Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6  (Przeczytany 6845 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Sebastian Bak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: DS5 2014 2.0 HDI Automat
  • Miejscowość: Katowice
Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« dnia: Czerwiec 29, 2020, 14:04:45 »
Witam


Pisze na dziale C5 ponieważ tutaj ten zestaw Silnik plus skrzynia wydaje mi się bardziej popularny.

Posiadam DS5 z 2014 2.0 HDI 162Hp z Automatyczną 6 biegową skrzynią AISINa BVA6.



Przebieg samochodu to 144 tys. rzekomo po rutynowej wymianie oleju w skrzyni ok. 110 tys.


Problem:


Po przejechaniu ok 50 km autostradą i zjechaniu w drogi podmiejskie. Nastąpiło awaryjne zablokowanie skrzyni (możliwość jazdy max do 3 biegu plus komunikat o awarii skrzyni) postój w garażu następnego dnia auto odpala bez błędów po przejechaniu kolejnych 50 km autostradą kolejny raz sytuacja się powtarza.


Po zaparkowaniu i odczekaniu ok godziny. Samochód odpala i "zapomina" o problemie, skrzynia odblokowana.


Wniosek który się nasuwa to jakby związek z jakimś przegrzewaniem.


Po podpięciu diagnostyki. Pojawiają się 3 główne błędy w pamięci:


P0780 przypadkowa zmian biegu zablokowanie.


W rejestrze pojawia się również błąd U1209 Inersystems CAN one of the parameters present in a frame emited by gearbox ECU is invalid.


Jest też błąd związany z P2125 Air mixer wiem, że dość często spotykany jest problem przetarcia plastikowej dźwigni w przepustnicy.


Czy może mieć to związek z skrzynią biegów? Silnik generuje nadrzędny błąd?
Może konieczna jest kolejna wymiana oleju w skrzyni? Miałem odczucie jak by przed blokadą delikatnie kopnął przy hamowaniu i redukcji biegów 5-3.

Offline Włodzimierz Rogowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 221
  • Posiadany samochód: C5 X7 Tourer 2.0HDI RHH 163km 2013r
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 29, 2020, 18:15:17 »
Miałem podobną sytuację - w sumie już dwukrotnie i za każdym razem po dynamicznej jeździe na autostradzie, po zjechaniu z niej następowało dość potężne szarpnięcie przy redukcji i błąd skrzyni i jej praca w trybie awaryjnym. Za pierwszym razem na drugi dzień byłem w serwisie - błędów już nie było. Serwisant stwierdził, że to właśnie mogą być objawy przegrzania oleju - olej w czasie gwałtownego przyspieszania i redukcji mocno się nagrzał po zjechaniu z autostrady pęd powietrza zmalał na tyle, że chłodnica nie wyrabiała z chłodzeniem oleju. To hipoteza - gość ją oparł tylko na moim opisie problemu i własnym doświadczenia ale w moim przypadku zdarzyło się to 2 razy kiedy temperatura na zewnątrz była ponad 30 stopni, więc jestem w stanie to w uwierzyć.

Offline Tadeusz Garbacik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 686
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.2 HDI 204, P308 2.0 HDI RHR,
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 29, 2020, 19:12:28 »
Witam


P0780 przypadkowa zmian biegu zablokowanie.


W rejestrze pojawia się również błąd U1209 Inersystems CAN one of the parameters present in a frame emited by gearbox ECU is invalid.


Jest też błąd związany z P2125 Air mixer wiem, że dość często spotykany jest problem przetarcia plastikowej dźwigni w przepustnicy.



Skup się na błędzie U1209. Ten błąd powoduje przejście skrzyni w tryb awaryjny powyżej 50 km/h. Sprawdź czy nie masz jeszcze błędów ESP/ABS. W każdym razie skrzynie nie dostaję po CANie którejś z informacji.
Może to być błahostka w stylu niedociśniętej wtyczki. Jeden kolega miał problem z czujnikiem ABS i też wywalało ten błąd.

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 871
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 30, 2020, 09:04:08 »
Ja bym sprawdził na początek czy nie ma gdzieś jakiegoś zwarcia lub luźnej wtyczki- chodzi o błąd "P0780 przypadkowa zmiana biegu zablokowanie". Ja u siebie nigdy takiego błędu skrzyni nie widziałem. Oraz w czasie jazdy sprawdziłbym temperature oleju w skrzyni. Jeśli tu jest wszystko OK, to pozostaje silnik do sprawdzenia. Ta skrzynia chodzi w tandemie z silnikiem (ten sam program obsługuje oba elementy) i jeśli silnik niedomaga to skrzynia też głupieje. Można powiedzieć, że silnik jest nadrzędny w tym duecie. Może zawór egr lub miksera powietrza się zacina? W sterowniku silnika nie ma żadnych błędów?

