Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...  (Przeczytany 5069 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 586
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« dnia: Sierpień 14, 2021, 13:53:47 »
A więc moja C5 została unieruchomiona na dłużej... W niedzielę podczas powrotu do domu (A1 kawałek za Kamieńskiem w stronę Katowic) silnik lekko się przydławił, po czym postawił zasłonę dymną (biały gęsty dym) i... zaczął sam przyspieszać. Laweta do warsztatu i dzisiaj dopiero zaczęli go oglądać. Oleju ponad stan, tak z 2x wysokość miarki (sprawdzałem czekając na lawetę, ale miałem nadzieję... że zachlapana rurka bagnetu ściec musi, a grzebanie pod maską to kiepski pomysł jak samochód stoi na pasie ruchu, bo pobocza brak), płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym brak (2,5l do stanu). Olej rzadki bez śladów płynu za to z wyraźnym zapachem ON. Z okolic pompy HP kapie (raczej czysty ON) co by tłumaczyło ślady ON na tylnej klapie. Jadąc miałem podpiętą apkę FAP (niestety bez logowania do pliku więc tylko "Min/Max") błędów nie było, z odczytanych wartości maks temperatura silnika 86oC. Przydławienie silnika to prawdopodobnie z powodu pełnego otwarcia zaworu EGR (w warsztacie odpalił z trudem i zgasł, odpięcie rury EGR z dolotu poprawiło sytuację a po kilku sekundach pracy silnika z owej rury przestały lecieć spaliny). Kilkunastosekundowe odpalenie poskutkowało pojawieniem się całkiem sporej plamy ON pod autem. Turbo do regeneracji, wtryski do sprawdzenia, pompa HP do sprawdzenia... mam nadzieję że płyn chłodzący znalazł sobie jakąś inną drogę ucieczki niż do cylindra przez uszczelką głowicy. Aktualny przebieg ledwo 142kkm. Aż się boję zapytać ile mnie ta naprawa będzie kosztować.
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 15, 2021, 20:56:05 »
Ciekawe co było pierwsze. Poszła ropa do oleju przez pompę aż zassała wszystko odma? Chociaż to dziwne, bo chyba po drodze są 2 uszczelniacze.

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 586
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 15, 2021, 21:30:17 »
Ale te uszczelniacze działają "jednokierunkowo" - ciśnienie "z odpowiedniej strony" poprawia szczelność - jak by były założone odwrotnie to nie będą działać... więc wystarczy, że poszło uszczelnienie po stronie paliwowej i przez te olejowe ropa się już bez większych problemów przeciśnie. Oba simeringi na wałku pompy wymieniałem jakieś 15kkm temu, niespełna 1kkm wymieniali uszczelkę pod pompą HP, bo zaczął tamtędy olej kapać... podejrzewam, że jest tu pewien związek przyczynowo-skutkowy. Rozbierać zaczną w poniedziałek, zobaczymy...
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 060
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 15, 2021, 23:09:35 »
Ja tu nie widzę typowego "rozbiegania" się turbiny skoro z wydechu leciał jasny dym. Może więc turbina nie jest do roboty a jedynie do sprawdzenia.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 16, 2021, 06:07:14 »
Ja tu nie widzę typowego "rozbiegania" się turbiny skoro z wydechu leciał jasny dym. Może więc turbina nie jest do roboty a jedynie do sprawdzenia.
Popieram... turbo póki co bym nie tykał.
Bardziej zastanawiające jest pojawienie się ON w oleju... I to chyba była główna przyczyna.

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 586
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 16, 2021, 09:11:40 »
Też sugerowałem, że turbina zaczęła puszczać w dolot takie ilości, bo miała smarowanie praktycznie ropą, ale w warsztacie stwierdzili, że tego też nie powinna puścić.
A dymił jak na tym filmiku.... i sam wchodził na obroty.
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 16, 2021, 10:24:53 »
To bardziej wygląda na przelanie ON przez wtryski lub pompę HP. Jak było tyle "oleju" to turbo musiało zassać go przez odmę, nie miało za bardzo innego wyjścia.
ON ma sensowe właściwości smarujące, zwłaszcza zmieszany z olejem silnikowym. Nic więcej nie powinno ucierpieć. Po naprawie układu paliwowego warto jedynie sprawdzać co jakiś czas dolot. Jeśli będzie w nim olej się ciągle pojawiał... dopiero bym rwał turbinę. Zwłaszcza że wyciągnąć turbo jest dość ciężko w tym silniku.

