Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Stacyjka  (Przeczytany 1512 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Adam Pałka

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 340
  • Skąd: Nisko
  • Posiadany samochód: XM 2,0i 1990 automat, z HA
  • Zainteresowania: języki obce - obecnie szlifuję fiński
  • Miejscowość: Nisko
Stacyjka
« dnia: Czerwiec 02, 2019, 08:40:19 »
Witam!
Czy ktoś się orientuje w temacie kostki stacyjki?
Rozsypała mi się kostka w moim 3.0. W porównaniu do kostki z 2.0 ta z 3.0 jest wyższa. Być może jest to kwestia tylko samej realizacji kostki.
Był XM 2,0i 1992 (???) HA

GS 1220 Club

Offline Jan Walczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 109
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3.0 mk1
  • Miejscowość: Łódź
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 02, 2019, 19:12:44 »
Walczyłem z tematem i zdaje się że polift miał inna stacyjkę i inną kostkę.

Offline Adam Pałka

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 340
  • Skąd: Nisko
  • Posiadany samochód: XM 2,0i 1990 automat, z HA
  • Zainteresowania: języki obce - obecnie szlifuję fiński
  • Miejscowość: Nisko
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 03, 2019, 22:36:01 »
Ja miałem wersje przedliftowe. Znalazłem w szpargałach starą kostkę od 2.0 i jest niestety inna - wychodzi z niej 8 kabli, a w 3.0 6.
Więc szukam dalej.
Był XM 2,0i 1992 (???) HA

GS 1220 Club

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 26, 2019, 21:22:31 »
Ja dla rozrywki opiszę swój "przypadek".Ileś lat temu rozrusznik przestał działać ze stacyjki.Po kilku leniwych próbach diagnozy stwierdziłem że nie chce mi się szukać usterki i zamontowałem do startowania rozrusznika przycisk i przekaznik.Ostatnio miałem kilka rzeczy do zrobienia w komorze silnika typu wymiana przekładni kierowniczej,skrzyni biegów ze sprzęgłem i naprawę ośmiorniczki więc steierdziłem że najlepiej wywalę silnik.Po złożeniu samochodu do kupy okazało się że.......... rozrusznik znowu działa z kluczyka.Więc może tak to trzeba naprawiać :-)
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 20, 2019, 10:42:13 »
Mam takie pytanie odnośnie tej stacyjki , czy objawy może były takie że działał elektromagnes rozrusznika ale nie odpalał dopiero po iluś tam przekręceniach działał ?
Mi się nie chciało dogłębnie diagnozować rozrusznika wiec wymieniłem na nowy myśląc że stary jest już na końcówce ale po wymianie jest dalej to samo.
Rozumiem że ten biały przewód z rozrusznika idzie bezpośrednio na stacyjkę po za kostką łączeniową na sprężarce klimy ?
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 20, 2019, 16:28:12 »
Stacyjka podaje prąd właśnie na elektromagnes rozrusznika w którym to elektromagnesie jest miedziany płaskownik pełniący rolę zwieracza.W momencie jego załączenia płynie prąd grubym kablem z akumulatora do rozrusznika.Jeżeli ten elektromagnes klika to stacyjka jest ok.Natomiast może być wypalony styk w tym elektromagnesie i mimo odgłosu działania nie podaje on prądu na rozrusznik.Opisałem to tak nie fachowo żeby nawet laik zrozumiał działanie.Jeżeli natomiast wymienimy elektromagnes na NOWY (nie inny stary-może też być na wykończeniu) i rozrusznik dalej nie kręci to stawiam na wytarte szczotki
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 20, 2019, 17:07:16 »
No własnie problem w tym że rozrusznik jest nowiutki. Z dokumentacji wynika że po trasie między rozrusznikiem a stacyjką jest jeszcze przekaźnik ale na pewno nie żaden z przodu. Jeszcze nie rozbierałem ale może w kabinie któryś z przekaźników ale nie wiem jeszcze który.
A po podaniu bezpośrednio plusa z aku kręci za każdym razem nowy jak i stary rozrusznik ( i teraz wiem po co szkop zainstalował ukryty przycisk, właśnie on w takich sytuacjach uruchamiał na krótko rozrusznik w celu odpalenia )
Podejrzewam brak pełnego przejścia ale nie wiem czy stacyjka czy ten przekaźnik .
 
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 21, 2019, 00:13:34 »
U mnie świrował przekaźnik rozłączający od skrzyni automatycznej, ale nie przypominam sobie żeby wtedy elektromagnes pykał. Po wymianie na jakiś uniwersalny odpala normalnie.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 21, 2019, 08:49:45 »
A mógł byś mi podpowiedzieć gdzie jest ten przekaźnik
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 21, 2019, 11:46:40 »
Czarny w żółtym gnieździe, pierwszy od lewej w rzędzie nad lewym reflektorem.

Offline Przemysław Orłowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 391
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM V6 3.0 24 Pallas
  • Zainteresowania: Wszystko co można rozebrać i popsuć
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 21, 2019, 12:57:03 »
Dziwne bo ten czarny wyjmowałem i samochód dalej odpala a nie powinien bo według schematy obwód cewki jest przerwany .
BX 1,4 85 rok zoltar.
CC 900
Alfa Romeo 146 1,4 TS
XM 2,1 TD 1997 zielony-metalik + szyber dach
C5 II 2.0i Pb

Offline Ireneusz Luciński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Ożarów Mazowiecki
  • Posiadany samochód: XM - ZPJ , XUD11BTE...........
  • Zainteresowania: elektronika komputery pojazdy
  • Miejscowość: Ożarów Mazowiecki
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 21, 2019, 18:46:24 »
Przekaźnika rozrusznika jako takiego w Xm'ie nie było . Tylko w wersji z automatem występował przekaźnik  ale pełnił on funkcję przerywania obwodu rozruchu poza Park i Neutral . Ten przekaźnik nie odciążał styków włącznika zapłonu . Główną przyczyną (poza włącznikiem zapłonu) jest złącze pod zbiornikiem LHM .  W MKI i MKII (pomimo zmiany budowy złącza)  problem występował nagminnie . Pomagało zastosowanie przekaźnika którego cewka była sterowana bezpośrednio z obwodu rozruchu ( to tylko około 100mA) , a styki robocze pod +12V i do automatu rozrusznika . W wersjach z tempomatem trzeba dobrze pomyśleć jak to podłączyć bo łatwo się pomylić i podczas jazdy włączenie tempomatu uruchamia rozrusznik !!! , mimo to rozruch jest ok . na P i N . Zawsze warto zdobyć odpowiedni do modelu i rocznika schemat i go przeanalizować . Ciekawskim polecam pomiar prądu płynącego przez styki włącznika zapłonu  do automatu rozrusznika . Wtrącenie w ten obwód nawet niewielkiej rezystancji (np. słabe styki pod zbiornikiem LHM) powoduje brak działania automatu rozrusznika .Osobne zagadnienie to umieszczenie rozrusznika w ZPJ pod kolektorem wydechowym - jest tam bardzo gorąco i w wielu egzemplarzach brakuje osłony cieplnej .Jest tam na tyle gorąco że topi się izolacja na przewodzie do automatu .
Pozdrawiam
Ireneusz Luciński
xx lat temu była Simca Aronde , teraz XM - ZPJ , XUD11BTE break
[email protected]

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 21, 2019, 21:44:05 »
Irek dobrze prawi.W moim przypadku pewnie szwankowało właśnie to złącze wiązki silnika z wiązką wchodzącą do samochodu.Wyjmując silnik musiałem ją rozpiąć a przy wkładaniu połączyć.Dlatego usterka u mnie ustąpiła.......
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Marek Korczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 134
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM mk2 2.0TCT '99 XM mk2 2,9(ES9J4) '98
  • Zainteresowania: renowacja aut, sporty motorowodne, elektronika
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Stacyjka
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 22, 2019, 02:33:45 »
  W wersjach z tempomatem trzeba dobrze pomyśleć jak to podłączyć bo łatwo się pomylić i podczas jazdy włączenie tempomatu uruchamia rozrusznik !!!


Zderzyłem się z tym problemem. Rozwiązałem to dodając jeszcze jeden przekaźnik zasilany tak, jak przekaźnik blokady , czyli ze styków P/N i podający masę bezpośrednio na cewkę przekaźnika tempomatu, w miejsce masy podawanej przez uzwojenie automatu rozrusznika na ten właśnie przekaźnik. Trochę zagmatwane, ale nie widziałem innego rozwiązania które zachowało by funkcję wyłączania tempomatu przy przełączeniu skrzyni podczas jazdy na N, co jest może rzadkie, ale jak najbardziej możliwe.
DS (ID19B) w trakcie renowacji...