Offline Mariusz Majewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 153
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 3.0 V6 ES9A Exclusive AM6 2005 r., Opel Corsa 1.4 TwinPort Easytronic 2005 r., Mercedes W203 200K SportCoupe A
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 30, 2020, 16:17:43 »
Witam


P0780 przypadkowa zmian biegu zablokowanie.


W rejestrze pojawia się również błąd U1209 Inersystems CAN one of the parameters present in a frame emited by gearbox ECU is invalid.


Jest też błąd związany z P2125 Air mixer wiem, że dość często spotykany jest problem przetarcia plastikowej dźwigni w przepustnicy.



Skup się na błędzie U1209. Ten błąd powoduje przejście skrzyni w tryb awaryjny powyżej 50 km/h. Sprawdź czy nie masz jeszcze błędów ESP/ABS. W każdym razie skrzynie nie dostaję po CANie którejś z informacji.
Może to być błahostka w stylu niedociśniętej wtyczki. Jeden kolega miał problem z czujnikiem ABS i też wywalało ten błąd.
Miałem podobną sytuację - w sumie już dwukrotnie i za każdym razem po dynamicznej jeździe na autostradzie, po zjechaniu z niej następowało dość potężne szarpnięcie przy redukcji i błąd skrzyni i jej praca w trybie awaryjnym. Za pierwszym razem na drugi dzień byłem w serwisie - błędów już nie było. Serwisant stwierdził, że to właśnie mogą być objawy przegrzania oleju - olej w czasie gwałtownego przyspieszania i redukcji mocno się nagrzał po zjechaniu z autostrady pęd powietrza zmalał na tyle, że chłodnica nie wyrabiała z chłodzeniem oleju. To hipoteza - gość ją oparł tylko na moim opisie problemu i własnym doświadczenia ale w moim przypadku zdarzyło się to 2 razy kiedy temperatura na zewnątrz była ponad 30 stopni, więc jestem w stanie to w uwierzyć.

Temperatura oleju w tej skrzyni (zakładając sprawność) nie ma żadnego wpływu na jej pracę. Kiedyś testowałem ("katowałem") auto i osiągnąłem ok. 160 st C temp. oleju w AM6. Nie było żadnych zmian w pracy skrzyni biegów. Należy dokładnie przeanalizować błędy CAN.

Offline Sebastian Bak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: DS5 2014 2.0 HDI Automat
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 22, 2020, 13:09:44 »

Witam


Dzięki za odzew w temacie :)

W ciągu ostatniego miesiąca postanowiłem posprzątać u podstaw.


Wymiana rozrządu, oleju plus wszystkie filtry plus częściowa podmiana oleju skrzyni oraz klocki hamulcowe.


Podczas testu na autostradzie niestety błąd się objawił w identycznych warunkach chyba nawet w identycznej lokalizacji. Zjazd z autostrady redukcja przy skrzyżowaniu z wysokich biegów, kopnięcie i tryb serwisowy. (temperatura powietrza wysoka ok 30 stopni)


Drugi test autostradowy (w drodze powrotnej) Temperatura powietrza niższa w okolicach 21 stopni - brak objawów przy hamowaniu, brak problemu.


Dotychczasowa standardowa jazda po mieście też nie generuje problemu.


Następny krok:


1. posprawdzanie wtyczek CAN


2. Czy skrzynia biegów posiada osobny obieg chłodzenia oleju oraz monitorowania temperatury?
Skłaniam się jeszcze do podmiany płynu chłodniczego. Aczkolwiek wg wskazań nie przekracza nominalnych 85-90 stopni.


3. Doszukałem się jeszcze jednego błędu P050B wg. google jest to błąd, który objawia się w rejonie listwy wysokiego ciśnienia. Może czujnik wysokiego ciśnienia pod wpływem nagrzanie daje błędne wskazania.

Offline Tadeusz Garbacik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 686
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.2 HDI 204, P308 2.0 HDI RHR,
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 22, 2020, 20:42:49 »
Skrzynia ma wymiennik płytowy ciecz ciecz. Olej jest w wymienniku chłodzony płynem. Jest pomiar temperatury oleju w SB

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 22, 2020, 21:12:58 »
A ta wymiana oleju to pewna wiadomość?
Tzn. czy wlano właściwy olej?

Przypomniał mi się przypadek, który miał znajomy w innej marce ( Chrysler );
wieli mu jakiś inny olej przy wymianie i czasami problemy ze skrzynią się pojawiały...
Po ponownej wymianie na właściwy - problemy zniknęły...

