Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Śruby do felg stalowych  (Przeczytany 2454 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mariusz Frankowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 129
  • Skąd: Wieliczka
  • Posiadany samochód: Citroen C5 x7 2.0 HDI 2008r.
  • Miejscowość: Wieliczka
Śruby do felg stalowych
« dnia: Grudzień 02, 2019, 19:38:58 »
Witam.Czy oryginalnymi śrubami z felg aluminiowych można przykręcić koła na felgach  stalowych.

Offline Daniel Pytlik

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 221
  • Skąd: Łuków
  • Posiadany samochód: Citroën C5 X72.0 Hdi 138 BVA AM6
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Łuków
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 02, 2019, 19:41:17 »
Jeśli masz takie śruby to tak
Wszyscy mówią - Pchasz się w hydro? W dodatku automat? Prosisz się o problemy... A ja delektuję się komfortem

Offline Marcin Siwek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Kęty
  • Posiadany samochód: C5 MKIII 2.2Hdi 173KM Tourer
  • Miejscowość: Kęty
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 02, 2019, 20:28:04 »
Nie, powinieneś kupić śruby stożkowe do felg stalowych! Te z podkładką (ze zdjęcia) są do alufelg i można je użyć tymczasowo na koło zapasowe, ale nie jeździć na nich cały sezon zimowy z przykręconymi do stalówek. To samo stwierdził wulkanizator.


Zresztą, instrukcja naszego wozu też w jakiś sposób o tym mówi:
Koło do użytku tymczasowego. Państwa samochód może być wyposażony w koło zapasowe różniące się od pozostałych kół. Podczas montażu tego koła można zauważyć, co jest całkowicie normalne, że podkładki śrub nie dochodzą do obręczy. mocowanie koła zapasowego zapewniają stożkowe powierzchnie dociskowe każdej ze śrub.
W przypadku zamontowania koła zapasowego różniącego się wymiarami od pozostałych kół, podczas korzystania z koła zapasowego nie należy przekraczać prędkości 80 km/h. Śruby mocujące koła są specyfi czne dla każdego typu kół.

Offline Tomasz Hudy

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 086
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X7) Tourer (2011) 2.0 HDI RHH AM6C
  • Zainteresowania: informatyka, elektronika
  • Miejscowość: Lędziny
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 02, 2019, 20:39:01 »
Marcin, ale Twój cytat dotyczy koła zapasowego/dojazdowego a nie śrub. Śruby są wyposażone w normalny stożek więc nie bardzo trafia do mnie ten argument.

Offline Marcin Siwek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Kęty
  • Posiadany samochód: C5 MKIII 2.2Hdi 173KM Tourer
  • Miejscowość: Kęty
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 02, 2019, 21:15:27 »
Tomku  :) , to że daje się te od alu zamontować do stalowych to nie znaczy że są odpowiednie. OK, dobra, mój wulkanizator mógł się pomylić albo naciągnąć mnie na dodatkowy koszt. Ale jak wytłumaczysz, że na Citroen Service jest podany inny nr referencyjny dla kól stalowych, a inny do alu jeśli chodzi o śruby? 

- dla stalowych: 5405 72
- dla alufelg: 5405 67

Po drugie: czy stosując śrubę z podkładką na obręczy stalowej nie będzie ona brzęczeć?

Dla własnego bezpieczeństwa wolę jednak dać takie jakie, które przewidział producent/dostawca.



Offline Tomasz Hudy

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 086
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X7) Tourer (2011) 2.0 HDI RHH AM6C
  • Zainteresowania: informatyka, elektronika
  • Miejscowość: Lędziny
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 02, 2019, 21:31:55 »


(...) Ale jak wytłumaczysz, że na Citroen Service jest podany inny nr referencyjny dla kól stalowych, a inny do alu jeśli chodzi o śruby? 

- dla stalowych: 5405 72
- dla alufelg: 5405 67
Chociażby tak, że śrubą to felg stalowych alufelgi nie przykręcisz .

