Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2  (Przeczytany 2838 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« dnia: Sierpień 12, 2020, 20:18:35 »
Zastanawiałem się nad taką operacją.Wyeliminować rozdzielacz wydatku i mieć nowszą pompę którą łatwiej zregenerować.Wydaje się to być proste jednak potrzebuję uwag na ten temat i schematów hydro Dirass "starej"(2.0 8v) i "nowej"(2.0 16v).Mechaniczna strona czyli uchwyty pompy czy wymiana koła to proste rzeczy.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 12, 2020, 20:57:00 »
W układzie bez "rozdzielacza wycieków" masz zawory antyopadowe, bez nich pompie 6+2 sporo czasu zajmuje podniesienie auta.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 12, 2020, 21:45:01 »
"sporo czasu" to pojęcie względne :-)Szacunkowo ile dłużej?.Zawory też bym znalazł w swojej graciarni.Rurek różnego rodzaju też ma kilka kilogramów.....
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 12, 2020, 22:46:57 »
Pojęcie względne zależy od wielkości przecieków wewnętrznych, i może być gorzej niż z rozdzielaczem.
W układzie 6+2 tylko dwa tłoczki pracują na hamulce i zawieszenie, pozostałe walczą o wspomaganie kierownicy.
Generalnie regeneracja pomp to mit, zazwyczaj polega na składaniu z kilku sztuk jednej w miarę działającej, oraz na wymianie uszczelnień. Najczęstszy problem powoduje wypracowanie uszczelnień na wałku, i pompa zasysa powietrze.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 13, 2020, 06:34:01 »
Według materiałów citroena pompa 5-tłoczkowa ma wydatek 4 cm³ na jeden obrót. Danych pompy 6+2 nie znalazłem w materiałach fabrycznych. Była w jakimś polskim opisie i według niego ma 3,3 cm³ + 1 cm³. Ten sam dokument podaje dla pompy 5-tłoczkowej 4,95 cm³ przy 150 bar, 445 obr/min i temperaturze LHM 60°C.

Z doświadczenia - mój V6 po pełnym zrzuceniu ciśnienia pompował się około 2 minut do pozycji do jazdy. Przy czym kombi mają większą średnicę siłowników z tyłu, a dodatkowo w moim konkretnie jest pęknięte gniazdo zaworka jednokierunkowego jednego z tłoczków sekcji zawieszenia/hamulców, co na pewno też nie pomaga.


Z innej beczki - nasz dawny 2.0 8V po założeniu pompy łopatkowej w miejsce sprężarki klimatyzacji i wywaleniu rozdzielacza wydatku podnosił się od samego kręcenia rozrusznikiem. To akurat zostało zrobione ponieważ rozdzielacz się zacinał i wspomaganie kierownicy ginęło, a co gorsze, niespodziewanie wracało. Po zniszczeniu krzyżaka gumowego na kolumnie tata podjął decyzję o modyfikacji. Nie było z tym problemów aż do śmierci nadwozia w wyniku korozji.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 13, 2020, 15:36:41 »
... po założeniu pompy łopatkowej...
Ale czekaj, pompa łopatkowa zamiast pompy lhm? Tylko do jednego z układów, czy do wszystkich trzech (zawieszenie, hamulce, wspomaganie)?

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 13, 2020, 16:38:24 »
Nie polecam brnąć w 6+2 w hydro bez antyopadów. Mam obydwie wersje XMa i podniesienie z gleby na 6+2 trwa wieki w porównaniu do standardowej 5 tłoczkowej. Jak chcesz - mogę Ci zmierzyć ile to trwa w moim przypadku.

Kiedyś kombinowałem coś w tym stylu w BX (chciałem dołożyć wspomaganie ale nie obciążać oryginalnego układu), ale nie chciałem rezygnować z szybkiego podnoszenia samochodu, a jednocześnie ubzdurałem sobie, że musi to być na komponentach Citroena - zamontowałem 2 pompy 5 tłoczkowe, ale nie skończyłem projektu bo sprzedałem auto. Działało, ale trzeba było popracować nad ciśnieniem wspomagania bo było trochę słabe.

Co do pompy łopatkowej - nie wiem jak to miał zrobione Zbigniew, ale w BX też próbowałem zrobić na oryginalnym maglu zasilanie (ale tylko wspomagania) ze standardowej pompy łopatkowej, ale miała za duży wydatek i nie mogłem tego opanować.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 13, 2020, 18:23:31 »
Układy były rozdzielone. Łopatkowa była tylko na wspomaganie. Na zasilanie hamulców i zawieszenia pozostała oryginalna pompa 5-tłoczkowa. Tata założył tylko konżektor od DIRAVI, bo nie wiedział gdzie podłączyć drugie wyjście z fabrycznego.

Czym objawiały się kłopoty z wydatkiem w BX?
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 13, 2020, 18:52:19 »
Pompa momentalnie robiła się gorąca i pracowała jak wiertarka udarowa, na oryginalnym kole pasowym zatrzymało mi po chwili silnik i dym z paska szedł. Próbowałem na 3 różnych pompach, a przełożenie z silnika było już bardzo duże (tzn pompa miała wolne obroty, bo dorobiłem większe koło - oryginalnie na pompie było takie malutkie, a ja zrobiłem wielkości podobnej jak na pompie 5 tłoczkowej - polepszyło się ale zbyt mało). Porównałem później wydatek normalniej pompy LHM z cytryny i tej łopatkowej (peugeot) i ta druga kilkukrotnie więcej płynu w danym czasie przepompowywała i na tym zakończyłem próby, bo uznałem, że być może sam magiel w pugu jest dostosowany do przepływu większej ilości płynu w danym czasie, ale jeśli u Ciebie działało, to ja widocznie musiałem coś spaprać. W drugiej wersji zamontowałem drugą pompę 5 tłoczkową i ją przez konżektor podłączyłem na wspomaganie, czyli finalnie były dwa niezależne układy hydrauliczne, ale na cytrynkowych gratach.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 13, 2020, 19:05:40 wysłana przez Przemysław Wyderka »

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 14, 2020, 08:10:51 »
... ale jeśli u Ciebie działało...
Działało prawdopodobnie dlatego, że
...Tata założył tylko konżektor od DIRAVI, bo nie wiedział gdzie podłączyć drugie wyjście z fabrycznego...
Konżektor załatwił sprawę ...

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 14, 2020, 10:53:40 »
Pompa momentalnie robiła się gorąca i pracowała jak wiertarka udarowa, na oryginalnym kole pasowym zatrzymało mi po chwili silnik i dym z paska szedł. Próbowałem na 3 różnych pompach, a przełożenie z silnika było już bardzo duże (tzn pompa miała wolne obroty, bo dorobiłem większe koło - oryginalnie na pompie było takie malutkie, a ja zrobiłem wielkości podobnej jak na pompie 5 tłoczkowej - polepszyło się ale zbyt mało). Porównałem później wydatek normalniej pompy LHM z cytryny i tej łopatkowej (peugeot) i ta druga kilkukrotnie więcej płynu w danym czasie przepompowywała i na tym zakończyłem próby, bo uznałem, że być może sam magiel w pugu jest dostosowany do przepływu większej ilości płynu w danym czasie, ale jeśli u Ciebie działało, to ja widocznie musiałem coś spaprać. W drugiej wersji zamontowałem drugą pompę 5 tłoczkową i ją przez konżektor podłączyłem na wspomaganie, czyli finalnie były dwa niezależne układy hydrauliczne, ale na cytrynkowych gratach.
Pompa nie ma prawa zatrzymywać silnika, bo ma w środku zawór który przelewa płyn przy określonym ciśnieniu. Inaczej silnik zatrzymywałby się przy skręceniu kołami do skrajnej pozycji. Rozumiem przegrzewanie i inne przeboje związane ze stałym działaniem tego zabezpieczenia jeżeli maglownica nie jest w stanie przepuścić odpowiedniej objętości płynu, ale dymienie z paska i duszenie motoru oznacza jakiś głębszy problem. Myślisz że jest możliwe żeby zastosowane pompy nie miały tego zaworka? W XM z ES9J4 jest właśnie taka śmieszna sytuacja, że nie znajduje się od w pompie tylko na przedniej ramie, wraz z czujnikiem podnoszenia obrotów silnika.

... ale jeśli u Ciebie działało...
Działało prawdopodobnie dlatego, że
...Tata założył tylko konżektor od DIRAVI, bo nie wiedział gdzie podłączyć drugie wyjście z fabrycznego...
Konżektor załatwił sprawę ...
Konżektor nie miał nic do rzeczy, bo układy były rozdzielone. Łączyło je tylko to że oba pracowały z jednego zbiornika LHM. Wspomaganie pracowało w klasyczny sposób, jak w większości samochodów z epoki. Nie mam pojęcia co to była za pompa. Tata to przerabiał, a nie ja, i to ponad 10 lat temu. Nie miałem wtedy nawet XM-a i niespecjalnie mnie w ogóle samochody interesowały, więc nie dopytywałem. Najwidoczniej tata, kupując tę pompę (prawdopodobnie główne kryterium stanowiła cena), przypadkiem dobrał odpowiednią to XM-owej maglownicy.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 14, 2020, 12:31:27 »
Peugeoty 605 to te same komponenty co XM.Ta sama przekładnia kierownicza i te same silniki.Więc i pompa wspomagania powinna podejść.A jak się zachowa zwykła pompa wspomagania pracująca na LHM-ie?Zwykle pracują na czerwonym ATF-ie.Pomysł z tą pompą wydaje mi się dobry tylko strata klimatyzacji.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 14, 2020, 13:34:12 »
Nie wydaje mi się żeby była duża różnica między starym ATF a LHM. Kwestia jednego uszczelniacza na ośce pompy. Tamta pracowała przez kilka lat bez wycieku. Strata klimy nie była problemem bo była na R12 i od lat nie działała, a koszt przeróbki na R134a był zaporowy.

Niedługo będziemy sprawdzać jak zadziała DIRASS z pompa elektryczną, bo mamy w planie wywalenie DIRAVI z ojcowego V6. W ZPJ nie ma miejsca na drugą pompę, klima działa więc musi zostać, a rozdzielacza nie chcemy z wiadomych powodów. Jak się nie sprawdzi to pozostanie pompa 6+2 i antyopady.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 14, 2020, 14:39:55 »
... Niedługo będziemy sprawdzać jak zadziała DIRASS z pompa elektryczną...
A myśleliście żeby ograniczyć wydatek pompy od klasycznego układu wspomagania poprzez zmniejszenie napięcia zasilania pompy z 12V np. do 8V lub 5V?

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 14, 2020, 18:33:01 »
... Niedługo będziemy sprawdzać jak zadziała DIRASS z pompa elektryczną...
A myśleliście żeby ograniczyć wydatek pompy od klasycznego układu wspomagania poprzez zmniejszenie napięcia zasilania pompy z 12V np. do 8V lub 5V?
A w jakim celu ograniczać wydatek?Przecież pompa jest od wspomagania i oprócz tego że napęd ma elektryczny a nie paskowy to ciśnienie i wydatek ma taki jaki jest potrzebny do wspomagania.Przekładnia dirass niczym się nie różni od przekładni zastosowanych i innych samochodach.Może tylko mieć uszczelnienie odporne na LHM.
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 14, 2020, 18:37:24 »
Nie wydaje mi się żeby była duża różnica między starym ATF a LHM. Kwestia jednego uszczelniacza na ośce pompy. Tamta pracowała przez kilka lat bez wycieku. Strata klimy nie była problemem bo była na R12 i od lat nie działała, a koszt przeróbki na R134a był zaporowy.

Niedługo będziemy sprawdzać jak zadziała DIRASS z pompa elektryczną, bo mamy w planie wywalenie DIRAVI z ojcowego V6. W ZPJ nie ma miejsca na drugą pompę, klima działa więc musi zostać, a rozdzielacza nie chcemy z wiadomych powodów. Jak się nie sprawdzi to pozostanie pompa 6+2 i antyopady.
Ja mam ZPJ-ota włożonego do budy z Dirassem.Ale Diravi to Diravi.Dlaczego chcecie się tego pozbyć.Przecież właśnie Diravi to największy bajer i frajda w XM-ie
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 14, 2020, 19:31:47 »
Pompa nie ma prawa zatrzymywać silnika, bo ma w środku zawór który przelewa płyn przy określonym ciśnieniu. Inaczej silnik zatrzymywałby się przy skręceniu kołami do skrajnej pozycji. Rozumiem przegrzewanie i inne przeboje związane ze stałym działaniem tego zabezpieczenia jeżeli maglownica nie jest w stanie przepuścić odpowiedniej objętości płynu, ale dymienie z paska i duszenie motoru oznacza jakiś głębszy problem. Myślisz że jest możliwe żeby zastosowane pompy nie miały tego zaworka? W XM z ES9J4 jest właśnie taka śmieszna sytuacja, że nie znajduje się od w pompie tylko na przedniej ramie, wraz z czujnikiem podnoszenia obrotów silnika.


Tak, w każdej z pomp były zaworki zabezpieczające. Wyglądało to tak jakby mimo otwarcia tego zaworka przepływ był nadal zbyt mały i pompa sama siebie zapychała przez co stawiała bardzo duży opór i momentalnie się grzała aż do zadymienia z paska.  Dlatego myślałem, że może obroty ma za wysokie i dorobiłem duże koło pasowe co trochę poprawiło sytuację, pasek się już nie ślizgał, nie dymił, ale pompa nadal rzęziła i bardzo szybko się nagrzewała. Przełożenie było już tak duże, że przyczyna nie mogła leżeć w prędkości obrotowej. Jak sprawdziłem ile płynu wypływa z pompy wspomagania, a ile z oryginalnej pompy LHM to uznałem, że to musi być przyczyna, bo z pompy wspomagania wypływało go wielokrotnie więcej niż  z 5 tłoczkowej LHM. Idąc tym tropem, uznałem, że widocznie konstrukcja maglownicy w BX jest dostosowana do innych przepływów i układ nie wyrabia z ilością płynu i się zapycha. Czy wnioski były słuszne, czy nie - nie wiem. Dla mnie to był prosty układ, który powinien działać, a nie działał, więc założyłem drugą pompę 5-tłoczkową na samo wspomaganie i tego typu problemy zniknęły.


Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 592
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 14, 2020, 19:55:15 »
Coś mi mówi, że to jest bardziej kwestia przystosowania do pracy przy wyższym ciśnieniu a nie przepływu. Jak pompa daje duży przypływ, to zazwyczaj nie jest w stanie pracować przy dużym ciśnieniu (stąd jej grzanie i zatrzymywanie). Oryginalna pompa ma mniejszy przepływ ale finalnie może dać dużo większy przyrost ciśnienia.
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 14, 2020, 21:53:28 »
Ja mam ZPJ-ota włożonego do budy z Dirassem.Ale Diravi to Diravi.Dlaczego chcecie się tego pozbyć.Przecież właśnie Diravi to największy bajer i frajda w XM-ie

Bo cieknie jak głupie. Na zewnątrz i do środka. Konżektor cyka co 2 sekundy lub częściej. Po odłączeniu od zaworu bezpieczeństwa cykał prawie co minutę.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 17, 2020, 10:28:37 »
Działa z pompą elektryczna od Peugeota 106. Siła wspomagania jest nieco mniejsza, ale nie jakoś szokująco. Lekko się przycina przy gwałtownych ruchach prawo-lewo w momencie zmiany kierunku. Można powiedzieć że działa tak jak w mojej V6. W 2.1 w fabrycznym układzie przycięcia są nieco mniejsze ale też wyczuwalne. Widocznie te maglownice tak mają, niezależnie od ciśnienia zasilającego. Jeśli chodzi o maksymalną prędkość kierownicy to wydaje mi się że na tej pompie elektrycznej jest nawet większa niż w moim V6 na wolnych obrotach. Być może z jakiegoś powodu brakuje już wydatku w mojej 6+2.

Z danych zmierzonych: prąd pobierany na luźno 11,5 A, przy skręceniu do skrajnej pozycji do 52 A. W czasie kręcenia jest pomiędzy, w zależności od szybkości kierownicy, ale zwykle mniej niż 40 A. Ciśnienie przy zatkanym przepływie 80...85 bar. Skakało lekko, możliwe że z powodu powietrza w pompie. Lepiej byłoby je zmierzyć w układzie, ale nie miałem trójnika.

Wnioski takie, że dałoby się z tym jeździć. Jedyna nierozwiązana kwestia to miejsce montażu. Wydaje mi się że powinna wejść pod zderzak w lewej strony.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #20 dnia: Sierpień 17, 2020, 18:09:03 »
Ja myślę że weszła by nawet pomiędzy zderzak a chłodnicę,tam gdzie klaksony.Kupę miejsca tam jest.Dostęp i montaż super wygodny
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpień 17, 2020, 22:31:11 »
... Niedługo będziemy sprawdzać jak zadziała DIRASS z pompa elektryczną...
A myśleliście żeby ograniczyć wydatek pompy od klasycznego układu wspomagania poprzez zmniejszenie napięcia zasilania pompy z 12V np. do 8V lub 5V?
A w jakim celu ograniczać wydatek?Przecież pompa jest od wspomagania i oprócz tego że napęd ma elektryczny a nie paskowy to ciśnienie i wydatek ma taki jaki jest potrzebny do wspomagania.Przekładnia dirass niczym się nie różni od przekładni zastosowanych i innych samochodach.Może tylko mieć uszczelnienie odporne na LHM.
Robert, jakiej średnicy jest przewód pompa-wspomaganie w wersji z elektryczną pompą, a jakiej w XMie?
Średnica przewodu ma znaczenie ...
Według mnie klasyczne wspomaganie działa "w oparciu" o przepływ, a BX/XMowe "w oparciu" o ciśnienie ...
Potwierdza to informacja, że klasyczna pompa mechaniczna podłączona do maglownicy LHMowej się grzeje, bo za mało płynu jest od niej "odbierane".
Tej z P106 przyjrzałbym się, czy też się nie przegrzewa, a może silnik elektryczny lepiej to toleruje. I jeżeli tak, to rozwiązaniem jest właśnie elektrohydrauliczne wspomaganie :)

Offline Tomasz Tokarski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 165
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: '93 BX D Turbo Break XUD7TE
  • Zainteresowania: Rowery poziome
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpień 17, 2020, 22:33:15 »
... Po odłączeniu od zaworu bezpieczeństwa cykał prawie co minutę.
Napisz coś więcej - czy tak można by sprawdzić szczelność hydrauliki poza wspomaganiem?

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 991
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpień 18, 2020, 09:59:04 »
... Po odłączeniu od zaworu bezpieczeństwa cykał prawie co minutę.
Napisz coś więcej - czy tak można by sprawdzić szczelność hydrauliki poza wspomaganiem?


Odłączając DIRAVI od zaworu bezpieczeństwa i wkręcając tam korek możesz ocenić ile LHM ucieka przez przecieki wewnętrzne wspomagania. U taty, jak się okazuje, dużo.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Zmiana pompy hydraulicznej ze starej pięciotłoczkiwej na 6+2
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpień 18, 2020, 16:59:55 »
Teraz nie pamiętam dokładnej średnicy węży.Będzie około 14mm po zewnątrz więc jakieś 10 wewnątrz.Ostatnio naprawiałem wspomaganie w Saxo żony.Srednice sztywnych rurek na wejściu do przekładni są podobne jak w XM-ie.Około 8mm. Powtórzę co napisałem wcześniej.Peugeot 605 ma zwykłe wspomaganie i przekładnie kierowniczą identyczną jak XM.Więc czemu ma to nie działać?Rozdzielacz wydatku dostosowuje wysokie ciśnienie (obniża) z konżektora na wspomaganie.Zresztą myślę że temat już wyczerpaliśmy przynajmniej do momentu aż ktoś to zrobi i sprawdzi w praktyce.Teraz to zaczynamy roztrząsać problemy które wcale nie muszą się zdarzyć ....
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów