Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Elektryczne ciekawostki  (Przeczytany 3080 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Elektryczne ciekawostki
« dnia: Grudzień 28, 2018, 18:14:50 »
Dzień dobry, ostatnio zauważyłem dwa dziwne przypadki. Jeden dotyczy szyb, które dziwnie się załączają. Mianowicie po dłuższym nie otwieraniu, powiedzmy kilka dni następuje zjawisko polegające na tym, że można je uruchomić dopiero po kilku minutach (około 5) od momentu naciśnięcia przycisku. Wygląda to jakby komputer namyślał się "czy na pewno chcesz to zrobić?". Po tym czasie podświetlają się przyciski i można je otworzyć. Drugi przypadek miałem dzisiaj z pompą paliwa - przestała nagle działać, zero rekcji, napięcie na kostce zasilającej było. Wyjąłem, rozebrałem podłączyłem na krótko i kręci się. Pomyślałem, że coś w kostce, oczyściłem, złożyłem wszystko działa. Wyłączyłem silnik i przy ponownym uruchomieniu kaplica. Jako, że mam pojazd na gazie więc awaryjnie go uruchomiłem przejechałem kilka kilometrów i podczas jazdy ponownie zaczęła działać. Sprawdziłem przewody wszystko wygląda OK. Macie Koledzy jakieś sugestie?. Pompa działa tak mi się wydaje głośno bo ją słychać jak się siedzi w kabinie, czyżby się ona "kończyła" i może jakiś wyłącznik termiczny ją wyłącza?. Mam też prośbę o fragment schematu z instalacją do pompy?. Pojazd to xsara II 2004 rok silnik 1,6 - 16V.
Pozdrawiam i dziękuję.

Offline Wojciech Krukowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 312
  • Skąd: okolice Konina
  • Zainteresowania: krótkofalarstwo-SP3QFV
  • Miejscowość: okolice Konina
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 28, 2018, 18:34:58 »
Wyłącznik ciśnienia przy pompie ją wyłącza.
Xsara Picasso '06r 1,6 (NFU)+LPG -nowy pojazd flagowy ;)
C3 1,4 2006r(TU3A-KFV)+LPG-koleżanki małżonki
C5 '06r 2,0 RFJ +LPG-dziecięcia

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 28, 2018, 18:47:43 »
Nie widziałem, że coś takiego jest, czyli należy wymienić filtr paliwa. Może ona tak głośno chodzi z powodu zapchanego filtra?. Sam wyłącznik jest w pompie czy gdzieś na przewodach?.

Offline Wojciech Krukowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 312
  • Skąd: okolice Konina
  • Zainteresowania: krótkofalarstwo-SP3QFV
  • Miejscowość: okolice Konina
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 28, 2018, 18:58:10 »
Jest we wkładzie zbiornikowym czyli tam jest pompa,regulator ciśnienia ,pływak poziomu ,wstępny filtr paliwa pływak.jpg   zdjęcie podobne ;)
Edit      Sprawdź wyłącznik uderzeniowy w komorze silnikowej ,może nie łączy i nie podaje napięcia na pompę
 
Xsara Picasso '06r 1,6 (NFU)+LPG -nowy pojazd flagowy ;)
C3 1,4 2006r(TU3A-KFV)+LPG-koleżanki małżonki
C5 '06r 2,0 RFJ +LPG-dziecięcia

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 28, 2018, 19:17:01 »
Pompę wyjmowałem i ja przeglądałem ale poza zaworem zwrotnym na dnie komory gdzie zasysane jest paliwo, to nie widziałem nic podobnego. Może on jest wewnątrz samego silnika pompy. Wyłącznik próbowałem zlokalizować ale bez powodzenia, może jakaś podpowiedź. Wcześnie w zx-ie był na prawym nadkolu na widoku, więc był widoczny, a tu gdzieś mi "uciekł". Jutro wymienię filtr zobaczę jakie będą efekty.

