Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?  (Przeczytany 417 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« dnia: Maj 18, 2024, 20:30:16 »
Witam, jakiś czas temu miałem problem z drganiami podczas hamowania, okazało się ze pochodzą z tylnej osi. Po kilkukrotnej wymianie kolejnych kompletów tarcz i klocków, a było ich pewnie ze cztery, problem nie ustępował, dopiero zamiana mechanika na innego i regeneracja zacisków dała efekt, drgania zniknęły, okazało się że prowadnice były zapieczone, ale regeneracja została zrobiona kompletnie. Jednak pojawił się inny problem, według mnie zaciski nie odbijały do końca efektem czego była grzejąca się tarcza hamulcowa. Po podniesieniu auta podnośnikiem w celu sprawdzenia jak obraca się koło na spuszczonym hamulcu, daje się wyczuć wyraźny opór, nie jakiś wielki, ale wyraźny, według mnie wystarczający do zagrzewania tarczy podczas jazdy. Stwierdziłem że może regeneracja nie była do końca skuteczna i zacisk nie odbija prawidłowo. Kupiłem wiec nowe zaciski spodziewając się poprawy sytuacji, zamontowałem już samemu, ku  mojemu zmartwieniu sytuacja się wcale nie poprawiła, opór jak był tak jest, a tarcza jak się grzała tak się grzeje. Po drodze wymienione zostały przewody hamulcowe elastyczne, co by wykluczyć ich spuchnięcie od środka. I teraz pytanie czy ten typ tak ma i koło kręci się z wyraźnym oporem i tarcza się grzeje ? Czy można coś jeszcze sprawdzić, zrobić, wymienić ? Jakoś nie bardzo chce mi się wierzyć że nowe zaciski są uszkodzone tak samo jak stare zregenerowane, i to identycznie po obu stronach. Ktoś może miał podobny przypadek ? Może służyć jakąś radą ? Z góry dziękuje :) .

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 897
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 18, 2024, 20:38:53 »
U mnie jak pokręcę kołem to kilka razy się obróci. Słychać delikatny szum od klocków, ale wyraźnego oporu nie ma. Felga nawet po długiej trasie jest zimna, tarczy nie macałem.

Offline Tadeusz Garbacik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 728
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.2 HDI 204, P308 2.0 HDI RHR,
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 18, 2024, 20:52:20 »
A co z kalibracją ręcznego po wymianie? Może to on delikatnie trzyma?

Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 18, 2024, 22:09:23 »
Po spuszczeniu ręcznego linki są luźne, więc to nie to.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 113
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 18, 2024, 22:10:57 »
Wydaje mi się że kolega chyba na siłę szuka problemu. Świeżo po wymianie zawsze trochę to działa "lewo". Same klocki do tarcz na tyle potrafią się dość długo "układać".  Ostatnio potrzebowałem dobrych 2000km aby mieć w miarę "ułożone" przednie hamulce w Corsie. Tył zawsze słabiej bierze to i dłużej to zajmie.

 Miałem też raz przypadek że w nowym zacisku spuchły gumki, jednak to tak go zblokowało że tarcza zrobiła się fioletowa po 20km.  :D Zasadniczo mimo tego owa tarcza dalej jeździ na tym aucie już chyba z trzecim kompletem klocków.

Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 18, 2024, 22:16:21 »
 No w parę godzin raczej gumki by nie spuchły, bo zaciski wymieniałem dzisiaj, co do ułożenia klocków z tarczami to zestaw został stary, przejechane jakieś 6000 km. Nie szukał bym problemu jakby jeszcze nie fakt że po tym przebiegu na tarczach da się wyczuć rant, tarcze ATE, klocki ATE.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 113
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 18, 2024, 22:20:19 »
No w parę godzin raczej gumki by nie spuchły
Tu się zdziwisz... Mi to się stało w ciągu 30 minut. W garażu wszystko było ok. Przejechałem się zatankować i na stacji już czułem smród z nowego zacisku.

 ATE to niestety nie wyznacznik jakości. Oddali mi kasę za krzywe tarcze... Czyli się przyznali że wadliwe. Zwykle takie reklamacje są odrzucane z automatu.

 W Twoim wypadku pozostaje pompa hamulcowa... Ale szczerze wątpię. Zestaw naprawczy pompy drogi nie jest. Spróbować warto, samo jej rozebranie do dobra "zabawa".

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 113
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 18, 2024, 22:31:25 »
Jeszcze tak zapytam bo przypomniała mi się pewna przypadłość niektórych cytryn...

Układ hamulcowy odpowietrzany na uruchomionym silniku? Wysoce wskazane moim zdaniem.

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 194
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 19, 2024, 08:54:15 »
No i prowadnice zacisku oraz prowadzenie klocków po jarzmach do sprawdzenia bo może klocki nie odbijają od tarczy i dlatego jest ten opór.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 19, 2024, 11:19:08 »
Hamulce odpowietrzanie tylko na włączonym zapłonie, bez uruchamiania silnika, prowadnice nowe, prowadzenie klocków w jarzmie wyczyszczone, poruszają się swobodnie. Pompa hamulcowa w sensie ta pod pedałem ? Ale z drugiej strony jeżeli było by to uszkodzenie pompy to czy z przodu nie działo by się to samo? Z przodu nic nie blokuje.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 113
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 19, 2024, 11:44:03 »
Spróbuj na początek odpowietrzania z pracującym silnikiem. To najmniej kosztuje.  ;)

 Tak ta pompa hamulcowa pod "pedałem". Osobiście zmieniałem u siebie w niej gumki, z racji że już nie chciała hamować.  :D Faktycznie wcześniej były dziwne atrakcje z nią związane. Zapewne wtedy bym kupił nową gdyby nie fakt że do mojego C5 już jest niedostępna.

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 897
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 19, 2024, 13:23:21 »
Ja gdzieś czytałem, że w mk3 za wszystko odpowiada moduł ABS i takie historie się dzieją jak coś z nim jest nie tak. Sama wymiana czy naprawa
pompy raczej w tym przypadku nie pomoże. Jeśli hamulce są odpowietrzone a tłoczki z tyłu nie odbijają to może być wina ABS.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 113
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 19, 2024, 14:45:14 »
Ja gdzieś czytałem, że w mk3 za wszystko odpowiada moduł ABS i takie historie się dzieją jak coś z nim jest nie tak. Sama wymiana czy naprawa
pompy raczej w tym przypadku nie pomoże. Jeśli hamulce są odpowietrzone a tłoczki z tyłu nie odbijają to może być wina ABS.
Pierwsze słyszę, nie mniej z C5( I astry H) wiem że agregaty ABS mają wzięcie do Espace.  ;) Podobno pasuje silnik elektryczny który w Espace zjada rdza z racji niefortunnego umieszczenia agregatu.

Offline Sławomir Kornek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 341
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: Citroen C5 tourer 2010 2.0 HDI 140 KM
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 19, 2024, 17:19:39 »
Ja gdzieś czytałem, że w mk3 za wszystko odpowiada moduł ABS i takie historie się dzieją jak coś z nim jest nie tak. Sama wymiana czy naprawa
pompy raczej w tym przypadku nie pomoże. Jeśli hamulce są odpowietrzone a tłoczki z tyłu nie odbijają to może być wina ABS.
Tego się właśnie boje, że to wina pompy ABS. Chociaż tu wszystko działa tak jak powinno, nie zgłaszała by czasem jakiegoś błędu ?

Offline Mirosław Rucziński

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 1
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: Był Citroen ZX 1.9D i będzie Citroen...
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 22, 2024, 20:58:35 »
Mam nadzieję że, przy wymianie zacisków nie zaciskałeś szczypcami przewodów elastycznych...
Czasami taka praktyka powoduje w konsekwencji ich wymianę na nowe a dlaczego ? Ten elastyczny przewód hamulcowy pod warstwą gumy ma plecionę metalową i czasami ulega deformacj pod naporem szczypiec ( z zewnątrz tego nie widać) i płyn hamulcowy ma problemy z "powrotem" do układu i utrzymywane jest lekkie ciśnienie w układzie i zacisk ma problemy z cofnięciem się i klocki delikatnie trą o tarczę hamulcową... Przerabiałem nie dawno taki temat choć nie był to Citroen...

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 113
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Problem z tylnymi hamulcami - co jeszcze sprawdzić ?
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 22, 2024, 21:33:47 »
Mam nadzieję że, przy wymianie zacisków nie zaciskałeś szczypcami przewodów elastycznych...
Czasami taka praktyka powoduje w konsekwencji ich wymianę na nowe a dlaczego ? Ten elastyczny przewód hamulcowy pod warstwą gumy ma plecionę metalową i czasami ulega deformacj pod naporem szczypiec ( z zewnątrz tego nie widać) i płyn hamulcowy ma problemy z "powrotem" do układu i utrzymywane jest lekkie ciśnienie w układzie i zacisk ma problemy z cofnięciem się i klocki delikatnie trą o tarczę hamulcową... Przerabiałem nie dawno taki temat choć nie był to Citroen...
Jeszcze nie spotkałem seryjnego elastycznego węża hamulcowego z plecionką metalową. Te węże normalnie tnie się nożem, idzie jak w masło. Są zbrojone tylko tkaniną, zresztą kilka tygodni temu na złomie w ten sposób zdemontowałem zaciski z Corsy. (Takie tam przeróbki hamulców na większą średnicę.) Sam zmieniałem na wężyki w stalowym oplocie rok po zakupie C5 - ale to, to są drogie zabawki.

 Kolega też na początku wspomniał że wężyki wymienił.