Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?  (Przeczytany 14407 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paweł Filipowicz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 537
  • Skąd: Słomniki
  • Posiadany samochód: BX 1,9 16V 1989r.; C5 2.2 HDI 2002r.
  • Miejscowość: Słomniki
Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« dnia: Wrzesień 12, 2008, 20:03:37 »
Dziś pojawił sie inny problem. O ile klimatronik działa już normalnie, centralny nie wiem, póki co nie wiem, dziś się sam nie otworzył, ale mam problem z paleniem.
Wygląda to tak po przekręceniu kluczyka słysze tylko "cyk" gdześ z przodu z prawej strony i koniec. Musze kilka razy przekręcić stacyjkę żeby rozrusznik zaczął kręcić.
Teraz zastanawiam sie czemu się tak dzieje.
1. Uwalona stacyjka
2. Rozrusznik - bendix lub inne [color=ff0000]piii[/color]stwo
3. Czujnik położenia drążka zmiany biegów (automat)
4. coś innego bliżej nie okreslonego :-)

Ma ktos jeszcze inny pomysł? Albo przypuszczenie który z w/w najbardziej prawdopodobny?
Pozdrawiam
Niestety XM poległ..
Jeżeli ktoś potrzebuje części zapraszam

Suma IQ na planecie jest stała liczba ludności rośnie

Offline łukasz markiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 332
  • Skąd: nowe miasto n/pilicą
  • Posiadany samochód: xm 2.0i 8v+lpg bez KAT bez HA
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: nowe miasto n/pilicą
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 13, 2008, 07:28:42 »
Opisy awarii:

OBJAW 1. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce - ,nie świecą kontrolki ,rozrusznik nie działa, nie działaja światła awaryjne, brak oświetlenia pozycyjnego.

DIAGNOZA:

    * Klemy na akumulatorze nie mają dobrego styku - zdjąć klemy, wyczyścić, niczym nie smarować, założyć dobrze dokręcić.
    * Urwany przewód masowy - sprawdzić gruby przewód idący od minusowego klemu akumulatora (-) do karoserii lub silnika. Mocowanie musi być sztywne. W razie przerwania połączyć je .
    * Wyładowany akumulator do zera - pozostawiono włączone światła pozycyjne, radio, oświetlenie wnętrza kabiny,oświetlenie bagażnika. Naładować akumulator ,zapalić silnik na startkable z innego pojazdu lub na zaciąg.

OBJAW 2. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce - świecą kontrolki na tablicy rozdzielczej ,są światła awaryjne , pozostałe urządzenia elektryczne działają - rozrusznik nie kręci.

DIAGNOZA:

    * Przy próbie rozruchu kontrolki lekko przygasają - zużyte lub zawieszone szczotki w rozruszniku, upalony wirnik. postukać w tył rozrusznika ,jeżeli nie pomoże, zapalić auto na zaciąg i udać się do warsztatu( wymiana szczotek ,wirnika ).
    * Przy próbie rozruchu kontrolki nie przygasają - spadł przewód sterujący z elektromagnesu rozrusznika, kostka elektryczna stacyjki wypalona(wymiana),zdjąć przewód sterujący z rozrusznika, założyć inny przewód elektryczny na sterowanie(cienki przewód), włączyć zapłon, dotknąć przewodem do plusa akumulatora (+) gdy silnik zapali zdjąć przewód z plusa akumulatora.
    * Przy próbie rozruchu rozrusznik klika ale nie kręci silnikiem - lużny przewód prądowy rozrusznika(gruby) ,uszkodzony elektromagnes rozrusznika, zapalić auto na zaciąg i udać się do warsztatu( wymiana elektromagnesu).
    * Przy próbie rozruchu rozrusznik pracuje z gwizdem ale nie kręci silnikiem - uszkodzone sprzęgiełko rozrusznika(bendix) .wymiana bendixa.
    * Wprzypadku gdy auto ma zainstalowany autoalarm - uszkodzony alarm odetnie zasilanie zapłonu i sterowanie rozruszkika, jeżeli jest ukryty wyłącznik alarmu (droższe wersje mają) należy go wyłączyć i spróbować jeszcze raz, sprawdzić czy bateria w pilocie jest sprawna (świeci się dioda gdy bateria jest dobra).Niezbędna jest wymiana centralki autoalarmu.