Offline Michał Majewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 2 501
  • Skąd: Milówka
  • Posiadany samochód: C8 2.0 16V automat 2008 | Astra G 1.6 16V automat 2003
  • Zainteresowania: Wyceny nieruchomości, stary, stacjonarny sprzęt audio, amatorskie stolarstwo i kolej :)
  • Miejscowość: Milówka
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 28, 2018, 22:25:45 »
Z tymi szybami to moja mała X miała kiedyś podobne objawy jak się za dużo bawiłem w opuszczanie i podnoszenie szyby (np. z nudów czekając na żonę, która była w sklepie). Po kilku takich pstryknięciach sterowanie szybami odmawiało posłuszeństwa w pozycji zamkniętej szyby i dopiero po minucie-dwóch mogłem ponownie pstrykać. Niestety nie podpowiem Ci co było przyczyną, bo nigdy jakoś specjalnie nie ciągnęło mnie by to diagnozować (takie zabawy robiłem tak sporadycznie, że nie było to dla mnie uciążliwe).
"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Golfem"

Były: Xsara 1, Xsara 2, Xsara Picasso

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 29, 2018, 01:23:19 »
Z szybami to bym w pierwszej kolejności sprawdził/oczyścił bezpieczniki.
Z pompą paliwa, to niestety raczej jej żywot dobiega końca. Masz gaz, i zapewne
brak dołożonego przekaźnika odłączającego pompę paliwa podczas jazdy na LPG.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 29, 2018, 08:11:28 »
Z tym przekaźnikiem to jest różnie pompa  ma przelew więc po prostu przelewa tylko paliwo. Myślę, lepiej jest jak ona pracuje.  Szyby są zagadką myślę że może jest jakieś ustawienie w lexii na zasadzie nie używasz to je włączam. Pomożecie z tym przekaźnikiem, może też macie jakiś konkretny opis bezpieczników bo to tez jest zagadka u mnie są trzy miejsca w nadkolu w kabinie przy lewym nadkolu i jeszcze za nimi z tyłu tez jakieś są

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 29, 2018, 12:53:46 »
Wnioski są takie - jednak "siadła" pompa. Napięcie dochodzi do złącza na pompie,  wyjąłem ją i jak się stuknie w silnik to zaczyna działać. Wymieniłem też filtr może się jakiś zaworek w samym silniku zawiesił - zobaczę jak będzie dalej. Trochę też inaczej brzmi. Filtr totalny syf, z wnętrza wylała się czarna substancja. Szyby to prawdopodobnie nie stykający bezpiecznik bo jak się uderzy w bezpieczniki wewnątrz kabiny to zaczynają działać tylko, który odpowiada za szyby?. Prośbę mam o te bezpieczniki bo mam kilka rozpisów, który do czego ale żaden się nie zgadza no i ponawiam prośbę o ten przekaźnik pompy, gdzie on się znajduje. Poza tym przejrzałem komorę  silnika i nie znalazłem czujnika uderzeniowego. Poprzednio w zx-ie był taki charakterystyczny z taką gumą, a tu nie widzę może zmienili na jakiś inny typ. Dzięki za odpowiedzi.

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 29, 2018, 13:03:33 »
Z tym przekaźnikiem to jest różnie pompa  ma przelew więc po prostu przelewa tylko paliwo. Myślę, lepiej jest jak ona pracuje. 
Pompa nie ma żadnego przelewu. Wielu twierdzi, że lepiej jak pompa pracuje, bo wtryski są chłodzone.
Ciekawe jak, skoro paliwo przez nie nie przechodzi. A co do powrotu paliwa, to zastanów się nad jednym:
Pompa podaje ciśnienie przykładowo 2,5 bar. Przewód paliwowy zasilający ma średnicę 10 mm. Przewód powrotny
paliwa ma średnicę 8 mm. Jeśli jedziesz na LPG, to całe paliwo idące do listwy wtryskowej wraca do baku przewodem
powrotnym o mniejszej średnicy. A tego producent auta nie przewidział. O ile wzrasta ciśnienie?
Pompa tylko niepotrzebnie się męczy.
W każdym aucie z instalacją LPG miałem pompę wyłączaną po przejściu na alternatywne paliwo. W żadnym nie miałem problemów z owym urządzeniem. 
U ciebie prawdopodobnie kończą się szczotki silnika - wzbudzenie "udarowe" :D
Nie wiem które bezpieczniki są od szyba, ale szukaj takich 25-30A. To któryś z nich.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 29, 2018, 14:13:26 »
Sensowne wytłumaczenie, ale zostanę przy tym co jest. W sumie pompowane paliwo nie jest zużywane w całości przez silnik i tak wraca do baku. Z bezpiecznikami pogrzebię, ale już w przyszłym roku. Dla wszystkich, Szczęśliwego Nowego Roku.

