Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc  (Przeczytany 4932 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mateusz Zamojski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 281
  • Skąd: CK
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2001r
  • Miejscowość: CK
Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« dnia: Luty 02, 2013, 20:16:31 »
Witam

Potrzebuję schemat układu dolotowego powietrza do Citroena Xsary Break 2001 rok, począwszy od otworu zasysającego powietrze (o ile to się tak nazywa), przez wszystkie rurki doprowadzające powietrze do filtra powietrza, a skończywszy na kolektorze ssącym.
Głównie interesują mnie elementy od otworu zasysającego powietrze do obudowy filtra powietrza, ponieważ pękła mi jedna z tych "rurek" która leci poziomo nad ziemią za lewym kołem. I tak jakby auto dostaje "lewego" powietrza i je muli przy gwałtownym przyspieszaniu i potrafi "prychać".

A chciałbym wymienić tą część, a zbytnio nie mam jak pod auto wleźć i zobaczyć jak ta rurka dokładnie wygląda żeby kupić taką samą.
Albo ewentualnie niech ktoś mi podrzuci link z tą rurką jak to wygląda.

P.S. Sorki że tak to na chłopski rozum napisałem, ale jestem laikiem i nie wiem jak co się fachowo nazywa  :D

Pozdrawiam

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 02, 2013, 20:18:50 »
Jaki silnik?

Co do lewego powietrza to jeśli dostawałby za filtrem to mogą się dziać różne dziwne rzeczy, przed filtrem nie powinno.

Offline Mateusz Zamojski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 281
  • Skąd: CK
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2001r
  • Miejscowość: CK
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 02, 2013, 21:31:35 »
1,6 16v benzyna.

Za filtrem nie dostaje bo sprawdzone czy gdzieś nie ma pęknięć. Właśnie z okolic tych koło koła czasem potrafi strzelić.
Zajrzałem pod auto i ręką wyszukałem tej rurki i wydawała się w dotyku tak jakby była popękana, dziurawa i czuć że ktoś już z tym coś kiedyś kombinował bo są tzw trytytki. Więc coś ktoś już modził z tą rurą albo ją łatał.

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 02, 2013, 23:28:12 »
trudno przedrukować całą książkę. Poszukaj sam naprawiam. Ja nie mam.


Dane techniczne : System wtrysku wielopunktowego BOSCH ME7.4.4 (silnik NFU TU5JP4)
B1HB5AP0 Dane techniczne : System wtrysku wielopunktowego BOSCH ME7.4.4 (silnik NFU TU5JP4)
SYSTEM WTRYSKU BOSCH1. Schemat układu wtryskowego
 
 Rysunek : b1hp1fep  

LEGENDA :
(1) Czujnik prędkości pojazdu
(2) Katalizator
(3) sonda lambda "za"
(4) Sonda lambda przednia
(5) Elektrozawór opróżniania pochłaniacza oparów
(6) Zbiornik pochłaniacza par paliwa
(7) Podwójny przekaźnik wielofunkcyjny wtrysku
(8) Filtr paliwa
(9) Pompa paliwowa
(10) Wtryskiwacze
(11) Regulator ciśnienia paliwa
(12) Czujnik ciśnienia oleju w układzie wspomagania kierownicy
(13) Cewka zapłonowa
(14) presostat
(15) Czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik
(16) Czujnik temperatury płynu chłodzącego
(17) Czujnik położenia pedału przyspieszenia (ME7.4.4)
(18) Silnikowa przepustnica powietrza (ME7.4.4)
(19) Czujnik spalania stukowego
(20) Czujnik obrotów silnika
(21) Czujnik ciśnienia powietrza dolotowego
(22) Zawór klapowy
(23) Pompa powietrzna
(24) Kontrolka diagnostyki kalkulatora silnika
2. Dane techniczne
Numer tabliczki fabrycznej silnika    NFU (TU5JP4)    
Pojemność skokowa (cm3)    1587    
Obroty biegu jałowego (obr/min) (bez klimatyzatora)    750 obr/min    
Obroty biegu jałowego (obr/min) (z klimatyzatorem)    900 obr/min    
Obroty ponownego włączenia (obr/min)    1200 obr/min    
Wyłączenie przy maksymalnych obrotach (obr/min)    7300 obr/min    
%CO    niższe niż 0,5    
%CO2    powyżej 0,9    

