C5 mk1 1.8 lpg
  • Miejscowość: poznań
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 17, 2018, 22:30:50 »
Albo wyczyścić system chłodzenia proszkiem do zmywarek.
Bezpieczny, a oczyści cały układ z kamienia i osadów.
Jedną miarkę proszku na 5 l wody(mogą być kostki, ale trzeba dokładnie rozpuścić w ciepłej wodzie), silnik pracuje ok godziny z ogrzewaniem na max, następnie trzy płukania wodą i zalewamy gotowym płynem.
Po dostaniu się oleju do układu chłodzenia też działa.
Pozdrawiam.
Szukam chętnych na spocik w Poznaniu.
Mam do wypożyczenia blokady rozrządu do 1,8 i 2,0.

Offline Michał Janiszewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 31
  • Skąd: Walbrzych
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2002r 2,2hdi automat
  • Zainteresowania: Wot, podróże, film, muzyka
  • Miejscowość: Walbrzych
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 18, 2018, 07:34:36 »
Hmm a z tym czyszczeniem to na serio tak można proszkiem do zmywarki bo w sumie starałem się wyczyscic plukajac bo miałem defekt chłodnicy oleju i trochę się zasyfilo. Pierwszy raz słyszę taka opcje  ;)

Offline Karol Błażejewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Skąd: Nowa Obra
  • Posiadany samochód: C5 '03 2.0 hdi
  • Zainteresowania: IT
  • Miejscowość: Nowa Obra
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 18, 2018, 08:20:22 »
A tak z innej beczki czy próbowałeś odpowietrzyc układ bądź zlac cały płyn i zalać na nowo. Pod maską są 2 odpowietrzniki. Może poprostu zapowieyrza się.


tak sprawdzałem odpowietrzniki z obu leci płyn, dodatkowo starałem się na mały obiegu przy wysokich obrotach "przepchnąć" obrotami wode przez układ ale nic nie pomogło


z tym czyszczeniem to w zeszłym roku była lalka, teraz przez jeden rok by się tak zasyfiło? Mam obiekcję przed wsypywaniem środków czyszczących do okładu... Przypomina mi to porade na bezprzewodowe ładowanie srajfonów w mikrofalówce :P

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 18, 2018, 09:19:07 »
Albo wyczyścić system chłodzenia proszkiem do zmywarek.
Bezpieczny, a oczyści cały układ z kamienia i osadów.
Jedną miarkę proszku na 5 l wody(mogą być kostki, ale trzeba dokładnie rozpuścić w ciepłej wodzie), silnik pracuje ok godziny z ogrzewaniem na max
Nie ma znaczenia czy ogrzewanie ustawimy na max. We współczesnych układach, czy w ustawieniu na max. czy na min. jest taki sam przepływ płynu przez nagrzewnicę, nie ma tam zaworu dławiacego czy otwierającego przepyw - tam nie ma żadnego zaworu w układzie krążenia płynu. Intensywność ogrzewania wnętrza jest regulowana kanałami powietrznymi - słynne klapy nawiewu. Owszem przez mały obieg płyn płynie raz szbciej, raz wolniej, ale to zależy wyłacznie od obrotów pompy wody, a ta jak wiadomo jest napędzana paskiem rozrządu. Aby wymusić intensywny przepływ, nie ustawiamy więc ogrzewania na max, tylko dajemy wyzsze obroty silnika, czyli tak jak napisał wyżej Karol.
« Ostatnia zmiana: Listopad 18, 2018, 09:31:21 wysłana przez Lech Sulikowski »
Pozdrawiam,
Lech

Offline Michał Janiszewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 31
  • Skąd: Walbrzych
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2002r 2,2hdi automat
  • Zainteresowania: Wot, podróże, film, muzyka
  • Miejscowość: Walbrzych
Odp: 2 wymiany termostatu a dalej zimno
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 18, 2018, 12:46:12 »
A wpadło mi na myśl jeszcze coś. Czy przypadkiem nie ubywa ci płynu w zbiorniczku wyrównawczym? Albo źle działająca pompa wody mogła by powodować taki defekt. To tylko sugestie.
« Ostatnia zmiana: Listopad 18, 2018, 22:42:56 wysłana przez Arkadiusz Wawrzyniak »