Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU  (Przeczytany 2884 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Sebastian Osowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: 3.0 v6 lpg
  • Zainteresowania: Mechanika
  • Miejscowość: Borne Sulinowo
Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« dnia: Wrzesień 02, 2020, 20:08:03 »
Siemanko.


Jest tutaj na forum ktoś kto wyprogramował z bosch me 7.4.5 sondy za katalizatorami, bądź komuś zlecał?
Potrzebuję osoby, która zrobi to w moim sterowniku.




Offline Bartek Brzoza

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 v6 exclisive
  • Miejscowość: Poznań
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 02, 2020, 21:15:43 »
Ja wstawiałem emulator elektroniczny i 0 błędów i cena chyba 150zeta. Ale kojarzę że ktoś na forum próbował tylko nie wiem z jakim skutkiem.

Offline Tomasz Tokarczyk

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 74
  • Posiadany samochód: C5 MKI 3.0
  • Miejscowość: Słupsk
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 03, 2020, 20:42:43 »
Najlepiej od razu wgraj mapę od Carlssona z wyciętymi sondami. Kiedyś znalazłem na jakimś ruskim forum. :)
Jak będzie działać, to daj namiar - też chcę.

Offline Adam Łosik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 92
  • Skąd: Świętochłowice
  • Posiadany samochód: [MK I] (Break) 2001 V6 3.0 Exclusive Automat + LPG
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Świętochłowice
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 28, 2020, 17:51:39 »
Wyprogramowałem sobie drugie sondy u siebie. To sterownik ME 7.4.6 nie 7.4.5.


Korzystałem z tej strony: http://nefariousmotorsports.com/forum/index.php?topic=5916.0
i pinoutu z załącznika. Potrzebujemy do tego interfejs MPPS, ja korzystałem z MPPS V13 takiego jak ten: https://allegro.pl/oferta/chip-tuning-cable-mpps-v13-02-flash-car-diagnostic-9539412558 Opis podłączenia znalazłem tutaj: https://www.ecuedit.com/how-to-read-write-bosch-me7-4-6-t1773

W dowolnym programie do edycji HEX zmiany we Flash dokonać w adresach:

CDKAT : 10009      - wyłączenie drugich sond lambda
CDLSH : 1000E      - wyłączenie diagnostyki sond (można je odłączyć)

zmienić z wartości 01 na 00


Nie potrafię teraz znaleźć opisu programu do MPPS, ale generalnie sprawa wygląda tak:

Ściągamy flash z naszego sterownika, modyfikujemy (j.w.), ładujemy do programu MPPS, obliczamy nową sumę kontrolną (przycisk), wgrywamy do sterownika.

Powyższe operacje robiłem w marcu 2019r. i trochę musiałem sobie przypomnieć co i jak ;)


Pozdrawiam, Adam


Adnotacja (25.01.2021r.)

Przy okazji przypominania sobie co i jak i pomocy Sebastianowi, wziąłem drugi sterownik żeby zrobić to jeszcze raz:

Aby móc zczytać lub zapisać dane do sterownika, musimy użyć punktu BOOT zaznaczonego na zdjęciach poniżej. Procedura wygląda następująco:

Odczyt:

1. Podłączamy zasilanie do sterownika i MPPS
2. Klikamy Odczytaj (program poprosi o BOOT)
3. Odłączamy zasilanie, zawieramy BOOT do masy i podłączamy zasilanie
4. Klikamy OK - program zaczyna zczytywać dane - zwalniamy BOOT
5. Po zczytaniu pojawi się okno z zapytaniem gdzie zapisać ściągnięty plik.
6. Pojawi się okno, odłączamy zasilanie i klikamy OK
7. Po odliczeniu 5s podłączamy zasilanie i klikamy OK
8. Zamykamy program.

Checksum:

Po zmodyfikowaniu pliku flash, uruchamiamy MPPS i klikamy przycisk Checksum. Wskazujemy zmodyfikowany plik (za każdym razem gdy pojawi się okno wyboru pliku). Ten plik załadujemy do sterownika.

Zapis:

1. Podłączamy zasilanie do sterownika i MPPS
2. Klikamy Wczytaj - pojawi się okno do wskazania pliku do załadowania.
3. Program zapyta czy chcemy programować
4. Klikamy Tak
5. program poprosi o BOOT
6. Odłączamy zasilanie, zawieramy BOOT do masy i podłączamy zasilanie
7. Klikamy OK - program zaczyna wgrywać dane - zwalniamy BOOT
8. Po zakończeniu, pojawi się okno, odłączamy zasilanie i klikamy OK
9. Po odliczeniu 5s podłączamy zasilanie i klikamy OK
10. Zamykamy program.

Programowanie zakończone.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 25, 2021, 08:57:05 wysłana przez Adam Łosik »

Offline Sebastian Osowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: 3.0 v6 lpg
  • Zainteresowania: Mechanika
  • Miejscowość: Borne Sulinowo
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 24, 2020, 11:38:41 »
Wyprogramowałem sobie drugie sondy u siebie. To sterownik ME 7.4.6 nie 7.4.5.


Korzystałem z tej strony: http://nefariousmotorsports.com/forum/index.php?topic=5916.0
i pinoutu z załącznika. Potrzebujemy do tego interfejs MPPS, ja korzystałem z MPPS V13 takiego jak ten: https://allegro.pl/oferta/chip-tuning-cable-mpps-v13-02-flash-car-diagnostic-9539412558 Opis podłączenia znalazłem tutaj: https://www.ecuedit.com/how-to-read-write-bosch-me7-4-6-t1773

W dowolnym programie do edycji HEX zmiany we Flash dokonać w adresach:

CDKAT : 10009      - wyłączenie drugich sond lambda
CDLSH : 1000E      - wyłączenie diagnostyki sond (można je odłączyć)

zmienić z wartości 01 na 00


Nie potrafię teraz znaleźć opisu programu do MPPS, ale generalnie sprawa wygląda tak:

Ściągamy flash z naszego sterownika, modyfikujemy (j.w.), ładujemy do programu MPPS, obliczamy nową sumę kontrolną (przycisk), wgrywamy do sterownika.

Powyższe operacje robiłem w marcu 2019r. i trochę musiałem sobie przypomnieć co i jak ;)


Pozdrawiam, Adam

Normalnie dzięki za odzew. I powiadasz nic się nie uwaliło? Bo ja kiedyś przy próbie zgrania flash jeden sterownik sobie uwaliłem :p. I teraz pozostaje pytanie czy podejmować kolejną próbę :p. Ale znając ciekawość z mojej strony to spróbuję i dam znać

Offline Adam Łosik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 92
  • Skąd: Świętochłowice
  • Posiadany samochód: [MK I] (Break) 2001 V6 3.0 Exclusive Automat + LPG
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Świętochłowice
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 24, 2020, 12:12:46 »
Też się obawiałem, dlatego najpierw kupiłem na allegro "zapasowy" sterownik. Oczywiście żeby go użyć w swoim aucie, trzeba najpierw skopiować także eeprom z danymi imo i przebiegu. Potem zmodyfikowałem flash i do teraz na nim jeżdżę. Mój oryginalny leży w szafie w razie czego ;)

Offline Sebastian Osowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: 3.0 v6 lpg
  • Zainteresowania: Mechanika
  • Miejscowość: Borne Sulinowo
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 26, 2020, 20:34:32 »
Też się obawiałem, dlatego najpierw kupiłem na allegro "zapasowy" sterownik. Oczywiście żeby go użyć w swoim aucie, trzeba najpierw skopiować także eeprom z danymi imo i przebiegu. Potem zmodyfikowałem flash i do teraz na nim jeżdżę. Mój oryginalny leży w szafie w razie czego ;)

I w skrócie jak dokładnie to robiłeś? Ja kiedyś próbowałem, ale miałem jakąś inną instrukcję i uwaliłem pamięć flash.

Offline Adam Łosik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 92
  • Skąd: Świętochłowice
  • Posiadany samochód: [MK I] (Break) 2001 V6 3.0 Exclusive Automat + LPG
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Świętochłowice
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 27, 2020, 09:53:02 »

Jeśli pytasz o podmianę sterownika z Allegro, to eeprom na płycie sczytywałem takim programatorem:
https://abc-rc.pl/product-pol-7345-Programator-USB-CH341A-Gold-SPI-Flash-EEPROM-TTL.html

Warto dokupić adapter, dzięki czemu nie trzeba wylutowywać pamięci ze swojego sterownika:
https://abc-rc.pl/product-pol-7983-Klips-Pomiarowy-do-SOP8-DIP8-SO8-z-tasma-i-podstawka-programowanie-bez-wylutowywania.html

Sczytanym wsadem zaprogramowałem pustą pamięć 95160:
https://allegro.pl/oferta/95160-pamiec-eeprom-spi-uklad-scalony-7298772926

którą po zaprogramowaniu wlutowałem do nowego sterownika, ponieważ nie potrafiłem zaprogramować tej znajdującej się na płycie.


Programowanie przeprowadziłem dedykowanym do programatora oprogramowaniem.

Modyfikację FLASHA opisałem powyżej ;)



Offline Sebastian Osowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: 3.0 v6 lpg
  • Zainteresowania: Mechanika
  • Miejscowość: Borne Sulinowo
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 23, 2021, 22:28:41 »
Temat zakończony. Metodą prób i błędów i pomocy Adama Ł udało się definitywnie usunąć błąd tylnych sond. Bogatszy o wiedzę mogę napisać tyle, że warto mieć w razie czego drugi sterownik bo mpps jest kapryśny. Jednakże finalnie mam dwa sterowniki z wyłączonymi sondami.
Teraz chętnie na jednym chciałbym się nauczyć zmiany odcinki, bo jak wiadomo ta fabryczna jest okrojona w tak zwane "łutututu" hehehe :p

Offline Radosław Misztal

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 335
  • Posiadany samochód: C5 3.0 v6 2002, C5 1.8 2002
  • Zainteresowania: Komputer, Kosmos, Technologia
  • Miejscowość: Sitno, lubelskie
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 24, 2021, 08:43:35 »
Fajnie, że Ci się udało. Choć jak czytam wątek to jest to procedura wygląda na dość skomplikowaną :)

Patrz, a u mnie praktycznie temat zniknął sam, checka już dawno nie widziałem. Jedyne co zrobiłem to delikatnie podkręciłem śrubę od napięcia membrany parownika.

Offline Sebastian Osowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: 3.0 v6 lpg
  • Zainteresowania: Mechanika
  • Miejscowość: Borne Sulinowo
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 24, 2021, 09:12:06 »
Fajnie, że Ci się udało. Choć jak czytam wątek to jest to procedura wygląda na dość skomplikowaną :)

Patrz, a u mnie praktycznie temat zniknął sam, checka już dawno nie widziałem. Jedyne co zrobiłem to delikatnie podkręciłem śrubę od napięcia membrany parownika.

Skomplikowana jak ktoś robić coś nie tak jak trzeba, czyli ja tak robiłem :p. Ale ogólnie po pierwszym razie to później na ślepo. Dowiadywałem się i ludzie chcieli 400zl za taką usługę, więc ogólnie paranoja. Dlatego czasem warto ryzykować.

Offline Sebastian Osowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: 3.0 v6 lpg
  • Zainteresowania: Mechanika
  • Miejscowość: Borne Sulinowo
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 26, 2021, 20:50:01 »
Aktualizacja po około 300km i wielu odpaleniach. Błąd się nie pojawia, jakże nieoceniona była pomoc Adama. Pozdrawiam i jestem krewny porządną flaszkę ;D. Pozostaje się przyzwyczaić do zegarów bez ciągłego DTC ;p

Offline Adam Łosik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 92
  • Skąd: Świętochłowice
  • Posiadany samochód: [MK I] (Break) 2001 V6 3.0 Exclusive Automat + LPG
  • Zainteresowania: Elektronika
  • Miejscowość: Świętochłowice
Odp: Sondy kontrolne za katalizatorami. Wyłączenie z ECU
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 27, 2021, 07:53:35 »
Fajnie że się udało ;) Żeby mieć pewność, że programowanie przebiegło pomyślnie, można wejść w Lexię w Parametry "Ograniczenie emisji substancji toksycznych". Jeśli przy tylnych sondach oraz przy "Kontrola katalizatora" pisze "Nieaktywne", to Check z tego powodu nie będzie się pojawiał. Bez modyfikacji sterownika, powyższe pozycje zmieniają się na "Aktywne" przy nagrzanym silniku i w określonych warunkach.