Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia  (Przeczytany 1704 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« dnia: Lipiec 23, 2022, 23:15:00 »
Hejka użytkownicy Cytryn.
Do niedawna cytryna jeździła bez większych problemów ale ostatnio zawieszenie zaczęło świrować.
Silnik pompy działa cały czas póki nie rozłączy go przekaźnik. To działanie trwa nawet ok minuta i 40 sekund. Teoretycznie silnik powinien nie działać jak odłączy się przewód sterujący idący od elektroniki pompy. Niestety u mnie tak nie jest i nawet jak go odłączyłem to silnik cały czas działał dopóki nie został wyłączony przez odłączający go przekaźnik wzbudzany przez BSI.
Na filmikach na YT widać że sterownik silnika jest połączony z płytką od szczotek silnika za pomocą kabli.
Wszystko wskazuje na to, że u mnie jest właśnie uszkodzony ten sterownik silnika skoro się nie rozłącza. Czy ktoś kiedy to rozbierał ? Widać że jest on zamocowany za pomocą 4 śrub ale nie wiem jak są w nim mocowane kable idące do płytki szcztek. Chciałbym podmienić samą elektronikę aby nie musieć zdejmować zbiornika na płyn i całej pompy.
Może ktoś już kiedyś rozbierał to albo ma może taką pompę nawet uszkodzoną w której mógłby to zobaczyć.
Chciałem ten moduł obejść przez dodatkowy przekaźnik ale jest w nim jakaś elektronika bo jak chce wzbudzać przekaźnik kabelkiem od sterownika elektroniki to od razu pokazuje mi się błąd zawieszenia i kaplica. Jako ciekawostkę podam to że jak ten kabelek nie będzie podpięty to żadnego błędu nie ma.
Za informacje i ewentualne sugestie będę wdzięczny.
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 24, 2022, 08:18:18 »
Wydaje mi się że wymiana pompy Cię nie ominie. Sterownik raczej będzie sprawny, zespawał się chyba przekaźnik zabudowany we wtyczce pompy... Wydaje mi się że tam jest coś zalanego plastikiem. Może ktoś to potwierdzić? Bo nie jestem pewny tej teorii. Nie rozbierałem tego jeszcze.

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 24, 2022, 10:42:58 »
Dzisiaj dokładniej się przyjrzałem temu silnikowi i sterownikowi. Niestety ale mam tą gorszą wersję sterownika silnika czyli ten przymocowany jakoś na stale do obudowy silnika a nie przykręcany tak jak pisałem wcześniej.
Czyli zostaje mi na tym etapie wymiana silnika pompy. Chciałbym to zrobić bez zdejmowania całej pompy. Silnik jest przykręcony do pompy chyba 2 lub 3 śrubami.
Mam pytanie o obejmy do węży przy zbiorniku i ewentualnie przy pompie wspomagania bo zastanawiam się gdzie będzie mi najlepiej spuścić płyn ze zbiornika abym miał lepszy dostęp do całej pompy. Czy zwykłe takie zakręcane mogą być czy muszą być jakieś specjalne?
Planuję przesunąć delikatnie całą pompę do środka komory silnika i wyciągnąć silnik. Ale nie wiem czy jak mi to wyjdzie w praktyce.
Tam w tym module jest jakaś elektronika która jest identyfikowana przez sterownik pompy. Na wyjściu kabelka sterującego są różne napięcia, które zmieniają się w czasie. Na początku jak sprawdzałem miernikiem to jest trochę ponad 12 V, później spada powoli do ok 11,6 V a po tym jest skokowy spadek do 0,75V, który trwa ok 20 sekund. Dopiero po tym napięcie całkowicie zanika. Nawet na schemacie jest tam widoczny układ elektroniczny. Gdyby nie ta elektronika w nim to bym dodatkowym przekaźnikiem sterował silnikiem pompy.
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Sylwester Maciejczuk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 351
  • Skąd: Radzymin k.Warszawy
  • Posiadany samochód: Była Xantia 2.0 CT Activa 96 jest Xantia 1.8 16V 98
  • Zainteresowania: motoryzacja elektronika
  • Miejscowość: Radzymin k.Warszawy
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 24, 2022, 20:14:09 »
W elektronice silnika są dwa tranzystory przez które jest podawany +12V zasilania silnika .
Sterowane są właśnie z cienkiego kabelka +12V .
Można je zastąpić przekaźnikiem co zrobił forumowicz Piotr Guziński 10 lat temu .
Oto link do postu i schematu.


http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=81044.0

Pozdrawiam .

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 24, 2022, 22:09:41 »
W elektronice silnika są dwa tranzystory przez które jest podawany +12V zasilania silnika .
Sterowane są właśnie z cienkiego kabelka +12V .
Można je zastąpić przekaźnikiem co zrobił forumowicz Piotr Guziński 10 lat temu .
Oto link do postu i schematu.


http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=81044.0

Pozdrawiam .
O tego nie widziałem.  ;) Czyli teoretycznie można się tam obejść bez dwóch tranzystorów a z dwoma przekaźnikami (dużym i małym) i diodą. (musi być dioda na przekaźniku dostającym zasilanie z cienkiego kabelka aby zniwelować tzw. prąd wsteczny powstały w czasie odłączenia zasilania przekaźnika.)