Offline Bogusz Naglewicz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 857
  • Skąd: Zagramanica...
  • Posiadany samochód: Są:Hultaj I30CW, Citroen C3 1,4 HDI, 70KM 2012 FAP i inne bzdury...Były:Pug 407 SW 2.0 PB+LPG,Berlingo M59 1.6Hd 2008;Ford Mondeo 2.0TDCi 130 KM 2004; Xantia 1,6 88 KM 1995r. Orga 6378;Mazda mx-5 1.8 146 KM 2001;Fiat Stilo 1,6 103KM 2002
  • Miejscowość: Zagramanica...
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 29, 2018, 15:40:06 »
Sensowne wytłumaczenie, ale zostanę przy tym co jest. W sumie pompowane paliwo nie jest zużywane w całości przez silnik i tak wraca do baku. Z bezpiecznikami pogrzebię, ale już w przyszłym roku. Dla wszystkich, Szczęśliwego Nowego Roku.
Po części racja...Niezapomniane tylko, że przeciskając paliwo, przez przewód o 20% mniejszy niż zasilający powodujemy jego zorgrzanie, do tego pompa która musi włożyć więcej "siły" żeby to paliwo przecisnąć też się rozgrzewa. A paliwo to ciecz która paruje, do tego wytwarza się dodatkowe ciśnienie w baku. Niech więc nie zaskakuje fakt, że paliwo "magicznie znika"...choć są to ilości zapewne nie zauważalne to jednak są...
DART

Wir sind zusammen groß
Wir sind zusammen alt
Komm lass 'n bisschen noch zusammen bleiben
Nehmt die Flossen hoch
Und die Tassen auch
Wir feiern heute bis zum Morgengrauen
Denn nur zusammen, ist man nicht allein
Komm lass uns alles miteinander teilen

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 29, 2018, 19:37:17 »
Dokładnie :D
Ale każdy podłącza jak mu pasuje.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Bartek Konopka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Skąd: Częstochowa/Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II HDI 2000r.
  • Miejscowość: Częstochowa/Kraków
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 29, 2018, 23:31:06 »
Włączę się do dyskusji. Myślę, że przetłoczenie całego paliwa powrotem nie powoduje znacznego podgrzania benzynki. Bardziej ogrzewa się od silnika płynąc przewodami paliwowymi pod maską. Normalnie przy jeździe na benzynie pompka daje coś koło 3 barów, więc ciśnienie na powrocie pewnie też nie szokuje. Co innego przy pompie CR. Ale z tym że pompka ma ciężej to pełna racja. :)
EDIT: No i przy rozprężeniu na wlocie do baku temperatura paliwa powinna się obniżyć. Aczkolwiek moim zdaniem (mogę się mylić) są to zbyt małe ciśnienia żeby różnica temperatur miała na cokolwiek znaczenie

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 30, 2018, 18:05:29 »
Sądzę, że temperatura paliwa, to marginalna sprawa, średnice wlotów i wylotów z pompy wyglądają na  takie same. Ciśnienie jest potrzebne żeby wtłoczyć paliwo do wtryskiwacza, musi przejść przez sitko filtrujące i pokonać małe przestrzenie we wtryskiwaczu. Jak wtryskiwacz jest odłączony przez instalacje gazową to paliwo według mnie po prostu krąży w koło. Wiadomo jak coś nie pracuje to się nie zużywa, ale czy ktoś odłącza pompę podczas postoju pojazdu w pojeździe bez gazu?. Wychodząc z tego założenia, to zasadnym by było wyłączanie żarówek oświetlania deski rozdzielczej czy też wskaźników w dzień, bo żarówki też w dzień nic nam nie dają, a się zużywają. Ceny tych rzeczy są małe więc chyba nie ma co przykładać wagi do tego. Pozdrówka

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 31, 2018, 00:29:51 »
Sądzę, że temperatura paliwa, to marginalna sprawa, średnice wlotów i wylotów z pompy wyglądają na  takie same. Ciśnienie jest potrzebne żeby wtłoczyć paliwo do wtryskiwacza, musi przejść przez sitko filtrujące i pokonać małe przestrzenie we wtryskiwaczu. Jak wtryskiwacz jest odłączony przez instalacje gazową to paliwo według mnie po prostu krąży w koło.
Błędne rozumowanie. Przewód powrotny ma mniejszą średnicę niż zasilający. Regulator ciśnienia na listwie ma za zadanie nadmiar paliwa upuścić w powrót. Przy jeździe na LPG całość idzie w powrót. Paliwo owszem, krąży w koło, ale zmniejszenie
przekroju przewodu powrotnego powoduje nadmierny wzrost ciśnienia, a co za tym idzie wzrost temperatury. Zobacz chłodnice paliwa na powrocie w dieslach, których to w Pb się nie stosuj.   
Cytuj
czy ktoś odłącza pompę podczas postoju pojazdu w pojeździe bez gazu?.
Nie wiem co zażywasz, ale przeczytaj dokładnie dołączoną ulotkę... :D
Jeśli pojazd stoi z wyłączonym silnikiem, to pompa paliwa nie pracuje. Jeśli jest na obrotach jałowych,
to spróbuj wyłączyć pompę paliwa.
Cytuj
Wychodząc z tego założenia, to zasadnym by było wyłączanie żarówek oświetlania deski rozdzielczej czy też wskaźników w dzień, bo żarówki też w dzień nic nam nie dają, a się zużywają.
Kolejne błędne rozumowanie. Nie zauważyłeś nigdy, jak jazda na światłach mijania w dzień, kiedy to podświetlenie
wskaźników jest mniej intensywne pogarsza ich czytelność? Nie na darmo przy światłach "skandynawskich" podświetlenie
wskaźników i deski jest takie samo jak podczas jazdy z wyłączonymi światłami.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Bartek Konopka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 634
  • Skąd: Częstochowa/Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II HDI 2000r.
  • Miejscowość: Częstochowa/Kraków
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 31, 2018, 12:34:48 »
Z drugiej strony przy hamowaniu silnikiem też cały "rocket fuel" idzie w powrót. A jeśli ktoś mieszka w górach to zdarzają się długie kilkukilometrowe zjazdy.

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 31, 2018, 14:05:33 »
Owszem, ale kilka km to nie kilkadziesiąt tysięcy.
Jak już pisałem, każdy robi jak chce.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 31, 2018, 17:13:03 »
OK każdy robi jak chce. Pytanie nr 2 czy pompa od diesla (xsara picasso) będzie się nadawać do benzyniaka (xsara II). Średnica kosza, wszystkie końcówki są takie same.

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Elektryczne ciekawostki
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 03, 2019, 17:57:07 »
Sprawdziłem nie pasuje. Sama pompka w dieslu jest zębatkowa, a w benzynie wirnikowa. Inne jest też gniazdo do mocowania wtyki (inny rozstaw złączy). Zakupiłem używaną pompę dzisiaj, po założeniu wygląda, że wszystko działa. Odkryłem jeszcze, że po odłączeniu tego emulatora do oszukiwania wskaźnika paliwa, wskazania ilości paliwa w zbiorniku chyba są prawidłowe. Wygląda na to, że ono dawało jakieś złe wskazania i było zbędne. W zbiorniku jest około 3/4 pojemności i tyle pokazuje wcześniej pokazywał około połowy. Zobaczę jak będzie w czasie eksploatacji. Gdzieś na forum ktoś już pisał, że też to odłączył i wskazania działają prawidłowo. Zakupiłem w między czasie książkę WKŁ do Citroena Xsary  II i jestem trochę zawiedziony odnośnie mechaniki wszystko opisane maksymalnie skrótowo po łebkach coś się można dowiedzieć ale bez szału. Jest dużo schematów instalacji elektrycznych bardzo przydatnych bo do różnych wersji samochodu, to akurat jest super. Jak by ktoś potrzebował to służę pomocą. Miałem kiedyś opracowanie do ZX-a firmy Haynes - pełna profeska wszystko podane i rozrysowane jak na tacy, ta trochę kiepska ale lepsza niż nic. Póki co dzięki za posty myślę, że sprawa jest zakończona.