Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów  (Przeczytany 13090 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Lesław Frasik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 84
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III 2000 HDI 2012r.
  • Miejscowość: Kraków
[Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« dnia: Styczeń 02, 2009, 18:07:04 »
Swoją C5 break HDI 2.0 136 2006r. nabyłem w kwietniu 2008r. z przebiegiem 72000 km. Po niedługim czasie zwróciłem uwagę na nieprzyjemny, wysoki, lekko wibrujący dźwięk - coś jak wycie dyferencjału w starym polonezie lub silnika odrzutowca podczas startu - oczywiście o nieporównywalnie słabszym natężeniu, jednak na tyle wyraźnym, że zwracającym uwagę pasażerów. Dźwięk (dzwonienie, wycie) występuje w zakresie 1800-2200 obrotów tylko w momencie lekkiego przyspieszania (zwolnienie nacisku na pedał gazu natychmiast dźwięk wycisza). Dzieje się tak na wszystkich biegach ale najwyraźniej słychać na 4 i 5. Dźwięk nie jest związany z pracą silnika i turbosprężarki. Nie pochodzi też od łożysk kół. Najbardziej podejrzewam skrzynię biegów. Napiszcie proszę Koledzy czy obserwujecie coś podobnego w waszych cytrynach bo "ten typ tak ma" czy też muszę szykować się na batalię z ASO (kontrakt serwisowy).
Pozdrawiam,
Leszek

Offline Andrzej Biniak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 575
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen XM 3,0 V6 12V 167 KM 1989r HAI bez LPG
  • Miejscowość: Wrocław
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 02, 2009, 21:41:36 »
Na początek proponuję sprawdzić poziom oleju w skrzyni biegów.
Jego brak lub za niski stan , mogą powodowac "gwizdanie" tego mechanizmu.
XM 3.0 V6 1989r HA1 bez LPG.Pozdrawiam. Sprzedany
od września 2008 BMW 735i Automat  x 2szt

Offline Artur Lemiesz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 115
  • Skąd: Białystok
  • Posiadany samochód: C5 MkII 2.0 HDI Break Excl. 2006, Citroen JUMPER 2.2 HDI 2006
  • Miejscowość: Białystok
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 02, 2009, 22:32:15 »
Specjalnie dziś wsłuchiwałem się w odgłosy silnika i skrzyni przy różnych przełożeniach i prędkościach i szczerze mówiąc nie usłyszałem za bardzo niczego, co mogłoby przypominać opisane przez Ciebie odgłosy zwłaszcza, że pasażerowie o nie pytają, co już jest wystarczającym sygnałem, że coś jest nie tak. U mnie jak kiedyś obroty zaczęły falować i silnik nieco inaczej zaczął pracować to moja żona od razu zapytała, co to:), więc coś musi w tym być skoro u Ciebie pasażerowie podobnie reagują. Owszem troszkę inaczej silnik pracuje przy rozpędzaniu się ma taki specyficzny dźwięk przy pewnych prędkościach dziwny do opisania. Ale jest bardzo delikatny jak pomrok dobrze pracującego silnika. Wiem, że na wiele się nie zdałem, ale skoro Ty coś zauważasz to i z pewnością ja bym u siebie coś usłyszał, bo może i odrobinę zboczenia mam w temacie odgłosów;) swego czasu musiałem wyciszyć nawet schowek na monety pod kierownicą, bo słyszałem każdy stuk 2złotówki przy przyśpieszaniu. Nie mówiąc już o najdrobniejszych trzaskach uszczelek, które też udało mi się wyeliminować, więc w tej ciszy musiałbym usłyszeć, że coś ze skrzynią lub silnikiem jest nie tak i pewnie nie dałoby mi to spokoju aż bym tego nie usunął.

P.S.
Zwracam honor owszem i w mojej instrukcji jest zalecany inny olej niż sam pisałem. Tak czy inaczej wlewam u siebie kupowany na allegro total ineo cena wychodzi nawet i tańsza niż kupiony quartz w serwisie a przynajmniej psychicznie nie męczę się mając dylematy czy może lepiej było by ten lub ten zalać.

Offline Lesław Frasik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 84
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III 2000 HDI 2012r.
  • Miejscowość: Kraków
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 02, 2009, 23:09:22 »
Koledzy,
poziom oleju sprawdzę, choć po zakupie autka były w ASO uszczelniane półosie i zapewniono mnie, że poziom oleju jest dobry. Wtedy też zwracałem uwagę na wycie skrzyni, ale mechanik nic nie słyszał - na uszy rzucił mu się  prawdopodobnie fakt kończenia się 2-letniej gwarancji.