3. Układ paliwowy
Oznaczenie    Urządzenie    producent    Oznaczenie    Uwagi    
   Zalecane paliwo          Bezołowiowa super 95 RON lub 98 RON    
   Zbiornik paliwa          Pojemność = 54 litrów    
Kompozycja    
Polietylen    
Elektryczna pompa zanurzona w zbiorniku    
(9)    Zespół pompy, filtra paliwa i regulatora ciśnienia    BOSCH       Napięcie : 12 V    
MAGNETI MARELLI    Ciśnienie ustawcze 3 bary    
   Wydatek 110 l/h    
   Ciśnienie regulowane : 3,5 bar    
(6)    Zbiornik pochłaniacza par paliwa          Zamontowanie syreny alarmu pod błotnikiem przednim lewym    
(5)    Elektrozawór opróżniania pochłaniacza oparów    BOSCH       Elektrozawór zamkniety normalnie    
Zamontowanie syreny alarmu pod błotnikiem przednim lewym    
(10)    Wtryskiwacze    BOSCH          
(8)    Filtr paliwa    PURFLUX       Z boku zbiornika paliwa    
BOSCH      

4. Układ dolotowy powietrza
Oznaczenie    Urządzenie    producent    Oznaczenie    Uwagi    
(21)    Czujnik ciśnienia powietrza dolotowego    BOSCH    0 261 260 287    Szare 4-stykowe złącze    
Na rurze dolotowej    
(18)    Obudowa przepustnicy    BOSCH    0 289 000 259    Złącze 6-stykowe    
Zamocowanie na kolektorze dolotowym    
(17)    Czujnik położenia pedału przyspieszenia (/)    VDO       Złącze 5-stykowe    
Potencjometr podwójny    
Zwierny    
Zasilanie 5 woltów    
Mocowanie do podstawki akumulatora    
(23)    Pompa powietrzna    SAGEM       Normy IFL5    
   W komorze silnikowej 3    
IFL5    Zmiany napięcia    
(22)    Zawór klapowy    SAGEM       Zawór sterowany ciśnieniem powietrza wdmuchiwanego przez pompę powietrza    
IFL5    

5. Obwód elektryczny
Oznaczenie    Urządzenie    producent    Oznaczenie    Uwagi    
(16)    Czujnik temperatury płynu chłodzącego          Na obudowie termostatu Czujnik podwójnego działania, zasilanie 5 V    
(15)    Czujnik temperatury płynu w układzie chłodzenia silnika          Na głowicy , Sprawdzić ciągłość przewodów 118 i masy 17,5    
(14)    presostat    TEXAS    T 679941-ENV    Pressostat 3 poziomów Informuje kalkulator przez napięcie +12 V w przypadku nadciśnienia 1,7 bara    
3 stykowe    
(12)    Czujnik ciśnienia układu wspomagania kierownicy    BITRON       Złącze 2-stykowe    
Dokręcania na 2 danm    
(11)    Regulator ciśnienia paliwa    BOSCH    a 280 550 317-14      
MAGNETTI MARELI    ee 000 2385a    
   Wtryskiwacze            
   Kalkulator wtrysku zapłonu    BOSCH    M7.4.4      
261 204 707    
(20)    Czujnik obrotów silnika    ELECTRIFIL    c 14 43 17    Złącze 2-stykowe    
(19)    Czujnik spalania stukowego    BOSCH    a261 230283 - 014 25 760 32    Złącze 2-stykowe    
SAGEM    
(7)    Podwójny przekaźnik wielofunkcyjny wtrysku    BITRON    240 109.00    Złącze 15-stykowe    
   Stycznik bezpieczeństwa            
Regulacja prędkości sprzęgła (M7.4.4)    
   Stycznik bezpieczeństwa            
Regulator prędkości hamulców (M7.4.4)    

6. Układ zapłonowy
Oznaczenie    Urządzenie    producent    Oznaczenie    Uwagi    
   Świece zapłonowe    BOSCH    96 363 937 80    Odległość między elektrodami: 0,9±0,5    
SAGEM    96 364 192 80    Siedzenie płaskie    
(13)    Cewki zapłonowe    SAGEM    25 261 82a    Rezystancja uzwojenia pierwotnego : 0,55±10% omów    

Oznaczenie    Urządzenie    producent    Oznaczenie    Uwagi    
(4)    Sonda lambda przednia    BOSCH    A 258 040 232    Zielone złącze    
(3)    sonda lambda "za"    BOSCH    A 258 040 294    Złącze niebieskie

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 03, 2013, 11:41:05 »
Witam

Może coś pomoże.

Pozdrawiam

Offline Mateusz Zamojski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 281
  • Skąd: CK
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2001r
  • Miejscowość: CK
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 03, 2013, 13:06:00 »
Cytuj

Jacek Mierzejewski napisał:
Witam

Może coś pomoże.

Pozdrawiam


Dzięki wielkie o to mi chodziło! ;-)

Offline Marian Czapski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 353
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4, 1,6 eHDI, 2014; Subaru Forester 2014
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 04, 2013, 09:20:41 »
Coś kolega przekombinowuje. Każdy element przed filtrem powietrza właściwie nie ma wpływu na pracę silnika. A tam jest tylko puszka tłumienia szumów ssania i rura chwytna, której celem jest uniemożliwienie zassania wody lub większych ilości zanieczyszczeń. Tam nie ma prawa cokolwiek strzelać. A jeśli strzela to byłaby oznaka, że marnie z zaworami co wydaje się mało prawdopodobne. Poza tym dopalanie przed filtrem powietrza raczej niemożliwe a przed filtrem prowadziłoby do uszkodzenia filtra (widocznego).

Offline Mateusz Zamojski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 281
  • Skąd: CK
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2001r
  • Miejscowość: CK
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 15, 2013, 21:17:34 »
Strzelić to mi strzeliło raz, kiedyś jak odłączyłem bezpiecznik od LPG, i od tamtej pory auto dławi trochę. Z zaworami to nie ma nic wspólnego.
Ostatnio będąc pod autem zauważyłem że w miejscu oznaczonym na zdjęciu na czerwono było już raz coś klejone jakimś sylikonem, a przy że tak powiem manualnym sprawdzeniu tego połączenia widać że obydwa elementy są luźne i to sklejenie nie trzyma.
Dodatkowo w mojej xsarze nie ma w ogóle elementu zaznaczonego na zdjęciu na zielono - po prostu jest puszczona luźna rurka i tyle.



Zastanawiam się czy to dławienie nie jest spowodowane np pękniętą przegrodą w kolektorze ssącym, bo jest on plastikowy, na dodatek nierozbieralny odlew, i ciężko ocenić czy to coś w nim pękło czy nie, bo obudowa jest szczelna, a z tego co mi wiadomo w środku posiada plastikowe ścianki które mogą pęknąć.

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 15, 2013, 21:30:30 »
Wspominasz o LPG (podaj jaka instalacja), kolektor plastikowy plus strzał dobrze to nie wróży. Przyjrzyj się dokładniej temu kolektorowi, być może jednak w nim coś szwankuje.

Offline Mateusz Zamojski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 281
  • Skąd: CK
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2001r
  • Miejscowość: CK
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 16, 2013, 15:22:31 »
Cytuj

Jacek Mierzejewski napisał:
Wspominasz o LPG (podaj jaka instalacja), kolektor plastikowy plus strzał dobrze to nie wróży. Przyjrzyj się dokładniej temu kolektorowi, być może jednak w nim coś szwankuje.


Co do instalacji LPG to nie ma rewelacji, bo to instalacja sekwencyjna pierwszej generacji zakładana w 2003 roku marki ELPIGAZ. Tyle wiem o instalacji, bo z taką instalacją auto kupiłem.

No właśnie plastikowy kolektor tutaj jest i obstawiam że coś pękło w środku i dlatego ma takie przymulenia przy gwałtownym przyspieszaniu. Prawdopodobnie jednak zdecyduję się na kupno nowego kolektora i jego wymiane z nadzieją że problem ustąpi.
Chyba że wcześniej okaże się że problem tkwi w czymś zupelnie innym.

Offline Dariusz Sopiński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 339
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara II 1.6 16V
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 16, 2013, 17:04:32 »
Z kolektora dolotowego przy dodaniu gazu, słychać u mnie jakieś pstrykanie...co to może być? Jest jakiś sposób żeby sprawdzić szczelność kolektora dolotowego? np na wyłączonym silniku, "wdmuchnać" do kolektora dym z cygara czy papierosa i oczekiwać że gdzieś sie ulotni?

(oczywisćie zaraz po "wdmuchnięciu" zatakać wlot za przepustnicą.)

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 16, 2013, 22:14:56 »
Chyba najsensowniejszym sposobem będzie wymontowanie tego elementu i dokładne oględziny...

Offline Mateusz Zamojski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 281
  • Skąd: CK
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2001r
  • Miejscowość: CK
Re: Układ dolotowy powietrza - potrzebna pomoc
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 17, 2013, 20:53:55 »
Byłem u mechanika co prawda nie z tym dławieniem na gazie, ale tak na szybko mi powiedział że może być to dławienie z kilku powodów, że albo ten plastikowy kolektor gdzieś popękał w środku, albo przy tym strzale klapka mogła się skrzywić w przepustnicy, albo poszedł przepływomierz.. ale to tak na szybko na "sucho" zdiagnozowane, ale jak tylko będę miał dłuższą chwile pojade ogarnąć ten temat