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 24, 2022, 22:20:37 »
Ja tylko na jednym filmiku na YT widziałem jak ktoś zdjął osłonę tego sterownika i widać tam było 2 tranzystory z przykręconym chłodzeniem. U siebie właśnie zainstalowałem przekaźnik wpięty w sterowanie przekaźnikiem pompy ale sterowanie nim mi nie wyszło.
Przeczytam cały tamten temat i przyjrzę się schematowi, może uda mi się go użyć już w moim układzie ale to zobaczę po analizie. Mam nadzieję, że nie trzeba będzie się wpinać w te grube kable tylko uda się w moją twórczość.
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 24, 2022, 23:22:57 »
Jeżeli dobrze przeanalizowałem schemat to w moim przypadku muszę założyć diodę oraz dołożyć tranzystor i rezystor na kabelek sterujący, który w moim przypadku będzie sterował załączaniem przekaźnika który będzie załączał duży przekaźnik silnika pompy. Ten duży przekaźnik jest na podszybiu (w moim przypadku taki brązowy).
Tak na marginesie: po co te francuzy tak utrudnili nam tą naprawę. Mam nadzieję, że uda mi się to wykorzystać i będzie u mnie działać tak jak planowałem zanim okazało się że jest to bardziej skomplikowane.
Zastanawia mnie jeszcze czemu elektronika pompy tak dziwnie zmienia napięcie. Ono nie ma wartości takiej jaka jest od ładowania a dodatkowo na końcu zanim się wyłączy napięcie sterujące ma ono dokładnie 0,75 V.
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 25, 2022, 06:44:24 »
..... Ono nie ma wartości takiej jaka jest od ładowania a dodatkowo na końcu zanim się wyłączy napięcie sterujące ma ono dokładnie 0,75 V.
Bo też steruje tranzystorem. W gruncie rzeczy to nie jest skomplikowany układ w oryginalnym wykonaniu... Szkoda że takie tranzystory ciężko dostać.

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 25, 2022, 06:56:09 »
Spróbuję ten mały układzik wdrożyć w swoim pomyśle. Wtedy elektronika pompy powinna mieć mniejszy prąd na tym kabelku sterującym i może nie będzie już komunikatu o uszkodzonym zawieszeniu.
A jak będzie to się okaże. Jak nie pomoże to zostanie mi tylko wymiana oryginalnego modułu. W razie czego to on z tym całym szczotko trzymaczem.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 25, 2022, 07:03:02 »
Próbuję co mogę aby to zaczęło działać bez wyciągania pompy. I te spuszczanie płynu żeby wyciągnąć zbiornik. Bo inaczej nie ma dostępu do silnika.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka

Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 032
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 25, 2022, 10:55:23 »
Próbuję co mogę aby to zaczęło działać bez wyciągania pompy. I te spuszczanie płynu żeby wyciągnąć zbiornik. Bo inaczej nie ma dostępu do silnika.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka
Nie wiem dlaczego tak się przed tym bronisz... Wolałbym zmienić całą pompę szybko i zapomnieć o temacie. Cieszyć się jazdą hydrowozem.  8)

 Pompa jest ulokowana dość niefortunnie w kwestii dostępu do silnika elektrycznego. Żeby to dobrze i szybko zrobić nie ma za bardzo innego wyjścia jak zdemontować. Ściągasz koło prawe i nadkole a później już z górki.

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 25, 2022, 13:46:06 »
Próbuję co mogę aby to zaczęło działać bez wyciągania pompy. I te spuszczanie płynu żeby wyciągnąć zbiornik. Bo inaczej nie ma dostępu do silnika.

Wysłane z mojego SM-G781B przy użyciu Tapatalka
Nie wiem dlaczego tak się przed tym bronisz... Wolałbym zmienić całą pompę szybko i zapomnieć o temacie. Cieszyć się jazdą hydrowozem.  8)

 Pompa jest ulokowana dość niefortunnie w kwestii dostępu do silnika elektrycznego. Żeby to dobrze i szybko zrobić nie ma za bardzo innego wyjścia jak zdemontować. Ściągasz koło prawe i nadkole a później już z górki.

Też mu to mówię, ale strasznie się broni przed wymianą silnika pompy. :D
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 25, 2022, 17:24:05 »
Nie ukrywam że troszkę nie podoba mi się sposób w jaki trzeba spuścić płyn. Czytałem, że po wymianie i ponownym zalaniu trzeba zapodać jakieś ciśnienie aby wstępnie pompa się napełniła i nie pracowała na sucho. Zawsze pierwsze podejście jest trudne. Nie ukrywam, że nie wspominam też miło zdejmowania nadkola jak naprawiałem wspomaganie.
Wiem, że pewnie było  by szybciej i łatwiej wymienić silnik gdyby było łatwiej go zdemontować.
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Offline Adam Kimus

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 608
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 1.8 benz 125KM 2006 rok
  • Zainteresowania: Informatyka, motoryzacja, komórki, trochę turystyka najlepiej z widokami gór.
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Moduł elektroniki silnika pompy zawieszenia
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 12, 2022, 18:26:38 »
Post z układem elektronicznym polecony przez kolegę Piotrka działa u mnie jak na razie bez problemu. Z racji tego, że nie lubię lutować, poprosiłem kolegę z pracy i przygotowanie mi takiego układu. Zamontowałem i jak na razie cieszę się ze sprawnego zawieszenia.
Co prawda mam jeden przekaźnik sterowany przez drugi który jest zintegrowany z układem elektronicznym ale jak na razie działa. Czas pokaże jak długo wytrzymają przekaźniki ale tym będę się martwił później.
A czy ktoś się orientuje czy miejsca wyprowadzeń styków w przekaźnikach są we wszystkich takie same , podobnie jak ich oznaczenia? Bo jeżeli tak, to w razie awarii jest szybka podmianka i jazda dalej.
Teoria jest ważna ale praktyka ważniejsza. Przynajmniej tak mi się wydaje.