Sprawdziłem to forum i kilka innych w poszukiwaniu opisów podobnych objawów i natrafiłem na coś na angielskim:

http://www.citroen-owners-club.co.uk/citroen/index.php?showtopic=6385

Konkluzją tamtej dyskusji jest: "ten typ tak ma" stąd moja prośba by napisać czy coś takiego obserwujecie w swoich autach. Myślę, że gdyby było to zjawisko powszechne, zapewne częściej pojawiłyby się podobne do mojego pytania.
Jeszcze raz proszę kierowców C5  napiszcie czy obserwujecie podobne zjawisko.
Będę wdzięczny zarówno za odpowiedzi na tak jak i na nie.

Pozdrawiam,
Leszek

Offline Konrad Filipczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 50
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen Saxo 1,1 '02r.
  • Miejscowość: Łódź
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 03, 2009, 11:51:04 »
Przyznam, że mam podobnie w moim Saxo (1.1i, 2002r. 88kkm przebiegu). Dźwięk da się usłyszeć na 4 i 5 biegu gdy obroty spadną do 2krpm.
Było tak odkąd go mam (kupiłem go w maju ubiegłego roku) i nic się nie zmieniło od tego czasu, (dźwięk nie nasilał się) więc się nie przejmowałem tym zbytnio. Na wiosnę mam zamiar wraz z olejem silnikowym i wszystkimi filtrami wymienić też olej w skrzyni, zobaczę, czy coś to zmieni.

Kiedy sprawdzisz poziom oleju w skrzyni to podziel się wynikami. Boje się sam odkryć przerażającej prawdy ;)

Offline Artur Lemiesz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 115
  • Skąd: Białystok
  • Posiadany samochód: C5 MkII 2.0 HDI Break Excl. 2006, Citroen JUMPER 2.2 HDI 2006
  • Miejscowość: Białystok
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 03, 2009, 16:51:21 »
Ok dziś starałem się ponownie usłyszeć, o co chodzi i chyba wiem, co masz na myśli starałem się nagrać telefonem ten odgłos, ale nagrywał wszystko tylko nie to, co trzeba:) www.ciszewo.pl/test1.wav  Odgłos faktycznie jest u mnie przy 2000 obrotów i prędkości 70Km/h był od początku, ale jest bardzo cichy i wydaje się być bardzo naturalny trwa parę chwil przy tej granicznej prędkości owszem przypomina to wycie tylnego mostu w polonezie przy 90km/h ale trwa parę chwil i jest bardzo bardzo ciche wręcz jak naturalna praca silnika nie sprawa odczucia czegoś nienormalnego. Chyba, że u Ciebie jest to głośne, u mnie by to usłyszeć trzeba wsłuchiwać się i skupić a tak podczas jazdy jak o tym nie myślisz nie zauważa się tego. Starałem się pogłośnić maksymalnie odgłos na nagraniu, ale szum otoczenia był zbyt wielki tylko tyle wydobyłem powiesz czy to o ten odgłos chodzi?

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 03, 2009, 18:37:59 »
Cytuj

Konrad Filipczak napisał:
Przyznam, że mam podobnie w moim Saxo (1.1i, 2002r. 88kkm przebiegu). Dźwięk da się usłyszeć na 4 i 5 biegu gdy obroty spadną do 2krpm.
Było tak odkąd go mam (kupiłem go w maju ubiegłego roku) i nic się nie zmieniło od tego czasu, (dźwięk nie nasilał się) więc się nie przejmowałem tym zbytnio. Na wiosnę mam zamiar wraz z olejem silnikowym i wszystkimi filtrami wymienić też olej w skrzyni, zobaczę, czy coś to zmieni.

Kiedy sprawdzisz poziom oleju w skrzyni to podziel się wynikami. Boje się sam odkryć przerażającej prawdy ;)


W Saxo niemal norma jest, ze olej ucieka uszczelaniaczami polosi. Radze nie czekac do wiosny bo na wiosne bedziesz szukal nowej skrzyni.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 03, 2009, 18:40:08 »
Cytuj

Artur Lemiesz napisał:
Ok dziś starałem się ponownie usłyszeć, o co chodzi i chyba wiem, co masz na myśli starałem się nagrać telefonem ten odgłos, ale nagrywał wszystko tylko nie to, co trzeba:) www.ciszewo.pl/test1.wav  Odgłos faktycznie jest u mnie przy 2000 obrotów i prędkości 70Km/h był od początku, ale jest bardzo cichy i wydaje się być bardzo naturalny trwa parę chwil przy tej granicznej prędkości owszem przypomina to wycie tylnego mostu w polonezie przy 90km/h ale trwa parę chwil i jest bardzo bardzo ciche wręcz jak naturalna praca silnika nie sprawa odczucia czegoś nienormalnego. Chyba, że u Ciebie jest to głośne, u mnie by to usłyszeć trzeba wsłuchiwać się i skupić a tak podczas jazdy jak o tym nie myślisz nie zauważa się tego. Starałem się pogłośnić maksymalnie odgłos na nagraniu, ale szum otoczenia był zbyt wielki tylko tyle wydobyłem powiesz czy to o ten odgłos chodzi?


Ten sam halas byl na oponach letnich? Czesto wycie pojawia sie po zaloezniu opon zimowych (duza ilosc naciec na biezniku zimowej opony).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Lesław Frasik

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 84
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Mk III 2000 HDI 2012r.
  • Miejscowość: Kraków
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 03, 2009, 21:20:19 »
Koledzy,
dzięki za zainteresowanie tematem.
Jeżeli chodzi o Saxo to sądzę, że jednak inne są okoliczności zjawiska. Obserwujesz je w podobnym zakresie obrotów i na tych samych biegach ale gdy obroty spadają. U mnie wycie słychać gdy skrzynia jest obciążona nawet niewielkim wciśnięciem pedału przyspieszenia. Zdjęcie nogi z gazu natychmiast dźwięk ucina. W najbliższych dniach pojadę skontrolować poziom oleju i dam znać.

Artur - to jest to. Na Twoim nagraniu słyszę ten dźwięk od 1 do 7 sekundy z przyciszeniem w 4 i największym natężeniem w 5-6. Niestety u mnie jest on wyraźniej słyszalny a dokuczliwszy również z powodu występowania do 2200-2300 obrotów a więc na 4, 5 biegu przy prędkościach "podróżnych" właściwych mojemu stylowi jazdy i trasom, po których często się poruszam. Jak już pisałem na to wycie zwrócił też uwagę pasażer - moja żona a to coś znaczy!!!!

Piotr - wyznajesz zasadę, że najpierw proste rozwiązania, jednak nie w tym przypadku. Jak pisałem dźwięk nie ma nic wspólnego z toczeniem się pojazdu, nie jest wywoływany bieżnikiem opon ani pracą łożysk kół. Zależy tylko od obrotów silnika w momencie jego obciążenia i przekazywania napędu a najwyraźniej objawia się na biegu 4 i 5. Wycie zaobserwowałem jeżdżąc na letnich. Teraz mam zimowe i jest tak samo.

Pozdrawiam,
Leszek

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 03, 2009, 23:51:38 »
Jesli poziom oleju w skrzyni bedzie poprawny to mimo wszystko radze go spuscic do czystego naczynia i przyjrzec sie temu jak wyglada i co w nim ewentualnie plywa. Potem zalac nowym olejem skrzynie (do glosniej pracujacych skrzyn Citroen zalecal Esso Gear Oil BV 75W-80 - mozna go kupic w ASO pod referencja 9736.41).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Piotr Kuchar

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 214
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 Break 2.2 HDI 2002r
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 06, 2009, 00:05:52 »
Oprucz skrzyni może wyc łożysko podporowe prawej półosi.
 
A gdy ja kupiłe swój dyliżans to wyło strasznie i okazało się że "osioł" który wymieniał klocki hamólcowe nie trafił na bolce w zaciskach (tłoczkach) przez co przy zaciąganiu ręcznego tłoczki wykręcały się i cały czas klocki tarły o tarcze  o mało co a bym wymienił  łożyska (uf).  
 Radze jak Piotr nie szukac kwadratowych jaj tylko sprawdzic najprostsze rzeczy.

Offline Michał Siesicki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 208
  • Skąd: wroclaw
  • Posiadany samochód: Citroen C4 1.6 Hdi 92
  • Miejscowość: wroclaw
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 06, 2009, 18:58:59 »
Kolego można trochę jaśniej: na jakie bolce w zaciskach nie trafił ten Twój mechanik ?

Pozddrawiam
Była Xsara II VTR, C5 Break ...

