Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: XU10 J4R - brakująca część  (Przeczytany 2759 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Aleksander Starzyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0i,16V,132KM,MK2 SX
  • Zainteresowania: piwowarstwo, muzyka
  • Miejscowość: Łódź
XU10 J4R - brakująca część
« dnia: Grudzień 10, 2019, 19:13:31 »
Cześć,


W moim XM przy puszczanie gazu szarpie nieco samochodem. Wcześniej dojeżdżając do świateł, czy zatrzymując się często w korku silnik bardzo często gasnął. Zauważyłem, że jeden z przewodów wychodzących z przepustnicy jest zaślepiony i znalazłem wtyczkę która nie jest do niczego przypięta. Co tam powinno się znaleźć, czy może to mieć coś wspólnego z tym, że samochód ma zamontowaną instalację gazową?














Pozdrawiam

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 10, 2019, 20:40:31 »
Wydaje mi się że te wężyki i wtyczka powinny wchodzić do elektrozaworu wpuszczającego opary paliwa od kolektora dolotowego.Ten niezaślepiony wąż prowadzi do puszki filtra węglowego znajdującego się pod błotnikiem za nadkolem.Może to wpływać na pracę silnika na wolnych obrotach
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 11, 2019, 00:27:59 »
Dobrze byłoby to zrobić jak należy, ale jeśli na razie nie masz możliwości, to chociaż upewnij się że to zaślepienie jest szczelne. Ten łeb od śruby jest trochę podejrzany.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Aleksander Starzyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0i,16V,132KM,MK2 SX
  • Zainteresowania: piwowarstwo, muzyka
  • Miejscowość: Łódź
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 11, 2019, 10:42:34 »
Ten wężyk powinien być ze sobą połączony, czy pomiędzy nimi jest brakujące ogniwo? Jeśli tak, to pod jaką nazwą powinienem szukać tego elementu?

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 11, 2019, 12:29:03 »
Przecież kolega napisał: "elektrozaworu wpuszczającego opary paliwa od kolektora dolotowego"Tylko jak dla mnie, oprócz elektrozaworu, brakuje jeszcze jednego elementu ...Jest podłączenie do dolotu, jest podłączenie do filtra w nadkolu, jest kostka do podłączenia elektrozaworu, ale nie ma podłączenia do pokrywy zaworów lub czegoś podobnego, bo skąd mają się brać te oparu oleju ...

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 592
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 11, 2019, 16:27:16 »
Przecież kolega napisał: "elektrozaworu wpuszczającego opary paliwa od kolektora dolotowego"Tylko jak dla mnie, oprócz elektrozaworu, brakuje jeszcze jednego elementu ...Jest podłączenie do dolotu, jest podłączenie do filtra w nadkolu, jest kostka do podłączenia elektrozaworu, ale nie ma podłączenia do pokrywy zaworów lub czegoś podobnego, bo skąd mają się brać te oparu oleju ...

Tomek, ale to pary paliwa (ze zbiornika paliwa) a nie oleju... więc się wszystko zgadza oprócz kierunku, bo z pochłaniacza do kolektora dolotowego.
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 11, 2019, 16:27:40 »
Nie ma podłączenia do pokrywy zaworów bo nie ma być.Ten zaślepiony wężyk wchodzi do kolektora dolotowego aby podciśnienie w nim panujące wysysało te opary.....
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Daniel Wolny

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4 479
  • Skąd: Bytom
  • Posiadany samochód: C5 mk1 2003 2.0 16v BVM6
  • Miejscowość: Bytom
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 02, 2020, 17:39:58 »
Tak to powinno wyglądać

Offline Artur Markowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 T.C.T
  • Zainteresowania: akwarystyka, astronomia, płyty winylowe
  • Miejscowość: Aleksandrów Łódzki
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 03, 2020, 16:34:50 »
Tymczasowo zanim kupisz elektrozawór, upewnij się, że jest szczelnie zaślepione.Czy tak samo zachowuje się na gazie i na benzynie?
Każdy stary samochód jest bardziej ekologiczny od nowego zmienianego co trzy lata.

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 04, 2020, 21:59:32 »
Tomek, ale to pary paliwa (ze zbiornika paliwa) a nie oleju... więc się wszystko zgadza oprócz kierunku, bo z pochłaniacza do kolektora dolotowego.
Masz rację, przepraszam, coś mnie zaćmiło ...