  • Gość
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 13, 2008, 11:27:40 »
slaby akumulator - grzanie swiec wyciaga z niego wszytsko, a potem tylko cyk, moze byc jednym z powodow...
osobiscie stawial bym na rozrusznik, a dokladniej na zacinajacy sie automat przy nim....

u mnie byla sytuacja ze ciezko zapalal, badz w ogole (ale jakos tam krecil tylko im dluzej tym slabiej) - wymienilem akumulator i dalej kiepsko palil, ale juz chetniej krecil. po sprawdzeniu okazalo sie iz pobor pradu na rozruchu jest jak w ciezarowce - padniety rozrusznik, po naprawie inny samochod :)

  • Gość
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 13, 2008, 21:21:32 »
Cytuj

Michał Skowroński napisał:
slaby akumulator - grzanie swiec wyciaga z niego wszytsko, a potem tylko cyk, moze byc jednym z powodow...
osobiscie stawial bym na rozrusznik, a dokladniej na zacinajacy sie automat przy nim....

u mnie byla sytuacja ze ciezko zapalal, badz w ogole (ale jakos tam krecil tylko im dluzej tym slabiej) - wymienilem akumulator i dalej kiepsko palil, ale juz chetniej krecil. po sprawdzeniu okazalo sie iz pobor pradu na rozruchu jest jak w ciezarowce - padniety rozrusznik, po naprawie inny samochod :)



Ten "cyk" to jakby rozrusznik. Faktycznie popukanie przez jakiś czas pomaga ( choć nie zawsze).
Jak coś z rozrusznikiem to tymczasowo można sobie czasem poradzić uruchamiając autko np. śrubokrętem. Lepiej jak ktoś wtedy siedzi za kierownicą i autko nie jest na biegu.

Offline Julian Donajski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 137
  • Skąd: Gorzów Wlkp.
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD MkII automat 1995 HAII
  • Zainteresowania: święty spokój o ile istnieje
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 14, 2008, 01:22:15 »
Zacznę od automatu. W położeniu "N" powinien palić bez problemu o ile reszta jest sprawna. Do rozłączania/załączania po za pozycjometrem służy przekaźnik. O ile pamiętam pozycjometr podaje/rozłącza masę na cewkę przekaźnika. Przekaźnik jest razem z przekaźnikami wentylatorów nad lewym reflektorem, trzeba zdemontować przekaźnik świec żarowych na skrzynce akumulatora. Ten od rozłącznika rozrusznika jest o ile pamiętam pierwszy z prawej patrząc z góry, ma żółte gniazdo a reszta czarne. Trzeba go sprawdzić.
Następnie znaleźć przewód  zasilające automat rozrusznika. W obwodzie automat rozrusznika - stacyjka nie ma przekaźnika pełniącego taką samą rolę jak pełnią np przekaźniki świateł. Po prostu prąd, nie mały, płynący do cewki elektromagnesu włącznika rozrusznika (automat) obciąża wprost stacyjkę i ta z latami wysiada. Oczywiście może paść też sam rozrusznik lub jego wąłcznik ale warto zrobić co zaraz opiszę.
Więc jak znajdziemy kabel od włącznika rozrusznika (to prostsze) należy w ten kabel przeciąć i w to miejsce wstawić swój przekaźnik. Ja wstawiłem krajowy od świateł o symbolu 541 + uniwersalne gniazdo. Prąd do tej pory zasilający włącznik rozrusznika płynie do cewki naszego przekaźnika co znikomo obciąża stacyjkę. natomiast obciążone styki naszego przekaźnika zasilą włącznik rozrusznika. Masę cewki możemy dowolnie podłączyć, gdzie najbliżej. Ja zasilanie które idzie do przekaźnika i potem do automatu poprowadziłem wprost z "+" akumulatora. Zrobiłem oczko i dałem pod śrubę ściskającą, oczywiście dałem tuż za "+" gniazdo bezpiecznika na kabel, bezpiecznik 10A. Można znaleźć wolny wtyk/gniazdo w skrzynce bezpieczników które są niedaleko i mają sporo wolnego, to elegantsze rozwiązanie.  
U mnie wymieniałem rozrusznik potem za jakiś czas włącznik rozrusznika i po wymianie tego ostatniego nie mogłem odpalić. Założyłem przekaźnik ponad rok temu i mam ulubiony święty spokój.
Pozdrawiam
XM2.1TD automat 1995
klient Media Markt

Offline Mariusz Staniec

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 225
  • Skąd: Bukowa, dzielnica Spólne - prawie Bełchatów
  • Posiadany samochód: XM'an 2.1TD '93 ASB i XM'an3.0 V6 24V '00 był nieodżałowany XM'an 2.1TD '91 i XM'an 3.0 V6 Break '92r
  • Zainteresowania: King Crimson, Honda Goldwing
  • Miejscowość: Bukowa, dzielnica Spólne - prawi
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 15, 2008, 13:31:03 »
Również taki objaw dają wypalone styki w stacyjce, po wymianie kostki elektrycznej stacyjki problem znika.
Mariusz Staniec
Bukowa k/Bełchatowa dzielnica Spólne
XM'an 2.1TD 93r ASB
XM'an 3.0 V6 24V 00r

Offline Paweł Filipowicz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 537
  • Skąd: Słomniki
  • Posiadany samochód: BX 1,9 16V 1989r.; C5 2.2 HDI 2002r.
  • Miejscowość: Słomniki
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 15, 2008, 20:18:29 »
Dziś zrobiłem mały test.
Próbowałem xmena zapalić na biegu. Było to samo cyk. Zresztą jak później cykał przy próbie odpalania, poruszałem drążkiem od biegów to zapalił. Wiec chya będe obstałwiał czujnik i zaczynał szukanie od niego.
Ale na razie zimno i pada.... wiec jak sie ociepli będe oglądał. Teraz gdzeje sie przy grazanym piwku i kominku ;-)
Najwyżej jutro do pracy nie dojade. A co tam
Pozdrawiam
Niestety XM poległ..
Jeżeli ktoś potrzebuje części zapraszam

Suma IQ na planecie jest stała liczba ludności rośnie

Offline Marek Zuterek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 57
  • Posiadany samochód: citroen bx1,9GTI, bx1,8TZD, xm2,1TDMK1, cx mk2 2,5td, xm mk1 2,0i
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 15, 2008, 23:55:34 »
Obstawiam bendix. Miałem kiedyś identyczną sytuacje w polonezie :), a zdecydowanie był on bez automatu. Pozdrawiam serdecznie

Offline Julian Donajski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 137
  • Skąd: Gorzów Wlkp.
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD MkII automat 1995 HAII
  • Zainteresowania: święty spokój o ile istnieje
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 15, 2008, 23:58:46 »
Cytuj

Paweł Filipowicz napisał:
Dziś zrobiłem mały test.
Próbowałem xmena zapalić na biegu. Było to samo cyk. Zresztą jak później cykał przy próbie odpalania, poruszałem drążkiem od biegów to zapalił. Wiec chya będe obstałwiał czujnik i zaczynał szukanie od niego.
Ale na razie zimno i pada.... wiec jak sie ociepli będe oglądał. Teraz gdzeje sie przy grazanym piwku i kominku ;-)
Najwyżej jutro do pracy nie dojade. A co tam
Pozdrawiam

Próba zapalania automatu na biegu z góry skazana jest na niepowodzenie i oznacza niezrozumienie specyfiki posiadanie samochodu z ASB.  Po pierwsze automatu nie zapala się/gasi na biegu, to jest więcej niż nie wskazane, po to jest blokada uniemożliwiająca zapalanie na biegu. Następnie należy zapalać w pozycji N nie P gdyż parking (P) jest skrajnym położeniem i czasami może, wskutek różnych przyczyn, nie zwolnić blokady. Przy prawidłowym wyregulowaniu linki i braku luzów na dźwigni czy też na nakrętkach kontrujących od strony pozycjometra przy skrzyni pozycja N jest dużo pewniejsza niż P.
Oczywiście można machać wajchą do czasu aż coś szlak trafi i potem zamówić taksówkę.  Można też zamówić w ASO nową stacyjkę czy też kostkę. Przekaźnik 541 + troszkę kabla i wtyczek jest zdecydowanie tańszy. Mnie to kosztowało mniej jak 15zł.
Jak nawali pozycjometr trzeba szukać innego nie wiem czy jest to naprawialne. Da się to łatwo obejść ale należy pamiętać by nie zapalać na biegu.
Pozdrawiam
XM2.1TD automat 1995
klient Media Markt

Offline Paweł Filipowicz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 537
  • Skąd: Słomniki
  • Posiadany samochód: BX 1,9 16V 1989r.; C5 2.2 HDI 2002r.
  • Miejscowość: Słomniki
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 16, 2008, 18:32:12 »
Julianie, to iż auta nie mozna odpalić na biegu to ja doskonale wiem, (już ładne pare lat awtomatem jezdze)
Ale to ze palic na N a nie na P, to nie wiedziałem, zawsze paliłem na P.
Próba odpalenia na biegu była tylko w celu sprawdznia czy ten sam przekaźnik odcina zasilanie rozrusznika, jak w momencie kiedy ja che zapalić, a on sobie cyka i nic z tego nie robi.
Co do zmiany (dołożenia) przekaźnika, to raczej się nie skuszę.
Moja żonka robi prawojazdy i nie chciał bym co by sie pokusiła o odpalanie na biegu. Bo bym musiał xmenowi nowy zderzak zmienic, z przodu lub z tyłu:-) a te co ma mi się bardzo podobają,  :-) a pozatym xmen ma ponoć "żadki" kolor wiec ciężko takie dostać będzie.
Szukam więc nowego potencjometra. (a może też wystarczy przeczyścić ten co jest)
Bawił się może kiedyś ktoś tym?

_____________
Pozdrawiam
Niestety XM poległ..
Jeżeli ktoś potrzebuje części zapraszam

Suma IQ na planecie jest stała liczba ludności rośnie

Offline Ireneusz Luciński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Ożarów Mazowiecki
  • Posiadany samochód: XM - ZPJ , XUD11BTE...........
  • Zainteresowania: elektronika komputery pojazdy
  • Miejscowość: Ożarów Mazowiecki
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 17, 2008, 11:11:28 »
Cytuj

Paweł Filipowicz napisał:
Co do zmiany (dołożenia) przekaźnika, to raczej się nie skuszę.
Moja żonka robi prawojazdy i nie chciał bym co by sie pokusiła o odpalanie na biegu.
Szukam więc nowego potencjometra. (a może też wystarczy przeczyścić ten co jest)
Bawił się może kiedyś ktoś tym?
____________
Pozdrawiam

Przekaźnik dokładamy w celu odciążenia styków włącznika zapłonu i pozycjonera (nie "potencjometra") i w dalszym ciągu jest zachowana blokada rozruchu poza pozycjami P i N , więc szanowna małżonka nic nie zepsuje .
Dostęp do pozycjonera na skrzyni 4HP18 jest ogólnie mówiąc bardzo utrudniony , a dla przeciętnego użytkownika wręcz niemożliwy . Wyjęcie pozycjonera wymaga zdemontowania wieszaka skrzyni co wiąże się z dużą ilością pracy .
Poszukam fotek i coś wrzucę .
A tak naprawdę to wstawienie przekaźnika w 99% załatwia sprawę i nie trzeba grzebać przy pozycjonerze - wstawiłem takowych kilkadziesiąt sztuk i zawsze pomagało na 100% , nawet przy wypalonych stykach włącznika zapłonu .
Pozdrawiam
Ireneusz Luciński
xx lat temu była Simca Aronde , teraz XM - ZPJ , XUD11BTE break
[email protected]

Offline Ireneusz Luciński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Skąd: Ożarów Mazowiecki
  • Posiadany samochód: XM - ZPJ , XUD11BTE...........
  • Zainteresowania: elektronika komputery pojazdy
  • Miejscowość: Ożarów Mazowiecki
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 17, 2008, 11:55:06 »
Wklejam obiecane fotki pozycjonera na automatycznej skrzyni 4HP18 .
Jak widać dostęp bajeczny , aż płakać się chce jak padnie .
Pozdrawiam
Ireneusz Luciński
xx lat temu była Simca Aronde , teraz XM - ZPJ , XUD11BTE break
[email protected]

Offline Julian Donajski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 137
  • Skąd: Gorzów Wlkp.
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD MkII automat 1995 HAII
  • Zainteresowania: święty spokój o ile istnieje
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 17, 2008, 12:12:48 »
Cytuj

Ireneusz Luciński napisał:

Przekaźnik dokładamy w celu odciążenia styków włącznika zapłonu i pozycjonera (nie "potencjometra") i w dalszym ciągu jest zachowana blokada rozruchu poza pozycjami P i N , więc szanowna małżonka nic nie zepsuje .
Dostęp do pozycjonera na skrzyni 4HP18 jest ogólnie mówiąc bardzo utrudniony , a dla przeciętnego użytkownika wręcz niemożliwy . Wyjęcie pozycjonera wymaga zdemontowania wieszaka skrzyni co wiąże się z dużą ilością pracy .
Poszukam fotek i coś wrzucę .
A tak naprawdę to wstawienie przekaźnika w 99% załatwia sprawę i nie trzeba grzebać przy pozycjonerze - wstawiłem takowych kilkadziesiąt sztuk i zawsze pomagało na 100% , nawet przy wypalonych stykach włącznika zapłonu .

Potwierdzam. Nie wiem ile kosztuje nowa kostka stacyjki i czy jest dostępna po za ASO. Używana jest niepewna więc założenie dodatkowego przekaźnika ma sens. Odnośnie autora tematu to proszę o uważne czytanie tego co proponuję. Napisałem o dodatkowym przekaźniku czyli pozostawieniu całej reszty instalacji a ewentualne pominięcie fabrycznego rozłączającego przekaźnika tylko w przypadku całkowitej awarii pozycjometra, gdzie po prostu nie steruje on cewką rozłączającą/załączającą fabrycznego przekaźnika. Wtedy trzeba albo zmienić pozycjometr albo jakoś to obejść bo inaczej rozrusznik nie działa.
Odnośnie stacyjki to ona zasila kilka przekaźników co ją odciążą bo zasilanie odbiorników jest poprzez te przekaźniki ale część odbiorników zasila wprost czyli są mocno obciążone styki kostki.
Od siebie dodałem w obwód stacyjki przekaźnik odciążający  obwód bez fabrycznych przekaźników oraz ten w obwód rozrusznika. Ten od rozrusznika jest przy akumulatorze z racji łatwości zamontowania i ciasnoty pod stacyjką gdzie jest mało  miejsca na dwa dodatkowe przekaźniki.    
Ponieważ słyszałem o awariach włącznika światłą stop też zamierzam tam dołożyć swój przekaźnik by odciążyć styki włącznika. Szczególnie to ważne jak auto miało hak i często holowało przyczepę co daje w sumie 6 żarówek po 21W każda.           Styki są delikatne i znam wypadki wypalenia się plastiku gdzie są zamontowane, pod nakładką pedału hamulca.
Pozdrawiam
XM2.1TD automat 1995
klient Media Markt

Offline Roman Suchara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 169
  • Skąd: Orzesze
  • Posiadany samochód: Xm 2.1td aut.exl.Xantia2hdi,C5
  • Zainteresowania: wino,po nim śpiew
  • Miejscowość: Orzesze
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 17, 2008, 18:56:43 »
Cytuj

Paweł Filipowicz napisał:
Dziś zrobiłem mały test.
Próbowałem xmena zapalić na biegu. Było to samo cyk. Zresztą jak później cykał przy próbie odpalania, poruszałem drążkiem od biegów to zapalił. Wiec chya będe obstałwiał czujnik i zaczynał szukanie od niego.
Ale na razie zimno i pada.... wiec jak sie ociepli będe oglądał. Teraz gdzeje sie przy grazanym piwku i kominku ;-)
Najwyżej jutro do pracy nie dojade. A co tam
Pozdrawiam

Ten problem pojawiał się i u mnie.Odpalał dopiero po poruszaniu lewarkiem.a wina to brak smarowania na stykach pozycjinera.Tuż przy wtyczce jest zakorkowany wężyk do którego trzeba nalać kilka kropli oleju transformatorowego.
Pozdrawiam
Roman Suchara
Śp.Xm 2,1td 92 kombi
XM 2,1td 98r aut.exclusive
Xa2 hdi.99r excl.
,C5.

Offline Julian Donajski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 137
  • Skąd: Gorzów Wlkp.
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD MkII automat 1995 HAII
  • Zainteresowania: święty spokój o ile istnieje
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 17, 2008, 21:38:17 »
Cytuj

Roman Suchara napisał:

Ten problem pojawiał się i u mnie.Odpalał dopiero po poruszaniu lewarkiem.a wina to brak smarowania na stykach pozycjinera.Tuż przy wtyczce jest zakorkowany wężyk do którego trzeba nalać kilka kropli oleju transformatorowego.

O której wtyczce piszesz? Tej u góry koło zbiornika LHM? A musi być transormatorowy?
Pozdrawiam
XM2.1TD automat 1995
klient Media Markt

Offline Piotr M Kuć

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 125
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Ford Mondeo Mk4 2007 2.3 Duratec-HE 160KM automat AWF-21 sedan; było kilka XM, Volvo 940, Merc W124
  • Zainteresowania: komputery, programowanie, auta
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 18, 2008, 15:06:39 »
Cytuj

Ireneusz Luciński napisał:
Wklejam obiecane fotki pozycjonera na automatycznej skrzyni 4HP18 .
Jak widać dostęp bajeczny , aż płakać się chce jak padnie .


He he, uroki przednionapędowców, gdzie wszystko jest naćkane w komorze silnika :) W V940 wszędzie było pełno miejsca, tylko ten twardy zawias i ryk silnika z półciężarówki.
Pozdrawiam Piotrek Kuć

Ford Mondeo Mk4 2007 2.3 Duratec-HE 160KM automat AWF-21 sedan - Nowy Lepszy Parch
http://kuciak.net/auto/Ford/Mondeo/2012-03-25/

Moja była flotylla
http://kuciak.net/auto/

Offline Maciek Kliś

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 213
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen
  • Miejscowość: Kraków
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 18, 2008, 15:27:12 »
Cytuj

Piotr M Kuć napisał:
W V940 wszędzie było pełno miejsca, tylko ten twardy zawias i ryk silnika z półciężarówki.


Ale wystepowaly tez szlachetnie brzmiace 6-tki, nawet PRV V6-tki :P
Jednak nie sposob sie z Toba nie zgodzic co do zawieszenia, po przesiadce z XM'a do Volvo teraz wydaje mi sie ono tragiczne :)
Jednak silnik (R4 turbo) w porownaniu do RFZ'a brzmi o niebo lepiej, nie mowiac o przyspieszeniu, bo tu juz duza przepasc ...
jest :
Citroen XM '97 V6 (ZPJ)
Yamaha TDM 3VD

był :
Jaguar XJ6 Vanden Plas '95, Volvo S80 2.9 geartronic
Saab 900 '95 CABRIO 3.0 V6, Citroen XM '90 V6 3.0
Volvo 765 GLE '88 2.3 Turbo, 4+OD

Offline Paweł Filipowicz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 537
  • Skąd: Słomniki
  • Posiadany samochód: BX 1,9 16V 1989r.; C5 2.2 HDI 2002r.
  • Miejscowość: Słomniki
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 21, 2008, 19:04:14 »
Julianie przyznaje, nie dokładnie doczytałem.
W pierwszej wolnej chwili biorę sie za dołożenie przekaźnika, bo problem coraz większy i coraz częściej musze machać dzwignią żeby odpalić xmena.
Co dziwne, rano nigdy nie mam takiego problemu, wsiadam do auta, przekręcam kluczyk, czekam aż sie świece nagrzeją i pali. A jak tylko sie zagdzeje, to już godzej. Miedzyczasie chyba jeszcze sprawdze rozrusznik i bendix.
Niestety XM poległ..
Jeżeli ktoś potrzebuje części zapraszam

Suma IQ na planecie jest stała liczba ludności rośnie

Offline Julian Donajski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 137
  • Skąd: Gorzów Wlkp.
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD MkII automat 1995 HAII
  • Zainteresowania: święty spokój o ile istnieje
  • Miejscowość: Gorzów Wlkp.
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 22, 2008, 17:56:06 »
Cytuj

Paweł Filipowicz napisał:
Julianie przyznaje, nie dokładnie doczytałem.
W pierwszej wolnej chwili biorę sie za dołożenie przekaźnika, bo problem coraz większy i coraz częściej musze machać dzwignią żeby odpalić xmena.
Co dziwne, rano nigdy nie mam takiego problemu, wsiadam do auta, przekręcam kluczyk, czekam aż sie świece nagrzeją i pali. A jak tylko sie zagdzeje, to już godzej. Miedzyczasie chyba jeszcze sprawdze rozrusznik i bendix.

Nie wiem o której rurce pisze Roman. ja zrobiłem tak:
Odsunąłem na bok zbiornik LHM. Na dole przymocowana do nadkola jest okrągła wtyczka, mnie więcej w miejscu gdzie się kończy zbiornik i jest śruba mocująca go do nadkola. Tam jest wiązka idąca od pozycjometra w czarnej rurce. W tej wiązce jest  bardzo cienka przeźroczysta rurka zakończona czymś w rodzaju kapturka. Zdemontowałem go bo jest na wcisk ale trzeba uważać by rurka nie wpadła do czarnego wężyka. Napsikałem tam preparatu supercoś tam (nie WD40) i Costrola 4 w jednym. Potem zatkałem rurkę i pozycjometr w pozycji P zaczął poprawnie sterować przekaźnikiem rozłączającym. W garażu przy otwartej masce i oknie to bardzo dobrze słychać gdy kluczyk jest na zapłonie. Słychać taki trzask kiedy przekaźnik się włącza/rozłącza gdy ruszamy wajchą. Mój dodatkowy przekaźnik nie słychać bo on się włącza w momencie gdy wąłcza się rozrusznik.  
U mnie linka sterująca pozycjometrem się sfatygowała i ciężkawo chodzi szczególnie jak się silnik dobrze nagrzeje. Do tego coś się zepsuło w dźwigni bo nie do końca chce wchodzić P i trzeba mocno walnąć by weszła i się zatrzasnęła. Na pewno to coś z wajchą bo jak linkę przestawić no mam pełne P ale nie ma jedynki. Na razie zostawiam go na N.
Pozdrawiam
XM2.1TD automat 1995
klient Media Markt

  • Gość
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 22, 2008, 19:34:39 »
mysle ze Roman pisal wlasnie o tym samym :)
mysle ze Twoje objawy Julian to konczacy sie pozycjoner - mialem podobnie i dopiero wymiana na inny naprawila problem. uwazaj z wrzucaniem P na sile - dzwignia jest metalowa, ale w plastikowym mocowaniu i moze peknac przy podstawie (przerabialem....), biegi da sie wrzucac ale lata strasznie, do tego klopotliwa jest wymiana - w dol, a tam wydech....

Offline Roman Suchara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 169
  • Skąd: Orzesze
  • Posiadany samochód: Xm 2.1td aut.exl.Xantia2hdi,C5
  • Zainteresowania: wino,po nim śpiew
  • Miejscowość: Orzesze
Re: Rozrusznik stacyjka czy inne cudo?
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 26, 2008, 18:18:43 »
Cytuj

Julian Donajski napisał:
Cytuj

Roman Suchara napisał:

Ten problem pojawiał się i u mnie.Odpalał dopiero po poruszaniu lewarkiem.a wina to brak smarowania na stykach pozycjinera.Tuż przy wtyczce jest zakorkowany wężyk do którego trzeba nalać kilka kropli oleju transformatorowego.

O której wtyczce piszesz? Tej u góry koło zbiornika LHM? A musi być transormatorowy?

Tak to ten igelitowy wężyk.Czy może być inny olej ? prawdopodobnie nie,a specyfiki czyszczące też psikałem i pomagało na kilka dni.Teraz mam spokój od jakiegoś roku.
Pozdrawiam
Roman Suchara
Śp.Xm 2,1td 92 kombi
XM 2,1td 98r aut.exclusive
Xa2 hdi.99r excl.
,C5.