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 16, 2021, 11:16:12 »
Ale te uszczelniacze działają "jednokierunkowo" - ciśnienie "z odpowiedniej strony" poprawia szczelność - jak by były założone odwrotnie to nie będą działać... więc wystarczy, że poszło uszczelnienie po stronie paliwowej i przez te olejowe ropa się już bez większych problemów przeciśnie.
No to czyli na wałku pompy musiało się pojawić spore ciśnienie, które przepchało się przez pierwszy uszczelniacz. Nieciekawie. :D


Offline Tadeusz Garbacik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 686
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.2 HDI 204, P308 2.0 HDI RHR,
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 16, 2021, 20:43:03 »
Zapomnieliście o fakcie, że ubyło tez płynu chłodniczego. Moim zdaniem płyn poszedł przez turbo o ile to wersja z chłodzeniem cieczą. Jeżeli olej był rozrzedzony ON to ciśnienie smarowania turbiny, film olejowy był niewystarczający i łożyskowanie padło. A co do przyczyn zdarzenia to pytanie jakie uszczelnienia (producent) założyłeś do pompy CR te 15 tyś. km temu. Ja jak założyłem uszczelnienia Star Parts to ciekło po pół roku. Teraz jeździ na Corteco.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 16, 2021, 23:33:03 »
Wcale nie musiało nic paść w turbinie... Jedna turbina już ze trzy remonty silnika przeżyła w znanym mi diesslu...  :D No ostatni może to nie do końca był pełen remont bo wymianę jednej tulei cylindrowej i tłoka trudno nazwać remontem. Nie mniej turbina tam się nigdzie nie wybiera póki co.
Znam też przypadek dość nowoczesnego diessla na CR gdzie panewkę obrało i olej był "złoty". Też już chodzi trzeci rok (po wymianie panewek) i jakoś turbo to przeżyło. Wszystko jest tak naprawdę kwestią szczęścia, osobiście wolę zostawić turbo jeśli sprawne. Regeneracje turbin to patologia w tym kraju... One nigdy nie działają po tym jak powinny, są najwyżej swego rodzaju protezą.

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 060
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 17, 2021, 10:16:10 »


Zapomnieliście o fakcie, że ubyło tez płynu chłodniczego. Moim zdaniem płyn poszedł przez turbo o ile to wersja z chłodzeniem cieczą...

Płyn może glównie "uciekać" przez nieszczelność na głowicy albo, co jest bardziej prawdopodobne w tym przypadku, przez chłodnicę EGR do dolotu. Na pewno trzeba sprawdzić EGR pod kątem wycieku płynu.
Nawet jeśli turbina jest chłodzona cieczą to nie ma ona jak się dostać do dolotu w tym miejscu.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 586
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 17, 2021, 21:03:17 »
Wyjęli dzisiaj pompę HP, idzie do sprawdzenia uszczelniacze na wałku puściły więc już wiadomo na pewno skąd tyle ON w oleju. RHF to ten sam silnik co RHR jedyne różnice są w sofcie. Chłodnica EGR jest moim głównym podejrzanym, głównie dla tego, że większość innych scenariuszy niezbyt mi się podoba. A uszczelniacze były sygnowane przez Delphi, a to była pierwsza dłuższa trasa od wymiany uszczelki pod pompą... wcześniej zrobiłem kilkadziesiąt kilometrów i to w kilku odcinkach.
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 060
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 17, 2021, 22:48:40 »
Czy uszczelniacze na wałku pompy też były świeżo wymieniane?
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 586
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 17, 2021, 23:06:10 »
Nie, teraz tylko uszczelka między silnikiem a obudową pompy. Uszczelniacze wałka były robione mniej więcej rok temu.
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 586
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 06, 2021, 16:40:54 »
No i historii ciąg dalszy, auto bardziej stało w warsztacie niż było naprawiane >:( w końcu poskładali, uruchomili i kopcił mocy nie miał... aż zdechł całkiem i nie dawał się odpalić. Na cylindrach 2 i 3 kompresja ledwo 16 na 1 i 4 jakieś 22, porozbierali go "trochę" bardziej i korby krzywe (w zasadzie wszystkie) jutro blok i wał idą na pomiary, może coś jeszcze się da z tym zrobić albo nowy słupek...

a tak przy okazji z miski olejowej spuścili ponad 11 L
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 06, 2021, 17:00:24 wysłana przez Błażej Banisz »
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 06, 2021, 17:38:15 »
Jakoś mnie nie dziwią krzywe korby... Niestety widziałem już kilka takich 2.0HDi

 Domyślam się że to co spuścili z miski olejowej było kompotem z ON i oleju silnikowego.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 06, 2021, 20:09:54 wysłana przez Piotr Puścian »

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 06, 2021, 17:52:29 »
Regeneracje turbin to patologia w tym kraju... One nigdy nie działają po tym jak powinny, są najwyżej swego rodzaju protezą.

Mogę z praktyki potwierdzić - dwa razy ( za namową ) regenerowane turbo do silnika 1,5dci. I po kilku tys. km turbiny do wyrzucenia…
Tylko pieniądze w błoto wywalone…
Ciśnienie oleju, pompa sprawdzane…

Offline Jacek Kozłowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 449
  • Posiadany samochód: C5 Sedan BHDI 2015 exclusive
  • Zainteresowania: fotografia, przyroda
  • Miejscowość: Sochaczew
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 06, 2021, 20:17:21 »
A ja mam inne doświadczenie. Regenerowałem turbo w oktawce 1,9tdi w STS Turbo w Warszawie i byłem mega zadowolony. Turbina jak nowa, auto odżyło. Obecnie już nie użytkuję ale nie miałem problemów. Przejechałem jakieś 50kkm.
Kot chce być zawsze tam, gdzie go nie ma

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 06, 2021, 20:21:21 »
A ja mam inne doświadczenie. Regenerowałem turbo w oktawce 1,9tdi w STS Turbo w Warszawie i byłem mega zadowolony. Turbina jak nowa, auto odżyło. Obecnie już nie użytkuję ale nie miałem problemów. Przejechałem jakieś 50kkm.
Wiesz... Turbo w 1.9TDi to akurat i ja złoże na chińskich częściach u ojca w garażu i będzie działać... Problem jest tego typu że takich turbin już się obecnie nie używa praktycznie. Podobnie ma się kwestia wtryskiwaczy. Właśnie jadą nowe do brata ciągnika... Regeneracja okazała się pomyłką.

 W Liazie kiedyś u ojca stanęła turbina.... Wystarczyło rozebrać, oczyścić, dorobić na tokarce "nowe" łożyskowanie i dwa lata jeździł jeszcze aż poszedł na złom. W sumie to te dorobienie zostało zrobione z ciekawości czy się uda.

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 07, 2021, 00:51:45 »
Też kilka lat temu regenerowałem turbinę w STS, przejeździła ponad 150 tyś i śmiga dalej.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 09, 2021, 21:23:23 »
a tak przy okazji z miski olejowej spuścili ponad 11 L
A silnik w środku jak wyglądał po takiej "płukance"? :D

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 586
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 10, 2021, 08:34:08 »
Jeśli chodzi o efekty czyszczenia depozytów, to ciężko stwierdzić, bo nie widziałem go przed, ale jakoś specjalnie czysty nie był. Może i taka płukanka dała by więcej, gdyby było jej mniej i silnik dłużej z nią pochodził.
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 10, 2021, 11:06:49 »
a tak przy okazji z miski olejowej spuścili ponad 11 L
A silnik w środku jak wyglądał po takiej "płukance"? :D
Zwykle jest tylko gorzej.  ;)  Diessle czyste nigdy nie były.

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 586
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 15, 2021, 21:32:23 »
Kończąc temat... słupek wymieniony na nowy i "przy okazji" cała reszta też została zrobiona. Długo nie pojeździłem - pierwsza wymiana oleju po remoncie silnika - trochę przeciągnięta bo jakieś 2kkm (w piątek 12.11) i dzisiaj znowu samochód podróżował lawetą, bo do pracy dojechałem, ale wrócić się już nie udało, olej z miski zniknął - bagnet suchy i mam nadzieję, że to tylko korek. Oprócz braku oleju pojawiło się kilka błędów (między innymi pedał gazu i stycznik pod nim) i ręczny trzeba samemu zwalniać, bo się automat obraził. Jutro się dowiem którędy olej się ewakuował i czy trzeba będzie szukać lawety, żeby się z pod Berlina wydostać czy też uda się wrócić na kołach... a do roboty trzeba będzie stopem jeździć.
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: RHF rozbiegnięcie turbiny i inne awarie...
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 15, 2021, 23:14:34 »
Trochę słabo... Ale żeby tak olej wciągnęło? Gdyby to był korek raczej byś zauważył.