Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.  (Przeczytany 4288 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Artur Markowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 T.C.T
  • Zainteresowania: akwarystyka, astronomia, płyty winylowe
  • Miejscowość: Aleksandrów Łódzki
Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« dnia: Maj 03, 2020, 20:54:23 »
Cześć,
Mam rozerwaną lewą osłonę (od strony pasażera) przekładni kierowniczej.
Mam pytanie, czy jest szansa ją wymienić ją bez demontowania całości?
Zastanawia mnie, jak rozwiązane jest połączanie z siłownikiem od wspomagania, czy da się to rozpiąć i przeciągnąć osłonę bez wyciągania przekładni?
Na tłoku siłownika mam jakąś torebkę foliową, domyślam się, że to nieoryginalne rozwiązanie. Czy to miejsce jest jakoś osłonięte według producenta?

Pozdrowienia.
Każdy stary samochód jest bardziej ekologiczny od nowego zmienianego co trzy lata.

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 03, 2020, 21:40:31 »
Taki foliowe prezerwatywy były stosowane w BX-ach, Xantiach, więc raczej fabryczne :)
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 04, 2020, 00:39:06 »
Cześć,
Mam rozerwaną lewą osłonę (od strony pasażera) przekładni kierowniczej.
Mam pytanie, czy jest szansa ją wymienić ją bez demontowania całości?
Zastanawia mnie, jak rozwiązane jest połączanie z siłownikiem od wspomagania, czy da się to rozpiąć i przeciągnąć osłonę bez wyciągania przekładni?
Na tłoku siłownika mam jakąś torebkę foliową, domyślam się, że to nieoryginalne rozwiązanie. Czy to miejsce jest jakoś osłonięte według producenta?

Pozdrowienia.

Folia jest fabrycznie na siłowniku tak jak Dariusz napisał. Siłownik przykręcony jest na 2 śruby do przekładni. Tam są też tuleje metal-guma, które lubią stukać. Niestety, żeby odkręcić lewą śrubę trzeba zdemontować kule od HA bądź poluzować cały blok. Manszety od strony pasażera (prawej) nie nałożysz po rozpięciu siłownika, bo tam masz mocowanie siłownika niestety. Jutro będę na garażu to zrobię Ci zdjęcie przekładni, bo leży pod ścianą.
« Ostatnia zmiana: Maj 04, 2020, 14:12:55 wysłana przez Mateusz Kaczorek »

Offline Artur Markowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 T.C.T
  • Zainteresowania: akwarystyka, astronomia, płyty winylowe
  • Miejscowość: Aleksandrów Łódzki
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 05, 2020, 00:50:53 »
Dziękuję za informację.
Czyli jak się dobrać do tej prawej osłony? Po zdjęciu siłownika, jak się demontuje to jego mocowanie?

Każdy stary samochód jest bardziej ekologiczny od nowego zmienianego co trzy lata.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 05, 2020, 07:59:37 »
Chyba trzeba wysunąć całą listwę, bo to mocowanie jest do listwy przymocowane i nie widziałem, żeby było przykręcane jakoś.

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 05, 2020, 14:17:30 »
Chyba trzeba wysunąć całą listwę, bo to mocowanie jest do listwy przymocowane i nie widziałem, żeby było przykręcane jakoś.
W BXie dokładnie tak jest, brat ostatnio to robił.
Żeby wymienić osłonę trzeba wyjąć listwę.

Offline Artur Markowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 T.C.T
  • Zainteresowania: akwarystyka, astronomia, płyty winylowe
  • Miejscowość: Aleksandrów Łódzki
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 06, 2020, 20:21:51 »
Jak odepnę siłownik i drążek, to listwa się wysunie,czy są jakieś zabezpieczenia?
Każdy stary samochód jest bardziej ekologiczny od nowego zmienianego co trzy lata.

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 07, 2020, 00:05:08 »
Da się wymienić osłonę bez demontażu listwy. Warunek? Gumowa osłona np. firmy Lemforder, którą da się przeciągnąć przez trzpień, po uprzednim demontażu siłownika. Drugi problem jest taki, że te osłony nie mają rantu od wewnętrznej strony, który trafia na wyfrezowane gniazdo w odlewie korpusu więc trzeba dokładnie wszystko odtłuścić i użyć metalowych opasek zaciskanych specjalnym przyżądem takim jak do osłon przegubów. Ogólnie jest to jedna z gorszych napraw przy XM-ie zaraz po uszczelnianiu głowiczek maglownicy. Jeśli jednak kupiłeś plastikową osłonę, to musisz jeszcze zdemontować głowiczkę, a co za tym idzie, krzyżak kolumny kierowniczej. Inaczej nie wysuniesz listwy.
« Ostatnia zmiana: Maj 07, 2020, 00:28:49 wysłana przez Krzesimir Dębski »

Offline Artur Markowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 T.C.T
  • Zainteresowania: akwarystyka, astronomia, płyty winylowe
  • Miejscowość: Aleksandrów Łódzki
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 07, 2020, 20:39:24 »
Mam gumową i właśnie się zastanawiałem czy dałoby się to przeciągnąć.
Każdy stary samochód jest bardziej ekologiczny od nowego zmienianego co trzy lata.