Po drugie: czy stosując śrubę z podkładką na obręczy stalowej nie będzie ona brzęczeć?
Mnie tam nic nie brzęczy - bynajmniej nie słyszę.
Dla własnego bezpieczeństwa wolę jednak dać takie jakie, które przewidział producent/dostawca.
Masz do tego prawo, nikt Ci nie każe jeździć na takich śrubach, co nie znaczy że nie można ;)

Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 359
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 02, 2019, 21:52:39 »
kurczę ale zagwozdka. Sam jeżdzę na tych uniwersalnych do stalówek i alusów i jako ciekawostkę dodam, że poprzednio miałem c5 mk I z felgami magnezowymi takimi podobnymi do stalowych i też używałem takich śrub i było w sumie wszystko ok przez tyle lat co nie oznacza, że dobrze postępowałęm. Czy instrukcja coś o tym wspomina, bo nie mam pod ręką a w sumie to jestem ciekaw??? U mnie podkładka też nie dzwoni jakby co. Wg mnie dla bezpiecznego użytkowania najważniejsze jest ile gwintu śruby siedzi w piaście po zamontowaniu stalowej czy alu felgi. To jest do zmierzenia. Jeśli znajdę trochę czasu to zmierzę i zapodam.

Offline Damian Prysak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 660
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 '06 + LPG, C5 X7 Tourer Excl. 2.0HDi 163 '13
  • Zainteresowania: Informatyka, muzyka, astronomia
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 03, 2019, 10:19:46 »
Ciekawe.
Z tego, co ja kojarzę, to te śruby są uniwersalne: do zastosowania w alufelgach i w stalówkach.

Zarówno w Mk2 jak i X7 mam na kołach alufelgi, a na zapasie stalówki (pełnowymiarowe). Zastosowana przez Citroena śruba nadaje się zarówno do jednych i drugich. Przytoczone ograniczenie (koło tymczasowe) dotyczy dojazdówki a nie śrub. Te mają stożek dla mocowania stalówek oraz szeroką podkładkę do trzymania felg aluminiowych. Nie wiem, po co doszukiwać się drugiego dna. Przecież te śruby nie są miękkie w miejscu stożka, a na wysokości podkładki twarde. Są takiej samej twardości w całości, a nie wybiórczo.

Odnośnie dzwonienia: w Mk2 od początku trzymają mi stalowe zimówki. Teraz kolejny sezon. Nie udało mi się na razie usłyszeć podzwaniania podkładek, a czuły jestem na wszelkie przeszkadzające dźwięki. Nigdy mi się też nie zdarzyło odnotować jakichkolwiek skutków ubocznych stosowania tych śrub do stalówki.

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka


Offline Ireneusz Walczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2,0 HDI 163KM AM6
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Inowrocław
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 03, 2019, 12:56:15 »
Marcin ma rację, do stalowych powinno używać się śrub stożkowych jak ktoś wymienia na zimę z alu na stal to śruby także powinien wymienić.
Mniej się wkręca do piasty śruby od alu i przy większych prędkościach i obciążeniu auta może być niebezpiecznie.
A jeżeli ktoś chce jeździć na stalowkach ze śrubami od alu to nikt nie może mu tego zabronic.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 000
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 03, 2019, 13:01:48 »
Też miałem okazję chwilę jeździć na tych śrubach + stalówki. I była to dość agresywna jazda jeszcze C4. Nie stwierdziłem żadnych problemów... Gwint wchodził jak należy w piastę.

Offline Damian Prysak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 660
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 '06 + LPG, C5 X7 Tourer Excl. 2.0HDi 163 '13
  • Zainteresowania: Informatyka, muzyka, astronomia
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 03, 2019, 13:09:00 »
Marcin ma rację, do stalowych powinno używać się śrub stożkowych jak ktoś wymienia na zimę z alu na stal to śruby także powinien wymienić.
Mniej się wkręca do piasty śruby od alu i przy większych prędkościach i obciążeniu auta może być niebezpiecznie.
Irku, co Ty mówisz? Jak się mniej śruba do piasty wkręca?
W feldze stalowej masz dużo "płytszy" otwór, niż w feldze aluminiowej. Głębokość na jaką wchodzi gwint jest podobna w obydwu przypadkach. Stożek przy przykręcaniu alufelgi nie wkręca się przecież w piastę. Nie wiem, gdzie Wy tutaj widzicie jakieś ryzyko...?

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 035
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 03, 2019, 15:39:44 »
Mniej się wkręca do piasty śruby od alu...
Ciekawa koncepcja. Przy skoku 1,25mm wystarczy 7 pełnych obrotów śruby od momentu załapania gwintu do dokręcenia śruby co przekłada się na grubość piasty czyli ok 9 mm. Nie mniej ani więcej. Przy skoku 1,5 przyjmuje się 6 pełnych obrotów
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Bartek Sieluck

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 370
  • Skąd: Tczew
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI 163KM (198KM) Exclusive
  • Miejscowość: Tczew
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 03, 2019, 20:14:40 »
Akurat niedawno musiałem zamontować koło zapasowe i też się zastanawiałem czy śruby od alu pasują. Rzut okiem do instrukcji i już wiedziałem, że są ok.
Po zamontowaniu zapasu połączenie śruba/felga wygląda identycznie jak w instrukcji. Jeździłem tak tydzień do czasu naprawy felgi i było ok. Nawet na autostradzie.

Wysłane z mojego GM1913 przy użyciu Tapatalka


Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 359
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 03, 2019, 21:19:37 »
a więc jeździmy bezpiecznie i nie szukamy dziury w całym :)

Offline Henryk Guzicki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 280
  • Skąd: Brande/Dania
  • Posiadany samochód: Seat Ateca FR TSI Citroen DS3 HDI
  • Miejscowość: Brande/Dania
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 03, 2019, 23:46:30 »
A w jakim celu jest gwintowana ta część śruby z podkładką, skoro i tak nie jest przykręcana do piasty koła, i przechodzi przez felgę?
« Ostatnia zmiana: Grudzień 03, 2019, 23:53:36 wysłana przez Dariusz Kłeczek »

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 03, 2019, 23:57:27 »
Mocowanie na śrubę z podkładką jest uwarunkowane tym, aby nie "rozklepać" otworu w feldze przez stożek,
choćby zbyt mocnym dokręceniem. Otwór na śrubę jest bardzo pasowny, ta cześć śruby to nie tyle gwint, co
swoistego rodzaju frez. Wg mnie ma za zadanie oczyścić otwór w feldze (choćby utlenianie się aluminium),
ale to tylko moja teoria.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Damian Prysak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 660
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 '06 + LPG, C5 X7 Tourer Excl. 2.0HDi 163 '13
  • Zainteresowania: Informatyka, muzyka, astronomia
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 03, 2019, 23:58:43 »
A to też mnie ciekawi, jak ktoś ma pojęcie, to chętnie się dowiem. Ja na razie pomysłu na to nie mam. :)

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka

EDIT: Hm, Darka teoria ciekawa...

Offline Daniel Pytlik

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 221
  • Skąd: Łuków
  • Posiadany samochód: Citroën C5 X72.0 Hdi 138 BVA AM6
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Łuków
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 04, 2019, 05:18:29 »
Moim zdaniem jest to walcowane żeby podkładka nie wypadła że śruby
Wszyscy mówią - Pchasz się w hydro? W dodatku automat? Prosisz się o problemy... A ja delektuję się komfortem

Offline Darek Kędra

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 359
  • Skąd: Chrzanów
  • Posiadany samochód: bx1.6,bx1.9,c5 mk1 2001 SX, mkIII 2009 2,2 hdi
  • Miejscowość: Chrzanów
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 04, 2019, 18:31:37 »
 dokladnie


Offline Krystian Paduch

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Posiadany samochód: C5 x7
  • Zainteresowania: motocykle
  • Miejscowość: Mysłowice
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 06, 2019, 12:06:26 »
A ja kupiłem śruby stożkowe do felg stalowych.
Podkładka ze śrub do felg alu ma za duży luz i może brzęczeć i polerować śrubę od wew. strony podkładki. Dla mnie taki luźny element stalowy w osi koła jest nie do pomyślenia. Można to zastosować tymczasowo do zapasu, ale nie na całą zimę.

Offline Damian Prysak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 660
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 '06 + LPG, C5 X7 Tourer Excl. 2.0HDi 163 '13
  • Zainteresowania: Informatyka, muzyka, astronomia
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 06, 2019, 12:46:06 »
A ja kupiłem śruby stożkowe do felg stalowych.
Podkładka ze śrub do felg alu ma za duży luz i może brzęczeć i polerować śrubę od wew. strony podkładki. Dla mnie taki luźny element stalowy w osi koła jest nie do pomyślenia. Można to zastosować tymczasowo do zapasu, ale nie na całą zimę.
Krystian, spoko. Rozumiem i szanuję. Może to być jakiś argument do stosowania klasycznych śrub stożkowych. Ja jednak przejechałem na tych "uniwersalnych" kilka zim i nie zauważyłem żadnych negatywnych konsekwencji. Spróbuję jednak zapamiętać Twoje obawy i jak będę coś dłubał/przekładał koła na letnie, to przyjrzę się tym śrubom.

Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka


Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 000
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Śruby do felg stalowych
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 07, 2019, 06:34:02 »
Nic nie brzęczy... Ta podkładka nawet nie drgnie, dba o to siła odśrodkowa. Jedynie przy powolnym toczeniu się może coś się tam ruszyć. Nie mniej nie słychać tego, jak i nie widać żeby to miało miejsce.