Offline Aleksander Starzyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0i,16V,132KM,MK2 SX
  • Zainteresowania: piwowarstwo, muzyka
  • Miejscowość: Łódź
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 20, 2020, 14:19:33 »
Tymczasowo zanim kupisz elektrozawór, upewnij się, że jest szczelnie zaślepione.Czy tak samo zachowuje się na gazie i na benzynie?


Zachowuje się identycznie na benzynie i na gazie. Wymigałem dzisiaj błąd 31 i 52, wydaje mi się że za szarpanie może być odpowiedzialna sonda lambda.
Elektrozawór zakupiony, w tygodniu zabieram się za montaż. Zastanawiam się jeszcze dlaczego samochód został pozbawiony tej części, czy samo przywrócenie tego elementu nie przywróci problemu dla którego poprzedni właściciel go usunął? Czego mogę się spodziewać?

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 20, 2020, 20:56:47 »
Nie wiem czy tak samo jest w starych citroenach, ale we współczesnych BMW awaria tego zaworu powoduje spore problemy ze składem mieszanki - czasem zbyt uboga, a czasem zbyt bogata i przez to zapala kontrolkę i telepie silnik.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Aleksander Starzyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0i,16V,132KM,MK2 SX
  • Zainteresowania: piwowarstwo, muzyka
  • Miejscowość: Łódź
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 21, 2020, 19:14:02 »
Montaż elektrozaworu niestety nie rozwiązał problemów z szarpaniem, musze dalej szukać przyczyny problemu.

Offline Aleksander Starzyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0i,16V,132KM,MK2 SX
  • Zainteresowania: piwowarstwo, muzyka
  • Miejscowość: Łódź
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 03, 2020, 23:04:09 »
Po skasowaniu błędów i jeździe wyłącznie na benzynie jest znacznie lepiej, ale wciąż występują problemy z szarpaniem. Z lewej strony silnika zauważyłem dziwną śrubę, po której spływa olej i zastanawiam się czy tak to powinno wyglądać, czy może samochód jest jeszcze z czegoś wykastrowany?


« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2020, 23:19:51 wysłana przez Aleksander Starzyński »

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 04, 2020, 11:27:36 »
Wygląda na to, że brakuje Ci tzw. rezonatora. Nr. 10 na schemacie.

Offline Aleksander Starzyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0i,16V,132KM,MK2 SX
  • Zainteresowania: piwowarstwo, muzyka
  • Miejscowość: Łódź
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 05, 2020, 10:09:24 »
Możesz napisać więcej informacji co to jest i czy konieczne jest zamontowanie nowego? Doczytałem jedynie, że ma to coś wspólnego z układem wydechowym i usunięcie może podnieść nieco moc silnika. Czy to prawda? Dlaczego kapie z tego olej?

Offline Ireneusz Luciński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Ożarów Mazowiecki
  • Posiadany samochód: XM - ZPJ , XUD11BTE...........
  • Zainteresowania: elektronika komputery pojazdy
  • Miejscowość: Ożarów Mazowiecki
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 05, 2020, 12:41:54 »
Wygląda na klapkę "anty - wybuchową" zamontowaną przez gazownika . Łatwo sprawdzić pociągając za nakrętkę na zewnątrz .Jak cieknie olej to jest nieszczelność i może tu zaciągać "lewe" powietrze = kłopoty i na LPG i na benzynie .Jeżeli to tylko zaślepka po rezonatorze , który nie przeżył "BUM" gazowego , to uszczelnić i sprawdzić czy pomogło .

Pozdrawiam
Pozdrawiam
Ireneusz Luciński
xx lat temu była Simca Aronde , teraz XM - ZPJ , XUD11BTE break
[email protected]

Offline Aleksander Starzyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0i,16V,132KM,MK2 SX
  • Zainteresowania: piwowarstwo, muzyka
  • Miejscowość: Łódź
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 05, 2020, 16:32:15 »
Czyli posiadając instalację gazową nie ma sensu montować rezonatora - wystarczy zadbać o odpowiednie uszczelnienie?

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 05, 2020, 20:54:13 »
Wygląda na klapkę "anty - wybuchową" zamontowaną przez gazownika . Łatwo sprawdzić pociągając za nakrętkę na zewnątrz .Jak cieknie olej to jest nieszczelność i może tu zaciągać "lewe" powietrze = kłopoty i na LPG i na benzynie .Jeżeli to tylko zaślepka po rezonatorze , który nie przeżył "BUM" gazowego , to uszczelnić i sprawdzić czy pomogło .