Offline Piotr Turski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 598
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Xantia II 2.0. 16v Lpg 98r liftback. Renault Laguna 3 Coupe GT 2.0 T LPG
  • Miejscowość: Poznań
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 08, 2020, 15:35:24 »
W takich przypadkach by nie rozerwać gumy robi się tak: Osłona zmiękczona w gorącej wodzie. Plastikowa docięta butelka pokryta smarem, jako szyna po której przemieści się osłona.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 08, 2020, 16:36:15 »
Próbowałem dzisiaj na testy przełożyć osłonę z TRW (niby gumowa ale średnio elastyczna). Bez gorącej wody i butelki ze smarem chyba ani rusz. Mam jeszcze gumę SASIKa i wydaje się bardziej elastyczna. Wczoraj wymieniałem tuleje na siłowniku wspomagania. Masakra robota... Ktoś wie do czego jest ta prostokątna podkładka na śrubie? Tuleja/dystans już wiem, bo okazało się, że nie miałem jej zamontowanej i siłownik krzywo pracował na poduchach. Dlatego pewnie tak szybko je rozerwało. Jak dołożylem podkładkę to wysokości się nie zgrywały. Bez niej wychodzi idealnie równo.

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 09, 2020, 00:30:32 »
Ale ktos Ci zajebiscie złożył tą maglownicę. Ta podkładka powinna być pod nakrętką jednej z głównych śrub mocujacych maglownicę do sań.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 09, 2020, 11:57:48 »
Ale ktos Ci zajebiscie złożył tą maglownicę. Ta podkładka powinna być pod nakrętką jednej z głównych śrub mocujacych maglownicę do sań.
Pod maglownicę idą 2 duże podkładki o grubości 3mm i mam je. Chyba, że coś jeszcze tam powinno być. Po prostu mam maglownicę, która czeka żeby ją zamontować i na śrubie co przykręca się siłownik był ten dystans, którego ja nie miałem zamontowanego i taka prostokątna podkładka, która nigdzie mi tam nie pasuje.

Offline Daniel Wolny

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4 479
  • Skąd: Bytom
  • Posiadany samochód: C5 mk1 2003 2.0 16v BVM6
  • Miejscowość: Bytom
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 10, 2020, 08:13:42 »
Według serwisówki ta podkładka powinna być okrągła, choć jest tam jakaś adnotacja A i B o średnicy. W każdym razie, siłownik idzie pomiędzy podkładkę a tulejkę.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 10, 2020, 12:42:15 »
Tylko na tych serwisówkach nie widać tego dystansu co mam. Tam są pokazane (wyblaknięte) tulejki ale to są raczej metal-guma wprasowywane w otwory siłownika. U mnie pomiędzy tą wyblaknięta tuleją, a łącznikiem nr 17 zamontowałem okrągłą tuleję o grubości 7mm, którą miałem przy drugiej przekładni i ten łącznik nr 17 wtedy idealnie spasował z korpusem, gdzie wkręca się drugą śrubę. Jak nie miałem tej tulejki to siłownika nie mogłem do końca przykręcić, bo opierał się korpusem o przekładnię i dodatkowo ten łącznik wtedy był po skosie i ciężko było dokręcić drugą śrubę. Tylko właśnie ta prostokątna podkładka mi tam nie pasowała.  Na potrzeby zdjęcia dociąłem tulejkę z gumy, żeby było widać w którym miejscu ja dałem. Oryginalną stalową założyłem na auto bez tej prostokątnej podkładki.

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 10, 2020, 22:49:08 »
Ta podkładka idzie pod tą kwadratową nakretke na aluminiowy korpus maglownicy.

Offline Daniel Wolny

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4 479
  • Skąd: Bytom
  • Posiadany samochód: C5 mk1 2003 2.0 16v BVM6
  • Miejscowość: Bytom
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 10, 2020, 22:55:18 »
Może ktoś wcześniej założył tulejkę siłownika w innym rozmiarze i dołożył te podkładki, żeby to skompensować?

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 10, 2020, 23:46:18 »
Ta podkładka idzie pod tą kwadratową nakretke na aluminiowy korpus maglownicy.

To aktualnie nie mam tam żadnej podkładki pod tymi kwadratowymi nakrętkami. Całe szczęście, że tam jest dobry dostęp! Dzięki.

Może ktoś wcześniej założył tulejkę siłownika w innym rozmiarze i dołożył te podkładki, żeby to skompensować?

Wtedy zamontowałby okrągłe, żeby równo przylegały do tulejki metalowo-gumowej. Przynajmniej ja bym tak zrobił :) Chociaż u mnie złożyli bez tulejki i też jeździło to kilka lat... Myślę, że ktoś ją tam dał, żeby się po prostu nie zgubiła, a że u mnie takich w ogóle nie ma to dlatego myślałem, że ma iść pod siłownik.

