Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Rodzaj płynu chłodniczego  (Przeczytany 2092 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jacek Dominikiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 176
  • Skąd: Reda
  • Posiadany samochód: '01 C5 3.0 Exclusive automatic
  • Miejscowość: Reda
Rodzaj płynu chłodniczego
« dnia: Styczeń 04, 2021, 12:36:55 »
Cześć,
chciałbym się zapytać  jaki typ płynu chłodniczego był stosowany w mojej c5? ( 3.0 2001r ) . Pytam, ponieważ miałem zawsze wymieniany płyn w ASO i był to płyn w kolorze zielono niebieskim , co by w teorii wskazywało na płyn G11. Na opakowaniu oryginalnego płynu nie ma zadnych informacji, poza nr 9735K1. Opakowanie jest białe z napisem PRO.  w obecnej chwili pod tym nr jest juz dostępny inny płyn (nie mam wiedzy czy różni się tylko opakowaniem?) ,który w nazwie ma G33, a z tego co wyczytałem w internecie spełnia on normę pomimo takiego samego/ podobnego  koloru norme G12 lub g12+. Najgorsze jest to, że przy ostatniej wymianie płynu (auto przechało może z 25 km od tego czasu), powiedziałem, że płyn ma być zielony G11, wiec jezeli wcześniej był zalany G12 , a teraz dodali G11 to mam problem, ponieważ  nie mozna ich mieszać. Mój serwis niestety ostatnio wypowiedział autoryzację Citroenowi, stąd nie zalali oryginalnego plynu, bo już nie mieli takowego na stanie. Dzwoniąc do innego ASO, twierdzą, że leją już ten nowy do starych modeli i taki powinien być użyty (wiec równiez to wskazuje na G12).


z góry dziekuję za pomoc i pozdrawiam

Offline Radosław Misztal

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 335
  • Posiadany samochód: C5 3.0 v6 2002, C5 1.8 2002
  • Zainteresowania: Komputer, Kosmos, Technologia
  • Miejscowość: Sitno, lubelskie
Odp: Rodzaj płynu chłodniczego
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 04, 2021, 18:09:53 »
Swoją kupiłem zalaną różowym i taki też wlałem przy wymianie rozrządu. Nic niepokojącego się nie dzieje, nie gubi płynu, nie grzeje się nadmiernie itd... Dodam, że po wyjęciu starej pompy, nie było żadnych śladów zużycia po 100000. Nawet kręciła się z oporem typowym dla nówki.

Jaka to specyfikacja sprawdzę później i napiszę bo mam jeszcze bańkę na zapasie.

A tak na mój chłopski rozum i doświadczenie nie zauważyłem żadnych różnic w stosowaniu płynów różnych kolorów w różnych samochodach.
Wiem tylko tyle, że woda zajedzie pompę w mig :)

EDIT:
Głodny wiedzy zacząłem szukać - podrzucam ciekawy artykuł.
https://www.moje-auto.pl/blog/porady/plyn-do-chlodnic-samochodowych-czym-kierowac-sie-przy-zakupie

Potwierdzało by to tylko moje słowa, że nie zauważy się różnić w płynach jeśli wymienia się regularnie...co czyniłem i czynię w każdym samochodzie.

Na dobrą sprawę można płyn samemu zrobić z glikolu, tylko nie wiem, czy nie trzeba by dodać czegoś co by właśnie smarowało tulejkę pompy.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 04, 2021, 19:04:05 wysłana przez Radosław Misztal »

Offline Jacek Dominikiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 176
  • Skąd: Reda
  • Posiadany samochód: '01 C5 3.0 Exclusive automatic
  • Miejscowość: Reda
Odp: Rodzaj płynu chłodniczego
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 04, 2021, 21:37:03 »
Bardzo dziękuje Radku za komentarz, fajnie zebrane informacje w podlinkowanym artykule.


Z tego co czytam to niestety moje obawy są słuszne, ponieważ nasze auta na 99,9 % były zalane płynem G12/G12+, a ja omyłkowo kierując się kolorem, kazałem wlać G11. Problem w tym, że podczas wymiany zeszło ok 5-6 litrów starego płynu, a układ mieści więcej, wiec mając wiedzę, że wcześniej był zalewany w ASO przy każdej wymianie oryginalnym płynem, był to własnie G12/ G12+.
Samochód mi też zawsze idealnie trzymał temperaturę ,bez względu na okoliczności nigdy nie spadała, ani nie rosła.


W artykule jest wazna informacja:



Nie zalecane jest mieszanie płynów zawierających krzemiany z płynami nie zawierającymi krzemianów. Podobnie nie wolno mieszać płynów starszej generacji G11 z płynami klasy G12 i G12+.


Tak więc:
-wykonałem tel do ASO, sprawdzili i w danych nt serwisowania mojego auta nie ma informacji o rodzaju płynu, ale twierdzą, że to nie  nie jest raczej G11,
- zamówiłem już u nich oryginalny płyn,
- umówiłem się juz na wymianę do serwisu, powiedzieli, że dadzą radę odciągnąć wieksza ilość płynu niż na ostatniej wymianie i zalejemy go nowym, prawidłowym. Więc powinno być ok, tak jak przez te wszystkie lata.


Jeszcze raz dziekuję i pozdrawiam






 

Offline Radosław Misztal

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 335
  • Posiadany samochód: C5 3.0 v6 2002, C5 1.8 2002
  • Zainteresowania: Komputer, Kosmos, Technologia
  • Miejscowość: Sitno, lubelskie
Odp: Rodzaj płynu chłodniczego
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 05, 2021, 00:53:08 »
Ten, który kupowałem ma specyfikację G12/G12+.


Dodatkowo zrobiłem "próbę" w szukajce w hurtowni z częściami filtrując wg. naszych aut. Wyrzuca tylko płyn właśnie G12 i wyżej:) Także nie ma wątpliwości po zebraniu i podsumowaniu tych wszystkich informacji.


Jeśli masz faktycznie zalany G11, to już podjąłeś odpowiednie kroki, zwłaszcza z tym dokładnym ściągnięciem całego płynu - co mogę potwierdzić, że w V6 w domowych warunkach nie ma szans by zlać całość - stąd właśnie została mi bańka 5l, bo kupiłem 15l do wymiany rozrządu kierując się właśnie książką, ze wchodzi bodajże 13l.


Pozdrawiam:)

Offline Waldemar Oktaba

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 193
  • Posiadany samochód: Citroen C5 HB FL 2005r. 2.016V+LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Rodzaj płynu chłodniczego
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 05, 2021, 04:57:57 »
a ja mam swoją teorie na temat mieszania płynów chłodniczych, każdy mówi i twierdzi ze są mieszalne ze sobą i pewnie tak i jest,ale sprowadziłem sobie  2008 roku auto z D i był wlany w nim płyn koloru różowego, więc udałem się do sklepu aby kupić płyn
chłodniczy koloru różowego, nie jestem już dzisiaj pewny ale to był chyba płyn borygo eco, na naklejce było napisane do wszystkich rodzajów chłodnic i mieszalny ze wszystkimi płynami chłodniczymi, i po wlaniu może 1L w zbiorniczku wyrównawczym zrobiła się kaszka manna,i teraz jak kupuje jakiś samochód to robię zestaw startowy, rozrząd, olej, pompa płynu chłodniczego, i nowy płyn, i wiem teraz co mam wlane
i kiedy wymieniane