Offline Piotr Kuchar

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 214
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 Break 2.2 HDI 2002r
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 09, 2009, 01:10:10 »
Cytuj

Michał Siesicki napisał:
Kolego można trochę jaśniej: na jakie bolce w zaciskach nie trafił ten Twój mechanik ?

Pozddrawiam


No no no tylko nie mój i nie mechanik prędzej wymieniacz i to pierwszego właściciela bo Ja sam naprwaiam swój dyliżans .
 Do rzeczy klocki do C5 na przód muszą miec bolce(dwa) i te bolce muszą trafic w  wycięcia w tłoczku w  zacisku w inny razie gdy zaciągasz ręczny tłoczek będzie się wykręcał i cały czas dociskał tarcze .

Bo zaciski przednie w C5 są tego typu co w Polonezach (zonk)
taka technika była w PERELU

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 09, 2009, 11:40:07 »
Cytuj

Piotr Kuchar napisał:

Bo zaciski przednie w C5 są tego typu co w Polonezach (zonk)
taka technika była w PERELU


Czego to sie czlowiek na forum nie dowie :D
Postep w konstrukcji hamulcow samochodowych jednotloczkowych jest tak imponujacy, ze nie zmieniaja sie one wlasciwie od dziesiecioleci bo po co zmieniac cos co dziala dobrze i praktycznie bezawaryjnie. W C5 jest stosowany system hamulcowy Bendix/Bosch (oczywiscie nie sa to te same hamulce co w Polonezie ale tak jak napisalem, zasada dzialania i budowa zaciskow hamulcowych jest praktycznie niezmienna od dziesiecioleci i pewne roznice w szczegolach jak trzymanie i prowadzenie klocka, zaleza tylko od producenta samego zacisku).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Tomasz Grużewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 71
  • Skąd: Andover
  • Posiadany samochód: C8 HATCHBACK FAMILIALE 2.2 HDi 136 BVM 6
  • Miejscowość: Andover
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów U mnie [MK1]
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 28, 2009, 16:28:50 »
Witam.
Chciałem odświerzyć temat i spytać się czy ktoś doszedł do jakiegoś rozwiązania, gdyż w tym tygodniu przy przebiego 68000 mil też się pojawiło wycie ze skrzyni biegów, występuje przy prędkości obrotowej 1800-2000 obr./min. nie zawsze to słychać, ale jak już to niezależnie od przyspieszania, czy hamowania silnikiem.
Według strony service.citroen.com moja skrzynia to ML5C, czy te skrzynie też mają odpowietrznik na górze tak jak ML6C? Jeśli nie, to mam wymienioną skrzynkę.

Będę wdzięczny za pomoc, najlepiej od kogoś kto się z tym uporał :)

C5 2.0 HDi 2003, 110KM

Offline Paweł Kokot

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 262
  • Skąd: Oleśnica
  • Posiadany samochód: C5 Berline 1,6 Hdi 2006 Opieka nad C3 1,4 HDI. Wcześniej xsara break II 2.0 HDI 90, 2002 r.
  • Miejscowość: Oleśnica
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 28, 2009, 19:00:30 »
Cześć, w swoim samochodzie miałem podobne objawy, tzn. pojawiający się w czasie jazdy hałas był trudny do zdiagnozowania. Wszystko wskazywało na skrzynię biegów. Zastanawiałem się nawet nad użyciem ceramizera. Ale okazało się, że to właśnie łożysko podporowe prawej półosi -  tak jak sugerował tutaj Piotrek Kuchar było sprawcą zamieszania. Spróbuj psiknąć na to łożysko WD 40, jeżeli na chwilę hałas umilknie, to będziesz miał pewność. Koszty łożyska i jego wymiany wyniosły u mnie 90 zł. Teraz jest cichutko i przyjemnie.

Offline Tomasz Grużewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 71
  • Skąd: Andover
  • Posiadany samochód: C8 HATCHBACK FAMILIALE 2.2 HDi 136 BVM 6
  • Miejscowość: Andover
Re: [Mk II] Wyjąca skrzynia biegów
« Odpowiedź #16 dnia: Październik 28, 2009, 22:18:02 »
To w sumie byłoby dobrze, problem jest taki, że nie ma tego dźwięku przez cały czas, dzisiaj słychać jutro nie, poza tym jeśli już jest słyszalny to na każdym biegu, ale w wąskim zakresie prędkości obrotowych silnika.
Tak czy inaczej dziękuję i zajrzę tam, może coś zobaczę :)