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 11, 2020, 09:55:04 »
Może z tego wynikają u Ciebie te wszystko problemy z zapowietrzaniem. Skoro siłownik od lat pracował skoszony, to może on jest winny.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 11, 2020, 19:37:06 »
Sprawdzałem luzy na tłoczysku i praktycznie ich nie ma tak jak pozostałe 2 siłowniki, które posiadam. Siłownik też był wymieniany na inny razem z przekładnią i nie było różnicy.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 15, 2020, 01:27:59 »
I mnie czeka wymiana wszystkich osłon na przekładni, a co za tym idzie będę musiał wyciągnąć listwę. Jakieś wskazówki jak niczego nie popsuć przy wyjmowaniu głowiczki? Do samej listwy dać zwykły smar, czy musi być jakiś specjalny?

Mam komplet naprawczy do uszczelnienia głowiczki, ale nic z niej nie leci. Jest sens to rozbierać? Trochę się boję że źle złożę i będę musiał poprawiać, a wtedy to już na aucie. Teraz silnik w remoncie, to i całą przekładnię wyjąłem z łatwością i mam na stole.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 18, 2020, 17:35:56 »
Zabrałem się za te osłony. Okazuje się że prawa osłona firmy Lemförder nie bardzo pasuje. Jest wykonana ze zbyt grubej gumy, przez co nie chce się ścisnąć wystarczająco mocno (bardzo się deformuje przy pełnym wsuwie siłownika), a w druga stronę nie chce się rozciągnąć wystarczająco mocno. Znaczy niby się rozciąga ale jest bardzo napięta i grozi spadnięciem. Opaski które były w zestawie też nie pasują, bo są za małe. Osłonę trzeba bardzo mocno zaczepić, bo nie ma żadnej krawędzi pasującej rowków w przekładni. Daruję sobie, za duże ryzyko, że zleci. Spróbuję kupić plastikową, bardziej podobną do oryginału. I tak mam to już rozebrane więc mogę każdą założyć. Przy okazji - osłony drążków tejże firmy bardzo ciasno wchodzą na te drążki. Z całą pewnością nie są nawet zbliżone do tych 18 mm. W ich przypadku nie ma jednak takiego ryzyka spadnięcia, bo lewa jest znacznie dłuższa od tej spod siłownika, a prawa w zasadzie nie pracuje, bo jest przy samej kulce. O ile nie pękną z powodu mocnego rozciągnięcia w tym miejscu powinny być ok.

W czasie manewrowania głowicą przekładni chyba naruszyłem oś tego zaworu, a co za tym idzie uszczelniacz, bo pokazał mi się LHM przy końcu od kolumny kierowniczej. Postanowiłem że wymienię te uszczelniacze skoro i tak mam zestaw 4048Q8. Porozciągałem niestety oringi. Jakieś sugestie co zrobić żeby się zbiegły z powrotem? Póki co leży całe ustrojstwo w zamrażarce owinięte taśmą. Jutro zobaczę czy coś to dało, bo jak na razie pasmo problemów z tym tylko.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Artur Markowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 T.C.T
  • Zainteresowania: akwarystyka, astronomia, płyty winylowe
  • Miejscowość: Aleksandrów Łódzki
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 19, 2020, 11:38:52 »
Masz jakieś zdjęcia z wymiany?
Ja na razie prowizorycznie odwlekam robotę. Napakowałem tawotu w pękniętą osłonę, bo nie mam chwilowo czasu się za to zabrać.
Każdy stary samochód jest bardziej ekologiczny od nowego zmienianego co trzy lata.

Offline Krzesimir Dębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 469
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Citroen CX 25 TRD 2, XM 2.0 TCT
  • Miejscowość: Lublin
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 20, 2020, 08:56:46 »
Ja owijam pierścień zwinietą w rulon blachą z  puszki po piwie i skrecam opaską ale nie ślimakową tylko do hydrauliki siłowej. Opaskę zakładam tuż obok pierścienia tak aby nie skaleczyć go ewentualnie odkształtającą się blachą. Można też użyć np. butelki po wodzie zamiast puszki aluminiowej.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana osłony przekładni kierowniczej.
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 20, 2020, 22:16:09 »
Zdjęć nie robiłem, bo skoro cała przekładnia jest wyjęta to i nie ma tam żadnej filozofii. Odkręca się siłownik, głowicę, docisk pod kapslem i można wyjąć listwę.

Osłonę kupiłem drugą Sasica, jest bardziej podobna do tej co była. Plastikowa, z wargami pasującymi do rowków, ale też jest grubsza i twardsza. Mimo wszystko lepiej się układa i znacznie mniej kompresuje przy skręceniu do oporu w prawo. Zewnętrzne osłony zostawiłem. Nawet jak pękną to powinno się je łatwo wymienić na aucie.

Na pierścienie pomogło owinięcie bardzo elastyczną taśmą izolacyjną i zostawienie na noc w zamrażarce. Weszły dość łatwo, zwłaszcza za drugim razem, bo musiałem poprawić osadzenie dolnego uszczelniacza. Zobaczymy w praktyce czy nic nie schrzaniłem.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'