Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia  (Przeczytany 1628 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« dnia: Luty 21, 2020, 16:25:20 »
Witam.

Może ktoś wie - czy w XMach występowały różne wersje wahaczy przednich np w zależności od wersji silnikowych, czy wszystkie były takie same?

Mam problem z prowadzeniem auta, koło od kierowcy mam pochylone jak w ciężarowej Tatrze czyli tak -> / patrząc od przodu auta. Taki sam efekt dzieje się jak podniesiemy auto na maksa. Ja tak mam nawet gdy auto leży na glebie - widać, że koło od kierowcy jest zbyt pochylone. Za parę dni będę miał trochę czasu, żeby się zagłębić w temat. Obawiam się, że coś mam skrzywione (wózek/wahacz?) :(

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 22, 2020, 08:25:17 »

Dzięki za info odnośnie wahaczy.


Robercie nie chodzi o pochylenie kierownicy, tylko o pochylenie koła od strony kierowcy. Koło stoi krzywo, porównywałem dla pewności z drugim moim XMem 2.1td - tam jest wszystko ok. W V6 mam taki właśnie problem. Zrobiłem rysunek poglądowy, dołączam jako załącznik do posta. Auto raczej nie bite, w każdym razie nie widać śladu po czymkolwiek tego typu.



Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 22, 2020, 09:48:51 »
Wygląda na skrzywiony wahacz. A jak jest z odleglasciami koła od blotnikow po obu stronach w porównaniu do prawego kola?

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 22, 2020, 13:04:37 »
Może ktoś wie - czy w XMach występowały różne wersje wahaczy przednich np w zależności od wersji silnikowych, czy wszystkie były takie same?
Raczej nie bo nie chciałby im się tworzyć czegoś nowego żeby komplikować proces montażu, a jeżeli nawet, to nie powinno mieć to wpływu na geometrię.

Mam problem z prowadzeniem auta, koło od kierowcy mam pochylone jak w ciężarowej Tatrze czyli tak -> / patrząc od przodu auta...
Sprawdź czy nie masz np. zbyt płytko lub krzywo wpiętego siłownika w zwrotnicę ...
Może być jeszcze tak, że poduszka siłownika jest przekoszona, ale musiała by być przekoszona bardzo wyraźnie i dużo więcej niż odległość odchylenia górnej krawędzi opony os pionu ...

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 22, 2020, 16:46:50 »
Poduszka raczej ok, jest nowa (komplet) od Roberta. Wstępnie pomierzyłem odległości w kilku miejscach przy kielichu i poduszce,  jest identycznie jak w dieslu, w którym geometria jest OK (i poduszki też ma nowe z tego samego źródła).

Pytałem właśnie o wahacze, czy ktoś praktycznie porównywał, bo wg. serwisu Citroena wahacze z MK1 mają inne numery niż w MK2, pierwszy pomysł był taki, że może lewy jest założony z MK1.
W każdym razie ewidentnie coś jest nie tak, bo nawet jak auto leży na glebie to lewe koło nadal jest znacznie bardziej pochylone w sposób jaki pokazałem wyżej.

Zrobiłem na szybko prosty pomiar przy pomocy odpowiednich dystansów i poziomicy - przyłożyłem ją w punktach zaznaczonych na zdjęciu felgi (pomiar powtórzony kilka razy w różnych miejscach na feldze) i sprawdziłem jak koła są ustawione względem gruntu. Prawe jest praktycznie prostopadle, natomiast na lewym jest tragedia. Żeby wynik był taki jak na kole prawym, to trzeba pod dolny punkt pomiarowy lewej felgi podłożyć dystans 5mm.

Dzięki za wskazówki, we wtorek jadę walczyć z problemem. Pomierzę co się da i dam znać.

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 24, 2020, 18:26:01 »
Sorry Przemku.Nie wiem z jakiego powodu zasugerowałem się że chodzi o koło.......kierownicy.Dlatego mój wykład był pozbawiony sensu.Postaram się posta skasować bo idiotę z siebie zrobiłem.Natomiast jeśli chodzi wahacze to mam na składzie i te z mk1 i te z mk2 i zapewniam Cię że są identyczne.Jeśli chodzi o poduszki ode mnie to nie ma możliwości że to ich wina.W tym przypadku stawiam na krzywy wahacz.Ewentualnie sprawdz mocowanie tylnej tulei wahacza.Ona siedzi w takim żeliwno aluminiowym uchwycie (razem z gumą stabilizatora).Te mocowania często są tak skorodowane że aluminium rozsypuje się w rękach.
PS.Udało się skasować mój powód do wstydu...... :P
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Jan Walczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 109
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3.0 mk1
  • Miejscowość: Łódź
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 25, 2020, 11:11:49 »
Myślę że musisz wjechac na kanał i zrobić pomiary. Po pierwsze to zmierz od osi belki odległość do środka sworznia zwrotnicy.
Potem zrób pomiar od góry zwrotnicy do karoserii. XM jest raczej symetryczną konstrukcja.

Offline Ireneusz Luciński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Ożarów Mazowiecki
  • Posiadany samochód: XM - ZPJ , XUD11BTE...........
  • Zainteresowania: elektronika komputery pojazdy
  • Miejscowość: Ożarów Mazowiecki
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 25, 2020, 17:52:32 »

 Możliwości są takie :
1 - silny "strzał" z lewej strony odkształcił wahacz - widziałem takie .
2 - założony wahacz od P605 , wygląda identycznie , chociaż numer katalogowy ma 352070 .
3 - do numeru ORGA 5928 wahacz lewy miał nr. 352072 , a od ORGA 5929 miał nr. 352089 .
Z czystej ciekawości poszukam rocznika 90 i porównam z 95 , może coś zobaczę .
Pozdrawiam
Ireneusz Luciński
xx lat temu była Simca Aronde , teraz XM - ZPJ , XUD11BTE break
[email protected]

Offline Kudyba Wojciech

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 745
  • Skąd: Kraśnik
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD; Xantia 2.0 HDI; Picasso 1.8
  • Miejscowość: Kraśnik
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 26, 2020, 09:35:01 »
Dzieję się tak od dłuższego czasu, czy coś robiłeś i tak się stało ? Trzeba prześwietlić całą drogę co rozbiłeś, co składałeś. Nie ma tu za wiele do zepsucia.

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 27, 2020, 14:52:38 »
Sorry Przemku.Nie wiem z jakiego powodu zasugerowałem się że chodzi o koło.......kierownicy.Dlatego mój wykład był pozbawiony sensu.Postaram się posta skasować bo idiotę z siebie zrobiłem.Natomiast jeśli chodzi wahacze to mam na składzie i te z mk1 i te z mk2 i zapewniam Cię że są identyczne.Jeśli chodzi o poduszki ode mnie to nie ma możliwości że to ich wina.W tym przypadku stawiam na krzywy wahacz.Ewentualnie sprawdz mocowanie tylnej tulei wahacza.Ona siedzi w takim żeliwno aluminiowym uchwycie (razem z gumą stabilizatora).Te mocowania często są tak skorodowane że aluminium rozsypuje się w rękach.
PS.Udało się skasować mój powód do wstydu...... :P

Nic się nie stało, każdemu się może zdarzyć :D Ja też popełniłem błąd, bo na szybko sprawdzając.. źle sprawdziłem felgę.

Wszystko się wyjaśniło. Jednak coś sknociłem przy pomiarach na szybko. Wczoraj jeszcze raz, ale już na spokojnie pomierzyłem co trzeba. Przyczyną było prawdopodobnie jakieś "ciało obce" pomiędzy felgą, a piastą. Pewnie dostało się przy ostatniej wymianie kół, ale dzięki temu wiem, że reszta jest ok łącznie z piastą. Po ponownym założeniu felgi - jest ok. Dzięki za info odnośnie wahaczy, zawsze to jakaś dodatkowa wiedza.

Odnośnie mocowania tylnej tulei wahacza - nowe pewnie nieosiągalne?

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 27, 2020, 15:06:01 »
Zdaje się, że właśnie jest osiągalne nowe, bo w 607 też takie są, ale trzeba by po numerach w serwis boxie sprawdzić.

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 28, 2020, 09:53:00 »
... Wszystko się wyjaśniło. Jednak coś sknociłem przy pomiarach na szybko. Wczoraj jeszcze raz, ale już na spokojnie pomierzyłem co trzeba. Przyczyną było prawdopodobnie jakieś "ciało obce" pomiędzy felgą, a piastą. Pewnie dostało się przy ostatniej wymianie kół, ale dzięki temu wiem, że reszta jest ok łącznie z piastą. Po ponownym założeniu felgi - jest ok...
Jeździłeś samochodem z krzywo założonym kołem na piastę i nie czułeś tego w kierownicy?
Jak kiedyś źle założyłem koło na piastę, to przy 70 km/h było czuć jakbym jeździł na kwadratowych kołach ...

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Wahacze przednie - geometria przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 28, 2020, 15:44:09 »
No właśnie nie czułem i to mnie dziwi najbardziej. Założyłem inne koło - zrobiłem pomiary i się okazało, że jest OK, więc wróciłem jeszcze do tego, na którym jeździłem - okazało się, że jest OK. Dlatego przyjąłem, że coś musiało być pomiędzy piastą, a felgą. Sam do końca nie rozumiem co tu się stało, ale póki co jest dobrze, co najlepsze auto nie ściągało na żadną stronę itd, jedynie dziwnie się prowadził w zakrętach, szczególnie w lewo :|

Wahacz też trzyma się jak należy, zero luzów, zresztą praktycznie cały przód mam nowy, a przebiegu może z 2 tys od wymiany wszystkiego.