Pozdrawiam

Wygląda to na klapkę antywybuchową.Oczywiście nie wiemy jaką instalację LPG ma kolega.Jeżeli sekwencyjną to ta klapka jest nie potrzebna.Wtedy zamiast niej należy założyć SZCZELNĄ zaślepkę.Co do oleju w kolektorze to przeważnie w każdym silniku z większym przebiegiem on występuje.Mogę to wytłumaczyć kolegom mniej obytym z mechaniką.Po prostu poprzez zużyte pierścienie tłokowe kompresja z nad tłoka przedostaje się do skrzyni korbowej.Następnie porywa ze sobą opary i drobinki oleju rozbryzgiwane przez obracający się wał korbowy.Poprzez odmę która jest podłączona do kolektora ssącego dostaje się on w to miejsce.Radą na to (oczywiście nie należy tego robić ze względów ekologicznych)jest wyprowadzenie odmy po za samochód i zatkanie otworu w który była wprowadzona.W skrajnych przypadkach może to nawet skutkować polepszeniem pracy silnika gdyż będzie zasysał 100% czystego powietrza a nie razem z resztkami spalin z odmy.Jednak stosowanie tej metody jest również nie zgodne z prawem.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 06, 2020, 08:43:18 »
... Jednak stosowanie tej metody jest również nie zgodne z prawem.
Można jednak zamiast kierować odmę "w powietrze" dać pomiędzy odmę i kolektor dolotowy jakiś odstojnik, w którym będzie gromadził się olej. Odstojnik ten trzeba będzie raz na jakiś czas opróżniać ...

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 06, 2020, 20:04:39 »
... Jednak stosowanie tej metody jest również nie zgodne z prawem.
Można jednak zamiast kierować odmę "w powietrze" dać pomiędzy odmę i kolektor dolotowy jakiś odstojnik, w którym będzie gromadził się olej. Odstojnik ten trzeba będzie raz na jakiś czas opróżniać ...
Zgadza się
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Jarosław Moszczyński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 2
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 16V
  • Zainteresowania: budownictwo, muzyka
  • Miejscowość: Łódź
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 24, 2020, 22:20:50 »
Mam taki model XM-a, jeszcze niezagazowany. Jestem  zŁodzi i w razie czego mogę "udostępnić" swój egzemplarz do wglądu:)

Offline Ireneusz Luciński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Ożarów Mazowiecki
  • Posiadany samochód: XM - ZPJ , XUD11BTE...........
  • Zainteresowania: elektronika komputery pojazdy
  • Miejscowość: Ożarów Mazowiecki
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 25, 2020, 18:13:23 »
Czyli posiadając instalację gazową nie ma sensu montować rezonatora - wystarczy zadbać o odpowiednie uszczelnienie?
Sens jest jak najbardziej , ale najpierw koniecznie potrzeba doprowadzić silnik do poprawnej pracy na benzynie . Potem zastanowić się czy nie założyć dobrej sekwencji , bo to uchroni silnik od strzałów w dolocie . A strzały w dolocie to ponowne uszkodzenia rezonatora . Sekwencja też nie byle jaka , ten silnik ma swoje "smaczki' .
Pozdrawiam
Ireneusz Luciński
xx lat temu była Simca Aronde , teraz XM - ZPJ , XUD11BTE break
[email protected]

Offline Aleksander Starzyński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0i,16V,132KM,MK2 SX
  • Zainteresowania: piwowarstwo, muzyka
  • Miejscowość: Łódź
Odp: XU10 J4R - brakująca część
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 26, 2020, 13:40:09 »
Mam taki model XM-a, jeszcze niezagazowany. Jestem  zŁodzi i w razie czego mogę "udostępnić" swój egzemplarz do wglądu:)
Bardzo chętnie, odezwałem się do Ciebie w wiadomości prywatnej.


Planuję XMa zostawić sobie na dłużej, dlatego też bardzo ważne dla mnie jest żeby przywrócić prawidłowe działanie silnikowi. Nie znam się za bardzo na mechanice, polecane na forum łódzkie warsztaty nie chcą pomóc mi z silnikiem, a nie chcę oddawać samochodu komuś niezaufanemu. Znacie kogoś w obrębie 200km od Łodzi kto zająłby się tym silnikiem?