Offline Sebastian Bak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: DS5 2014 2.0 HDI Automat
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 29, 2020, 12:14:56 »
Poszukiwań ciąg dalszy.


Płyn chłodniczy wyeliminowany (oczywiście został wymieniony przy wymianie rozrządu)


W weekend odbyłem test drogowy - trasa 180 km (90+90) wyjazd w godzinach porannych powrót w godzinach wieczornych temperatura powietrza 18-23 st.) - brak objawów.




Wczoraj udałem sie do warsztatu specjalizującego się w citroen/peugeot.


Diagnoza - Sterownik hydrauliczny skrzyni biegów :( Koszt nowego 7200 zł


Podstawa opis błędu P0780 Usterka, przypadkowa zmiana biegu:


Przyczyna: Miejscowy
Statut: przerywany
Charakterystyka błedu: Blokada
Zapalenie lampki kontrolnej MIL: Tak

Lista zmiennych powiązanych.

Stan konwentera momentu: Niezblokowany lub otwarty
włączony bieg: Przełożenie 4
Zmiana biegu w trakcie. Tak
Temp. oleju w skrzyni 88 C
Napiecie aku: 13,90V
Prętkość obrotowa na wejściu skrzyni (Turbina) 896 obr/min
Obroty wyjścia z skrzyni: 1030 obr/min
Prętkość obrotowa silnika: 863
rzecz. moment obrotowy silnika -4
Położenie pedału przyśpieszenia: 0%
Zmniejszenie momentu obrotowego żadane przez BVA - 38 Nm


Jest jeszcze jeden błąd towarzyszący. Nie jestem pewien czy diagnosta weryfikował stan CAN. Może tam jest przyczyna czy to raczej skutek.


P2711 Śieć między systemowa CAN
Przyczyna " błąd odległy
Statut: Przerywany
Charakterystyka błędu. Niespójność pomiędzy informacją przewodowa stanu łańcucha trakcji i informacja CAN przychodząca z automatycznej skrzyni biegów


Obliczona wartość ładowania 000%
Temperatura liniowa płynu chłodniczego 023C
ciś. ład. 0976 MBar
Prędkość obrotowa 000 obr/min
Prętkość pojazdu 000 km/h
Temp. pow dolotowego 024 C
Zmierzony wydatek pow 0196 Mg/skok
Ciśnienie w kolektorze -0001 bar
Ciśnienie atmosferyczne 001MBar
Napięcie Akumulatora 12.147 V
Licznik czasu 1232979456

Zamierzam udać się od stacji ASB (która niestety w obecnie się urlopuje :( )


Czy sterownik hydrauliczny warto regenerować? Na allegro można znaleźć oferty w okolicach 1000-2000 zł.


Kwestia oleju. Nie mam informacji jaki olej był w przeszłości częściowo podmieniany. Z wymianą takiego sterownika wiąże się wymiana całego oleju? Jakiś czas temu usłyszałem, że do AISINa niema zamienników. Tylko oryginalny 2100 za komplet.

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 29, 2020, 20:14:57 »
W serwisie ASB, podadzą ci zapewne podobną kwotę; ok. 5000PLN zapewne.
Ja bym zaryzykował i kupił pewny olej i pojechał na dynamiczną wymianę z płukaniem...
Z 1000PLN pewnie to będzie kosztować z olejem...
Ale to twój samochód - rozważ i zrób jak chcesz.

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 30, 2020, 00:13:20 »
Czy był zalany prawidłowy olej, czy był kasowany licznik, czy robiłeś procedurę przyuczenia skrzyni?

A ten wątek czytałeś?:
http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=97414.0
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Sebastian Bak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: DS5 2014 2.0 HDI Automat
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 12, 2020, 09:09:50 »
Przyuczenia skrzyni nie robiłem. Tylko standardowa jazda mieścicie. Licznik nie ruszany.[/size]Olej podmieniony częściowo ok 3-4 L. Olej odpowiedni do euro5 - AW1 Jeżeli dobrze pamiętam to dextron.

Pierwsze oznaki problemu pojawiły się podczas upałów przed wymianą oleju, płynu chłodniczego oraz oleju w skrzyni.

Zasadniczo po tych zabiegach brak poprawy i różnicy w jeździe (dalej te same objawy w temperaturze otoczenia pow 25 st.)Doposażyłem się w Aplikacje FAP Citroen.

Kolejny test na autostradzie temperatura na zew ok. 30 st.po półgodzinnej jeździe z prędkością ok 120-130 km/htemperatura oleju skrzyni wzrosła do 97 st. po zjeździe (podczas hamowania, przed całkowitym zatrzymaniem) się odczuwalne było szarpnięcie przy redukcji biegów ale tryb serwisowy nie wyskoczył.Nie gasiłem silnika, po odczekaniu ok 10 -15 min temperatura oleju w skrzyni wróciła do 90 st. i w dalszej jeździe po drogach podmiejskich praca skrzyni odbywała się płynnie.

Czy wzrost tylko o 7 stopni powyżej normy może powodować takie pogorszenie kultury pracy?Rozważam tą całkowitą podmianę z zerowaniem licznika. Natknąłem się również na jednej amerykańskiej stronie, że można dołożyć dodatkową chłodnicę.

Podobno stosuje się t w autach które jeżdżą np. w górzystym terenie. koszt ok 300-400 zł. Ktoś stosował?

załączniki:- Pierwsze minuty jazdy.- parametry przy zjeździe z autostrady - odczuwalne szarpnięcie przy redukcji biegów.- pozostałe parametry.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 12, 2020, 10:23:28 wysłana przez Sebastian Bak »

Offline Jacek Kaleta

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 175
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 2.0 163 2012 AM6 + pełnoletnia kura na masce
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 12, 2020, 09:51:05 »

nawet taka najmniejsza pewnie już dawałby radę, jeśli to cały koszt klamotów , to cena "żadna"......https://akpp.pl/zaptchasti-akpp/dopolnitelnye-radiatory/dopolnitelnyy-radiator-1401


nissens
https://deler.pl/p/chlodnica-oleju-automatycznej-skrzyni-biegow-nissens-91104?gclid=EAIaIQobChMIprD6pZWV6wIVhtKyCh1wYA-LEAMYAiAAEgJ8qPD_BwE


ale pewnie te tematy znasz  :)




u mnie 85 -87 stopni i nie chce iść wyżej.
pod 100 stopni to już chyba dużo ?

Offline Tadeusz Garbacik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 686
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.2 HDI 204, P308 2.0 HDI RHR,
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 12, 2020, 10:52:17 »
W amerykańskich wozach z uwagi na ich przepisy nie montuje się zazwyczaj chłodnic oleju AT. Wg mnie chłodnica w C5 jest wydajna. O ile jest drożna. To zwykły wymiennik płytowy.

Offline Robert Tytko

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 27
  • Skąd: Działdowo
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKIII X7 2008 2,0 HDi
  • Miejscowość: Działdowo
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 18, 2020, 14:55:18 »
Pozwolę sobie wypowiedzieć się w temacie.
Walczyłem z taka sama przypadłością. Upalny dzień długa trasa, prędkość około 120 km/h i wszystko OK. Po wjechaniu do miasta identyczne objawy, błąd skrzyni max 3 bieg. Po postoju na parkingu wszystko ok. Za jakiś czas podobne sytuacje, za każdym razem w upalne dni. Walczyłem z różnymi tematami i nie przynosiło to skutku. Panowie, to nie wina czujników, sterowników ani oleju. Za wszystko odpowiadała chłodnica płynu chłodzącego silnika !!! Po prostu pozatykała się brudem na zewnątrz tak jak bym jeździł po błocie i nie było przepływu powietrza przez nią ! Zbyt wysoka temperatura płynu, a zarazem oleju w skrzyni biegów, powodowała wchodzenie skrzyni w tryb awaryjny. Wystarczy sprawdzić przy pracującym wentylatorze czy z przodu chłodnicy jest ruch powietrza np. kartką papieru, u mnie nie było.
Wymiana chłodnicy za 250 zł usunęło usterkę. Proponuję to sprawdzić przed dokonywaniem kosztownych napraw.

Offline Sebastian Bak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: DS5 2014 2.0 HDI Automat
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 21, 2020, 20:39:11 »
Dzięki Robert, wybieram sie do mechanika uzupełnić płyn Fap. Zlecę również inspekcje układu chłodzenia. Martwi mnie troche fakt, że w moim przypadku temperatura oleju wg wskazań na zegarach i aplikacji. Nigdy nie przekracza 90 st. Chyba, że temperatura oleju i płynu chłodzącego nie idzie w parze. Robert czy w twojej C5 wskazanie temperatury silnika przekraczało nominalne 90 st?

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka


Offline Sebastian Bak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Posiadany samochód: DS5 2014 2.0 HDI Automat
  • Miejscowość: Katowice
Odp: Blokada Automatycznej skrzyni biegów BVA6
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 28, 2022, 16:09:12 »
Po roku szukania przyczyn zdecydowałem sie na generalny remont. Przyczyną problemów okazał sie przeciek płynu chłodniczego do oleju skrzyni. Minimalne rozszczelnienie w chlodniczce skrzyni biegów. Portfel znokautowany ale skrzynia chodzi jak marzenie. Mam nadzieje, ze przez następne 170 tys km.

Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka