Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: xm ll 2,1td problem ze skrzynią na biegu wstecznym  (Przeczytany 1106 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Michał Hejza

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Skąd: Miastko
  • Posiadany samochód: Xm '99 2,1td, Xantia Break '98 3.0 v6
  • Miejscowość: Miastko
xm ll 2,1td problem ze skrzynią na biegu wstecznym
« dnia: Styczeń 03, 2020, 08:23:43 »

Witajcie


Wczoraj rano dość mocno zdziwiłem się zachowaniem auta, mianowicie przy cofaniu, czuć hamowanie silnika, lecz nie jednostajne, pulsacyjne z różną siłą. Gdy rozpędzę go trochę bardziej i puszczę pedał gazu to koła stają w miejscu.


Przy jezdzie do przodu przy dużym obciążeniu silnika (np puszczenie auta swobodnie, by mógł wyhamować na 1) słychać wycie, którego kiedyś nie było. To raczej nie jest odgłos samej skrzyni gdyż ją słychać osobno, nie wydaję dziwnych dzwięków. Czy to może być problem w mechanizmie różnicowym?


Dodam, że przy wybiciu wstecznego na luz auto jedzie normalnie, więc musi być to problem z napędem.


Mam też spore luzy na dzwigni zmiany biegów, ale czy rozwalona poducha może blokować koła?


Nigdy też nie zmieniałem oleju w skrzyni i nie wiem czy wcześniej był zmieniany, auto ma 330tys przebiegu. Czy jego ewentualny niski stan może robić takie problemy? Czasem jest delikatny problem wrzucić np 2, ale to może być wina zle wyregulowanej dzwigni zmiany biegów, którą ostatnio ruszałem, aby zmniejszyć luzy.


Szukam jakiegokolwiek punktu zaczepienia, który może powodować ten problem, liczę na Wasze rady :)


Pozdrawiam


Offline Michał Hejza

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Skąd: Miastko
  • Posiadany samochód: Xm '99 2,1td, Xantia Break '98 3.0 v6
  • Miejscowość: Miastko
Odp: xm ll 2,1td problem ze skrzynią na biegu wstecznym
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 08, 2020, 08:59:51 »

Olej wymieniony, był stary, brudny, metaliczny. Na korku było to:


https://zapodaj.net/32a1b88d2fbfa.jpg.html
Niestety nic to nie dało, objawy i wycie pozostało.

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: xm ll 2,1td problem ze skrzynią na biegu wstecznym
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 08, 2020, 09:43:28 »
Wałek koła zębatego wstecznego biegu nie jest łożyskowany. Jeżeli to miejsce jest mocno wytarte, to przy załączeniu biegu i przesunięciu wałka może dochodzić do blokowania napędu.
Z tego co piszesz, to może też być uszkodzone łożyska wałka napędowego i jego luz w połączeniu z luzem wałka wstecznego biegu się "sumują" powodując blokowanie, ale tylko przy wstecznym, przy jeździe do przodu i braku luzu na wałku zdawczym jest tylko wycie skrzyni ...
Ja bym jednak wyjął skrzynię i sprawdził. Chyba że możesz np. zdjąć sam dyfer bez wyciągania skrzyni, tak jak jest np. w skrzyniach BE3, BE4. Wówczas można by sprawdzić czy to nie wina dyfra ...
Takie opiłki to norma przy dłuższym użytkowaniu, od tego jest ten magnes.

Offline Michał Hejza

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Skąd: Miastko
  • Posiadany samochód: Xm '99 2,1td, Xantia Break '98 3.0 v6
  • Miejscowość: Miastko
Odp: xm ll 2,1td problem ze skrzynią na biegu wstecznym
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 08, 2020, 17:15:01 »

Rozumiem. Z tego co udało mi się znalezć moja skrzynia to: ME/5 20 GM 31. Czy to któraś z BE3 lub BE4?


Mam jeszcze pytanie odnośnie wyciągnięcia skrzyni. Mechanik, który wymieniał sprzęgło twierdzi, że trzeba poodkręcać przewody z ławy wtedy ją opuścić na tyle mocno żeby skrzynie wyjąć dołem. Może da się ją wyciągnąć górą? Uda się z kanału czy potrzebny podnośnik?


I jeszcze jedno... zdaję sobie sprawę, że różne rzeczy się mogą wydarzyć, uda mi się jeszcze pojezdzić jakiś czas z takimi objawami, czy spodziewać się unieruchmienia auta lada moment?


Pozdrawiam

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: xm ll 2,1td problem ze skrzynią na biegu wstecznym
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 08, 2020, 17:53:53 »
Rozumiem. Z tego co udało mi się znalezć moja skrzynia to: ME/5 20 GM 31. Czy to któraś z BE3 lub BE4?

Mam jeszcze pytanie odnośnie wyciągnięcia skrzyni. Mechanik, który wymieniał sprzęgło twierdzi, że trzeba poodkręcać przewody z ławy wtedy ją opuścić na tyle mocno żeby skrzynie wyjąć dołem. Może da się ją wyciągnąć górą? Uda się z kanału czy potrzebny podnośnik?

I jeszcze jedno... zdaję sobie sprawę, że różne rzeczy się mogą wydarzyć, uda mi się jeszcze pojezdzić jakiś czas z takimi objawami, czy spodziewać się unieruchmienia auta lada moment?
Nie BE to inna seria skrzyń biegów, żeby sprawdzić czy możesz wyjąć sam dyfer musisz obejrzeć skrzynię od dołu.

Rzadko w którym aucie wyciąga się skrzynię od góry. Kanał powinien wystarczyć, ja w BXie wyciągałem w garażu bez kanału - 2 kobyłki i porządny podnośnik. U Ciebie jest 2.1 TD - to duży i ciężki silnik, skrzynia też jest cięższa niż w BX17 TD.

Z tym jeżdżeniem to różnie bywa ... Jednak za bardzo bym nie zwlekał, bo jak przedziurawisz obudowę to będziesz musiał szukać nowej skrzyni ..

Offline Michał Hejza

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Skąd: Miastko
  • Posiadany samochód: Xm '99 2,1td, Xantia Break '98 3.0 v6
  • Miejscowość: Miastko
Odp: xm ll 2,1td problem ze skrzynią na biegu wstecznym
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 08, 2020, 18:12:24 »
Okej, wszystko jasne, zerknę jeszcze raz na ten dyfer, może faktycznie uda mi się go wyciągnąć.


Słyszałem, że mogą być problemy z częściami do tej skrzyni. Więc może odpuszczę na razie i przesiądę się na xantię. Czas pokaże



Offline Michał Hejza

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Skąd: Miastko
  • Posiadany samochód: Xm '99 2,1td, Xantia Break '98 3.0 v6
  • Miejscowość: Miastko
Odp: xm ll 2,1td problem ze skrzynią na biegu wstecznym
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 02, 2020, 07:58:04 »

Witam


Udało się! Jestem świeżo po wymianie skrzyni. Da się ją wyjąć górą nawet bez kanału. Trzeba tylko zdemontować sprzęgło, raczej nie da się jej wyszarpać bez tych paru centymetrów istnieje duże ryzyko uszkodzenia docisku.


Xm dostał przy okazji nowy LHM i wrócił na drogi


Pozdrawiam i dzięki za wskazówki!

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: xm ll 2,1td problem ze skrzynią na biegu wstecznym
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 02, 2020, 13:04:02 »
Kilka lat temu wymieniałem skrzynię od góry w starej V6.Więc jak się da w V6 to tym bardziej w 2.1
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów