Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Elektrozawory EVS  (Przeczytany 2053 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Bogdan Wielgat

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 90
  • Skąd: Augustów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II 2,0/16v Exlusive - 2005, Honda ST1300
  • Zainteresowania: Wycieczki motocyklowe, elektronika, mechanika.
  • Miejscowość: Augustów
Elektrozawory EVS
« dnia: Sierpień 22, 2020, 18:16:38 »
Witajcie.
Czy ktokolwiek jest w stanie powiedzieć mi, jakim napięciem sterowane są zawory EVS w kasecie sterującej w skrzyni AL4?Pytam, gdyż przymierzam się do wyjęcia kasety i jej umycia. Mam też możliwość umyć zawory w wannie ultradźwiękowej, w której kolega myje zawory od instalacji gazowych. Dla mnie też swego czasu umył i działają jak nowe. Dlatego pomyślałem sobie, że spróbuję to samo zrobić z zaworami sekwencyjnymi EVS, ale napięcie, jakim dysponuje do tej operacji, to 12V.
Mam przypadłość szarpania z I biegu na II. Jeśli by to pomogło, to parę setek PLN mógłbym przeznaczyć na paliwo  ;)
Pozdrawiam - Obelix.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 25, 2020, 13:01:05 »
Przejrzałem całą dokumentację, jaką zgromadziłem do AL4 i nie znalazłem odpowiedzi. Jestem jednak prawie pewny, że widziałem gdzieś w internecie, że jest to 12V - chyba w jakimś sklepie, jako parametr podane było: "zasilanie: 12V".
Daj znać jak pójdzie operacja. U mnie kojarzę, że też potrafił szarpnąć z 1 na 2 na zimnym. Przy okazji wymiany oleju, rozebrałem i wyczyściłem kasetę (niestety bez myjki bo nie miałem dostępu), wymieniłem 2 główne zawory, dodałem chyba też chyba jakiś dodatek do oleju polepszający jego właściwości. Obecnie szarpania nie ma

Offline Bogdan Wielgat

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 90
  • Skąd: Augustów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II 2,0/16v Exlusive - 2005, Honda ST1300
  • Zainteresowania: Wycieczki motocyklowe, elektronika, mechanika.
  • Miejscowość: Augustów
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 27, 2020, 23:59:04 »
No niestety nie zrobiłem tego czyszczenia EVS. Zamieniłem tylko cztery zawory miejscami i wyczyściłem kasetę. Trochę jakby pomogło. Przy następnej wymianie oleju, wyjmę wszystkie zawory i spróbuję je wyczyścić wspomnianą wcześniej metodą. Będę musiał tylko zrobić jakieś przejściówki do ich zasilenia, gdyż zawory gazowe mają inne gniazda. Zrobię to za około 1000 - 2000 kilometrów, przy okazji czwartej wymiany statycznej oleju  ;)
Aha, czytałem gdzieś, że po czyszczeniu kasety, wymianie zaworów itp. dobrze jest wgrać nowszy kalkulator skrzyni, o ile taki jest. Licznik skorygowałem już sam.
Pozdrawiam - Obelix.

Offline Andrzej Barzał

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 356
  • Skąd: Ostrów Mazowiecka
  • Posiadany samochód: CX, C4GP, C5
  • Zainteresowania: Cytrynki, elektronika samochodowa
  • Miejscowość: Ostrów Mazowiecka
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 28, 2020, 16:14:41 »
Podejrzewam że są zasilane napięciem 12V PWM. Podłączenie stałego napięcia może uszkodzić cewkę zaworu.
Moja stajnia:
C4GP 2.0HDi, C5 V6FL, CX do zabawy
 Wcześniej kilka różnych Cytryn. W klubie od ponad 23 lat.
Na co dzień elektronika samochodowa, klucze i kluczyki.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 28, 2020, 16:29:15 »
Podejrzewam że są zasilane napięciem 12V PWM. Podłączenie stałego napięcia może uszkodzić cewkę zaworu.
Zawory EVS mają tylko pozycje włączony/wyłączony, więc raczej nie PWM. Zawory główne to na pewno PWM.

Z tego co pamiętam, to z Lexii da się je wysterować, więc można by spróbować się podłączyć i zmierzyć napięcie (i przebieg napięcia).

Offline Bogdan Wielgat

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 90
  • Skąd: Augustów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II 2,0/16v Exlusive - 2005, Honda ST1300
  • Zainteresowania: Wycieczki motocyklowe, elektronika, mechanika.
  • Miejscowość: Augustów
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 29, 2020, 06:33:59 »
Dziękuję za odpowiedzi.
Także mniemam, że EVS mają tylko dwa stany. Zamknięty lub otwarty.
No nic, nie jest to zbyt skomplikowana robota, więc przy następnej wymianie oleju, przyjrzę się im dokładniej.
Pozdrawiam serdecznie.
Pozdrawiam - Obelix.

Offline Bogdan Wielgat

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 90
  • Skąd: Augustów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II 2,0/16v Exlusive - 2005, Honda ST1300
  • Zainteresowania: Wycieczki motocyklowe, elektronika, mechanika.
  • Miejscowość: Augustów
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 12, 2020, 14:20:28 »
No więc tak.Wyjąłem kolejny raz kasetę i wymieniłem sześć zaworów. Zawory kupiłem po 110zł/szt.   Kolega, który prowadzi od wielu już lat sklep z częściami, zamówił mi nowe (On zarobił na nich po 20zł, a ja oszczędziłem po 50zł na sztuce). Ale nie z numerem Citroena, Peugeota czy Renaulta, tylko Nissana. Są to te same zawory, tylko robione dla konkretnej marki, a że Nissan wydaje się być mniej popularny, to i cena inna. Nr katalogowy owych zaworów, to 31940000Q0A, który jest odpowiednikiem 7700102977. Pasują idealnie i od razu czuć różnicę  ;)
Pozostało mi jeszcze do zrobienia: Sprawdzenie, wyczyszczenie lub wymiana czujnika obrotów ASB oraz zaktualizowanie oprogramowania skrzyni. I tutaj mam do Was pytanie: Czy robi to wyłącznie serwis, czy może jest gdzieś dostępny plik tegoż oprogramowania, żeby można było zrobić to samemu? 
Pozdrawiam - Obelix.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 12, 2020, 23:54:04 »
No więc tak.Wyjąłem kolejny raz kasetę i wymieniłem sześć zaworów. Zawory kupiłem po 110zł/szt.   Kolega, który prowadzi od wielu już lat sklep z częściami, zamówił mi nowe (On zarobił na nich po 20zł, a ja oszczędziłem po 50zł na sztuce). Ale nie z numerem Citroena, Peugeota czy Renaulta, tylko Nissana. Są to te same zawory, tylko robione dla konkretnej marki, a że Nissan wydaje się być mniej popularny, to i cena inna. Nr katalogowy owych zaworów, to 31940000Q0A, który jest odpowiednikiem 7700102977. Pasują idealnie i od razu czuć różnicę  ;)
Pozostało mi jeszcze do zrobienia: Sprawdzenie, wyczyszczenie lub wymiana czujnika obrotów ASB oraz zaktualizowanie oprogramowania skrzyni. I tutaj mam do Was pytanie: Czy robi to wyłącznie serwis, czy może jest gdzieś dostępny plik tegoż oprogramowania, żeby można było zrobić to samemu? 

Wyłącznie serwis, nigdzie nie widziałem "w necie" plików do aktualizacji. Pytanie, czy w ogóle istnieje nowsza wersja softu. Kilka lat temu oddałem auto do serwisu, poprosiłem aby dokonali aktualizacji - podczas serwisu stwierdzili, że już jest najnowsza wersja.
Czy szarpanie z 1 na 2 ustało? Teraz jest płynnie?

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 13, 2020, 01:35:45 »
Lexia ma w sobie pliki aktualizacji kalkulatorów, czy będzie miała do skrzyni nie wiem, ale ECU, BSI i zawieszenie uaktualniłem.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Bogdan Wielgat

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 90
  • Skąd: Augustów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II 2,0/16v Exlusive - 2005, Honda ST1300
  • Zainteresowania: Wycieczki motocyklowe, elektronika, mechanika.
  • Miejscowość: Augustów
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 14, 2020, 06:17:35 »
... Czy szarpanie z 1 na 2 ustało? Teraz jest płynnie?
I tak, i nie. Jeśli poprzednio szarpało za każdym razem, tak teraz tylko czasami. Wydaje mi się, że potrafi lekko szarpnąć wtedy, kiedy ruszam i przyspieszam jednostajnie, a zmiana następuje w określonym położeniu pedału przyspieszenia. Mimo wszystko, szarpnięcie owo jest wyczuwalne, ale już nie tak, jak w przypadku poprzednich zaworów. Dlatego pomyślałem o sprawdzeniu czujnika obrotów skrzyni (bo gdzieś chyba tu na forum czytałem, że komuś wyczyszczenie, czy wymiana pomogła) i o aktualizacji oprogramowania. Nie zauważyłem z kolei nawet najmniejszego szarpnięcia z 2 na 3 i z 3 na 4. Tutaj po prostu jest bajeczka. Bo po wcześniejszej zamianie EVS miejscami, doszło szarpanie z 3 na 4 i czasami rozłączał mi się bieg wsteczny.
Pozdrawiam - Obelix.

Offline Bogdan Wielgat

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 90
  • Skąd: Augustów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 II 2,0/16v Exlusive - 2005, Honda ST1300
  • Zainteresowania: Wycieczki motocyklowe, elektronika, mechanika.
  • Miejscowość: Augustów
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 07, 2020, 19:54:36 »
Mam do Was jeszcze pytania. 1. Czy ktoś z Was wymieniał lub czyścił czujniki obrotów skrzyni (wejściowy i wyjściowy), i czy ta operacja dała jakąś poprawę w działaniu skrzyni? 2. Na czym polega przyuczenie skrzyni po wymianie zaworów i oleju? O ile taka czynność jest potrzebna. 3. Słyszałem coś na temat programowania pedału gazu. Czy jest konieczne i na czym ewentualnie to polega? Bo przy ruszaniu jednostajnie, nadal zdarza się szarpnięcie z I biegu na II. Z kolei przy ruszaniu bardziej dynamicznym, zmiana następuje bardziej płynnie.
Pozdrawiam - Obelix.

Offline Waldemar Oktaba

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 193
  • Posiadany samochód: Citroen C5 HB FL 2005r. 2.016V+LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Elektrozawory EVS
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 08, 2020, 05:11:37 »
 w poprzednim aucie jakie miałem chrysler gdy padł czujnik skrzyni nie pamiętam wyjściowy czy wejściowyto miałem tylko pierwszy bieg, miernikiem zmierzyłem oporność tych czujników i jeden odbiegał znacząco wartościamiwięc go wymieniłem, po wymianie auto odzyskało wszystkie biegi