Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: UREA + SERVICE...  (Przeczytany 86019 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jacek Kozłowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 449
  • Posiadany samochód: C5 Sedan BHDI 2015 exclusive
  • Zainteresowania: fotografia, przyroda
  • Miejscowość: Sochaczew
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #350 dnia: Lipiec 27, 2022, 19:27:35 »
W ujemnych temperaturach krystalizuje, to pewne. Niemniej, to co piszesz, latem degradacja mocznika, może wydzielać związki, które również przypychają korek-odpowietrznik. Niestety nigdzie nie znalazłem na jakie konkretnie związki rozkłada się mocznik pod wpływem wyższej temperatury. Ogólnie na związki azotu i co2. Tak, czy siak, mocznik zmienia swoje właściwości, a co najważniejsze obniża swoją jakość potrzebną do właściwego działania układu. Niemniej dziwi mnie, że powstające, minimalne ciśnienie, w wyniku degradacji mocznika wpływa na pracę układu. Rozumiem, że jego skład ulega zmianie i ma mniej związków azotu potrzebnych do oczyszczania spalin, ale nie ciśnienie powstające w wyniku jego rozkładu. Jeśli sonda mierzy skład spalin, to rozumiem, że przy złej jakości mocznika wykrywa nieprawidłowości ale nie ciśnienie w zbiorniku, bo pompa nie działa w oparach tylko w samym moczniku i tu ewentualne ciśnienie gazów nie może mieć na to wpływu. Jakie by nie było, cieczy nie spręży, nie zagęści. To się dla mnie kupy nie trzyma. Chyba, że ten układ ma pewne tajemnice, o których nie wiemy i moja logika jest o d..pę potłuc. Na pewno wskazówka o myciu korka przy każdej dolewce jest trafna, bo jak pisałem wcześniej schłodzenie w garażu mogło wpłynąć na mniejsze ciśnienie gazów w zbiorniku, a odkręcenie przy dolewce rozwiązać problem. Tylko cały czas pytanie, co to ma do rzeczy? Jak minimalne ciśnienie wynikające z rozkładu mocznika może mieć wpływ na pracę całego układu? Absurd.
Kot chce być zawsze tam, gdzie go nie ma

Offline Jarosław Lisowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 161
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0i BVA
  • Miejscowość: Ruda Śląska
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #351 dnia: Lipiec 27, 2022, 20:37:03 »
Kiedy w zbiorniku było nadciśnienie to pomagało pompie. Jeśli było podciśnienie - utrudniało pracę pompy. W każdym razie zmiana objętości par gazów (bo nie mocznika) mogła powstać na skutek zmiany temperatury. Nic innego nie przyghodzi mi do głowy. Poza tym sam zauważyłeś, że jakieś rozprężenie nastąpiło. Samo to już sugruje wadę odpowietrzenia... Może nie trzeba opróżniać zbiornika, ale zadbać o korek.
Pozdrawiam, Jarek

Offline Jacek Kozłowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 449
  • Posiadany samochód: C5 Sedan BHDI 2015 exclusive
  • Zainteresowania: fotografia, przyroda
  • Miejscowość: Sochaczew
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #352 dnia: Lipiec 27, 2022, 21:15:03 »
Oczywiście o korek zadbam, jak już wspomniałem. Nie zmienia to jednak dla mnie faktu, że system jest marny. Jeśli takie minimalne zmiany ciśnienia mają wpływ na pracę układu, to świadczy to tylko o fatalnej jakości podzespołów i totalnym niedopracowaniu systemu. Ewentualne koszty przerzuca się na klienta, niestety nie małe. Zresztą wystarczy poczytać o takich samych problemach w samochodach ciężarowych. Nagminnie system ad blue jest odłączany i stosuje się emulatory, żeby podczas kontroli nie zostało to wykryte. Masakra.
Kot chce być zawsze tam, gdzie go nie ma

Offline Jarosław Lisowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 161
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0i BVA
  • Miejscowość: Ruda Śląska
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #353 dnia: Lipiec 27, 2022, 22:42:23 »
Od dawna masz ten samochód? Też byłem nieco wkur...ny jak wymieniłem sondę NOx w C4 żony, a potem usłyszałem kolejną diagnozę: wymiana zbiornika.
Wlałem Tunap. Od kilku lat i kilkudziesięciu tysięcy km spokój... Więc może daj sobie szansę poznać to ustrojstwo. Dobrze byłoby powoływać się w opiniach na własne doświadczenia, a może się okazać, że nie będziesz za dużo pisać o problemach. Nie twierdzę, że jest to super system... Raczej, że pracownik/kierownik stacji benzynowej, gdzie kupujesz AdBlue ma gdzieś warunki przechowywania, a skutki ponosisz Ty. Oczywiście praktyka wymiany (np. zbiornika) zamiast naprawy pompy jest naganna. Ale to nie jest domena tylko Citroena. Myślę, że będziesz z auta jeszcze bardzo zadowolony ;)
Pozdrawiam, Jarek

Offline Jacek Kozłowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 449
  • Posiadany samochód: C5 Sedan BHDI 2015 exclusive
  • Zainteresowania: fotografia, przyroda
  • Miejscowość: Sochaczew
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #354 dnia: Lipiec 27, 2022, 23:12:20 »
Auto mam od lutego zeszłego roku. Sprowadzone z Belgi. Od początku stosowałem tunap i leje tylko mocznik PSA. Zamawiam z ale. Oczywiście to nie gwarantuje jakości, bo nikt nie wie jak było przechowywane ale i tak wolę niż takie z castoramy, czy innego z marketu. Do tej pory nie miałem problemu.
Generalnie to kocham moją cytrynkę i nie zamieniłbym na inny samochód. Zresztą nie kupiłbym tego modelu gdybym nie był przekonany. Jestem z tego rodzaju użytkowników, którzy oprócz praktycznych i racjonalnych powodów, kupują auto dla czegoś więcej. To oczywiście subiektywne wrażenie ale dla mnie C5 ma coś niepowtarzalnego, taką duszę, która do mnie trafiła i pomimo wielu wad jest tym autem, które chciałem mieć. Jak to się mówi, nie kocha się za coś, tylko pomimo czegoś. Dostrzegam wiele wad ale, to nie zmienia mojego nastawienia do mojej C5. To jednak nie zmienia faktu, że o tych wadach nie należy pisać/mówić.
Poza tym, za te wady nie winię mojej ukochanej, tylko inżynierów, którzy pozbawili ten samochód ideału ;) ;D Jest ich trochę więcej ale to temat na inny wątek. Może ktoś założy - co uwielbiam w c5 x7, a co jest totalnie zrąbane ;D
Kot chce być zawsze tam, gdzie go nie ma

Offline Marek Armata

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 85
  • Skąd: Wiocha pod Kielcami
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 PB/LPG rok 2007
  • Zainteresowania: motoryzacja, komputery, słuchawki
  • Miejscowość: Wiocha pod Kielcami
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #355 dnia: Lipiec 30, 2022, 19:15:59 »
Pozwolę sobie zapytać w temacie: czy tunap można wlać prosto do zbiornika adblue w odpowiedniej ilości bez wymieszania i dolewania nowego płynu? Mam w zbiorniku nie wiem ile,ale raczej sporo (6000 km temu jeszcze poprzedni właściciel dolewał adblue do pełna bez tunap)

Wysłane z mojego ASUS_I002D przy użyciu Tapatalka


Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #356 dnia: Lipiec 30, 2022, 23:04:41 »
Nalej mocznika do pełna i wylicz dawkę dla tych chyba 17-u litrów… Czy ile tam ten zbiornik ma…

Offline Marek Armata

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 85
  • Skąd: Wiocha pod Kielcami
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 PB/LPG rok 2007
  • Zainteresowania: motoryzacja, komputery, słuchawki
  • Miejscowość: Wiocha pod Kielcami
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #357 dnia: Lipiec 31, 2022, 08:55:14 »
No właśnie chodzi mi o to czy tak się dobrze wymiesza, jak wleje sam tunap na koniec.

Wysłane z mojego ASUS_I002D przy użyciu Tapatalka


Offline Przemysław Pilut

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 49
  • Posiadany samochód: Citroen C4 Grand Picasso II, 2.0 hdi
  • Zainteresowania: nowe technologie, nauki ścisłe,
  • Miejscowość: Jasło
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #358 dnia: Lipiec 31, 2022, 09:28:33 »
Jeżeli uzupełnisz do pełna, to możesz wlać najpierw odpowiednią dawkę tunap, a potem dolać adblue do pełna. przy nalewaniu się rozmiesza. Musisz znać tylko pojemność zbiornika, aby wyliczyć dawkę tunapu.

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #359 dnia: Lipiec 31, 2022, 10:22:54 »
…No właśnie chodzi mi o to czy tak się dobrze wymiesza…


No, ale skąd wątpliwości, że w bańce fabrycznej inaczej się wymiesza niż w zbiorniku w samochodzie…??? Nie czaję problemu…

Offline Marek Armata

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 85
  • Skąd: Wiocha pod Kielcami
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 PB/LPG rok 2007
  • Zainteresowania: motoryzacja, komputery, słuchawki
  • Miejscowość: Wiocha pod Kielcami
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #360 dnia: Lipiec 31, 2022, 17:30:42 »
Jeżeli uzupełnisz do pełna, to możesz wlać najpierw odpowiednią dawkę tunap, a potem dolać adblue do pełna. przy nalewaniu się rozmiesza. Musisz znać tylko pojemność zbiornika, aby wyliczyć dawkę tunapu.
Tak zrobię i mam nadzieję, że się dobrze wymiesza.

Wysłane z mojego ASUS_I002D przy użyciu Tapatalka


Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 067
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #361 dnia: Lipiec 31, 2022, 17:45:47 »
Nie leje się adblue do pełna, bo to prosta droga do kolejnych kłopotów z tym układem (wielokrotnie to było poruszane). 10L po komunikacie na desce w zupełności wystarcza na 17L zbiornik. Poza tym więcej płynu to szybsza jego degradacja.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #362 dnia: Lipiec 31, 2022, 18:01:57 »
Tak, ale przy pierwszym zastosowaniu Tunapa jak masz ileś tam mocznika w baku, to jedyne wyjście to wlanie do baku do pełna i zaaplikowanie właściwej dawki…
Potem to już wlewa się do bańki 5-o czy 10-o litrowej… Przynajmniej ja tak robię.

Offline Jarosław Lisowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 161
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0i BVA
  • Miejscowość: Ruda Śląska
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #363 dnia: Lipiec 31, 2022, 18:12:29 »
Nie leje się adblue do pełna, bo to prosta droga do kolejnych kłopotów z tym układem (wielokrotnie to było poruszane).

A możesz to rozwinąć?
Pozdrawiam, Jarek

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 067
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #364 dnia: Lipiec 31, 2022, 19:14:43 »
przy pierwszym zastosowaniu Tunapa jak masz ileś tam mocznika w baku, to jedyne wyjście to wlanie do baku do pełna i zaaplikowanie właściwej dawki…

W dnie zbiornika jest korek do spuszczenia "starego" mocznika, pod kątem ekologii możesz go wylać nawet na glebę - nic się nie stanie.

Druga sprawa to na ile wystarcza pełen zbiornik? 17 litrów to spokojnie ponad rok jazdy autem, a co za tym idzie mocna degradacja tego co jest w zbiorniku. Zimą krystalizacja, latem szybsza utrata właściwości z powodu wysokich temperatur. Jak się wleje na jesieni to po lecie kolejnego roku w zbiorniku jest masakra a nie dobry płyn.
I na koniec, statystycznie najwięcej awarii wtryskiwacza/pompy jest przy pełnym zbiorniku.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Jarosław Lisowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 161
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0i BVA
  • Miejscowość: Ruda Śląska
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #365 dnia: Sierpień 01, 2022, 11:38:01 »
Zgadzam się, ze zbiornik jest za duży i wspominałem już o tym w tym wątku. Powoduje to długotrwałą jazdę z pustym, lub prawie pustym, zbiornikiem, a to powoduje krystalizację mocznika. Ale właśnie utrzymanie zbiornika w pełnym stanie ogranicza ilość powietrza w jego wnętrzu.
Jeżeli statystycznie (choć nie znam takich danych) awarie ujawniają się przy pełnym zbiorniku, wynika moim zdaniem z tego, że samo napełnianie powoduje ruch kryształów i problemy w pracy pompy lub wtrysku.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 01, 2022, 22:45:10 wysłana przez Jarosław Lisowicz »
Pozdrawiam, Jarek

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #366 dnia: Sierpień 01, 2022, 18:05:34 »
Wszystko to teorie, bo raczej konkretnych badań nigdzie nie ma…

Offline Jarosław Lisowicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 161
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0i BVA
  • Miejscowość: Ruda Śląska
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #367 dnia: Sierpień 16, 2022, 09:51:44 »

[...]
U mnie kolejna dolewka pod korek miała miejsce w grudniu. Weszło ok. 5 litrów. Nie dopuszczam do niskiego stanu tak jak to wcześniej pisałem. No i pomimo ponad 20 kkm przebiegu nie pojawiają się żadne komunikaty. Układ wie, że jest pełen. Nie rejestruję też uzupełnień w DB.

W zeszłym tygodniu weszły 3 litry. Zbiornik znowu pełen. Następny zakup mocznika i dolewka za rok.
5,3 tys. km ~ 3 litry mocznika.




W C4 żony od dzisiaj testuję to:


ps. Ma to zapobiec krystalizacji mocznika. Co więcej, odwrócić proces.
Aktualnie pompa daje 3 bar, a powinno być 5-8 bar. Po okresie testów - kilkaset km, sprawdzony będzie efekt. Zobaczymy.

Od lipca 2020 do sierpnia 2022: ok. 25 tys. km i ok. 13 litrów mocznika z dodatkiem uszlachetniacza. 13 litrów w 3 lub 4 dolewkach - zawsze pod korek.
Póki co bez błędów.
Tyle mojej praktyki.


Dotyczy: C4 B7 1.6 BlueHDi

Generalnie kończę raportowanie w tym wątku.
Moje wnioski podtrzymuję:
- jak najdłużej pełen zbiornik, czyli częstsze mniejsze dolewki mocznika,
- obowiązkowy dodatek uszlachetniacza do mocznika.

« Ostatnia zmiana: Sierpień 18, 2022, 09:09:35 wysłana przez Jarosław Lisowicz »
Pozdrawiam, Jarek

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #368 dnia: Grudzień 14, 2022, 16:36:11 »
Dzisiaj - niestety - po prawie dwu latach; znowu mnie ten problem dopadł…
Tzn. kontrolka UREA, Service nad Engine Faulty…
Oczywiście Tunap był jesienią lany…

Doleję wieczorem mocznika i trochę więcej Tunapa-a…

Samochód jeździ normalnie… Licznik nie pokazuje, że nie będzie możliwe uruchomienie po iluś tam km…

Offline Jacek Kozłowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 449
  • Posiadany samochód: C5 Sedan BHDI 2015 exclusive
  • Zainteresowania: fotografia, przyroda
  • Miejscowość: Sochaczew
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #369 dnia: Grudzień 14, 2022, 18:52:22 »
Pewnie zaraz pokaże. Jeśli DB pokazuje właściwe ciśnienie, to albo wymieniłbym cały mocznik + tunap, albo jeśli jest miejsce na dolanie, to dolałbym pod korek + tunap ale w większej ilości niż zalecane. U mnie pomogło, chociaż, to było latem.Jeszcze pytanie. Zmieniałeś zbiornik z pompą i to stało się po 2 latach od wymiany?
Kot chce być zawsze tam, gdzie go nie ma

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #370 dnia: Grudzień 14, 2022, 22:25:40 »
Nie… Zbiornik nie był wymieniany. Tunap chyba go uleczył…

Offline Jacek Kozłowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 449
  • Posiadany samochód: C5 Sedan BHDI 2015 exclusive
  • Zainteresowania: fotografia, przyroda
  • Miejscowość: Sochaczew
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #371 dnia: Grudzień 15, 2022, 17:45:39 »
To sprawdzaj DB jak pompa trzyma ciśnienie, to wymiana/dolewka świeżego mocznika+tunap powinno pomóc.
Kot chce być zawsze tam, gdzie go nie ma

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #372 dnia: Grudzień 17, 2022, 17:34:45 »
Skasowałem błąd (P20EE).
Problemem chyba był korek zbiornika mocznika - otwory wentylacyjne zaklejone szkliwem mocznika… Przy otwieraniu było słychać lekki syk…
Ciśnienie mocznika ponad 5,5 bar.
Pojeżdżę parę dni i zobaczę czy jest O.K.


« Ostatnia zmiana: Grudzień 17, 2022, 23:30:24 wysłana przez Jan Malinowski »

Offline Tadeusz Garbacik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 687
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.2 HDI 204, P308 2.0 HDI RHR,
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #373 dnia: Grudzień 23, 2022, 10:13:44 »
Na elektrodzie pojawił się bardzo szczegółowy opis diagnostyki i naprawy układu PSA.
W skrócie pompa nie ruszy jeżeli w całym układzie pojawią się błędy.
Przykładowo jeżeli pokazuje błąd niskiego ciśnienia i układu grzania to powodem jest ten drugi błąd.
Zachęcam do lektury i sprawdzenia wyników pomiarów z poszczególnych obwodów. Ułatwia to diagnostykę co jest uszkodzone.
Na razie stwierdzono jeden błąd konstrukcji - czujnik NTC grzałki mocznika siada ponieważ nie wytrzymuje naprężeń termicznych płytki a jest wlutowany bezpośrednio na niej



cały wątek:


PEUGEOT BOXER III - Naprawa zbiornika AdBlue PEUGEOT BOXER III, CITROEN JUMPER (elektroda.pl)


Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: UREA + SERVICE...
« Odpowiedź #374 dnia: Grudzień 23, 2022, 19:10:30 »
No, ciekawe… Trochę zabawy z tym jest…