z opisu ciężko powiedzieć, odgłosy może dawać sama skrzynia, albo jakieś łożyska, a może sprzęgło. Sam mechanizm zmiany biegów może być źle wyregulowany (wodziki między skrzynią a drążkiem), i może faktycznie nieprecyzyjnie jest bieg zapinany.
toporność zmiany biegów - chyba ogólnie w PSA - jest już mityczna. Ja kupowałem XP nowe, i byłem zachwycony jak dobrze chodzi drążek, w porównaniu do wszystkich używanych XP, którymi miałem okazję pojeździć. Po roku już było "po staremu", chociaż ciągle precyzyjnie, po kilku latach zaczęły się już pojawiać pierwsze, sporadyczne jeszcze, konieczności poprawienia 1ki czy wstecznego. A sam drążek zrobił się gumowy i nieprecyzyjny (zakładając że wcześniej był precyzyjny). Do innych aut lepiej nie porównywać, miałem równolegle przez jakiś czas S40 służbowo, tam można było zmieniać jednym palcem, a skrzynia sama wiedziała czy chcemy w górę czy w dół, biegi chodziły jak po szynach, po prostu bajka. Wsiadając z powrotem do nowawego przecież XP miałem wrażenie, że mieszam wałkiem w maselnicy... ;-)
Wymiana oleju - szczególnie jeśli nie wiadomo kiedy była ostatnio - to oczywiście dobry pomysł. Warto przy okazji popatrzeć co z nim wypłynie.